Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Cold steeping  (gelezen 1265 keer)

Offline Kokkebil

• Super lid
  • Land: 00
  • Hou van water,mits het langs de brouwer is geweest
Cold steeping
« Gepost op: 09-01-2017 11:24 u »
Een stout ( Guinness-achtig) in de planning.

Cold steeping, roasted barley eerst schroten, of de hele korrel in water?

Een ander recept geeft aan, dat de roasted barley fijn geschroot moet worden en toegevoegd aan het wort bij 72 ļC .

Maakt het uit of het roated barley is of malt?

Wat te doen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline mbroek

• Super lid
  • Land: nl
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
Re: Cold steeping
« Reactie #1 Gepost op: 09-01-2017 13:50 u »
Voor een van mijn vorige bieren heb ik de mroost 900 (Chocolade mout) gesteept. Ik heb 1,5 maal de hoeveelheid gebruikt die anders in de maisch zou zijn gegaan. Geschroot en 24 uur in een halve liter water laten weken, gewoon op kamertemperatuur. Tijdens het brouwen het gefilterde extract nog 10 minuten mee laten koken.

De scherpe kantjes zijn weg, de mout is veel subtieler aanwezig.

Er zijn nog vele manieren om te steepen, deze heb ik gewoon eens geprobeerd. Andere manieren komen ook nog wel eens aan bod.

Ik heb een refractometer zonder die nutteloze SG schaal.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #2 Gepost op: 09-01-2017 19:50 u »
Toch ik vraag me erg af of dat wel de juiste wijze is voor een Guinness.
Ik vind voor een Irish Dry Stout het typerend dat het een diepe bitterheid heeft die lang in je keel blijft hangen.
Stiekem nu een Rijswijkse Wouter.

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeŽn dan tijd om te brouwen.
« Reactie #3 Gepost op: 09-01-2017 20:29 u »
Daar sluit ik me bij aan. Als je dat niet fijn vind om te drinken, kun je beter een porter brouwen.

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 09-01-2017 21:57 u »
Toch ik vraag me erg af of dat wel de juiste wijze is voor een Guinness.
Ik vind voor een Irish Dry Stout het typerend dat het een diepe bitterheid heeft die lang in je keel blijft hangen.

Dus...?
Hoe te handelen?
Plan is om een kleine hoeveelheid te brouwen en zien of het bevalt!

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #5 Gepost op: 09-01-2017 22:11 u »
Wat ik (en ik denk Rien ook) dus bedoel is om het toch op de normale wijze aan de stort toe te voegen.

Maar ik moet zeggen, als ik zo google lijken mensen er sowieso niet echt goed uit te komen hoe je Guinness nou goed kloont.
Stiekem nu een Rijswijkse Wouter.

Offline zilver_brouwer

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 09-01-2017 22:33 u »
Wat ik (en ik denk Rien ook) dus bedoel is om het toch op de normale wijze aan de stort toe te voegen.

Maar ik moet zeggen, als ik zo google lijken mensen er sowieso niet echt goed uit te komen hoe je Guinness nou goed kloont.

Waarschijnlijk sowieso al omdat Guinness gedronken wordt op stikstof en niet koolzuur.
Dus om die "echt" na te maken moet je dan een hobbybrouwer zijn met tapinstallatie, en die dan wisselen
van koolzuur naar stikstof. Denk dat daardoor veel discussie ook is over hoe je Guinness kloont "aangepast" voor koolzuur. :weetniet:

Wat naar mijn mening waarschijnlijk nooit lukt, omdat de sterkere prikkel van koolzuur meteen zo anders is dan het karakteristieke zachte romige van Guinness. :-X

On-Topic: Ik ben een aantal keer in de Guinness brouwerij geweest, waar ze het brouwproces beschrijven, en nergens hebben ze het dan over cold-steeping van een deel van de stort.
Dus zou gewoon je mout maischen. :brouwen:
Planning: Witbier || Quadrupel met eik || APA
Vergisting:
Voorraad: ESB Hobgoblin || Smoked Porter

Offline Kokkebil

• Super lid
Cold steep
« Reactie #7 Gepost op: 25-01-2017 19:03 u »
Ik heb een Engels recept en hierin wordt gesproken over "cold steep".

Citaat:
Cold steep the roasted barley seperately from the mash to avoid tannins from being extracted from the grain.

Maar er wordt nergens vermeld hoe nu verder te handelen.
Wanneer moet ik het extract toevoegen?
Tijdens het maischen? Aan het eind van het maischen? Voor het koken?

Offline daniel_oud

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Cold steep
« Reactie #8 Gepost op: 25-01-2017 19:22 u »
Hier een prijswinnend recept waar zwarte mout 'cold steeped' wordt.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,31897.0.html
Hopelijk geeft het wat opheldering!

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
« Reactie #9 Gepost op: 25-01-2017 19:37 u »
Beste Kokkebil, volgens mij heb je vrij recentelijk een topic met precies dezelfde vraag aangemaakt.

Is de vraag in het andere topic niet naar tevredenheid beantwoord? Of is dit een nieuwe, andere vraag?

