Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Wat zijn de mogelijkheden om commercieel te brouwen?  (gelezen 3000 keer)

Offline Skepro

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Wat zijn de mogelijkheden om commercieel te brouwen?
« Gepost op: 04-01-2017 22:36 u »
Goedenavond!

Even hypothetisch gezien. Ik heb de tijd en de ruimte om lekker te brouwen, alleen op dit moment geen geld voor een grote installatie. Is het toegestaan om met standaard brouwspullen (brouwketels 30 liter, plastic gistingsvaten, zelfgebouwde klimaatkasten van oude koelkasten met een stc 1000) commercieel te gaan brouwen wanneer je vergunningen hebt. Of wordt dit nooit geaccepteerd door de voedsel en warenautoriteit ivm voedselveiligheid?

Ik ben benieuwd welke stappen ik kan nemen om de kleine oplages die wij maken wel legaal te kunnen verkopen. Natuurlijk niet om van te leven, maar voor de extra dimensie en zo wat meer bekendheid te geven aan het bier in mijn omgeving, om dit vervolgens uit te breiden. Ik ben niet benieuwd naar of het allemaal wel slim en rendabel is, maar echt naar het punt of het wel mag met zo'n installatie.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen / kennis van wetgeving.

Skep

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Wat zijn de mogelijkheden om commercieel te brouwen?
« Reactie #1 Gepost op: 04-01-2017 23:05 u »
Is het toegestaan om met standaard brouwspullen (brouwketels 30 liter, plastic gistingsvaten, zelfgebouwde klimaatkasten van oude koelkasten met een stc 1000) commercieel te gaan brouwen wanneer je vergunningen hebt.

Ja dat is toegestaan, maar bedenk ff zelf : 30 liter bier... 4 doosjes bier totaal aan werkt uren Ī 10-12 uur (incl. bottelen etiketteren in dozen doen). En dan nog verkopen (1 slijter? Of 4 slijters?) totale verkoop waarde Ī Ä 30 - Ä 36  per doos, dus een omzet van Ī Ä 132,- per brouwsel (geen winst)... En daar ben je dan toch wel relatief heel veel tijd mee kwijt.
Dan nog je administratie, HACCP... Daar ga je dus geen geld aan verdienen. En na 10 brouwsels kun je de vraag al niet meer aan en wijk je uit naar een brouwerij met installatie en ga je huurbrouwen...

Ja het kan... :brouwen:

Brouwtip: doorspoelen tot gewenst volume voor koken! Verder: geduld!!! Geduld!!! Geduld!!!
En je wort of bier weggooien kan altijd nog...
Warm lageren !! :)

Offline Marksbrew

• Junior lid
  • **
  • Nano-brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 04-01-2017 23:32 u »
Ja dat is toegestaan, maar bedenk ff zelf : 30 liter bier... 4 doosjes bier totaal aan werkt uren Ī 10-12 uur (incl. bottelen etiketteren in dozen doen). En dan nog verkopen (1 slijter? Of 4 slijters?) totale verkoop waarde Ī Ä 30 - Ä 36  per doos, dus een omzet van Ī Ä 132,- per brouwsel (geen winst)... En daar ben je dan toch wel relatief heel veel tijd mee kwijt.
Dan nog je administratie, HACCP... Daar ga je dus geen geld aan verdienen. En na 10 brouwsels kun je de vraag al niet meer aan en wijk je uit naar een brouwerij met installatie en ga je huurbrouwen...

Ja het kan... :brouwen:

Vond de vraag boeiend, lijkt me zelf ook leuk. Maar je zet het wel weer met beide beentjes op de grond Oscar.
Vraag die ik nog heb wanneer het dan wel de moeite gaat zijn om het hobby+ aan te pakken. Zeg maar 1,5 tot 2 dagen per week. Stel je hebt wel een wat grotere installatie van bijv 200 of 500 liter, is het dan wel de moeite?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 05-01-2017 00:26 u »
Stel je hebt wel een wat grotere installatie van bijv 200 of 500 liter, is het dan wel de moeite?

Hoe groter je installatie (niet onbeperkt natuurlijk) hoe meer het de moeite loont. Of je nu 10 liter brouwt of 1000 liter je bent met beide brouwsels Ī 5-8 uur bezig... :-) 

De investeringen  zijn dan anders... Maar de kosten per liter (of per flesje/fust) ook. Dus ga daar maar eens aan rekenen....

