Dortmunder Strong

Gestart door Caspar, 10-08-2008 12:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caspar

Dag allemaal,

Mijn volgende brouwsel wordt een Dortmunder Strong, ik kon weinig terug vinden over deze stijl hier op het forum... maar ik hoor graag of iemand suggesties of opmerkingen heeft.

Ik ga de Wyeast Bavarian Lager gebruiken, wat is de typische vergistingsgraad en optimale vergistingstemperatuur gezien vanuit jullie ervaring?

Dortmunder Strong

A ProMash Recipe Report

BJCP Style and Style Guidelines
-------------------------------

00-C  Derek Walsh - klasse  C, Dortmunder (Strong)

Min OG:  1.064   Max OG:  1.074
Min IBU:    13   Max IBU:    35
Min Clr:    12   Max Clr:    34  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          30.00    Wort Size (L):     30.00
Total Grain (kg):        10.25
Anticipated OG:          1.071    Plato:             17.19
Anticipated EBC:          21.0
Anticipated IBU:          32.6
Brewhouse Efficiency:       67 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------

Evaporation Rate:      15.00    Percent Per Hour
Pre-Boil Wort Size:   38.71    L
Pre-Boil Gravity:      1.055    SG          13.50  Plato

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 73.2     7.50 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
 19.5     2.00 kg.  Munichmout 15 - Dingemans     België         1.037     19
  2.4     0.25 kg.  Melanoidin - Weyer            Duitsland      1.037    106
  4.9     0.50 kg.  Carahell - Weyermann          Duitsland      1.036     39

Potential represented as SG per pound per gallon.


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 40.00 g.     Hallertauer Mittelfruh            Whole    4.00   9.1  First WH
 30.00 g.     Perle                             Whole    6.00  10.3  First WH
 10.00 g.     Magnum                            Whole   14.20   8.4  60 min.
 20.00 g.     Hallertauer Mittelfruh            Whole    4.00   2.9  20 min.
 20.00 g.     Hallertauer Mittelfruh            Whole    4.00   1.7  10 min.
 20.00 g.     Hallertauer Mittelfruh            Whole    4.00   0.2  1 min.


Yeast
-----

Wyeast 2206 Bavarian Lager

Mash Schedule
-------------

Mash Name:

Total Grain kg:    10.25
Total Water Qts:   31.70 - Before Additional Infusions
Total Water L:   30.00 - Before Additional Infusions

Tun Thermal Mass:   0.00
Grain Temp:        23.28 C


                     Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Beta Amylase           0     40     63      63   Infuse    68       30.00   2.93
Alpha Amylase         10     20     73      73   Infuse    73        0.00   2.93
Spoelen                5      1     78      78   Infuse    78        0.00   2.93


Total Water Qts:           31.70 - After Additional Infusions
Total Water L:             30.00 - After Additional Infusions
Total Mash Volume L:       36.84 - After Additional Infusions

William

Ziet er lekker uit Caspar.

Heb je de Dortmunder export als basis (Pils / Munich) genomen en deze aangevuld met wat extra kleurmouten. Dit lijkt redelijk te kloppen met Walsh en Daniels. Volgens de laatste zou de typische Dortmunder mout moeilijk verkrijgbaar zijn maar vervangen kunnen worden door een combinatie van pils- en munichmout

Wat ik in Daniels lees is dat het water in Dortmund extreem hard is (veel carbonaat, sulfaat, natrium en chloirde; zelfs veel harder dan Burton). Ga jij hier ook rekening mee houden

MO

Gulpener Dort valt toch min of meer onder dit biertype? Ik zou het bier niet zo hoppig maken als je heel strikt volgens biertype wilt brouwen (dus niet zoveel late hopgiften). Hier staat mijn Dort (link).

Caspar

De pils / munich verhouding lijkt mij inderdaad geschikt voor dit biertype, uiteraard ben ik geïnspireerd door Walsh en Daniels ;).

Ik ben het met je eens MO, er zit wat veel aromahop in, maar dat heb ik expres gedaan. Op de een of andere manier verdwijnt er tijdens het lageren bij mij erg veel aroma heb ik ervaren. Hij mag ook wel iets pittiger zijn dan de Gulpener.

Ik ga de onderstaande brouwzouten gebruiken op 30 liter Amersfoorts water:

6 gram CalciumSulfaat
3 gram CalciumChloride
1 gram MagnesiumSulfaat

Zo is de verhouding Chloride / Sulfaat ongeveer 1/ 2,3 en heb ik 110 ppm Calcium (net zoals Dortmund).

