Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Craftbeerpi brouwcontroller  (gelezen 16786 keer)

Offline wvdbroek

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Craftbeerpi brouwcontroller
« Reactie #50 Gepost op: 26-02-2017 19:50 u »
https://github.com/Manuel83/craftbeerpi/pull/143
Lees dit aub door. Voor de autotune hoor je van de instellingen af te blijven. Als de autotune klaar is vormt dit een bestand genaamd pidpara.txt . Ik gebruik de brewing instellingen voor mijn weckketel en die werkt daarmee perfect.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline jeroendv

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Brouwerij De Kampen
« Reactie #51 Gepost op: 26-02-2017 20:30 u »
Heb het eens gelezen en nog eens opnieuw een test gedaan maar deze keer met de arduino autotune, deze werkt voor mij beter. Instelling heb ik niet veranderd, enkel de output % verlaagd naar 70 want mijn maischketel warmde te snel op.

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #52 Gepost op: 27-02-2017 10:06 u »
Stomme vraag misschien, is dat een probleem dan "te snel opwarmen" ?

Offline jeroendv

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Brouwerij De Kampen
« Reactie #53 Gepost op: 27-02-2017 17:54 u »
Stomme vraag misschien, is dat een probleem dan "te snel opwarmen" ?

Ik hou altijd 1°C per minuut max aan, enkel tijdens de maisch. Dit was op vol vermogen 2 a 3°C per minuut, als er wat graan blijft kleven op de bodem bakt dit aan heb ik al ondervonden.
Ook gaat de temperatuur bij het opwarmen niet te veel over de ingestelde waarde omdat het langzamer opwarmt.

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #54 Gepost op: 27-02-2017 19:22 u »
Ik hou altijd 1°C per minuut max aan, enkel tijdens de maisch. Dit was op vol vermogen 2 a 3°C per minuut, als er wat graan blijft kleven op de bodem bakt dit aan heb ik al ondervonden.
Ook gaat de temperatuur bij het opwarmen niet te veel over de ingestelde waarde omdat het langzamer opwarmt.

bij mij 1,5 C per minuut, aanbranden heb ik dankzij mijn roerwerk geen last van en daardoor ook nagenoeg geen overshoot

en hij houd hem perfect op temp

Offline Martijn0172

• Senior lid
« Reactie #55 Gepost op: 08-03-2017 11:22 u »
Ik ben me een beetje aan het verdiepen in de craftbeerpi, ziet er leuk uit. Ik heb nog een raspberry pi 2 liggen dus ga er ook eens mee experimenteren om een vergistingskast aan te sturen. Ik vraag me alleen af hoe ik aan pinnetjes kom om aan te sluiten aan de GPIO?

Edit: Gevonden bij de Chinees. Ik moest natuurlijk zoeken op "Jumper cables"

Offline muldereric

• Vol lid
  • Het moet wel een hobby blijven :)
« Reactie #56 Gepost op: 08-03-2017 11:57 u »
Ik ben me een beetje aan het verdiepen in de craftbeerpi, ziet er leuk uit. Ik heb nog een raspberry pi 2 liggen dus ga er ook eens mee experimenteren om een vergistingskast aan te sturen. Ik vraag me alleen af hoe ik aan pinnetjes kom om aan te sluiten aan de GPIO?
Er zijn legio websites die dit verkopen, maar daar heb je overduidelijk nog niet naar gezocht. Zoek eens bij Kiwi Electronics of SOS Solutions!

Offline cow

• Vol lid
  • Menne Brouwerij
    • Menne Brouwerij
« Reactie #57 Gepost op: 08-03-2017 11:59 u »
Als dat een probleem(pje) is: ga dan uit van een adapterkaart. Er is er één van Terragady die gesoldeerd moet worden, en nu een nog mooiere, compleet gebouwd, CBPi Official Board.
Hoef je alleen te schroeven.

En anders electronicazaak, bijv Eijlander in Ede (eijlander.nl).