Voor dergelijke kleine brouwsels (< 100 liter per brouwdag) zou ik het lekker voor de hobby houden en niets commercieels gaan doen... Daar boven is het nog wel te doen... :-)
Brouwtip: doorspoelen tot gewenst volume voor koken! Verder: geduld!!! Geduld!!! Geduld!!!

Offline Dugraph

• Vol lid
  • Brouwvereniging Rotterdam
    • Brouwvereniging Rotterdam
« Reactie #4 Gepost op: 05-01-2017 06:46 u »
Interessant dat dit precies het antwoord is waarop Skepro niet zit te wachten...

Ik ben niet benieuwd naar of het allemaal wel slim en rendabel is, maar echt naar het punt of het wel mag met zo'n installatie.
Two beer or not two beer, that indeed is the question.
                                                                       - Shakesbeer

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
« Reactie #5 Gepost op: 05-01-2017 07:26 u »
Uiteraard mag het! Wij zijn begin vorig jaar begonnen in een omgebouwd schuurtje achter in de tuin met een 50 liter Speidel. De vergunningen waren snel rond en we hebben het hele schuurtje omgebouwd en geÔsoleerd. Voor ons was dit puur als hobby, aangezien er al een redelijke boterham op tafel stond. Na een full-time werkweek gingen we vrijdagmiddag om half 4 schroten om vervolgens soms wel pas om 00.30 in ons bed te liggen (bij een dubbele maisch). De volgende ochtend om 6.30 maischten we vervolgens weer in voor een 2e batch. Uiteindelijk had je 'maar' 100 liter bier, maar we hadden wel plezier. …n een bijkomend voordeel is dat we op een legale manier ons bier mochten verkopen. In het begin hadden we meerdere verkooppunten, later in het jaar hadden we ervoor gekozen om enkel te leveren aan ťťn bierspeciaalzaak bij ons in Almere. We hadden dan wel wat meer voorraad staan, maar we wisten dat dit vroeg of laat door deze zaak ingekocht zou gaan worden.

Nu, anno 2017, hebben we ervoor gekozen om het wat serieuzer aan te gaan pakken en gaan we, naast dat we thuis blijven brouwen op onze Speidel, huurbrouwen. Op grote schaal gaan we dan productie draaien en thuis gaan we lekker gek doen, daar hoeven we dan geen winst meer op te pakken om te kunnen groeien.

Veel succes met het opzetten van je brouwerij!
Sinds 2015 mede-eigenaar en brouwer van Brouwerij Stijl te Almere.

Offline Marksbrew

• Junior lid
  • **
  • Nano-brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 05-01-2017 08:23 u »
Uiteraard mag het! Wij zijn begin vorig jaar begonnen in een omgebouwd schuurtje achter in de tuin met een 50 liter Speidel. De vergunningen waren snel rond en we hebben het hele schuurtje omgebouwd en geÔsoleerd. Voor ons was dit puur als hobby, aangezien er al een redelijke boterham op tafel stond. Na een full-time werkweek gingen we vrijdagmiddag om half 4 schroten om vervolgens soms wel pas om 00.30 in ons bed te liggen (bij een dubbele maisch). De volgende ochtend om 6.30 maischten we vervolgens weer in voor een 2e batch. Uiteindelijk had je 'maar' 100 liter bier, maar we hadden wel plezier. …n een bijkomend voordeel is dat we op een legale manier ons bier mochten verkopen. In het begin hadden we meerdere verkooppunten, later in het jaar hadden we ervoor gekozen om enkel te leveren aan ťťn bierspeciaalzaak bij ons in Almere. We hadden dan wel wat meer voorraad staan, maar we wisten dat dit vroeg of laat door deze zaak ingekocht zou gaan worden.

Nu, anno 2017, hebben we ervoor gekozen om het wat serieuzer aan te gaan pakken en gaan we, naast dat we thuis blijven brouwen op onze Speidel, huurbrouwen. Op grote schaal gaan we dan productie draaien en thuis gaan we lekker gek doen, daar hoeven we dan geen winst meer op te pakken om te kunnen groeien.

Veel succes met het opzetten van je brouwerij!
En weet je of dat alleen mag in een apart schuurtje achteraf of ook gewoon in je keuken in een rijtjeshuis?