Als het eerste het geval is, zou ik de topics graag samen willen voegen, als het laatste het geval is, zou je dan wellicht preciezer kunnen toelichten wat je vraag is?

Offline zilver_brouwer

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 25-01-2017 20:22 u »
Beste Kokkebil, volgens mij heb je vrij recentelijk een topic met precies dezelfde vraag aangemaakt.

Is de vraag in het andere topic niet naar tevredenheid beantwoord? Of is dit een nieuwe, andere vraag?

Als het eerste het geval is, zou ik de topics graag samen willen voegen, als het laatste het geval is, zou je dan wellicht preciezer kunnen toelichten wat je vraag is?

Oh gelukkig, dacht even super deja-vu te hebben zeg! :o Haha.
Planning: Witbier || Quadrupel met eik || APA
Vergisting:
Voorraad: ESB Hobgoblin || Smoked Porter

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 25-01-2017 20:54 u »

Nee, niet dezelfde vraag.

Ik heb destijds gevraagd wat cold steeping eigenlijk is en daar ben ik nu achter en heb ik in de praktijk gebracht.

Maar weet niet hoe nu verder te handelen!

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #12 Gepost op: 25-01-2017 21:23 u »
Zo misschien  :weetniet:
Voor een van mijn vorige bieren heb ik de mroost 900 (Chocolade mout) gesteept. Ik heb 1,5 maal de hoeveelheid gebruikt die anders in de maisch zou zijn gegaan. Geschroot en 24 uur in een halve liter water laten weken, gewoon op kamertemperatuur. Tijdens het brouwen het gefilterde extract nog 10 minuten mee laten koken.

De scherpe kantjes zijn weg, de mout is veel subtieler aanwezig.

Er zijn nog vele manieren om te steepen, deze heb ik gewoon eens geprobeerd. Andere manieren komen ook nog wel eens aan bod.
In de planning: Session IPA, Urtyp, Pils
In het gistvat: Barely wine (eikenvat)
Op de fles: Rookporter, Rauch Weizenbock, American IPA, English IPA, Quad, Orval, RIS

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 25-01-2017 23:05 u »
Zo misschien  :weetniet:

Bedankt!
Ga ik doen!

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 26-01-2017 12:26 u »
Plan gewijzigd!
Het wordt een Russian Stout!
Hierbij een foto (nee het is geen koffie),terwijl ik fijngemalen roasted barley-extract een het filteren ben.
Zoals je ziet is het super donker en vol van smaak.
Smaken verschillen, maar hoeveel cc raden jullie aan dat  ik maximaal kan toevoegen per liter wort, zonder dat het te gek wordt.

Offline Etn82

• Beheerder
  • Super lid
  • Life is too short to drink bad beer
    • www.debebaardebrouwer.nl
« Reactie #15 Gepost op: 26-01-2017 13:38 u »
Nee, niet dezelfde vraag.

Ik heb destijds gevraagd wat cold steeping eigenlijk is en daar ben ik nu achter en heb ik in de praktijk gebracht.

Gezien dat het antwoord op de vraag uit het nieuwe topic te vinden was in het oude topic, heb ik de twee topic samengevoegd en in het board 'brouwproces' geplaatst. Wel zo overzichtelijk lijkt me.

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 26-01-2017 14:53 u »
Plan gewijzigd!
Het wordt een Russian Stout!
Hierbij een foto (nee het is geen koffie),terwijl ik fijngemalen roasted barley-extract een het filteren ben.
Zoals je ziet is het super donker en vol van smaak.
Smaken verschillen ,maar hoeveel cc raden jullie aan dat  ik maximaal kan toevoegen per liter wort, zonder dat het te gek wordt.

Het gaat niet om cc, het gaat om het gewicht aan mout wat je gebruikt. De vloeistof is slechts de verpakking van je extract. Gewicht aan mout bereken je in je recept.

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 26-01-2017 14:59 u »
Het gaat niet om cc, het gaat om het gewicht aan mout wat je gebruikt. De vloeistof is slechts de verpakking van je extract. Gewicht aan mout bereken je in je recept.

Klopt helemaal, dat gewicht bedoel ik, maar ik heb de roasted malt heel fijn gemalen (dus niet geschroot),dus dan is het effectieve rendement van de extractie volgens mij veel hoger qua kleur en smaak!

Offline mbroek

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 26-01-2017 16:45 u »
Klopt helemaal, dat gewicht bedoel ik, maar ik heb de roasted malt heel fijn gemalen (dus niet geschroot),dus dan is het effectieve rendement van de extractie volgens mij veel hoger qua kleur en smaak!

Dan lijkt het er op dat je wat minder nodig hebt, maar hoeveel??? Brouwen en proeven  :brouwen:

Offline Kokkebil

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 26-01-2017 18:16 u »
Dan lijkt het er op dat je wat minder nodig hebt, maar hoeveel??? Brouwen en proeven  :brouwen:

Ja, dat kan ikzelf ook bedenken, maar als het is gebrouwen en het is niet te drinken is het zonde van de tijd en de ingrediŽnten en misschien heeft iemand ervaring hiermee.

Tags: