WIPA - welke gist?

Gestart door HopHop, 06-02-2017 17:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HopHop

Brouwvrienden!

We willen met vrienden een WIPA maken naar onderstaand recept. Doel is om een frisse zomerse American IPA te maken met dus ook een flinke lading tarwemout. Ik zit er zelf ook wel aan te denken de bitterhopgift een tikkeltje te verlagen zodat de bitterheid iets zakt; een IBU van 85 is misschien iets te veel van het goede. 

Ik heb het recept van brewtoad.com gehaald en ik twijfel over de gist die in dit recept genoemd wordt. Ik heb hem even uit de uitdraai verwijderd omdat ik jullie onbevooroordeelde mening wil horen over welke gist hierin het beste zou passen. Andere tips zijn ook uiteraard ook welkom.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptWIPA
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume61,0 l
Begin SG1,063 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Rager)85 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
58,46 lWater uit Kampen
28,78 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
7,974 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC48,0 %
6,645 kgWhite Wheat (US)4 EBC40,0 %
1,993 kgFlaked Wheat4 EBC12,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.45 min.3,5 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.10 min.3,5 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
102,3 gMosaic™ (US)pellets12,5%60 min.49,6 IBU
41,5 gCitra (US)pellets13,7%30 min.16,9 IBU
62,3 gMosaic™ (US)pellets12,5%10 min.10,9 IBU
41,5 gCitra (US)pellets13,7%10 min.8,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
27,00 gKorianderzaadspecerijkoken
300,00 gSinaasappelschil, bitterspecerijkoken


Eric v B

 Ten eerste zou ik geen sinasappelschil en koriander in dit bier doen. En het is ook heel veel. Je hebt zoveel smaak en aroma van je hop dat sinasappelschil en koriander naar mijn mening te veel van het goede is.
Persoonlijk vind ik 85 IBU te veel.  In het hopschema zou ik een stap op 15 minuten toevoegen en een van de 10 minuten stappen naar 5 minuten.

Als gist zou ik US-05 of Nottingham gebruiken.

RienP

Wat voor WIPA wil je maken? Wil je hoppige variant op een witbier of wil je een IPA met tarwe in de stort. Dat zijn namelijk 2 totaal verschillende bieren waarbij je ook andere gistsoorten gebruikt.

Ik zou zelf de bitterheid terug brengen naar +/- 60-65 IBU. En nog een flinke dosis koudhop toevoegen.

Battum80

Ik zou de eerste hopgift verkleinen tot 20 ibu en ipv mozaic een goedkopere hop als Challenger of magnum gebruiken. De mozaic kan je dan op het einde of in de koudhop gebruiken welke nog wel ontbreekt.

Mijn favoriete IPA gisten zijn vermonth ale van white labs en Wyeast 1968. Ook met een niet te warm vergistte belgian saison zou je een heerlijk doordrinkbare IPA (als je het dan nog zo mag noemen) kunnen brouwen.

HopHop

Allen dank voor jullie reacties!

Sinaasappelschil en koriander wil ik (zoals ik eet nu in sta) wel gebruiken omdat ik wil zien wat dat met de smaak doet. Ik zal nog eens naar de verhouding kijken.

"Wat voor WIPA wil je maken? Wil je hoppige variant op een witbier of wil je een IPA met tarwe in de stort. Dat zijn namelijk 2 totaal verschillende bieren waarbij je ook andere gistsoorten gebruikt."

@RienP: goede vraag.  Als ik echt tussen deze twee zou moeten kiezen zou ik de "IPA met tarwe in de stort" gaan... maar (zeg ik er gelijk achteraan) dat komt misschien ook wel doordat ik IPAs met waardeer dan een witbier. Anyhow: ik wil hem ook wel licht-kruidig laten zijn, vandaar de koriander en sinaasappelschil.

@Battum: ga ik meenemen in mijn volgende versie van dit recept. Ik heb ook nog Amarillo, Simcoe en Target liggen, eens kijken of ik 1 van die kan gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk


RienP

Qua gist is dan vrij ruim. Zowel voor korrelgisten als bij vloeibare gisten. Als je voor een korrelgist gaat, zou ik US-05 of Bry-97 kiezen.

Serge VL

In een White IPA hoort een Belgische witbiergist in te zitten en mogen de kruiden van een Belgisch witbier bevatten,

HopHop

Citaat van: Serge VL op 07-02-2017  03:41 uIn een White IPA hoort een Belgische witbiergist in te zitten en mogen de kruiden van een Belgisch witbier bevatten,
*image*

Dank... ik heb er nu een Wyeast Belgian Witbier (3944) in zitten.

Ik heb hem nu zo; met een kleinere bitterhopgift en koudhop toegevoegd.  Verder de sinaasappelschilhoeveelheid teruggeschroefd van 300 naar 200 gram.
(let op: het is voor ruim 60 liter)

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume61,0 l
Begin SG1,063 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Rager)60 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
58,46 lWater uit Zutphen
28,78 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
7,974 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC48,0 %
6,645 kgWhite Wheat (US)4 EBC40,0 %
1,993 kgFlaked Wheat4 EBC12,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.45 min.3,5 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.10 min.3,5 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
50,0 gMosaic™ (US)pellets12,5%60 min.24,2 IBU
40,0 gCitra (US)pellets13,7%30 min.16,3 IBU
65,0 gMosaic™ (US)pellets12,5%10 min.11,4 IBU
41,5 gCitra (US)pellets13,7%10 min.8,0 IBU
70,0 gMosaicpellets13,9%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
27,00 gKorianderzaadspecerijkoken
200,00 gSinaasappelschil, bitterspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,5 l + 2,5 l getrapte starterBelgian Witbier (3944)bovengist


Serge VL

Ik zou voor de Wyeast 3942 gaan die heeft veel minder het zuurtje dat de andere typische Belgische witbiergisten hebben, en zuur en bitter gaan nog steeds moeilijk bij mij: :weetniet:
3944:
CiteerThis versatile witbier yeast strain can be used in a variety of Belgian style ales. This strain produces a complex flavor profile dominated by spicy phenolics with low to moderate ester production. It is a great strain choice when you want a delicate clove profile not to be overshadowed by esters. It will ferment fairly dry with a slightly tart finish that compliments the use of oats, malted and unmalted wheat. This strain is a true top cropping yeast requiring full fermenter headspace of 33%.

3942:
CiteerIsolated from a small Belgian brewery, this strain produces beers with moderate esters and minimal phenolics. Apple, bubblegum and plum-like aromas blend nicely with malt and hops. This strain will finish dry with a hint of tartness.

Ik zou ook veel meer koudhop gebruiken, de 41.5gr Citra op 10 min doe die maar als koud hop, daar ga je zo veel meer smaak aan over houden.
Eventueel kan je beter je IBU's nog laten dalen tot vb 40 IBU en die hop die je zo minder moet gebruiken als extra koud hop gebruiken

Die sinaasappelschil is dat gedroogde?  zo ja persoonlijk vind ik dit veel te veel dat is 3.3gr/l waarbij ik een maximum van 1gr/l hanteer, als dat ongedroogde sinaasappelschil  is dit een ander verhaal.

Biertje1985

Bekijk dit draadje eens:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31972.msg507840/topicseen.html#msg507840url
Die verboden vrucht gist (forbidden fruit Wyeast) gaat hier HEEL erg goed bij, heel lekker en gaat dit voorjaar zeker herbrouwen worden.

HopHop

Dank weer... keuzes, keuzes en keuzes. Ik neem het allemaal mee in mijn definitieve recept. 

Wat ik wel bijzonder vind is dat niemand (of ik heb er overheen gelezen) met een American Wheat gist als optie komt. Past die gist niet in het profiel?

En ja... het gaat hier om gedroogde sinaasappelschil.  Ik had ergens gelezen dat je 5 gram per liter kan/moet gebruiken. Misschien ging dat over de ongedroogde?!

RienP

De American Wheat is redelijk clean met iets van fruitige esters (schijnt vergelijkbaar met een Kolsch gist te zijn). Heel anders dan een witbier of weizen gist dus.

Zoals ik al eerder aangaf is dat de keuze die je zelf moet maken: Wil je echt een witbier/ weizen gistprofiel in je bier of wil je een cleaner gistprofiel waarbij de nadruk ligt op de mout en de hop.

HopHop

Dit gaat hem dan worden; thx voor alle input.
Deze gist gaat het worden: de Wyeast Belgian Witbier (3944)

Verder meer koudhop gebruikt en de hoeveelheid sinaasappelschil aanzienlijk naar beneden bijgesteld. Ik heb nu ook hopbellen ingesteld ipv pellets en het aantal grammen gelijk gehouden waardoor de bitterheid ook naar beneden is gegaan.

Basis
OmschrijvingWaarde
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume61,0 l
Begin SG1,063 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Rager)46 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
58,46 lWater uit Zutphen
29,55 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
8,360 kgPilsmoutDingemans3 EBC48,0 %
6,966 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC40,0 %
2,090 kgTarwevlokkenArsegan4 EBC12,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.45 min.3,4 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.10 min.3,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
40,0 gMosaicbellen13,9%60 min.19,6 IBU
20,0 gCitrabellen12,0%30 min.6,5 IBU
10,0 gMosaicbellen13,9%30 min.3,8 IBU
65,0 gMosaicbellen13,9%10 min.11,5 IBU
30,0 gCitrabellen12,0%10 min.4,6 IBU
70,0 gMosaicbellen13,9%koudhop0,0 IBU
50,0 gCitrabellen12,0%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
18,00 gKorianderzaadspecerijkoken
60,00 gSinaasappelschil, bitterspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,5 l + 2,5 l getrapte starterBelgian Witbier (3944)bovengist


Biertje1985

Ik ben heel benieuwd wat de gist gaat betekenen voor de smaak van het bier.

HopHop

Citaat van: Biertje1985 op 14-02-2017  19:55 uIk ben heel benieuwd wat de gist gaat betekenen voor de smaak van het bier.
Ik ook! Sowieso altijd spannend als je wat aan het experimenteren bent.

HopHop

Afgelopen zondag hebben we deze gebrouwen. 5 minuten voor 'einde koken' hebben we er ook nog 80 gram grofgesneden lemongrass bij gedaan.
Nu, 5 dagen later hebben we de koudhop bij gedaan en was de sg (gecorrigeerd) gezakt naar 1024 (start was 1063).

Ook geproefd natuurlijk. Geur is heel fijn, smaak is van alles wat: bitter, fris en fruitig. De afdronk was wat minder; naast lichtbitter (prima) ook een beetje zuur... een beetje maagzuur/kotsachtig. Ik vermoed dat de gist is en ik lees dat tarwe jongbier sowieso een beetje zurig smaakt.   

Zo zag het er uit:

HopHop

Ruim 2 weken later zier het er zo uit en heeft het een sg van 1016. Het zure is in de verte nog licht te proeven.
Eens kijken of we deze week een bottelavond kunnen plannen.


HopHop

Nu anderhalve dag op fles. Heb 2 blankglas flesjes gebotteld om de kleur te monitoren.




HopHop


tdp

Toch wel een aardig verschil! :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.