Offline Kwagga

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
« Reactie #7 Gepost op: 05-01-2017 08:58 u »
De HygiŽnecode voor brouwerijen kan je hier opvragen: http://www.nlbier.nl/faq/hygienecode2014/

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #8 Gepost op: 05-01-2017 09:23 u »
En weet je of dat alleen mag in een apart schuurtje achteraf of ook gewoon in je keuken in een rijtjeshuis?

In verband met accijns moet het in een ruimte die niet (alleen maar?) direct vanuit het woonhuis toegankelijk is.

Verder moet je een wijziging in het bestemmingsplan verkrijgen ('postzegelbestemming') en dat lukt je niet voor je keuken maar misschien wel voor een garage of schuur.

Ten slotte stelt de belastingdienst nog eisen aan commerciŽle ruimten in en om het huis als het als bedrijfsruimte aangemerkt wordt.

Ingo
Er mag wel wat meer Wabi-Sabi in het bier. De schoonheid van het imperfecte, incomplete en vergankelijke.

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
« Reactie #9 Gepost op: 05-01-2017 10:07 u »
Ten slotte stelt de belastingdienst nog eisen aan commerciŽle ruimten in en om het huis als het als bedrijfsruimte aangemerkt wordt.

Nu moet ik erbij zeggen dat er in goed overleg met de belastingdienst heel veel mogelijk is! Inderdaad is ťťn van de eisen dat de brouwerij betreden kan worden zonder het woonhuis te hoeven betreden (via eigen achterom).

Offline Skepro

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 05-01-2017 10:37 u »
Bedankt voor jullie berichten.

Natuurlijk gaat er een hoop werk in zitten, groot deel van dit werk hebben wij ook al bij het uitvoeren van de hobby (bottelen, design, etikettering) zonder dat het iets mag opleveren. Dan lijkt het mij leuker om met dezelfde apparatuur het bier wel te mogen verkopen. In onze vrienden - en kennissenkring zijn er verschillende adresjes (cafť, winkel) waar wij sowieso kleine oplages kwijt kunnen. Dit geeft toch weer net een extra dimensie aan iets wat je hobby is. Daarom hoeft het voor mij ook niet rendabel te zijn, dat is het nu ook niet. Maar het lijkt mij leuk om wat ik brouw te kunnen verkopen.
In de toekomst lijkt een huurbrouwer dan de volgende optie, en uitbreiding van mijn eigen apparatuur.

Is er eigenlijk ergens een lijstje te vinden waar zo'n schuur (als brouwerij) aan moet voldoen. Is een eigen waterleiding + kraan verplicht. Of mag ik dit ook gewoon bij mij thuis aftappen. Moet officieel iedere brouwstap in deze accijnsruimte plaatsvinden, of mag je ook thuis je mout schroten?

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
« Reactie #11 Gepost op: 05-01-2017 11:21 u »
Opslag van ingrediŽnten moet in de accijnsgoederenplaats plaatsvinden. Mocht je een controle krijgen van de douane, dan moet de voorraad kloppen met je brouwadministratie. Voor wat betreft wateraansluiting in de schuur zijn geen eisen gesteld. Wij halen ook ons water vanuit het woonhuis. Het is een paar keer lopen, maar qua tijd- en geldbesparing was dit wel de meest efficiŽnte manier voor ons. Wel hebben we voor schoon te maken een afvoer in de brouwerij. Omdat het zo kleinschalig is doen ze vaak niet zo moeilijk hierover. Of je nu voor de hobby 50 liter brouwt of commercieel 50 liter brouwt, de buren hebben er net zo veel/ weinig last van.

Voor de omgevingsvergunning is het wel van belang aan te geven hoeveel je verwacht te brouwen, maar ook hier geldt weer zolang je op hobbymatige schaal blijft brouwen is er veel mogelijk. Grofweg heb je 3 dingen die essentieel nodig zijn om commerciŽle activiteiten te mogen voeren: aanpassing bestemmingsplan, omgevingsvergunning en accijnsgoederenplaats. Daarnaast nog natuurlijk een KvK nummer en BTW nummer om je bedrijf te registreren. Ook kan ik adviseren een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.

Succes met het opzetten van je brouwerij!