Jacques

Hier en hier heb je natuurlijk wel de belangrijkste stijlkenmerken.

En verder de Muifel Dort

Het is inderdaad wat vreemd dat dit biertype zo weinig populair is hier op het forum. Nu steeds meer leden vergisten in tweedehandse koelkasten met een Conrad thermostaat waardoor steeds meer ondergistende biertypen gebrouwen worden, zou daar wel eens verandering in kunnen komen.





Caspar

Wat niet is kan nog komen ;). Sinds ik een koelkast heb probeer ik ondergisters en bovengisters af te wisselen. Persoonlijk hou ik wel van bieren die iets zwaarder qua alcohol en body zijn. De Dortmunder Strong lijkt hier een geschikt biertype voor. Commerciële voorbeelden ken ik op de twee Nederlandse merken na niet :-\

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 10-08-2008  13:49 uHier en hier heb je natuurlijk wel de belangrijkste stijlkenmerken.

En hier: http://www.bierkeurmeestersgilde.nl/PDF/20070801%20type%20C%20V106.pdf

Hopbier

Caspar

Volgende week maandag ga ik dit bier brouwen, maar vanavond ga ik alvast de starters maken. Als proef ga ik mijn starters eens niet 24 uur beluchten. Ik gebruik voor het hoofdbrouwsel 3 liter starter met 15 gram Siris Yeastvit (Wyeast Activator) en voor het proefbrouwsel 1 liter met 5 gram Siris Yeastvit (Wyeast Propegator).

Beide starters laat ik vervolgens wel bezinken in de koelkast en ik herstart ze weer op de brouwdag nadat ik ze afgegoten heb.

Ik ga mijn Taurus tuinhop gebruiken in het proefbrouwseltje (Blonde met 38 IBU), er vanuit gaande dat het 10 % alpha is :brouwen:.

Caspar

De Wyeast Bavarian Lager heeft er niet veel zin in, de activiteit van de starter is niet optimaal vrees ik. Het pakje bolde ook moeizaam op in 3 dagen, dus ik voelde de bui al hangen :(.

Ik wil wel een lager maken, dus ik ga dit recept wat minder zwaar maken... ik zit te denken aan een Maibock met een begin SG van 1061 (scheelt toch weer 10 puntjes). Ik post het recept wel in een nieuwe draad :biersmile:.

Oscar

Citaat van: Caspar op 18-09-2008  10:14 uHet pakje bolde ook moeizaam op in 3 dagen, dus ik voelde de bui al hangen :(.

Misschien toch je wort na het brouwen nog even beluchten (met de gist erbij)?

Caspar

Ja, ik ga sowieso de starter vanavond nog even omkieperen naar een kleinere mandfles (5 ipv 10 liter). Ik zal dan weer even flink schudden zodat er weer zuurstof wordt opgenomen.

Ik denk dat het wel goed komt... op zich heb ik misschien stiekem nog meer trek in een wat bitterdere Maibock ;D.

Caspar

To be continued:

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,10228.0.html

Gelukkig is de starter uiteindelijk wel wild geworden en is het niet nodig geweest om verder te beluchten.

 :proost2:

Erwin Warners

Ik zat dit even te lezen en inderdaad zijn er maar weinig mensen die dit bier brouwen.
Zelf is de Dortmunder Strong van Alfa een favoriet van me
Heb zelf een jaar terug een poging gedaan dit bier te brouwen en ik was redelijk tevreden.
Met 75 punten op het OBBK geen hoogvlieger maar voor een eerste eigen recept geen klagen.
Over enkele weken gaan we een tweede batch maken met wat kleine aanpassingen wordt het hopelijk weer een smaakvol biertje.
Ik houd jullie op de hoogte :proost:

Mthijs

Hi Erwin,

Zou je misschien je recept en werkwijze hier willen delen? Ik wil ook een Dortmunder (strong) gaan maken en daar is inderdaad niet zo veel over te vinden hier. Als beginnend brouwer heb ik nog niet veel ervaring maar dit sporeekt mij erg aan.
Thanks.

Erwin Warners

Welk recept wil je het oude of het aangepaste?

Mthijs

Neem aan dat het nieuwe recept wat kleine verbeteringen t.o.v. het oude heeft dus die dan graag. En kun je ook aangeven hoe je de vergisting doet en lagering betreffende temperatuur en tijd?
Bedankt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.