Offline Martijn0172

• Senior lid
« Reactie #58 Gepost op: 08-03-2017 12:06 u »
Jullie reageerde tegelijk toen ik mijn post aan het editen was. Ik wist niet naar welke term ik moest zoeken, nu dus wel. De juiste term is "jumper"

Offline Chipmunk03

• Boven 10 berichten
  • *
  • Today is a gift. That's why we call it "Present".
« Reactie #59 Gepost op: 08-03-2017 12:45 u »
Ik heb zelf een harddisk kabel uit een oude pc gebruikt. Is 40 pins breed.  Die in de Pi gestoken en een breakout bordje gesoldeerd die in een breadboard gestoken kan worden.

Offline Martijn0172

• Senior lid
« Reactie #60 Gepost op: 08-03-2017 13:41 u »
Mijn idee is om craftbeerpi te leren kennen door het gaan aansluiten van één (maar op korte termijn) twee vergistings(koel)kasten. Ik wil dit eigenlijk tot op de tiende graag nauwkeurig aan sturen. Ik heb niet veel verstand van electronica maar ook geen twee linkerhanden dus ik denk dat ik, met een beetje forum hulp, hier wel mee uit de voeten kan komen.

Begrijp ik het dan goed dat ik toch een SSR moet gaan gebruiken ipv een relaisbord omdat deze laatste PID niet ondersteund?

Ik ben tot het volgende boodschappenlijstje gekomen:

- Jumper kabel male/female: https://www.hobbyelectronica.nl/product/dupont-malefemale-breadboard-jumper-kabels-20cm/
- Temp sensor 2x https://www.hobbyelectronica.nl/product/ds18b20-waterdicht/
- Thermowell 2x (https://homebrewshop.be/nl/temperatuur-meten/662-thermowell-weldless-universeel-10-cm.html?gclid=Cj0KEQiA9P7FBRCtoO33_LGUtPQBEiQAU_tBgJ9uI7W7wweOJic9RHOH6WjBVPNpwfGVwyFZxygp_OkaAg8v8P8HAQ)
- Weerstand: https://www.hobbyelectronica.nl/product/weerstanden-kit-400-stuks/

En dan of een relais: https://www.hobbyelectronica.nl/product/4-kanaals-5v-dc-solid-state-relais-omron/

Of een SSR: https://benselectronics.nl/solid-state-relais-25a-ssr-dc-ac/

Dan nog wat draad, stekkers, stopcontact, koelrib bij ssr, omhulsel, etc.

Klopt dit?

Offline Chipmunk03

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #61 Gepost op: 08-03-2017 14:18 u »
De kabel die je suggereert is prima. Ik heb zoiets zelf gemaakt: https://www.hobbyelectronica.nl/product/adafruit-pi-cobbler-breakout-kabel/ ipv https://www.hobbyelectronica.nl/product/dupont-malefemale-breadboard-jumper-kabels-20cm/. ik had nog een harddisk kabel uit een oude pc liggen. Past precies op de 40 pins connector van de Pi. Koppel dat aan een breadboard en je kan daar de zaken op pinnen die je wil aansturen.
De temp sensors en Thermowell zijn uitstekend. Pakketje weerstanden niks mis mee.
Maar de relais... Het hangt een beetje af hoeveel vermogen je wil aansturen, maar persoonlijk zou ik voor de SSR's gaan. Die 4 kanaals kan maar max 2 Ampere schakelen. Voor een lamp kan dat voldoende zijn, maar je zal het even na moeten gaan hoeveel vermogen je max wilt aansturen (2X230 = Max 460 Watt). Voor 4 SSR's ben je wat duurder uit, maar je zit wel safe.

Offline Rich

• Senior lid
  • Tonight let it be Schraderbräu
« Reactie #62 Gepost op: 08-03-2017 15:30 u »
Fysieke relais kunnen ook 'blijven plakken' waardoor je koeling of verwarming aan blijft.

Vergeet ook de voeding voor de Raspberry niet, ik heb zelf gewoon een goedkoop opbouwstopcontact aan de binnenkant van mijn behuizing zitten met daarin een telefoonoplader.

Offline Martijn0172

• Senior lid
« Reactie #63 Gepost op: 08-03-2017 15:43 u »

Dank voor de tip, van de breakoutkabel, die ga ik bestellen

Wayt betreft de SSR. Is het risico op "plakken" groot? Zijn er alternatieven en wat gebruik jij zelf om de temperatuur van de vergisting aan te sturen?

Offline Rich

• Senior lid
  • Tonight let it be Schraderbräu
« Reactie #64 Gepost op: 08-03-2017 17:01 u »
Ze blijven wel eens plakken als ze (veel en veel) te heet worden en dan zijn ze ook gewoon kapot, je moet ze altijd gebruiken in combinatie met een heatsink is mij verteld. Met een koelkastje zal het wel meevallen, ik regel ook mijn 12A warmte-element in de brouwketel ermee en dat gaat gewoon goed.

Ik gebruik een 40A SSR. Belangrijk om naar te kijken is de openingsspanning van de SSR, de pi geeft 3.3v af.

Offline Martijn0172

• Senior lid
« Reactie #65 Gepost op: 08-03-2017 17:32 u »
Dank voor de tips. Ik lees op internet dat wanneer er een hoger wattage is dan 400w er een heatsink wordt aangeraden

Offline JamMasterJustin

• Vol lid
  • Niets hoeft, paarden wel
« Reactie #66 Gepost op: 08-03-2017 18:57 u »
Ik ben er inmiddels ook mee aan de slag. Wat duurt 't lang met Aliexpress 😕

Offline Martijn0172

• Senior lid
« Reactie #67 Gepost op: 08-03-2017 21:10 u »
Ik heb wat prijzen zitten vergelijken en voor de hoeveelheid wat ik wil bestellen was het prijsverschil niet interessant om zo lang te wachten.

Ik ga morgen mijn spulletjes bestellen en van het weekend een beetje klooien  :biersmile:

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #68 Gepost op: 09-03-2017 13:18 u »
Tja en China maakt natuurlijk alles na, dus voor de grap eens een orange pi lite besteld eens kijken of het daar ook op wil lopen:

http://www.orangepi.org/orangepilite/

Offline Chipmunk03

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #69 Gepost op: 10-03-2017 22:08 u »
Ik heb een iSpindel gemaakt (zie draadje over Tilt Hydrometer). Het zou mogelijk moeten zijn om de iSpindel te koppelen aan craftbeerpi. Ik heb het eea ingesteld, maar de informatie komt alleen aan als ik TCP instel op de iSpindel. Kies ik voor Craftbeerpi dan kom ik terug in de configuratie van de iSpindel. Heeft iemand het al voor elkaar gekregen? Ik lees dat het voor Tcontrol wel is gelukt. Ben benieuwd hoe dat gerealiseerd is.
Op de raspberry pi draait de ispindel-srv daemon die de data van de ispindel ontvangt. Dit werkt met TCP uitstekend. Craftbeerpi werkt helaas niet. Ik begrijp nog niet waarom niet. In de configuratie op Craftbeerpi kan ik het ook niet configureren. Dit zou, volgens de documentatie van iSpindle automatisch moeten gaan.
https://photos.google.com/photo/AF1QipOa59sX1Q4rdgCkKrD38lf_LRSdaT0Kl8PuQYmP

https://photos.google.com/photo/AF1QipPzUtUi8UB9DJJK6_6TjL03YLpPvWoOAfmEDX4v

Offline JamMasterJustin

• Vol lid
  • Niets hoeft, paarden wel
« Reactie #70 Gepost op: 11-03-2017 11:07 u »
Ietwat offtopic maar ik stel de vraag toch maar hier. Ik gaf in een ander topic al aan dat ik geen verstand van elektra heb, maar dat ik toch de uitdagende taak op mij heb genomen om een control box voor een eHerms te maken door middel van de aansturing met craftbeer pi

