Evaluatie Whitelabs PurePitch gisten

Gestart door Jacques, 01-01-2017 14:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Voor evaluatiedoeleinden heeft Brouwland 20 verpakkingen Whitelabs PurePitch beschikbaar gesteld voor het leden van het forum. Meld je voor deze loterij aan via dit topic.

Als je meer wilt weten over de Whitelabs PurePitch die Brouwland aanbiedt kun je hier kijken.

Ook deze keer ontvangt Brouwland graag in ruil hiervoor feedback. Zij zullen daarvoor een speciaal webformulier ontwikkeld dat zij beschikbaar stellen aan de prijswinnaars.
De prijswinnaars van de loterij zijn verplicht hieraan medewerking te verlenen.

In dit topic kunnen ervaringen met de Whitelabs PurePitch gisten worden gedeeld. Daarvoor hoef je niet tot de prijswinnaars te behoren. Wel moet je Whitelabs PurePitch gist hebben gebruikt. Dus graag geen meningen als er geen ervaring hebt met deze gisten. Voor meningen die niet gebaseerd zijn op ervaringen kun je ander topic starten.

Biertje1985

Een win/win situatie, gratis gist voor bruikbare feedback. Interessant voor het forum ook! Leuke actie!

tdp

Recentelijk de WLP023 (Burton Ale) gebruikt. Aangezien ik twijfelde of ik voldoende gist zou hebben, heb ik deze opgekweekt met een litertje wort, 2 dagen van te voren. Had het idee dat de starter nog niet aangeslagen was. Daarom de complete giststarter toegevoegd op een 25 liter, met een SG van 1.055. Dag 1 gebeurd er niets, na 3 dagen compleet uitvergist. Dit schuif ik eerder richting de eigenschappen van de gist, dan het gebruik van de PurePitch.
Het is wel een n=1 ervaring.

Op zich werkt het wel mooi, en wanneer ik vaker vloeibare gisten ga gebruiken, is dit een goed alternatief.

RienP

Beetje offtopic maar: Ik vind het ook leuk om te zien dat er een grote diversiteit aan gewenste gistsoorten voor de loterij is. Dat geeft hopelijk straks een interessante verzameling ervaringen (al zijn we uiteraard wel afhankelijk van de uitkomsten van de loterij).

tdp

Afgelopen zaterdag de WLP300 Hefeweizen Ale gebruikt, welke ik met de verloting had gewonnen.
Op de planning stond 20 liter weizen. Uiteindelijk is er 19,5 liter het gistvat ingegaan, met een SG van 1.046.

De handleiding bestudeerd, welke aangaf dat een batch tot 20 liter, met een SG lager dan 1.050 met 1 verpakking vergist kon worden. De avond ervoor al uitgelegd, zodat deze van koelkasttemperatuur naar zo'n 21 graden kon opwarmen, als omschreven in de handleiding. Goed de inhoud van de verpakking 'gekneed' om alles goed te mengen. Opengemaakt met een ontsmette schaar. Wel goed opletten, het zijn 2 verpakkingen. Met beleid kun je de buitenverpakking openknippen en het 'hardere' gedeelte zonder te morsen daaruit halen.

Gist toegevoegd (zoals reeds aangegeven) aan 19,5 liter van 1.046, met een temperatuur van 20 graden.
Gisterochtend, zo'n 15 uur later gekeken en het waterslot stond reeds rustig te pruttelen.

Bevindingen tot nu toe:
Makkelijk in gebruik, vooral het niet te hoeven maken van een giststarter bevalt me wel. Je moet alleen goed kijken wanneer je deze verpakking openknipt, ivm de binnenverpakking. Qua resultaat laat het nog even op zich wachten maar ik verwacht een prima vergisting.

Teun


Pimmels

Ik heb 17 dagen geleden 17 liter Delerium Tremens kloon met een soortelijk gewicht van 1080 gebrouwen met de WLP 545 Belgian Strong Ale...
Volgens de gebruiksaanwijzing zou het maximum voor deze gist 20 liter met een SG van 1050 zijn, echter dit ging ook prima!
Na 14 dagen compleet uitgegist en na drie dagen helemaal helder...ik heb zelfs wat gist mee geheveld om de hergisting op de fles soepel te laten verlopen... na een dag al goed onderweg:

Ik ben heel enthousiast over de smaak (tot nu toe) en de kracht en snelheid van de vergisting!  :proost:

Het enige nadeel is dat je de eerste keer geen idee hebt hoe je de verpakking moet openmaken... :weetniet:

Al met al een echte aanrader!

jaapz

Ik heb nu net een week geleden een Tmave Pivo (Tsjechisch zwart bier) gebotteld die ik met de WLP802 Czech Budejovice Lager Yeast gebrouwen heb. Tot nu toe erg tevreden met het resultaat, de donkere moutsmaken komen goed naar voren en de gist is mooi schoon uitgegist.