Offline sunlight

• Senior lid
  • Misschien wort het nog eens bier.
    • ut smouske
« Reactie #12 Gepost op: 05-01-2017 12:30 u »
Rare vraag maar moet in de ruimte ook een toilet zitten? Voor een kantoor in een schuur is dit wel verplicht voor de belasting.
planning:
Vergisting1: sesion ipa
Vergisting2: Ipa
Fust: ---
Fles:  Weizen Dubbel, Trippel, Ipa, quadrupel
https://facebook.com/utsmouske

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #13 Gepost op: 05-01-2017 12:39 u »
Stel dat ik ga huurbrouwen, moet ik dan ook aan de HACCP voldoen? Maw: kunnen ze bij mij thuis komen controleren?
Fles:
Fust:
Lagering:
Gistkast:
Planning:

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
« Reactie #14 Gepost op: 05-01-2017 12:57 u »
Rare vraag maar moet in de ruimte ook een toilet zitten? Voor een kantoor in een schuur is dit wel verplicht voor de belasting.

Wij hebben geen toilet in de ruimte. Ook nog ergens gelezen/ gehoord dat dit zou moeten. Zou ook eerlijk gezegd niet weten waar ik deze kwijt moet op 8 vierkante meter ;)

Offline Skepro

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 05-01-2017 13:16 u »
Opslag van ingrediŽnten moet in de accijnsgoederenplaats plaatsvinden. Mocht je een controle krijgen van de douane, dan moet de voorraad kloppen met je brouwadministratie. Voor wat betreft wateraansluiting in de schuur zijn geen eisen gesteld. Wij halen ook ons water vanuit het woonhuis. Het is een paar keer lopen, maar qua tijd- en geldbesparing was dit wel de meest efficiŽnte manier voor ons. Wel hebben we voor schoon te maken een afvoer in de brouwerij. Omdat het zo kleinschalig is doen ze vaak niet zo moeilijk hierover. Of je nu voor de hobby 50 liter brouwt of commercieel 50 liter brouwt, de buren hebben er net zo veel/ weinig last van.

Voor de omgevingsvergunning is het wel van belang aan te geven hoeveel je verwacht te brouwen, maar ook hier geldt weer zolang je op hobbymatige schaal blijft brouwen is er veel mogelijk. Grofweg heb je 3 dingen die essentieel nodig zijn om commerciŽle activiteiten te mogen voeren: aanpassing bestemmingsplan, omgevingsvergunning en accijnsgoederenplaats. Daarnaast nog natuurlijk een KvK nummer en BTW nummer om je bedrijf te registreren. Ook kan ik adviseren een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.

Succes met het opzetten van je brouwerij!

Bedankt voor je info! Hoelang duurde bij jou het proces van de eerste aanvraag tot aan het eerste commerciŽle brouwsel? En hoe zit het met bierflesjes? Nu gebruik ik gewoon mijn eigen verzamelde statigeldflesjes die ik met chemipro caustic schoonmaak en voor gebruik naspoel met oxi. Mag dit ook op deze schaal of is het beter om flesjes te kopen?
Moeten alleen de ingrediŽnten aanwezig zijn of moet ook ten alle tijde alle brouwapparatuur in de schuur opgeslagen zijn. Mag ik gewoon tijdens het brouwproces mijn ketel in de keuken (10 meter verder) schoonmaken?

En mijn schuurtje grenst aan mijn woonhuis (delen ťťn muur maar er is geen deur naar mijn huis). Het is vanaf de straatkant te bereiken via een eigen deur en ťťn deur gaat naar mijn tuin. Weet jij zo of dit voldoet aan de eisen voor een accijnsgoederenplaats?

Edit: Nu ik toch bezig ben met vragen. Wat is de juiste volgorde om aanvragen te doen bij instanties? Heb ik eerst een KVK nodig om alles op te starten? Kan de douane de aanvraag afkeuren omdat de gemeente nog geen vergunning - en bestemmingsplan wijziging heeft doorgevoerd? Wat valt aan te bevelen?
En moet het schuurtje als helemaal geschikt zijn al brouwruimte of is het ook goed dat de ruimte er nog als schuur uitziet om de vergunningen te regelen? Mocht het namelijk niet lukken ga ik ook geen geld uitgeven aan het isoleren / omtoveren van de schuur.
Ik vraag het maar op het forum, want ik denk dat het ook handig is als naslagwerk voor hobbybrouwers met dezelfde 'dromen'. ;)