Inmiddels heb ik de raspberry incl LCD-scherm binnen. Ik begrijp op zich het aansluitwerk van de kabels sec, maar ik begrijp de bijkomende apparatuur nog niet zo.

a. de 12v power supply: zet deze het voltage van de stroom uit het stopcontact (van max. 240v) om in 12v? En sluit je dan vanuit de 12v power supply alles aan: 12v pompen en de raspberry pi? Want de Raspberry zit nu rechtstreeks op het stopcontact
b. als ik het op internet goed lees, kun je een relais board gebruiken om stroom van een laag voltage te schakelen naar een hoog voltage. Sluit ik dan de 12v power supply aan op het relais board en die dan vervolgens naar de pompen?
c. als de apparaten die op het relais zijn aangesloten een redelijk constante stroom houden, dan hoeven ze niet met een SSR te worden aangesloten? Hoe weet ik wel wattage, voltage en ampexrage juist is?
d. hoe weet ik bij een SSR welke ik moet hebben? Hoe weet ik wel wattage, voltage en ampexrage juist is? Welke stroom AC of DC moet in en welke moet uit?
e. als ik 2 warmte elementen van 3000 watt zou gebruiken kan ik die dan aansluiten met een SSR van in 5v (van de Raspberry PI) naar een SSR met 40A en max 240V uit? Dan zou je namelijk maximaal 40a x 240v = 9600 watt kunnen opwekken... of ga ik nu de mist in?

Ik hoop dat ik het ooit ga doorgronden  :weetniet: :nut:

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #71 Gepost op: 11-03-2017 16:52 u »
Ietwat offtopic maar ik stel de vraag toch maar hier. Ik gaf in een ander topic al aan dat ik geen verstand van elektra heb, maar dat ik toch de uitdagende taak op mij heb genomen om een control box voor een eHerms te maken door middel van de aansturing met craftbeer pi

Inmiddels heb ik de raspberry incl LCD-scherm binnen. Ik begrijp op zich het aansluitwerk van de kabels sec, maar ik begrijp de bijkomende apparatuur nog niet zo.

a. de 12v power supply: zet deze het voltage van de stroom uit het stopcontact (van max. 240v) om in 12v? En sluit je dan vanuit de 12v power supply alles aan: 12v pompen en de raspberry pi? Want de Raspberry zit nu rechtstreeks op het stopcontact
b. als ik het op internet goed lees, kun je een relais board gebruiken om stroom van een laag voltage te schakelen naar een hoog voltage. Sluit ik dan de 12v power supply aan op het relais board en die dan vervolgens naar de pompen?
c. als de apparaten die op het relais zijn aangesloten een redelijk constante stroom houden, dan hoeven ze niet met een SSR te worden aangesloten? Hoe weet ik wel wattage, voltage en ampexrage juist is?
d. hoe weet ik bij een SSR welke ik moet hebben? Hoe weet ik wel wattage, voltage en ampexrage juist is? Welke stroom AC of DC moet in en welke moet uit?
e. als ik 2 warmte elementen van 3000 watt zou gebruiken kan ik die dan aansluiten met een SSR van in 5v (van de Raspberry PI) naar een SSR met 40A en max 240V uit? Dan zou je namelijk maximaal 40a x 240v = 9600 watt kunnen opwekken... of ga ik nu de mist in?

Ik hoop dat ik het ooit ga doorgronden  :weetniet: :nut:

Ok ik ga proberen je het een en ander  uit te leggen. Maar doe mij in godsnaam een lol mocht je denken er niet uit te komen haal er iemand bij die enig verstand van elektra heeft of ga naar een bedrijf in de buurt die het 1 of ander afweet van RPI en relais.

a. Ja dat doet de power supply als je die inbouwt de meesten gebruiken deze vorm van voeding voor de pompjes en eventuele kleppen. Ik zou de RPI gewoon voeden met de voeding die daar voor dient.

b. Nee je gebruikt de relais bordjes om de pompjes of andere laag verbruikers te schakelen, Dus de + uit van de voeding en de + van de verbruiker schakel je. Deze bordjes zijn niet geschikt om de elementen met te schakelen !!!

c en d. Klein verbruikers tot 5-10 A kun je prima zonder SSR's schakelen alleen is het zo dat in het geval van de elementen vaak snel en veel geschakeld word en de kans op Plakken dan bestaat (BRANDGEVAAR). IK zou altijd voor 40A SSR's kiezen. zelf heb ik deze https://benselectronics.nl/solid-state-relais-40a-ssr-dc-ac/ deze gebruiken een aanstuurstroom van 3 tot 32 volt oftewel je hebt minimaal 3 en maximaal 32 volt nodig om de schakeling tot stand te brengen.
De RPI levert vanaf de pin 3,3V en dus kan deze rechtstreeks de SSR schakelen. Voor de relaisbordjes heb je ook nog de 5v pin nodig aangezien deze 5V nodig hebben.

e. 2 elementen van 3000watt gaan nooit maar dan ook nooit op 1 16A groep in een huis, dus of je gebruikt 2 groepen en daar verandert je aansluitschema enigszins omdat je dan met 2 aanvoeren gaat werken . En gebruik voor elk element een SSR althans dat zou ik doen. En dus geen geen SSR met een 5 volt sturing maar 1 met 3v !!

op deze website staat ook een aansluitschema misschien dat je daar nog wat aan hebt http://web.craftbeerpi.com/hardware/

Hopelijk heb ik je zo een beetje geholpen en niet nog meer in verwarring gebracht  ;)

grt
Wim

Offline Chipmunk03

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #72 Gepost op: 14-03-2017 23:13 u »
Craftbeerpi en iSpindel zouden met elkaar moeten samenwerken, zo lees ik in Readme's van beide producten. Dus voor mij de uitdaging om dat voor elkaar te krijgen. Helaas is dat nog een hele exercitie en is de praktijk weerbarstiger. De iSpindel configureren om met craftbeerpi te laten communiceren op de manier zoals het via het keuzemenu in de software van de iSpindel gaat, werkt niet. Op je SmartPhone, tablet of PC zoeken naar een WiFI AP die 'iSpindel' heet. Maak er verbinding mee en klik op de confirmatie om een ip-adres te krijgen. Ga in je browser naar http://192.168.4.1 en je komt in de configuratie we pagina van de iSpindel. Ik koos in onder 'Configuration' voor 'CraftBeerPi'. Maar wat ik ook probeerde, de iSpindel viel iedere keer terug in AP modus. Als ik het met TCP of met HTTP configureer, dan gaat hij wel in WiFi client modus, maar dan 'zie' ik de iSpindel niet in CraftbeerPi. Ik ging er vanuit dat het de bedoeling was om de keuze 'CraftbeerPi' in iSpindel te gebruiken en niet 'HTTP' of 'TCP'. Tot ik tot mijn verbazing ineens de iSpindel zag onder hardware, nadat ik het volgende had gedaan:  ik heb de iSpindel voor http ingesteld en bij url ingevuld: /api/hydrometer/v1/data (te vinden in de code van iSpindel en Craftbeerpi). De poort moet je op 5000 zetten en natuurlijk het ip adres van de raspberry pi. Stel een tijd in waarbij je niet te lang hoeft te wachten. De tijd kan je later nog weer aanpassen. Ik heb het op drie seconden gezet. Je ziet dan dat de iSpindel uit de AP modus overgaat naar een WiFi device modus. Om de drie seconden zie je het blauwe datalampje knipperen. De software van de iSpindel is nogal hardnekkig. Ik moest soms wel tot drie keer toe op 'HTTP' klikken om de extra velden URL en Port te zien.

