Buiten brouwen met koud weer

Gestart door Marksbrew, 07-01-2017 16:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marksbrew

Ik brouw tot nu toe binnen, maar daar is de rest van het gezin niet altijd fan van. Wie van jullie brouwt er buiten en tot welke temperatuur? Het is nu best fris, maar onder het afdak van de schuur kan ik mijn pannetje wel neerzetten. Krijgen jullie het spul dan nog op temperatuur of wordt dat moeilijk?

hobbybob

Nee lukt hier prima, al jaren, wel maisch(pan)ketel isoleren tussen het (door)verwarmen.

Brouw hier met zg 70 ltr "menno"pannen en een powerfire brander

Zooms

Ik brouw in een tuinkas waarvan de deur open moet staan tijdens het brouwen en het dakraam ook open is. Gaat wel goed. Wel rekening houden met afkoelen... Het verwarmen duurt net iets langer.

Verder: gewoon doen!

RienP

Ik brouw altijd buiten. Ongeacht de temperatuur. Nu maisch ik wel in koelbox, dus dat geeft wat extra isolatie.

Al gaat bij lage temperaturen tijdens de kook wel de vuurkorf aan. Er zijn grenzen ;D.

 

Hay

Ik maisch ook in een koelbox maar doe dat wel binnen en koken doe ik in de garage met de grote poort open.
Dinsdag nog gedaan maar moet wel zeggen dat de kook iets minder rollend was vooral in het begin.
Voor de rest ging het goed.

Marksbrew

Ik ga het gewoon eens proberen morgen, lukt het niet dan gaat de pan gewoon weer binnen op het vuur.

Jeukstaardt

Ik maisch en filter binnen en kook en koel buiten. Als het weer het toelaat tenminste, anders sta ik in de schuur met de deur open.

Roelof

Wij brouwen in de garage, dus koud, maar we stoken op LPG, wat volgens mij een hetere vlam geeft dan aardgas.

marc0871

Mijn laatste brouw was bij een druilerige 8 graden, in de afgesloten poort van de schuur.
De Drago 8,5 kw brander, had de 18 liter water in de 25 liter pan eerder op temperatuur, dan dat ik de ruim 6 kilo mout had geschroot.
De maish was nogal dik, 2,7l/kg, dus hij hield aardig zijn temperatuur.

Na het filteren was het wort weer lekker snel aan de kook.
Met de brander half open, gaf het een mooie rollende kook.

Koelen ging lekker vlotjes.

Met lagere temperaturen heb ik nog geen ervaring.
Met deze temperaturen voel ik ook niet echt de behoefte.
Isolatie zal best wel helpen.
En anders tussentijds wat bijwarmen.
Een beetje leuke brander zal in ieder geval helpen.

Wisdom

Ik brouw altijd buiten. Als het regent gebruik ik een party tent, die past mooi op mijn dak terras. Temperatuur is nooit zo'n probleem meer de wind die de brander, 8,5 kW, wel eens uit blaast en het lastig maakt om de temperatuur goed constant te houden.

Haagse Wouter

Vind het dapper hoor heren!

Vind mijn keuken al erg koud in de winter. Merk het ook in de verhitting van het wort.

rajd

Citaat van: marc0871 op 07-01-2017  18:38 uMijn laatste brouw was bij een druilerige 8 graden, in de afgesloten poort van de schuur.
De Drago 8,5 kw brander, had de 18 liter water in de 25 liter pan eerder op temperatuur, dan dat ik de ruim 6 kilo mout had geschroot.
De maish was nogal dik, 2,7l/kg, dus hij hield aardig zijn temperatuur.

Na het filteren was het wort weer lekker snel aan de kook.
Met de brander half open, gaf het een mooie rollende kook.

Koelen ging lekker vlotjes.

Met lagere temperaturen heb ik nog geen ervaring.
Met deze temperaturen voel ik ook niet echt de behoefte.
Isolatie zal best wel helpen.
En anders tussentijds wat bijwarmen.
Een beetje leuke brander zal in ieder geval helpen.

Hou er svp wel rekening mee dat je goed moet luchten... voor je het weet ga je door het toedoen van een grote brander van je stokje (of erger).

marc0871

Citaat van: rajd op 08-01-2017  11:55 uHou er svp wel rekening mee dat je goed moet luchten... voor je het weet ga je door het toedoen van een grote brander van je stokje (of erger).

De poort is maar aan 1 kant dicht ;)
Genoeg lucht :D

Ik bedoelde maar te zeggen dat ik niet in een tochtgat sta.

Marksbrew

Ik heb het er op gewaagd. En het ging prima. Lekker veel ruimte en wat kliederen is toch een stuk minder erg.
Heb vandaag voor de eerste keer mijn Aldi inductieplaat van 2000W uitgeprobeerd. Die bracht mijn weckpan met 20 liter er in prima aan de kook.

Hay

Binnenbrouwen is zoooo 2016  ;)

marc0871

Welkom bij het Broederschap der Buitenbrouwers :pan:

mbroek

Citaat van: marc0871 op 08-01-2017  18:18 uWelkom bij het Broederschap der Buitenbrouwers :pan:

Daar sluit ik mij bij aan  :brouwen:

Jeukstaardt

Citaat van: Marksbrew op 08-01-2017  14:15 uHeb vandaag voor de eerste keer mijn Aldi inductieplaat van 2000W uitgeprobeerd. Die bracht mijn weckpan met 20 liter er in prima aan de kook.

Das goed om te weten! Ik heb sinds kort ook zo'n Aldi inductie plaat in huis. Ik wilde ermee gaan maischen dus dat zal wel goed komen.

ciesvandekwis

Tijdje buiten gebrouwen met gasbrander. Een windscherm is doorgaans geen overbodige luxe, ik gebruikte meestal een kampeermatje dat je rond je brander plooit op veilige afstand.

GeBaxke

Brouwen en bottelen buiten in een buitenkeuken ongeacht de temperatuur. Droog, maar het kan flink waaien. Daarom heb ik mijn brander afgeschermd met aluminium plaatjes.

Henkw

Met een Grainfather brouw je overal waar je de beschikking hebt over elektriciteit en water (via de tuinslang). Ik brouw dus bijna altijd buiten en alleen als ik veel last heb van wind of regen zet ik Grainfather bij de open deur in de garage.


MarinusHolkema

Met de Grainfather eerst in de keuken gebrouwen. Vervolgens in de garage met tijdens het koken open deur. Intussen was de winter ingezet en merk dat de Grainfather langzamer de temperaturen bereikt als in de keuken. Maar alles gaat nog prima.

RuudB

Citaat van: ciesvandekwis op 09-01-2017  08:23 uTijdje buiten gebrouwen met gasbrander. Een windscherm is doorgaans geen overbodige luxe, ik gebruikte meestal een kampeermatje dat je rond je brander plooit op veilige afstand.

Ik ben geen buitenbrouwer maar jarenlang heb ik op de camping diverse windschermen geprobeerd maar goed werken deden ze niet (ze vielen om, wind kwam uit meerdere richtingen enz.). Vorig jaar zag ik Jamie Oliver op TV zijn vlam rondom inpakken met een stuk aluminiumfolie, gewoon volledig rondom om de pan en brander vouwen en klaar. Kost niks en dit werkt wel...

Desmodue

Ik brouw al vanaf het begin buiten (op een balkon) en een klein windscherm is niet verkeerd! Ik heb rond mijn brander geperforeerd aluminium platen zitten. Deze zijn vast gepopnagelt aan het frame van de brander. Dit werkt prima.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.