Schema HERMS-project

Gestart door RoyDeGroot, 25-01-2017 10:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RoyDeGroot

Binnenkort wil ik beginnen met het bouwen van een HERMS.

Na een paar dagen rondneuzen op het internet ben ik op het volgende schema gekomen:



Met dit schema als basis wil ik verder gaan bouwen. Nu valt me op aan het schema dat er nogal wat kogelkranen aan te pas komen.
Om de installatie niet duurder en ingewikkelder te maken dan nodig is wilde ik de ervaringsdeskundigen vragen of er nog dingen anders kunnen.

Mijn volgende stap is het zoeken van de juiste apparatuur.
Kogelkranen en fittingen ben ik van plan om bij te www.technoplaza.nl te bestellen. Wat zijn hier de ervaringen met deze webshop?
Ik ben ook nog op zoek naar de juiste pompen. 1 van de 2 pompen zal in principe enkel (heet) water verpompen en de andere wordt vooral gebruikt voor het verpompen van wort.
Voor de ketels ben ik op zoek naar bierfusten (of een alternatief) welke ik wil gaan isoleren. Tips hiervoor zijn ook erg welkom.

Ik beschik niet over las/soldeer apparatuur, dus ik wil zo veel mogelijk met siliconen slang en/of knelkoppelingen doen. Dit heeft ook het voordeel dat onderdelen van de installatie makkelijker te vervangen of uit te breiden zijn.

Ik hoor graag jullie ideeën hierover!

JamMasterJustin

Leuk om te lezen! Ik ben mij sinds kort ook aan het verdiepen in het maken van een HERMS (ik wil in de kelder gaan brouwen en niet met gas gaan klooien, dus ik neig naar een eHERMS (de kosten neem ik voor lief, het gas verleggen en laten keuren kost ook wat duiten).

Ik weet niet hoe handig je bent, maar via een medebrouwer op dit forum ben ik op de site van Brew PI gekomen (https://store.brewpi.com/) en zij hebben een handige pons waarmee je gaten in de ketels kunt draaien (boren en schuren is dan, behoudens één startgat) niet nodig. Ook hebben zij een pomp op hun site staan. Ze zijn wel wat duur, maar je ziet hun materialen zelfs in de Youtube-filmpjes van Amerikaanse brouwers voorbij komen (voorzover dat iets van betekenis is).

Als ik zo vrij mag zijn om te vragen. Je hebt de koeling richting het gistvat gemaakt. Ik ben zelf aan het denken (ook om materialen te sparen en ketels voor meerdere doelen te gebruiken om het wort terug te leiden naar de warm-water-ketel en de spiraalkoeler in de warm-water-ketel daarna te gebruiken als klassieke spiraalkoeler die via de maisch-kuip koudwater door de spiraal pompt via de maischketel). Eventueel kun je de maischkuip dan ook vullen met ijsklontjes/bevroren flessen. Scheelt je de kosten en extra aansluiting van een platenkoeler

Voor de rest ben ik zeer benieuwd naar de koppelingen die je gaat gebruiken. Dus ik ga hier aandachtig meelezen! 

orangeloo

Je kan er ook voor kiezen om je maischvat hoger te zetten dan je kookketel.
Voordeel is dat je maar 1 pomp nodig hebt en dus ook minder kranen.
Filteren en spoelen op zwaarte kracht en met de pomp warm water toevoegen.
Zijn ook gelijk je leidingen / slangen weer schoon na het maischen.
Naar een voorbeeld van mijn HERMS  :brouwen:

RoyDeGroot

Citaat van: JamMasterJustin op 25-01-2017  12:52 uIk weet niet hoe handig je bent, maar via een medebrouwer op dit forum ben ik op de site van Brew PI gekomen (https://store.brewpi.com/) en zij hebben een handige pons waarmee je gaten in de ketels kunt draaien (boren en schuren is dan, behoudens één startgat) niet nodig.

Inderdaad een dure website. Maar die pons is denk ik wel wat, ik zal is kijken of deze ergens anders ook te krijgen is.

CiteerAls ik zo vrij mag zijn om te vragen. Je hebt de koeling richting het gistvat gemaakt. Ik ben zelf aan het denken (ook om materialen te sparen en ketels voor meerdere doelen te gebruiken om het wort terug te leiden naar de warm-water-ketel en de spiraalkoeler in de warm-water-ketel daarna te gebruiken als klassieke spiraalkoeler die via de maisch-kuip koudwater door de spiraal pompt via de maischketel). Eventueel kun je de maischkuip dan ook vullen met ijsklontjes/bevroren flessen. Scheelt je de kosten en extra aansluiting van een platenkoeler

Zou in principe moeten werken, alleen lijkt het mij dat het water in je maischkuip zo ver opwarmt dat je het wort niet voldoende koel krijgt, dus je zal het water dan tijdig moeten verversen met koud water. Wat je natuurlijk ook zou kunnen doen is de spiraal aansluiten op je waterleiding.
Zelf heb ik nog een tegenstroomkoeler liggen van mijn huidige brouwinstallatie. Deze wil ik hiervoor gebruiken.


RoyDeGroot

Citaat van: Orangeloo op 25-01-2017  13:35 uJe kan er ook voor kiezen om je maischvat hoger te zetten dan je kookketel.
Voordeel is dat je maar 1 pomp nodig hebt en dus ook minder kranen.
Filteren en spoelen op zwaarte kracht en met de pomp warm water toevoegen.
Zijn ook gelijk je leidingen / slangen weer schoon na het maischen.
Naar een voorbeeld van mijn HERMS  :brouwen:

Dat heb ik inderdaad ook overwogen, ik ben meerdere keren op dat topic beland!
Ik heb voor twee pompen gekozen zodat ik 1 pomp kan gebruiken voor het rondpompen van het wort en voor het overpompen naar de kookketel en naar het gistvat. De andere pomp gebruik ik voor het rondpompen van het warm water t.b.v. het spoelen maar ook t.b.v. de circulatie rond de spiraal. De extra kranen hiervoor neem ik voor lief, en ik denk dat ik hiervoor een minder krachtige pomp nodig heb omdat deze alleen schoon water verpompt en verder weinig weerstand heeft van filters e.d.

Wat heb je voor pomp gebruikt voor de circulatie van het wort? Ik heb gelezen dat je problemen had met het vacuum trekken van je slangen, dit wil ik zien te voorkomen aangezien ik op het manifold na ook vooral slangen wil gebruiken voor de verbindingen.

JamMasterJustin

Citaat van: RoyDeGroot op 25-01-2017  13:37 uZou in principe moeten werken, alleen lijkt het mij dat het water in je maischkuip zo ver opwarmt dat je het wort niet voldoende koel krijgt, dus je zal het water dan tijdig moeten verversen met koud water. Wat je natuurlijk ook zou kunnen doen is de spiraal aansluiten op je waterleiding.
Zelf heb ik nog een tegenstroomkoeler liggen van mijn huidige brouwinstallatie. Deze wil ik hiervoor gebruiken.

Dat is wel waar. Als je voor de spiraal een aftakking met twee kranen maakt naar de waterleiding dan scheelt het inderdaad niks qua koeling.

Dit zou het systeem zijn


Ga je met een PID werken? Heb je daar al duidelijkheid over hoe dat concreet werkt (daar moet ik zelf nog onderzoek naar doen)

RoyDeGroot

Citaat van: JamMasterJustin op 26-01-2017  06:26 uGa je met een PID werken? Heb je daar al duidelijkheid over hoe dat concreet werkt (daar moet ik zelf nog onderzoek naar doen)

Voorlopig ga ik geen elektronische regelingen toepassen. Ik wil er eerst voor zorgen dat alles mechanisch goed in elkaar zit voordat ik me daarin ga verdiepen. Maar als je toch van plan bent om elektrisch te gaan brouwen is de stap voor jou al een stuk kleiner.

JamMasterJustin

Ik heb inmiddels dit filmpje gevonden en denk erover dit als voorbeeld  - correctie - streefdoel te nemen. Ik snap nog geen jota van die PID, maar wat ziet dit er geweldig uit



En hij gebruikt ook het systeem van wortkoelen in de HLT.

Mark G

Ben me zelf ook aan het verdiepen in een zelf bouw HERMs installatie en heb veel aan de onderstaande site.

http://www.theelectricbrewery.com/

Is echt alles te vinden en de building guide is ook super.

Misschien hebben jullie er wat aan.

Markiej87

Om even te reageren op je vraag mbt technoplaza, ik heb daar prima ervaringen mee.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.