Allemaal praktische vragen om een beeld te vormen waar ik tegenaan ga lopen en wat ik aan de ruimte moet aanpassen :p

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
« Reactie #16 Gepost op: 06-01-2017 12:38 u »
Bij ons duurde het hele proces ruim een half jaar. 15 juni hadden we ons ingeschreven bij de KvK en 1 januari hadden we de accijnsgoederenplaats binnen. De douane komt eerst langs voor een eerste kennismaking en wat dingen doorspreken waar je alvast over na kunt denken. Toen ze onze schuur bekeken hadden zeiden ze dat we met een gerust hart konden beginnnen met klussen. Wat betreft de schuur die grenst aan het woonhuis weet ik niet of dit een probleem gaat worden. In BelgiŽ was dit in ieder geval geen probleem (Dochter van de Korenaar). Ik zou beginnen met de KvK aanvraag. Hieraan gekoppeld zit een BTW nummer welke je nodig hebt voor de overige aanvragen.

Over de opslag van de brouwapparatuur in de brouwerij staat nergens iets beschreven. Dit omdat ze er vanuit gaan dat de meeste installaties fixed zijn en moeilijk verplaatsbaar zijn. Je moet rekening mee houden dat de vragenlijst die je van de douane krijgt dezelfde is als die wat Heineken krijgt van de douane. Veel items zijn dus totaal niet van toepassing op een dergelijk kleine schaal.

Tijdens mijn huurbrouwperiode heb ik een hele berg aan lege flesjes verzameld. Echter neem ik voor het commerciŽle brouwen geen risico en hebben we een pallet lege flesjes aangeschaft. Dit was overigens nog een heel gedoe, want de pallet kon niet door de achterpoort heen. Hij is dus geparkeerd in de steeg achter ons huis, waarna we alle flesjes in dozen hebben gestopt en die in de schuur van de buurman hebben opgeslagen. Een klusje waar me al met al toch ruim 2 uur aan kwijt zijn geweest :P

Offline Skepro

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 06-01-2017 15:07 u »
Bij ons duurde het hele proces ruim een half jaar. 15 juni hadden we ons ingeschreven bij de KvK en 1 januari hadden we de accijnsgoederenplaats binnen. De douane komt eerst langs voor een eerste kennismaking en wat dingen doorspreken waar je alvast over na kunt denken. Toen ze onze schuur bekeken hadden zeiden ze dat we met een gerust hart konden beginnnen met klussen. Wat betreft de schuur die grenst aan het woonhuis weet ik niet of dit een probleem gaat worden. In BelgiŽ was dit in ieder geval geen probleem (Dochter van de Korenaar). Ik zou beginnen met de KvK aanvraag. Hieraan gekoppeld zit een BTW nummer welke je nodig hebt voor de overige aanvragen.

Over de opslag van de brouwapparatuur in de brouwerij staat nergens iets beschreven. Dit omdat ze er vanuit gaan dat de meeste installaties fixed zijn en moeilijk verplaatsbaar zijn. Je moet rekening mee houden dat de vragenlijst die je van de douane krijgt dezelfde is als die wat Heineken krijgt van de douane. Veel items zijn dus totaal niet van toepassing op een dergelijk kleine schaal.

Tijdens mijn huurbrouwperiode heb ik een hele berg aan lege flesjes verzameld. Echter neem ik voor het commerciŽle brouwen geen risico en hebben we een pallet lege flesjes aangeschaft. Dit was overigens nog een heel gedoe, want de pallet kon niet door de achterpoort heen. Hij is dus geparkeerd in de steeg achter ons huis, waarna we alle flesjes in dozen hebben gestopt en die in de schuur van de buurman hebben opgeslagen. Een klusje waar me al met al toch ruim 2 uur aan kwijt zijn geweest :P

Bedankt voor je bericht. Het klinkt als een leuke uitdaging. Dus zoals je zegt zou stap 1 zijn: kvk/btw regelen, zodat ik de aanvragen in werking kan zetten. Daarna kan ik direct een aanvraag doen bij de douane in de hoop dat zij snel uitsluitsel geven of de locatie geschikt is? Is het verstandig om gelijk de omgevingsvergunning / bestemmingsplan wijziging aan te vragen of eerst de douane af te wachten? Of maakt het niets uit en kan gewoon alles tegelijk geregeld worden ondanks dat het mogelijk is dat de douane het afkeurt?