Als dat gedaan is, ga naar de raspberry pi. Ik heb de software opgehaald met "git clone https://github.com/Manuel83/craftbeerpi.git". Als dit geinstallerd is, moet de bracnhe van hydrometer er bij geïnstalleerd worden met: "git clone -b hydrometer https://github.com/Manuel83/craftbeerpi.git" (zie iSpindel readme.md). Zonder deze branche werkt de iSpindel niet in combinatie met CraftbeerPi.
Ga dan naar http://[craftbeerpi-ip-adres]:5000 en stel je apparatuur in.Gebruik GEEEN DNS naam maar een ip-adres. Dit staat 'hard-coded' in de software. Ik probeerde op DNS naam met mijn Pi te connecten, maar dat levert niet het gewenste resultaat.
Als dit gedaan is, ga naar het menu Configuration => hardware. Druk een paar keer op refresh in je browser en voila, daar is de ispindel.

In het menu fermantation kan je nu de ispindel gebruiken. Helaas zie je nog niet de data voor temp, wort en battery in een grafiekje, zoals bij Tcontrol het geval is. Ik heb Manuel83 (van CraftbeerPi) gevraagd of hij nog van plan is om craftbeerpi uit te breiden met een grafiek voor een digitale hydrometer (Tilt en iSpindel) waarbij het verloop van de data tegen de tijd wordt uitgezet.

Indien het gelukt is om in Fermantation een grafiek te produceren, zie je in ~/craftbeerpi/log een file staan, S_[id].templog. [id] is het id van de grafiek die je gemaakt hebt in Fermentation. De eerste grafiek heeft id =1, etc). In deze file wordt de iSpindel data verzamelt in csv format. In Excel of andere calculatie tool kan je dan een mooi grafiekje produceren. Zelf ben ik nogal gecharmeerd van de RRDtool. De database heeft altijd een vaste grote. En goede grafiekjes zijn in een handomdraai gemaakt. Maar het mooiste zou zijn als het in CraftbeerPi zelf te maken is. Ik hoop dat Manuel83 er tijd voor heeft.... Het is open source. Ik ben (nog) niet zo bedreven in Python en Flask om die code te maken. Maar kan niet al te moeilijk zijn.

S_1.temp.log:
--- snip ---
Datum          Tijd          Temp  Tilt   Volt
2017-03-14 22:48:34,21.06,4.69,3.9
2017-03-14 22:49:06,21.06,4.71,3.9
2017-03-14 22:49:37,21.0,4.72,3.9
2017-03-14 22:50:08,21.06,4.69,3.9
2017-03-14 22:50:42,21.0,4.69,3.9
2017-03-14 22:51:13,21.0,4.69,3.9
2017-03-14 22:51:44,21.0,4.7,3.9
2017-03-14 22:52:16,21.0,4.72,3.9
2017-03-14 22:52:47,21.0,4.7,3.9
2017-03-14 22:53:21,21.0,4.71,3.9
2017-03-14 22:53:52,21.0,4.69,3.9
2017-03-14 22:54:23,21.0,4.7,3.9
2017-03-14 22:54:55,21.0,4.71,3.9
2017-03-14 22:55:26,21.0,4.7,3.9
2017-03-14 22:55:57,21.0,4.7,3.9
--- snap ---

Offline Chipmunk03

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #73 Gepost op: 16-03-2017 23:35 u »
't Is me dan toch gelukt. Blijkbaar is craftbeerpi al voorbereid op de data van de iSpindel, want ik hoefde alleen maar een commentaar uit controller.js te halen, craftbeerpi herstarten en mijn browsercache te legen en ik kreeg deze grafiek:

Hier is de code:

De file staat in craftbeerpi/brewapp/ui/static/js

Offline TymonK

• Vol lid
  • IBU!
« Reactie #74 Gepost op: 18-05-2017 15:25 u »
Wow... indrukwekkend topic.
Ik heb sinds kort 2 iSpindels met mooie data display op UBIDOTS...
Maar de temp van de gistkast wordt nog aangestuurd door de SCT1000... En ik zie forse verschillen in de temp (iSpindel schommelt tussen de 15 en 23 graden terwijl de STC1000 tussen de 17.7 en 18.3 beweegt).

Nu ga ik dus denk ik een Rpi3 gebruiken voor de vergisting.