Hij kwam wel erg laat op gang, ik denk dat dat komt omdat de gist in een gewoon envelopje zat, op zaterdag binnenkwam op mijn werkadres en dus zeker een anderhalve dag op kamertemperatuur heeft gestaan voordat ik de kans had hem weer in een koelkast te leggen.

Als de flesjes mooi op druk zijn zal ik nog eens een update doen met een foto van het bier en een beschrijving van het smaakprofiel.

El Pastor Belga (MaJa)

WLP 550 Starter volledig mislukt te veel gistvoeding toegevoegd denk ik. Het was de eerste keer met een vloeibare gist. Is niet de schuld van de gist maar van de gebruiker :-[

Sjaak_Deventer

Heb de WLP550 gebruikt voor een blonde. Deze is prima uitvergist. Heerlijke gist.

Slurry ook gebruikt voor een quadrupel. :)

De verpakking vind ik wel beetje prut. Daarbij is Wyeast mijn favoriet. Bij deze verpakking moet je het eruit drukken. Soort tandpasta uit de verpakking krijgen.


Nerro

Ik heb mijn El Dorado Saison vergist met de WLP590 "French saison". Het is een nogal heftig werkende gist die in het begin zó hard ging dat ik een blowoff moest installeren, dat gebeurt me niet vaak! Na vier dagen was de vergisting gevorderd tot 1.006, nog een aantal dagen later bleek de dichtheid 1.001!

Het bier is mooi helder en goed pittig van smaak, en dat al na anderhalve week nagisting. Dit is zeker een recept dat ik vaker ga brouwen en wat mij betreft ook met deze gist. Normaal gesproken kweek ik gist zelf op op de roerplaat en is vitaliteit geen issue maar ik kan me voorstellen de Whitelabs verpakking soms handiger is omdat hij "ready to go" is.





Het gevolgde recept:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk7
Naam receptSaison (S2)
Brouwdatum21-11-2016
BierstijlSaison
Volume22.0
Begin SG1.053 SG
Eind SG1.001 SG
Schijnbare vergistingsgraad98.1%
Alcoholgehalte6.7 vol.%
Berekende kleur (Mosher)13 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)27 IBU
Brouwzaalrendement76.0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18.40 lWater uit Maastricht
0.72 gCaCl2
1.64 gCaSO4
4.30 mlMelkzuur
9.74 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
82 mg/l13 mg/l20 mg/l122 mg/l52 mg/l103 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2.26 kgGreenSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC49.6 %
1.50 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC32.9 %
0.23 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC5.0 %
0.11 kgAmber moutThomas Fawcett and Sons112 EBC2.5 %
0.45 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC10.0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
inmaischen45.0 °C1 min.30 min.4.5 l/kg
Amylaserust64.0 °C1 min.90 min.4.5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
5.6 gEl Doradobellen12.9%first wort hop9.5 IBU
15.3 gEl Doradobellen12.9%20 min.13.4 IBU
22.0 gEl Doradobellen12.9%5 min.6.3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1.0 l starterWLP590 French Saison Ale Yeast ()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting25.0 °C
Max. temp. hoofdvergisting20.0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20.0 °C
Eind SG hoofdvergisting1.006 SG
Schijnbare vergistingsgraad89.7%
Temp. nagisting0.0 °C
Temp. lagering0.0 °C


tdp

Citaat van: tdp op 13-02-2017  11:59 uBevindingen tot nu toe:
Makkelijk in gebruik, vooral het niet te hoeven maken van een giststarter bevalt me wel. Je moet alleen goed kijken wanneer je deze verpakking openknipt, ivm de binnenverpakking. Qua resultaat laat het nog even op zich wachten maar ik verwacht een prima vergisting.

Teun

Drink nu de weizen welke met de WLP300 vergist is. Zeker geen slecht biertje: relatief vol voor een bier van krap 5%, echter mis is de kenmerkende banaan en/of kruidnagel. Volgende keer warmer vergisten misschien en een langere kruidnagelrust.

Tevreden? Ja
Kan het beter? Altijd ;)

goom

Ik heb de WLP023 (Burton Ale) gebruikt.
Voor wat betreft het gebruik is een starter noodzakelijk.
Daarnaast vind ik de verpakking lastig te openen.
En nu het positieve.
Ik heb er een Engelse ale en een IPA van gemaakt en de smaken waren geweldig.

Emanuel

We zijn vandaag onderstaand recept aan het brouwen met de WLP351. Het recept is 40 liter, hiermee wordt wel het uiterste van de gist gevraagd...maar heb er wel vertrouwen in. Aan voeding zal het niet ontbreken. Tussentijdse meting komt bij 20 graden uit op 1072. Ik ben benieuwd naar de SG meting na koken en afkoelen. In ieder geval, suikers genoeg voor de gist.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk15
Naam receptWeizen
Brouwdatum15/04/2017
BiertypeWeizen
Volume40.0 l
Begin SG1.071 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)23 IBU
Brouwzaalrendement100.0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
40.00 lWater uit Water Kop van Schouwen12.74 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5.000 kgPilsmoutDingemans3 EBC52.6 %
4.500 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC47.4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62.0 °C1 min.40 min.4.2 l/kg
Alfa-amylaserust72.0 °C15 min.20 min.4.2 l/kg
Uitmaischen78.0 °C10 min.5 min.4.2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
35.9 gBrewers Goldpellets8.0%60 min.21.9 IBU
10.0 gBrewers Goldpellets8.0%10 min.1.2 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
10.00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1.0 pak(ken)Bavarian Wheat (3638)bovengist


Jacques

Citaat van: Emanuel op 15-04-2017  17:04 uWe zijn vandaag onderstaand recept aan het brouwen met de WLP351. Het recept is 40 liter, hiermee wordt wel het uiterste van de gist gevraagd...maar heb er wel vertrouwen in. Aan voeding zal het niet ontbreken. Tussentijdse meting komt bij 20 graden uit op 1072. Ik ben benieuwd naar de SG meting na koken en afkoelen. In ieder geval, suikers genoeg voor de gist.

Ik hoop dat je een starter hebt gemaakt met de verpakking.
De gist inmiddels wat ouder, je hebt veel wort en een hoog begin SG.
Zonder een starter zal de vergisting moeizaam op gang komen en krijg je een slepende vergisting.

EBC

Hmmm 9,5 kg mout, 40 liter. Daarmee haal je geen 1,071 vrees ik.

En eens met Jacques: met 1 WLP is dat vragen om teleurstelling.

Het is eerder suikers teveel voor de gist. Maar ik denk dat je eerder rond 1,050 uitkomt op 40 liter, en dan zou het nog wel een beetje kunnen gaan.

Emanuel

SG meting was ook niet helemaal correct geweest. SG na koken was uitgekomen op 1065. Mijn zwager en ik zijn er nog niet achter waarom de tussentijdse meting hoger was... (temp van vloeistof bij tussenmeting was 20-21 graden)

De gist. Ik heb inderdaad vooraf een starter gemaakt. Maar dan meer vanwege de leeftijd dan de volume.

Komende dagen/weken kijken wat het gaat doen.

EBC

Citaat van: Emanuel op 15-04-2017  19:03 uSG meting was ook niet helemaal correct geweest. SG na koken was uitgekomen op 1065. Mijn zwager en ik zijn er nog niet achter waarom de tussentijdse meting hoger was... (temp van vloeistof bij tussenmeting was 20-21 graden)

De gist. Ik heb inderdaad vooraf een starter gemaakt. Maar dan meer vanwege de leeftijd dan de volume.

Komende dagen/weken kijken wat het gaat doen.

En hoeveel liter had je? Toch geen 40?

Emanuel

Volume in het gistvat is 37 liter geworden. Vat staat al op druk dus er is gist activiteit.

jaapz

Citaat van: jaapz op 29-03-2017  16:49 uIk heb nu net een week geleden een Tmave Pivo (Tsjechisch zwart bier) gebotteld die ik met de WLP802 Czech Budejovice Lager Yeast gebrouwen heb. Tot nu toe erg tevreden met het resultaat, de donkere moutsmaken komen goed naar voren en de gist is mooi schoon uitgegist.

Hij kwam wel erg laat op gang, ik denk dat dat komt omdat de gist in een gewoon envelopje zat, op zaterdag binnenkwam op mijn werkadres en dus zeker een anderhalve dag op kamertemperatuur heeft gestaan voordat ik de kans had hem weer in een koelkast te leggen.

Als de flesjes mooi op druk zijn zal ik nog eens een update doen met een foto van het bier en een beschrijving van het smaakprofiel.



Qua smaak een mengsel van allerlei zachte tonen van chocola, koffie en een moutbitterheidje. De gist brengt de moutsmaken mooi naar voren en is goed schoon uitgegist.

Zelf erg tevreden over het resultaat, zeker ook omdat dit het eerste recept wat ik volledig zelf uitgedacht heb.

Goed, het recept was als volgt, ging om een batch van 10 liter.

Mouten
1.5 kg pils (dingemans)
0.5 kg munchener (dingemans)
0.15 kg black debittered (dingemans)
0.15 kg CaraMunich 2 (weyermann)

Hop
40 g Saaz (2,7%) als FWH
30 g Saaz (2.7%) 5minuten voor einde kook

Maisch
40 min @ 30C
35 min @ 72C
5 min @78C

90 minuten gekookt.

Gist was dus WLP802 Czech Budovice Lager

Start SG: 1.053 (precies gehaald)
Eind SG: 1.014 (1 puntje te hoog)
ABV: 5.1%

Hoofdgisting gedaan op 10C en nagisting op 12C, daarna diacetylrust gedaan op 15C, daarna gebotteld.

goom

Citaat van: Emanuel op 15-04-2017  17:04 uWe zijn vandaag onderstaand recept aan het brouwen met de WLP351. Het recept is 40 liter, hiermee wordt wel het uiterste van de gist gevraagd...maar heb er wel vertrouwen in. Aan voeding zal het niet ontbreken. Tussentijdse meting komt bij 20 graden uit op 1072. Ik ben benieuwd naar de SG meting na koken en afkoelen. In ieder geval, suikers genoeg voor de gist.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk15
Naam receptWeizen
Brouwdatum15/04/2017
BiertypeWeizen
Volume40.0 l
Begin SG1.071 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)23 IBU
Brouwzaalrendement100.0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
40.00 lWater uit Water Kop van Schouwen12.74 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l0 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5.000 kgPilsmoutDingemans3 EBC52.6 %
4.500 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC47.4 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62.0 °C1 min.40 min.4.2 l/kg
Alfa-amylaserust72.0 °C15 min.20 min.4.2 l/kg
Uitmaischen78.0 °C10 min.5 min.4.2 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
35.9 gBrewers Goldpellets8.0%60 min.21.9 IBU
10.0 gBrewers Goldpellets8.0%10 min.1.2 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
10.00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1.0 pak(ken)Bavarian Wheat (3638)bovengist


Dit onderdeel gaat toch over evalueren?

Chilobrachys

Ik heb de WPL300 gebruikt voor 17 liter weizen met een startsg van 1050. De gist gebruikt 4 maanden na productiedatum zonder een starter te maken, hij is gestopt met de vergisting op een sg van 1012. 
De smaak is erg veel banaan, de kruidnagel is niet echt aanwezig ondanks de kruidnagelrust. 

Eric v B

In de Brouwland verloting heb ik een verpakking van WLP028 Edinburg Ale gewonnen.
Hiermee heb ik een starter van 1,5 liter gemaakt voor 16 liter Wee Heavy. Begin SG 1,085, 54 EBC, 35 IBU. Gepland eind SG 1,027.
SG na koken was 1,095 en de hoeveelheid wort was 15 liter. Ik heb 1 liter koud water toegevoegd zodat ik toch 16 liter had met een SG van 1,086.
Het wort heb ik grotendeels van de starter afgegoten. Het laatste beetje van de starterwort heb ik goed vermengd met de neergeslagen gist en toegevoegd aan de zojuist gebrouwen (en afgekoelde) wort.
Na een uur of 2 had ik al activiteit in het waterslot.
Na een dag of 10 was er geen enkele activiteit meer in het waterslot. Ik had zoveel mogelijk gist afgetapt (Fastferment). Deze gist sloeg niet echt neer. Het bier bleef erg troebel. De afgetapte gist was  erg vloeibaar en niet echt een kleiige masse zoals je bij andere gisten wel eens ziet.
Aangezien ik een aantal bieren heb staan met veel koolzuur, heb ik de Wee Heavy nog een week laten staan en nog 2 keer SG gemeten. Alle keren was de SG 1,030. Tijd om te bottelen! Voor het bottelen heb ik 6 gr/liter bottelsuiker gebruikt. Ik vul altijd een petflesje met een drukmeter en de volgende ochtend had ik al 1 Bar druk. Na twee weken had ik 4 bar druk terwijl ik normaal 2 - 2,5  bar heb na hergisting op de fles. Het nuttigen van dit bier vergt nu enige voorbereiding. Ik laat nu een aantal keren koolzuur ontsnappen door de kroonkurk iets  op te lichten. Als ik dat niet doe dan komt het bier uit de fles en blijft er weinig over om te drinken.
Een paar dagen nadat de flessen op druk waren heb ik het SG van het bier gemeten. SG is nu 1,024. Deze is tijdens de hergisting op de fles dus nog 6 SG-punten gedaald. Op de een of andere manier lijkt het alsof de bottelsuiker de gist in de fles nog eens heeft aangezet om nog wat extra puntjes te vergisten.
In een ander topic schreef Mbroek dat hij hetzelfde met deze gist heeft meegemaakt.

Ik proef wel dat er veel koolzuur in het bier zit maar het is wel een lekkere Wee Heavy geworden.

Er zijn wat opmerkingen gemaakt over de "nieuwe" verpakking van Whitelabs. Je hebt eerst een plastic zakje met een geperforeerd randje dat je moet verwijderen. In dit zakje zit de gistverpakking en een handleiding. De gistverpakking bestaat uit een buitenzakje met een binnenzakje waar de gist in zit. Als je beide zakjes tegelijk open knipt dan gaat het overgieten in de ellermeyer mandfles niet zo prettig. Zelf knip ik altijd het buitenste zakje voorzichtig open en druk door de opening de binnenverpakking iets naar boven. Hierna knip ik (met een ontsmette schaar) het binnenzakje open en giet het in de ellermeyer met afgekoelde starter.
Voor mij zitten er geen voor of nadelen aan deze verpakking tov de Wyeast verpakkingen.

Emanuel

Hoi Goom,

Bij het evalueren is het toch ook handig om het recept te vermelden van je bier  ;).

Het vergistingsproces is op dit moment in ieder geval lekker actief. Het waterslot bubbelt meerdere keren per minuut. Het enige wat me opvalt is dat, qua geur deze gist me het minst doet t.o.v. eerder gebruikte gisten. Het is geen vieze lucht (ruikt gewoon naar bier), alleen met andere gisten zat er tot nu meer diepte in de geur (zoals bijvoorbeeld het geur van fruit e.d.)

Emanuel

Vandaag heb ik de weizen gebotteld. Eind SG is uitgekomen op 1010, dus geen slecht resultaat  :biersmile:. De ervaring met de gist... Nou, de smaak van het bier is goed, eindresultaat is wat ik verwacht had qua smaak, kleur. Wel vind ik dat deze gist t.o.v. de korrelgisten die ik tot nu toe heb gebruikt, meer gistresidu aan de wanden van mijn (speidel 60 liter) gistvat laat zitten. Niet alles was afgezakt naar de bodem. Hierdoor moest ik mijn bier extra filteren voor het bottelen. Het schoonmaken van het vat is vanwege de hoeveelheid gist ook lastiger. Normaal ben ik daar vrij snel mee klaar maar nu zag ik nog vrij lang een fijne witte gistlaag "plakken" aan de wanden van het vat. Voor de zekerheid heb ik na het schoonmaken van het vat, om te stallen, het vat met pure alcohol ingespoten (en natuurlijk nagespoeld...)


Jacques

Hoe heb je je bier gefilterd? Als je dat doet moet je heel goed oppassen voor oxidatie. Een goed bier kan namelijk behoorlijk verpest worden door te filteren met zuurstofinslag.

Om gist kwijt te raken bij cilinderconisch gistvat kun je het beste meerdere keren aftappen. Dat geldt voor vloeibare gisten maar ook voor korrelgisten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.