Wat betreft de flesjes klinkt het wel verstandig om ze gewoon nieuw aan te schaffen. Scheelt inderdaad een hoop risico en ook gedoe.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #18 Gepost op: 06-01-2017 21:21 u »
Stel dat ik ga huurbrouwen, moet ik dan ook aan de HACCP voldoen? Maw: kunnen ze bij mij thuis komen controleren?

Ja!

Offline RGeraads

• Super lid
    • Brouwerij Stijl
« Reactie #19 Gepost op: 07-01-2017 01:03 u »
Bedankt voor je bericht. Het klinkt als een leuke uitdaging. Dus zoals je zegt zou stap 1 zijn: kvk/btw regelen, zodat ik de aanvragen in werking kan zetten. Daarna kan ik direct een aanvraag doen bij de douane in de hoop dat zij snel uitsluitsel geven of de locatie geschikt is? Is het verstandig om gelijk de omgevingsvergunning / bestemmingsplan wijziging aan te vragen of eerst de douane af te wachten? Of maakt het niets uit en kan gewoon alles tegelijk geregeld worden ondanks dat het mogelijk is dat de douane het afkeurt?

Wat betreft de flesjes klinkt het wel verstandig om ze gewoon nieuw aan te schaffen. Scheelt inderdaad een hoop risico en ook gedoe.

Alles tegelijk in gang zetten!

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #20 Gepost op: 07-01-2017 13:16 u »
Ja!
Ze kunnen dan toch weinig controleren?
Fles:
Fust:
Lagering:
Gistkast:
Planning:

Offline Niels B.

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 07-01-2017 15:13 u »
Ze kunnen dan toch weinig controleren?

Ze kunnen in ieder geval controleren of jij weet waar je je verhuurbrouwer op moet controleren.

Bij ons duurde de douane aanvraag ook ongeveer 6 maanden. Douanebeamptes krijgen een boel meer vakantie dan ik...

Ik zou ook gewoon nieuwe flessen kopen. Want, anders moet je in je HACCP opnemen hoe jij gaat garanderen dat de flessen schoon zijn ;)
Ook wij hebben een garage die net 2 centimeter te laag is voor een pallet flessen, dus die worden extern opgeslagen. Er zijn overigens ook lagere pallets op de markt dus dat zou je even kunnen onderzoeken, maar die zijn wel duurder bij kleine afnames.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #22 Gepost op: 07-01-2017 20:05 u »

Wat zouden ze moeten komen controleren?

Je bent immers geen producent van voedingswaar. Je brouwt niet, je verhandeld enkel een verpakt product. De term 'huurbrouwer' is compleet verkeerd. Je bent handelaar. Je verdient de naam 'brouwer' niet.

Natuurlijk moet je wel aan enkele zaken voldoen, maar dat stelt niet veel voor.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #23 Gepost op: 07-01-2017 20:06 u »
Ik zou ook gewoon nieuwe flessen kopen. Want, anders moet je in je HACCP opnemen hoe jij gaat garanderen dat de flessen schoon zijn ;)

Dat moet je voor nieuwe flessen ook kunnen doen.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #24 Gepost op: 07-01-2017 20:20 u »
Wat zouden ze moeten komen controleren?

Je procedure in het verhandelen. Vervoer van bier heeft ook risico's. Wat doe je bij breuk onderweg? Hoe ga je hiermee om? Hoe heb jij je opslag geregeld? En vormt hier geen risico voor de consument?

Je moet het wel afgedekt hebben... Martin (muifel) heeft ze over de vloer gehad en kreeg een boete... :weetniet: :( :o mij hebben ze ook gebeld.....(maar ik was voor bezoek niet thuis..:-) )

Je bent immers geen producent van voedingswaar. Je brouwt niet, je verhandeld enkel een verpakt product. De term 'huurbrouwer' is compleet verkeerd. Je bent handelaar. Je verdient de naam 'brouwer' niet.

Ontdanks dat ik huurbrouwer ben... brouw ik mijn bieren toch zeker wel 100% zelf! Zelfs het schroten mag mijn collega niet doen... ;) :brouwen:

Dus ik ben dan een uitzondering?  :brouwen: ^-^ ;)

Tags: