Whisky mout of rookmout?

Gestart door Rik, 26-11-2005 09:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rik

Is whiskymout hetzelfde als rookmout? volgens mij niet toch?
Wil zelf eens whisky maken, maar weet niet welke moutsoorten ik moet gebruiken!
Wie helpt me?

Eric

Eduard

Onlangs heb ik in Frankrijk wel een bier gekocht dat van whiskeymout gemaakt was. Had ook een rokerig karakter. Ik weet helaas niet meer welk merk het was... Wellicht maakt het niet zoveel uit. Probeer anders eens rauchmalz :)

Edgar

whiskymout is volgens mij ook gerookt, maar dan met brandende turf. Rookmout zal 'gewoon' zaagmeel als brandstof hebben. Ik heb ze beide toevallig in huis, en heb nog even geroken. Rookmout heeft meer van rookworst of andere gerookte etenswaar, whiskymout heeft een veel meer fenolische, jodiumachtige geur.

Overigens lijkt het me nogal eenvoudig: Als je zoals je zegt whisky wilt maken, dan neem je whiskymout! (Als je rijstevlaai maakt, neem je toch ook rijst neem ik aan?)

Rik

Daar heb je gelijk in, maar als je van Whiskymout whisky maakt, wat maak je dan van rookmout? en in advocaat zit toch ook geen advocaat!!!
Geintje hoor, Edgar

Eric

MO

van rookmout maak je rookbier (Rauchbier uit Bambergen). Deze mout is niet voor whisky bedoeld. Van whisky mout kun je echter zowel whisky als bier maken.

Harold

Citaat van: Edgar op 26-11-2005  11:20 uwhiskymout is volgens mij ook gerookt, maar dan met brandende turf. Rookmout zal 'gewoon' zaagmeel als brandstof hebben. Ik heb ze beide toevallig in huis, en heb nog even geroken. Rookmout heeft meer van rookworst of andere gerookte etenswaar, whiskymout heeft een veel meer fenolische, jodiumachtige geur.

Overigens lijkt het me nogal eenvoudig: Als je zoals je zegt whisky wilt maken, dan neem je whiskymout! (Als je rijstevlaai maakt, neem je toch ook rijst neem ik aan?)

Rookmout wordt gedroogd met de verbrandingslucht van smeulende beukenkrullenm

Jack

Citaat van: Eduard op 26-11-2005  10:42 uOnlangs heb ik in Frankrijk wel een bier gekocht dat van whiskeymout gemaakt was. Had ook een rokerig karakter. Ik weet helaas niet meer welk merk het was... Wellicht maakt het niet zoveel uit. Probeer anders eens rauchmalz :)


Was hoogstwaarschijnlijk ADELSCOTT


Groeten

jack

peterU

Ik denk dat het inderdaad Adelscott is geweest. Te koop in de bierhal van Ploegsteert, zo'n beetje net buiten de Westhoek. De Fransen maken meer van zulke bieren. Hoeveel procent rookmout je moet gebruiken voor zoiets weet ik niet. Het nadeel is ook dat het snel verveelt, al is het een goed bier. 3 Monts is ook een Noord-Frans bier en zeer de moeite maar dat is gewoon een saison of bière de garde-achtig type. 
gr. Peter :elifant:

Bernard56

Rookmout of whiskymout wordt op een vuurtje gedroogd hierdoor krijgt de rookmout een turfsmaakje
Dezelfde rookmout wordt gebruikt voor het maken van whiskey volgens mij je kunt de mout ook voor bier gebruiken maar volgens mij is het hetzelfde.

Maak zelf "rookmout" voor whiskey erg simpel en niet eens zoveel werk. 

TreinJan

CiteerRookmout of whiskymout wordt op een vuurtje gedroogd hierdoor krijgt de rookmout een turfsmaakje
Dezelfde rookmout wordt gebruikt voor het maken van whiskey volgens mij je kunt de mout ook voor bier gebruiken maar volgens mij is het hetzelfde.

Niet juist. Whiskeymout (de rokerige soort dan) wordt boven een turfvuur gedroogd, Rauchmalz boven een vuur van beukenhout.  :lessmile:

wiwi

Dag Bernard,

Hoe zou gij whiskymout roken?

Bernard56

Gerst in water 1 uur daarna verversen 2 uur daarna verversen 4 uur daarna verversen 8 uur daarna verversen
12 uur daarna verversen 12 uur daarna kiemen op plank vochtig houden
om de 4 uur draaien 6 a 7 dagen
Dan in de oven 1uur op 40 graden
1 uur op 90 graden dan nog 1 uur op de barbeque met kolen en turf.

Daarna in de schrootmolen en dan de Engelse infusiemethode gebruiken.
Alles snel en makkelijk.

Dit is in het kort zoals ik het gedaan heb.

loghum

Hoi Bernard56,
Je hebt maar 1 uur op 40 graden gedroogd voor het eesten van het moutproces
dat is erg kort, heb je voldoende enzymen overgehouden om te kunnen maischen
of heb je voor een deel nog een andere moutsoort gebruikt ?
Groeten
Loghum


Bernard56

Zoals je kunt lezen ben ik  1 uur op 40 en 1 uur op 90 en 1 uur op de bbq bezig samen 3 uur.
Gebruik geen andere mout wel gaat er 50% van naar de 240 graden in de oven.
Of ik genoeg enzymen over hou weet ik niet heb ze niet geteld.
Ook ik ben nog lerende dus geef eens goeie raad.

Groet B


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.