Wat zijn de mogelijkheden om commercieel te brouwen?

Gestart door Skepro, 04-01-2017 22:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Underdike

Citaat van: EBC op 07-01-2017  20:05 u...Je brouwt niet...
...Je verdient de naam 'brouwer' niet...
...maar dat stelt niet veel voor...
Jij weet wel hoe je vrienden maakt hè ? ???

bierfan


EBC

Citaat van: Oscar op 07-01-2017  20:20 uJe procedure in het verhandelen. Vervoer van bier heeft ook risico's. Wat doe je bij breuk onderweg? Hoe ga je hiermee om? Hoe heb jij je opslag geregeld? En vormt hier geen risico voor de consument?

Je moet het wel afgedekt hebben... Martin (muifel) heeft ze over de vloer gehad en kreeg een boete... :weetniet: :( :o mij hebben ze ook gebeld.....(maar ik was voor bezoek niet thuis..:-) )

Ontdanks dat ik huurbrouwer ben... brouw ik mijn bieren toch zeker wel 100% zelf! Zelfs het schroten mag mijn collega niet doen... ;) :brouwen:

Dus ik ben dan een uitzondering?  :brouwen: ^-^ ;)
Ik kan me niet voorstellen dat je de eerste keer direct een boete krijgt. Daarvoor heb je dan eerst al waarschuwing gekregen.

Weegt niet op tegen een eigen brouwzaal, vergistingsruimte en afvulplaats HACCPen.

Eén dagje brouwen... terwijl het bierbrouwproces bijna 4 weken duurt.  :brouwen:

En dan al die investeringen, administratie, inkoop, en zo meer.

Je bent geen uitzondering, maar ook geen echte brouwerij, hihi. :biersmile:

EBC

Citaat van: Underdike op 07-01-2017  20:44 uJij weet wel hoe je vrienden maakt hè ? ???

Jij weet wel hoe je citaten uit hun verband kunt rukken, niet?

Oscar

Citaat van: EBC op 07-01-2017  23:51 uJe bent geen uitzondering, maar ook geen echte brouwerij, hihi. :biersmile:

Niet te arrogant he.... ;)  Ik werk 3 dagen per week in een brouwerij en ik doe alles met mijn bier... tot aan het afvullen toe... Maar goed, jij bent een import Belg dus... ;D >:D >:D >:D >:D :biersmile:

Jacques

Citaat van: Oscar op 08-01-2017  11:39 uNiet te arrogant he.... ;)  Ik werk 3 dagen per week in een brouwerij en ik doe alles met mijn bier... tot aan het afvullen toe... Maar goed, jij bent een import Belg dus... ;D >:D >:D >:D >:D :biersmile:

Oscar, jij bent een uitzondering omdat jij professioneel in een brouwerij werkt waar ook jouw eigen bier wordt gebrouwen.
De meeste huurbrouwers hebben een andere baan en geven in feite alleen een opdracht aan een brouwerij om voor hun een bier te brouwen. Een beetje op dezelfde manier waarop je een bakker kunt vragen een speciale taart te bakken die je vervolgens verkoopt onder je eigen naam. Het kan dan best zo zijn dat jij de taart bedacht hebt en ook thuis al een keer hebt gebakken, maar de taart die je verkoopt heb je niet zelf gebakken...

Haagse Wouter

Zijn er niet meer huurbrouwerijen waar je ervoor kunt kiezen om zelf langs te komen en de apparaten te bedienen?
Eventueel alleen het controleren tussendoor uit handen geven?

Bram86

Citaat van: Haagse Wouter op 08-01-2017  14:48 uZijn er niet meer huurbrouwerijen waar je ervoor kunt kiezen om zelf langs te komen en de apparaten te bedienen?
Eventueel alleen het controleren tussendoor uit handen geven?

Of gewoon het hele proces samen doorlopen. Lijkt mij persoonlijk het leukste, als ik de ambitie had om het groter aan te pakken.

Hoeze

Citaat van: Haagse Wouter op 08-01-2017  14:48 uZijn er niet meer huurbrouwerijen waar je ervoor kunt kiezen om zelf langs te komen en de apparaten te bedienen?
Eventueel alleen het controleren tussendoor uit handen geven?

De meeste professionele huurbrouwers gaan dit niet toe laten. Daar zijn verschillende redenen voor:
  • Bescherming van de installatie, de brouwinstallaties zijn wat ingewikkelder dan een huis en tuin brouwinstallatie
  • De brouwinstallaties zijn geautomatiseerd, rusttijden, temperatuursverhoging tot verpompen zijn geautomatiseerd. Hierdoor is er voor de hobbybrouwer minder fun als zelf thuis brouwen. Hij moet immers maar wachten en de installatie zijn werk laten doen.
  • De brouwer is meestal ook met meerdere handelingen bezig, zoals CIP'en, analyses, administratie, bierbereiding, ... .
  • Huurbrouwers brouwen niet enkel jouw bier, er zijn ook andere bieren. Sommige van hun klanten willen het niet aan de grote klok hangen dat het bier bij hun wordt gebrouwen

Ik spreek hier wel over brouwerijen van +20 hl.
Bij huurbrouwers van enkele hectoliters is dit natuurlijk anders.
Sommige verhuurbrouwerij laten wel toe dat je een paar uur mee komt volgen.

MO

Als huurbrouwer moet je in Nederland wel degelijk een HACCP plan hebben. En ik kreeg inderdaad een boete, ik had wel een draft plan maar kon die niet laten zijn bij de eerste inspectie. Niet leuk.

Marksbrew

Citaat van: Skepro op 04-01-2017  22:36 uGoedenavond!

Even hypothetisch gezien. Ik heb de tijd en de ruimte om lekker te brouwen, alleen op dit moment geen geld voor een grote installatie. Is het toegestaan om met standaard brouwspullen (brouwketels 30 liter, plastic gistingsvaten, zelfgebouwde klimaatkasten van oude koelkasten met een stc 1000) commercieel te gaan brouwen wanneer je vergunningen hebt. Of wordt dit nooit geaccepteerd door de voedsel en warenautoriteit ivm voedselveiligheid?

Ik ben benieuwd welke stappen ik kan nemen om de kleine oplages die wij maken wel legaal te kunnen verkopen. Natuurlijk niet om van te leven, maar voor de extra dimensie en zo wat meer bekendheid te geven aan het bier in mijn omgeving, om dit vervolgens uit te breiden. Ik ben niet benieuwd naar of het allemaal wel slim en rendabel is, maar echt naar het punt of het wel mag met zo'n installatie.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen / kennis van wetgeving.

Skep

Hi Skep, ben benieuwd of je nog verder gegaan bent met je plan... Heb je dit echt doorgezet?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.