Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Waterprofiel in BrouwHulp zetten  (gelezen 1220 keer)

Offline Martijn0172

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Waterprofiel in BrouwHulp zetten
« Reactie #25 Gepost op: 12-01-2017 07:47 u »
Even een vraag tussendoor. Ik zie dat in 2016 mijn kraanwater volgens Dunea gemiddeld een pH heeft van 7,2 en ik dus eigenlijk moet werken met melkzuur. Wat voor smaakverschil zou ik moeten merken?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
« Reactie #26 Gepost op: 12-01-2017 20:42 u »
Even een vraag tussendoor. Ik zie dat in 2016 mijn kraanwater volgens Dunea gemiddeld een pH heeft van 7,2 en ik dus eigenlijk moet werken met melkzuur. Wat voor smaakverschil zou ik moeten merken?
pH van 7.2 is redelijk laag, bij mij zit het tegen de 8. Maar of je melkzuur nodig is moeilijk te zeggen op basis van je pH alleen. Moutstort en mineralen hebben allebei veel invloed op. Mout doet het pH dalen en hoe donkerder hoe harder het pH daalt. Mineralen zorgen weer voor een bufferende werking.

Hoe dan ook bij stouts moet ik vaak ontzuren, bij andere bieren is wat melkzuur nodig. Als je pH te hoog is krijg je kafsmaken in je bier.
In de planning: Weizenbock, Robust Porter, Urtyp
In het gistvat: Barely wine (eikenvat)
Op de fles: Weizen, American IPA, English IPA, Brown Porter, Quad, Dubbel, Orval, RIS

Offline Martijn0172

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
« Reactie #27 Gepost op: 13-01-2017 08:08 u »
Dank je voor je antwoord. Dit weekend ga ik brouwen en ga eens een monsters nemen en mogelijk aanzuren

Tags: