Hop open en 2 weken in koelkast bewaard. Nog te gebruiken?

Gestart door Lord McAle, 17-01-2017 09:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lord McAle

Hoi,

Ik heb Citra hopbellen gebruikt met brouwen 2 weken geleden. Daarna heb ik het zakje snel dichtgeplakt met zo weining mogelijk lucht er in en in de koelkast gelegd. Vergeten om het in te vriezen.

Gisteren ging in dryhoppen met Centennial en zag ik de Citra nog liggen. Kan ik dit nog gebruiken? (ik zou de 20 gram eventueel als extra dryhop willen gebruiken in mijn IPA).

Groeten
Lord McAle

tdp

De hop zal wel wat achteruit gegaan zijn, maar steek je neus erin, en bepaal dan of deze nog te gebruiken is! Als het ruik naar kaas o.i.d., zou ik het weggooien of gebruiken in een Lambiek, als het nog lekker citrus ruikt, gewoon gebruiken :)

nembrionic

Die hop is gewoon prima. Na 2 weken in een goede koelkast is er nog niet extreem veel verlies opgetreden hoor.

DoubleW

Beste Lord,

Als de hop niet naar vis ruikt of andere koelkast partners is er geen enkel probleem. Het opbergen van hop onder bepaalde condities is om oxidatie ( bruin kleuring van bellen), achteruitgang van alfa zuren (in maanden en aan te passen met formule) en aroma verlies (zoals bij us hopsoorten) te beperken. Het beste is om hop luchtdicht (seal) in diepvries te bewaren. Mijn voorraad van 5 kg ligt in kleine pakjes zo opgeslagen. Gebruik vnl pellets. Advies: ruik aan de hopbellen, deze moeten fris bloemig zijn. Wrijf desnoods een bel in je handen fijn. Ruikt het goed gebruiken

goom

Geen probleem, kan je gewoon gebruiken.
Zo snel gaat die niet achteruit.

Lord McAle

Bedankt allemaal!
Die hop gaat er gewoon in dus :-)


beermenke

Hoe droog is droog? Vandaag 60 gram hop in glazen potje van 100 ml gepropt. Gaat nu de vriezer in
Lijkt mij droog genoeg want ik heb geen ervaring met hoe droog ie moet zijn. Heeft een aantal uren op een droger gestaan met warme lucht van ca 40 graden en 1 dag in de open lucht met veel wind en natuurlijke luchtcirculatie.

ciesvandekwis

Droog is wanneer je een bel plooit, hij vlotjes uiteen valt/kraakt.
Drogen doe je het best in het donker en aan niet meer dan 60°.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.