Hoeveelheid hop

Gestart door studenthsl, 10-01-2017 22:27 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

studenthsl

Hallo allemaal,

Ik ga morgen brouwen en ik heb vandaag al mijn ingredienten gekocht. Ik moest eigenlijk de HallertauPerle 7% hebben, maar die hadden ze niet meer. Dus ik heb nu Hallertau Hersbrucker      2,2% alpha. Ik gebruik BrouwVisie, maar ik weet niet zo goed hoe ik hierop de hop moet omzetten naar 7%. Dit is mijn recept voor 5 liter bier:

Materiaal                Hoeveelheid
Pilsmout 3 EBC        502 gram
Tarwemout 3 EBC    477 gram
HallertauPerle 7%    3 gram
HallertauPerle 7%    3 gram
Gedroogde sinaasappelschil   6,3 gram
Koriander   7,5 gram
Fermentis Safbrew WB-06   helft van een zakje van 10 liter
Zo nodig melkzuur   n.v.t.
Zo nodig calciumchloride   n.v.t.

Hoeveel hop moet ik toevoegen? Ik weet niet hoe ik het zelf moet uitrekenen en ik ga morgen al brouwen.

Haagse Wouter

Gooi de HallertauPerle uit het recept en voeg de Hersbrucker  toe. Vervolgens pas je de bittergift hoeveelheid aan tot het EBU dat je wilt. De aroma hoeveelheid mag gelijk blijven.

Underdike

Je hebt nu plm. 19 gram nodig van de 2,2 alpha hops... omdat je 2 even grote hop-giften wil doen, kom je dan op 9,5 gram plus 9,5 gram.

studenthsl

Citaat van: Underdike op 10-01-2017  22:33 uJe hebt nu plm. 19 gram nodig van de 2,2 alpha hops... omdat je 2 even grote hop-giften wil doen, kom je dan op 9,5 gram plus 9,5 gram.

Wat bedoel je met plm.?

studenthsl

Citaat van: studenthsl op 10-01-2017  22:46 uwat bedoel je met plm.? per liter mout? En ik maak 5 liter bier, is dat niet teveel?

braaf

Citaat van: studenthsl op 10-01-2017  22:46 uwat bedoel je met plm.?
Ik denk dat hij plus/ minus bedoeld.

JT007

Brewzor app en je weet het eenvoudig te bepalen

goom

gram a * % A = gram B * % B


Underdike

Simpeler:
(oud gewicht hop) x (oud alfa%) = (Getal)
(Getal) : (nieuw alfa%) = nieuw gewicht aan hop...

En ik bedoelde met plm. 19 gram van eerder inderdaad plus-minus, omdat ik op 19,09 gram uitkwam  ;)

goom

Citaat van: goom op 11-01-2017  21:05 ugram a * % A = gram B * % B
Ps dit leerde je vroeger in de brugklas

Eric v B

Citaat van: goom op 12-01-2017  12:23 uPs dit leerde je vroeger in de brugklas
En snel naar "Kletsen"!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.