Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Geslaagde tripel met wilde bitter en aromahop  (gelezen 697 keer)

Offline Sjoerd

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Geslaagde tripel met wilde bitter en aromahop
« Gepost op: 05-01-2017 22:25 u »
Besten,

Ik heb in september wilde hop geplukt, vervolgens gedroogd, gevacumeerd en in de vriezer gedaan. Begin november heb ik er een tripel mee gebrouwen. Op dit forum had ik gelezen dat je wilde hop beter niet als bitterhop kan gebruiken. Ik heb toch een gokje gewaagd en heb de hop als bitterhop en als aromahop gebruikt. Ik ben uitgegaan van een IBU van 25, 2,5% alfa en 80% gedroogd (dus eigenlijk 2% alfa). Uiteindelijk op 25 liter 120 g bitterhop 75 min, 40 g 30 min en 40 g 15 min. Met een T-58 gistje, wat koriander en sinaasappelschil is het tot mijn verbazing een erg lekkere tripel geworden! Dus in tegenstelling tot wat ik gelezen heb hierbij een positieve ervaring. Die wilde ik jullie niet onthouden. Volgend jaar brouw ik hem weer!

Groet Sjoerd

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline bastiaanD

• Vol lid
  • Land: nl
  • hmmmmmm, ik vind alles lekker
Re: Geslaagde tripel met wilde bitter en aromahop
« Reactie #1 Gepost op: 06-01-2017 15:20 u »
Dat klinkt harstikke leuk en lekker! Waar heb je deze hop geplukt? Gewoon ergens in de natuur?
Fles: lentebock, palm kloon
Vat: tripel, wit bier
Op hout: imperial russian stout
Plan: rookbier

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #2 Gepost op: 06-01-2017 16:36 u »
Besten,

Ik heb in september wilde hop geplukt, vervolgens gedroogd, gevacumeerd en in de vriezer gedaan. Begin november heb ik er een tripel mee gebrouwen. Op dit forum had ik gelezen dat je wilde hop beter niet als bitterhop kan gebruiken. Ik heb toch een gokje gewaagd en heb de hop als bitterhop en als aromahop gebruikt. Ik ben uitgegaan van een IBU van 25, 2,5% alfa en 80% gedroogd (dus eigenlijk 2% alfa). Uiteindelijk op 25 liter 120 g bitterhop 75 min, 40 g 30 min en 40 g 15 min. Met een T-58 gistje, wat koriander en sinaasappelschil is het tot mijn verbazing een erg lekkere tripel geworden! Dus in tegenstelling tot wat ik gelezen heb hierbij een positieve ervaring. Die wilde ik jullie niet onthouden. Volgend jaar brouw ik hem weer!

Groet Sjoerd
Was het een echte wilde hop of een verwilderde hop?

Misschien is er vroeger ergens in de buurt een hoptuin oid geweest en is jouw wilde hop eigenlijk een gecultiveerde hop die zich uitgezaaid heeft. Daarom niet minder leuk!

Offline Sjoerd

• Junior lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 06-01-2017 20:03 u »
De hop stond aan de rand van het bos, ik denk dus echte wilde hop, maar zeker weten doe ik het niet. Groet Sjoerd

Offline Neetje

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 09-01-2017 00:05 u »
Waarom zou je wilde hop niet gebruiken?
Het is alleen ff gokken hoeveel IBU die bij draagt. Reken tussen 1 en 2 en maak een biertje dat niet afhankelijk is van de hop.
Beetje uitproberen is best leuk en ook leuk om te presenteren.

Offline Sjoerd

• Junior lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 09-01-2017 22:19 u »
Precies, en dat is dus ook precies wat ik gedaan heb  ;)

Tags: