Blik brouwen op fust

Gestart door Hetdijkhuis, 11-01-2017 15:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hetdijkhuis

Hallo beste hobbybrouwers.

Mijn collega en ik zijn nu een tijdje bezig met blikbrouwen en dat geeft leuke resultaten. Voor dat wij echt gaan brouwen willen wij het blikbrouwen goed onder de knie hebben, Nu lopen wij tegen het probleem aan als wij het op fust gaan doen dat er bijna tot geen koolzuur ontstaat (20 liter hertog jan fusten) en het zelfde brouwsel op fles gaat wel goed. Op fust doen wij 80 gram suiker en 120 ml water als siroop op 20 liter bier dat is dus 4 gram per liter.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn dat wij geen koolzuur krijgen op fust?

Groeten

Tuur

Ik weet niet wat voor bier je gebrouwen hebt. Maar ik gebruik voor sommige bovengisters het dubbele.

Hetdijkhuis

 Het is een tripel. Dus dan zou ik 8 gram de liter suiker moeten gebruiken?

Tuur

Citaat van: Hetdijkhuis op 11-01-2017  18:47 uHet is een tripel. Dus dan zou ik 8 gram de liter suiker moeten gebruiken?
Voor een tripel gebruik ik inderdaad 8 gram suiker per liter om te bottelen.

Hetdijkhuis

Citaat van: Tuur op 11-01-2017  19:04 uVoor een trippel gebruik ik inderdaad 8 gram suiker per liter om te bottelen.
Oké super ga ik dat proberen.

guuz

Ik weet het niet, maar voor die kleine vaatjes van 5 liter gebruik ik ongeveer de helft aan bottelsuiker dan dat ik gebruik voor op de fles. Werkt prima bij mij. Misschien goed warm wegzetten? ik doe dit op ongeveer 24-25 graden.

Hetdijkhuis

Citaat van: guuz op 11-01-2017  19:18 uIk weet het niet, maar voor die kleine vaatjes van 5 liter gebruik ik ongeveer de helft aan bottelsuiker dan dat ik gebruik voor op de fles. Werkt prima bij mij. Misschien goed warm wegzetten? ik doe dit op ongeveer 24-25 graden.
Ik zet het altijd weg tussen de 22/23 graden. Op fles werkt dat goed zit er nog verschil in dan wat je op fles doet en op fust qua temperaturen ? Daarnaast gebruik ik 20 liter fusten ik weet niet of daar nog verschil in zit?

guuz

Volgens mij maakt de temperatuur niet het verschil. Zo,n groot vat is natuurlijk sterker, maar toch echt gehoord/gelezen, dat die kleine vaatjes bol gaan staan en de rubberen dop er afschoot bij dezelfde hoeveelheid bottelsuiker als voor gisting op de fles. Ik zou het risico niet willen lopen.. Misschien dat de ervaringsdeskundigen hier hun mening eens over kunnen geven..

_M_M_

Waarom niet een CO2 fles aansluiten en op die manier op druk brengen en verzadigen.

Hetdijkhuis

Citaat van: _M_M_ op 11-01-2017  21:08 uWaarom niet een CO2 fles aansluiten en op die manier op druk brengen en verzadigen.
Dus gewoon een koolzuurfles aan sluiten en dan neemt het bier zelf het koolzuur op? Of moet ik nog andere stappen ondernemen? Heb ergens gelezen dat temperaturen en koolzuur op nemen verschillend kunnen zijn.
Maar natuurlijk moet er gewoon genoeg koolzuur van zichzelf worden gemaakt, het gaat ergens niet goed.

Jacques

Citaat van: Hetdijkhuis op 11-01-2017  19:11 uOké super ga ik dat proberen.

NEE NIET DOEN!!!

Daar kunnen die vaatjes niet tegen. Daarnaast is een bier met een hoog koolzuurgehalte moeilijk tappen.
Niet voor niets heeft tapbier een lager koolzuurgehalte dan flessenbier.

Hetdijkhuis

Citaat van: Jacques op 11-01-2017  22:47 uNEE NIET DOEN!!!

Daar kunnen die vaatjes niet tegen. Daarnaast is een bier met een hoog koolzuurgehalte moeilijk tappen.
Niet voor niets heeft tapbier een lager koolzuurgehalte dan flessenbier.
Wat zou dan het probleem zijn van te weinig koolzuur?

Jacques

Citaat van: Hetdijkhuis op 11-01-2017  22:48 uWat zou dan het probleem zijn van te weinig koolzuur?

Misschien lekt er ergens koolzuur weg.
En uiteraard krijg je minder koolzuur in je bier als je minder suiker gebruikt voor de hergisting. Zoals ik al schreef heeft tapbier een lager koolzuurgehalte dan flessenbier. Een fles kan een hogere druk weerstaan.

Hetdijkhuis

Citaat van: Jacques op 11-01-2017  22:53 uMisschien lekt er ergens koolzuur weg.
En uiteraard krijg je minder koolzuur in je bier als je minder suiker gebruikt voor de hergisting. Zoals ik al schreef heeft tapbier een lager koolzuurgehalte dan flessenbier. Een fles kan een hogere druk weerstaan.
Het is echt te weinig koolzuur waardoor het niet lekker meer is, en heb het bij 3 verschillende fusten gehad is er een mogelijkheid dat er toch iets extra suiker aan toe gevoegd moet worden aangezien het blikbrouwen is? Of raad je het erg af? Of zou ik bij alle 3 het ventiel beschadigt hebben met open maken?

Jacques

Citaat van: Hetdijkhuis op 11-01-2017  23:00 uHet is echt te weinig koolzuur waardoor het niet lekker meer is, en heb het bij 3 verschillende fusten gehad is er een mogelijkheid dat er toch iets extra suiker aan toe gevoegd moet worden aangezien het blikbrouwen is? Of raad je het erg af? Of zou ik bij alle 3 het ventiel beschadigt hebben met open maken?

Blikbrouwen of brouwen met mout maakt niet uit. Voor de koolzuurdruk is de hoeveelheid suiker per liter bier bepalend.

Een optie is om te tappen met wat meer koolzuurdruk vanuit je koolzuurfles.

Hetdijkhuis

Citaat van: Jacques op 11-01-2017  23:06 uBlikbrouwen of brouwen met mout maakt niet uit. Voor de koolzuurdruk is de hoeveelheid suiker per liter bier bepalend.

Een optie is om te tappen met wat meer koolzuurdruk vanuit je koolzuurfles.
Heb ik al geprobeerd en weinig verschil. De koolzuur toevoeging van uit de fles is toch ook alleen om druk op te bouwen om je bier uit her fust te krijgen? Of voegt het ook koolzuur aan je bier toe?

Hetdijkhuis

Citaat van: Jacques op 11-01-2017  23:06 uBlikbrouwen of brouwen met mout maakt niet uit. Voor de koolzuurdruk is de hoeveelheid suiker per liter bier bepalend.

Een optie is om te tappen met wat meer koolzuurdruk vanuit je koolzuurfles.
En dan heb ik nog een vraag, sorry voor het lastig vallen. Als ik nou 6 gram per liter doe verhoog ik het een beetje? En als hij weer te weinig koolzuur Bevat kan ik dan nog wat met het bier?

Haagse Wouter

Hoe lang staat die al? Misschien is je fust niet op druk omdat die nog niet klaar is. Sterk bier met te weinig of een verzwakte gist.

Hetdijkhuis

Citaat van: Haagse Wouter op 12-01-2017  08:51 uHoe lang staat die al? Misschien is je fust niet op druk omdat die nog niet klaar is. Sterk bier met te weinig of een verzwakte gist.
De eerste heb ik na een maand geprobeerd 2de na anderhalve maand 3de na 2 maanden.

Jacques

Citaat van: Hetdijkhuis op 11-01-2017  23:07 uHeb ik al geprobeerd en weinig verschil. De koolzuur toevoeging van uit de fles is toch ook alleen om druk op te bouwen om je bier uit her fust te krijgen? Of voegt het ook koolzuur aan je bier toe?

Citaat van: Hetdijkhuis op 11-01-2017  23:16 uEn dan heb ik nog een vraag, sorry voor het lastig vallen. Als ik nou 6 gram per liter doe verhoog ik het een beetje? En als hij weer te weinig koolzuur bevat kan ik dan nog wat met het bier?

Met 4 g suiker per liter bier heb je niet veel koolzuur meer nodig om je bier uit het fust te krijgen. Pas als je het vat voor een groot gedeelte hebt leeg getapt heb voor het uitdrijven van het bier extra koolzuurgas nodig.

Door koolzuur op het bier te zetten lost er altijd koolzuur op in je bier. Er zijn hobbybrouwers die geen suiker toevoegen voor de hergisting op het fust. Zij voorzien hun bier van koolzuur door middel van het onder druk zetten van het bier met koolzuur uit een koolzuurfles.

De RVS fustjes van de professionele brouwers kunnen gelukkig meer koolzuurdruk aan dan de 5 liter partyvaatjes. Toch zit ook aan die vaatjes een maximale druk.

Wanneer de het koolzuurgehalte in het bier heel hoog is komt het bier met grote snelheid uit de tapkraan. Het bier is hierdoor heel lastig te tappen. Een oplossing kan zijn dunnere en langere bierleiding te gebruiken waardoor het bier meer weerstand ondervindt richting de tapkraan. Ook kun je een zogenaamde compensatiekraan gebruiken voor het tappen van het bier. Met een dergelijke kraan knijp je doorlaat van de kraan. Het gevolg hiervan is dat er een dunne straal bier uit de kraan komt.

In het geval het koolzuurgehalte in je bier laag is in combinatie met met een lage koolzuurdruk vanuit je drukfles krijg je veel schuim in je leidingen en tap je meer schuim dan bier. De oplossing is dan de kraan van het reduceerventiel van je koolzuurfles verder open te draaien waardoor de druk toeneemt.

En verder is dus het koolzuurgehalte van tapbier lager als dat van flessenbier.
Bij vatenbier is het gebruikelijk dat het koolzuurgehalte 4,6 - 4,8 g per liter is.
Flessenbier heeft een koolzuurgehalte dat ligt tussen de 7 en 9 g per liter. Een tripel zit meestal aan de bovenkant qua koolzuurgehalte.

Hetdijkhuis

Citaat van: Jacques op 12-01-2017  21:22 uMet 4 g suiker per liter bier heb je niet veel koolzuur meer nodig om je bier uit het fust te krijgen. Pas als je het vat voor een groot gedeelte hebt leeg getapt heb voor het uitdrijven van het bier extra koolzuurgas nodig.

Door koolzuur op het bier te zetten lost er altijd koolzuur op in je bier. Er zijn hobbybrouwers die geen suiker toevoegen voor de hergisting op het fust. Zij voorzien hun bier van koolzuur door middel van het onder druk zetten van het bier met koolzuur uit een koolzuurfles.

De RVS fustjes van de professionele brouwers kunnen gelukkig meer koolzuurdruk aan dan de 5 liter partyvaatjes. Toch zit ook aan die vaatjes een maximale druk.

Wanneer de het koolzuurgehalte in het bier heel hoog is komt het bier met grote snelheid uit de tapkraan. Het bier is hierdoor heel lastig te tappen. Een oplossing kan zijn dunnere en langere bierleiding te gebruiken waardoor het bier meer weerstand ondervindt richting de tapkraan. Ook kun je een zogenaamde compensatiekraan gebruiken voor het tappen van het bier. Met een dergelijke kraan knijp je doorlaat van de kraan. Het gevolg hiervan is dat er een dunne straal bier uit de kraan komt.

In het geval het koolzuurgehalte in je bier laag is in combinatie met met een lage koolzuurdruk vanuit je drukfles krijg je veel schuim in je leidingen en tap je meer schuim dan bier. De oplossing is dan de kraan van het reduceerventiel van je koolzuurfles verder open te draaien waardoor de druk toeneemt.

En verder is dus het koolzuurgehalte van tapbier lager als dat van flessenbier.
Bij vatenbier is het gebruikelijk dat het koolzuurgehalte 4,6 - 4,8 g per liter is.
Flessenbier heeft een koolzuurgehalte dat ligt tussen de 7 en 9 g per liter. Een tripel zit meestal aan de bovenkant qua koolzuurgehalte.
Ik gebruik 20 liter RvS fusten van inbev ( hertog jan), Daarnaast heb ik een restaurant en een kroeg en beschik over verschillende tapsystemen en flessen koolzuur.  Hoe zou ik dan koolzuur aan mijn bier kunnen toe voegen? Moet ik dan een koolzuur fles direct op een fust aan sluiten of zijn daar andere handige manieren voor? Want lastig tappen is het probleem niet hij komt vrij langzaam er uit.

Jacques

Citaat van: Hetdijkhuis op 12-01-2017  22:00 uIk gebruik 20 liter RvS fusten van inbev ( hertog jan), Daarnaast heb ik een restaurant en een kroeg en beschik over verschillende tapsystemen en flessen koolzuur.  Hoe zou ik dan koolzuur aan mijn bier kunnen toe voegen? Moet ik dan een koolzuur fles direct op een fust aan sluiten of zijn daar andere handige manieren voor? Want lastig tappen is het probleem niet hij komt vrij langzaam er uit.

Daar hebben we op het forum vaker over gehad.
Zie bijvoorbeeld
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5289.msg59671.html#msg59671
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18741.msg276741.html#msg276741
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31193.msg475508.html#msg475508
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,20966.msg313702.html#msg313702

Hetdijkhuis


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.