Duvel

Gestart door etty's pintje, 19-04-2005 20:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

etty's pintje

 :denken:
Collegabrouwers,
wie helpt mij uit de brand? Ik heb eerder de vraag gesteld over een goed recept voor een Duvelkloon. Alle reakties heb ik aandachtig doorgenomen maar echt veel wijzer ben ik er niet van geworden.
Ik heb in ieder geval kunnen regelen dat Sirius voor mij de giststarter opkweekt!!! Dat zit dus wel snor.
Na bestudering van alle informatie ben ik tot het volgende recept gekomen;

Pilsmout 3 EBC        10  kg.
Tarwemout 15 EBC  ½  kg.
Suiker                    1½ kg.
Goldings hop            60 gram (30 gram voor einde koken)
Saaz                       60 gram (30 gram voor einde koken)
Giststarter op basis van commerciële Duvel.

maischschema;
53 °C 10 min.
60 °C 45 min.
70 °C 30 min.
78 °C   5 min.
Maischwater; 25 liter Spoelwater; 27 liter
Kooktijd; 1 uur 10 minuten
Graag een reaktie en eventuele aanvullingen worden erg op prijs gesteld!
Groeten E.P.

Hopmans

Hoi E.P.,

Is dit wat?

Biertype: Sterke Blonde
Begin SG: 1070
Eind SG:  1010
Kleur (berekend):  10 EBC
Berekende bitterheid: 30 EBU

Vermeld de hoeveelheden per 23 liter wort/bier

Mout
5870  gram       100 %      Pale Ale            7 EBC     
5870  gram       totaal

Water
22 L maischwater
18 L spoelwater

Maischschema
67ºC    90 min.

Hop
35 gram    Styrian Goldings            X,X % alfa  bloemen     kooktijd 90 min
35 gram    Saaz                            X,X % alfa  bloemen     kooktijd 45 min
80 gram    Saaz                            X,X % alfa  bloemen     kooktijd 15 min

Suiker
800 gram halverwege het koken toevoegen.

Zout
3 gram

Iers mos
7 gram

Kooktijd
Totale kooktijd wort: 90 min

Gist
Naam gist:   Duvelgist

Vergistingstemperatuur en duur
hoofdgisting   5  dagen bij  18 gr C
lagering        14 dagen bij  18 gr C

Bijzonderheden
Brouwzaalrendement:
Vergistingsgraad: ?
Extractgehalte: 16,9 graden Plato
Alc. 8,5 %vol. max.
Overgeklopt uit het boekje wat ik voor Sinterklaas heb gehad.

Groetjes,

Hoppie

Johannes

Ik ben van mening dat het recept uit de topic: duvelsch kloontje een zo goed als perfecte benadering van het origineel is, neem vooral de adviezen aan het einde van de topic ter hand, en ga daarmee aan de slag.

succes

Johannes


Hopmans

Hoi Hoi,

Voor de niets vermoedende inlogger:

Mijn recept is door Johannes verplaatst vanuit een andere topic in deze topic.
Anders had ik natuurlijk nooit na het  originele recept die van mij durven posten.  :engel:

Wat nu wel een voordeel is, is het feit dat men kan vergelijken.

Feit is dat suiker de sleutel is. Er zit een hoop suiker in duvel.
Tarwe ook? Is dat nu wel of niet schuimbevordelijk. Was deze Mythe niet gebusted?
Goldings en Saaz. check

misschien moet er in het eerste recept een beetje Pale Ale om de kleur op 10 te krijgen ( als deze dat nog niet is ).

Dit gaat goedkomen.  :proost:

 :degroeten:


MO

Er zit 100% zeker geen tarwe in de Duvel. Dit heeft een medewerker van de brouwerij mij zelf gemaild. Het verhaal gaat verder dat bij Duvel een mout wordt gebruikt die speciaal voor Duvel wordt geproduceerd. De duvel is erg licht, waarschijnlijk is die mout lichter dan de standaard pilsmout. Dit kun je oplossen door in je stort een percentage, bv 15% ongemoute gerst, of eventueel rijst te gebruiken. Ik zou persoonlijk kiezen voor ongemoute gerst.
Waarom zou je iemand anders gist op laten kweken als je gewoon Wyeast 1388 kunt gebruiken. Er is nog steeds onzekerheid of de nagist wel dezelfde is als de hoofdgist. Het is wel 99.9% zeker dat de 1388 de hoofdgist is. Die zou ik dan ook gewoon gebruiken. Kom er misschien in de loop van de dag nog wel op terug.

Johannes

Citaat van: Hoppie op 20-04-2005  07:33 uHoi Hoi,

Voor de niets vermoedende inlogger:

Mijn recept is door Johannes verplaatst vanuit een andere topic in deze topic.



Excuus, ik had de 'redirect topic' (doorverwijs topic in Nederlands?) ook verwijderd. Hij staat er weer.

Johannes

Edwin

Hoi Heren :proost:

Is dit een nieuwe kloonpoging, zoals de bedoeling is in dit onderdeel? Anders gezegd: gaan we dit recept met een aantal brouwers maken, of is dit een zelfstandige poging van E.P. en hoort dit dus eigenlijk niet bij dit onderdeel thuis?

Edwin

BuBS

Hi,

De Deltabrouwers hebben vroeger een Duvel clone wedstrijd gehouden, ik kan je verzekeren dat je met rijst de Duvel meest benaderd. Eén van onze leden had een clone die niet te onderscheiden was van het origineel.
Duvel gebruikt twee soorten gist, één voor de hoofdgisting en een andere voor de hergisting. Beide gisten zijn wel van de zelfde stam, enkel de hergist is zo gemanupileerd dat dit een plakgist geworden is, dit om het bier zo helder mogelijk te maken. Wat er ook miscchien in hoort is kardemon, maar dan wel heel, heel erg weinig. Op 25 liter 1/4 pitje.

Gr Kees

MO

Kees, dat is leuke info! ZOu jij nog iets terug kunnen vinden van hoppen en percentage rijst en SGs en vergistingstemperatuur en percentage suiker? Ik noem maar wat.
Ik ga proberen met onze brouwclub de Duvel te klonen in de tweede helft van 2005.

Ed,
op zich heb je wel gelijk dat dit nog geen officiele kloonpoging is. Etty's, zou je de spelregels http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1002.0/all.html eens willen lezen?

Celocelava

Ha kloonders,

Als dit een seieuze poging wordt ga ik ook een poging wagen. Duvel's zijn wel errug lekker. Komt er een Wyeast in de buurt of moet ik het gist opkweken uit een flesje?

Wordt voor het eerst dat ik iets met rijst ga doen. Ben benieuwd.

Peerrr

J


Peerr,

Wyeast Belgian Strong Ale (#1388) is duvel gist ...

J.

Celocelava

Hoppa,

daor heb ik echt veul van....

Dat wordt dit weekend toch nog een nieuw brouwsel opzetten dan.

Peerrr

Adrie

Citaat van: BuBS op 20-04-2005  11:15 uDe Deltabrouwers hebben vroeger een Duvel clone wedstrijd gehouden, ik kan je verzekeren dat je met rijst de Duvel meest benaderd. Eén van onze leden had een clone die niet te onderscheiden was van het origineel

En, Kees, wat was het recept van dit niet-van-het-origineel-te-onderscheiden-bier?

Huub Krekels

Ja Kees,
 
SVP posten als Promashrecept.   :bijdrage_forum:

Gr.

Huub.

Hopmans

En als TXT-bestand a.u.b.
Scheelt weer een hoop research.  8)

Huub, hoe is het trouwens ?  :proost2:
Long time no see.


 :degroeten:

Jacques

Citaat van: Hoppie op 20-04-2005  18:08 uEn als TXT-bestand a.u.b.

S.v.p. een Word-bestand, het liefst in het het format zoals je dat in de Rebie rubriek kunt vinden.

BuBS

Haai jongens,

Ik zal proberen om het recept te achterhalen, ik weet niet wanneer hij terug reageerd.
Ik kan geen promash recept posten, omdat ik dat niet kan. ik weet mijn god niet hoe dat moet.
Als iemand dat me wil uitleggen op een simpele manier, dan zal ik hem dankbaar zijn.

Gr Kees

Jacques

Hoi Kees,

Heb je wel ProMash en gebruik je het? Als dat niet het geval is dan kun je het recept gewoon posten en als je wilt als Word-document bij je berichten voegen. Mogelijk dat een vriendelijke beheerder van deze site het recept in PorMash inklopt en het bij het bericht plaatst.

Voor het geval jouw vraag betrekking heeft op de wijze waarop je bijlagen bij een beicht geplaatst krijgt het volgende:
- klik op de link 'Extra opties...' onder het berichtenvenster;
- klik op de knop 'Bladeren' en ga naar de plaats waar het bestand is opgeslagen;
- selecteeer het bestand en klik vervolgens op openen;
- de plaats en de naam van het document komen te staan in het veld achter 'Bijlage:'
- klik op verzenden.

Moet lukken lijkt mij.

etty's pintje

 :lessmile:
Wat is dit toch een fantastische site!!!!
Graag wil ik meedoen met het vergelijkend " warenonderzoek "!!!
Alleen.....dit is de eerste keer dat ik een Duvelkloon ga brouwen. Voordat ik het vergeet wil ik iedereen bedanken voor de positieve reakties die ik heb gekregen. Dit is duidelijk een meerwaarde van deze site.
Uitereaard heb ik de reakties ter harte genomen en de receptuur aangepast.
Het tarwemout heb ik geschrapt en daarvoor in de plaats ga ik 1 kg rijst gebruiken. Wel ben ik bang dat de rijst een minder helder bier zal geven!
Daarom ben ik er nog niet uit of ik langkorrel of rondkorrelrijst ga gebruiken.
Voor mijn gevoel geeft de rondkorrel rijst meer troebeling die niet meer met Iers mos te corrigeren is.
Toch blijf ik ervan overtuigd dat tarwemout mede zorgt voor een meer stabiele schuimkraag.
Hartelijke groeten, E.P. (Hans)

etty's pintje

 :proost2:
De receptuur is overigens gebaseerd op 40 liter!!!
Ik brouw altijd 40 liter want het werk en de tijd blijven hetzelfde!
groeten Hans

Hopmans

Hoi E.P.

Nog wat belangrijke links met betrekking tot het schuim en de rijst.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1523.msg24129.html#msg24129

en

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1911.msg19309.html#msg19309

en

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,2304.msg23552.html#msg23552


Belangrijk is de kleur berekenen met BrouwHulp.
Daarbij kan je verschillende hoeveelheden mout en rijst invoeren en kijken wat de kleur wordt.
Tevens is het belangrijk om met BrouwHulp de bitterheid te berekenen.

Probeer de boel in ieder geval op een rijtje te hebben voor de brouwdag.

Dan gaat het best wel lukken  :dansen:

Groetjes,

Hoppie

MO

Hans,
wil je de kloon al snel brouwen? Heb je eventueel nog wat geduld? Of zou je hem de komende tijd tweemaal willen brouwen? Het zou mooi zijn als dit een echt kloonproject wordt. Dan moet er het volgende gebeuren:

1. overeenstemming over het recept (bitterheid en welke hop, kleur (en welke stort) en SG (begin en eind) moeten goed worden afgesproken en het liefst in overeenstemming zijn met bronnen, bv eerdere kloonpogingen
2. aanmelden van minstens drie brouwers die hetzelfde recept willen brouwen in min of meer dezelfde periode. Als je variaties wil testen, dan moet dit bij voorkeur gebeuren in groepen van drie, zodat je verschillen in brouwinstallaties opvangt

Ik zal kijken of ik vanmorgen nog tijd heb om een voorstel te doen voor een recept, een wat preciezer recept dan jij nu hebt opgeschreven.


SiriS

Duiveltjes,

Als ik het nog kan inplannen zou ik graag mee willen doen aan deze Duvel kloon poging. Wel graag met een kleine aanpassing t.o.v. het nog te posten recept: YC-tetra i.p.v. een deel van de voorgestelde hop. Gist komt van de Zeeuwse gistbank en is zelf opgekweekt. Bij het lezen van deze thread is mij de rijst niet helemaal duidelijk en zeker niet voor het gebruik in een professionele brouwerij:

- natief rijst zetmeel kost per kilo 4 tot 5 keer zoveel als gertsemout; gebruik van natieve zetmelen is een pre i.v.m. koude troebeling door een te veel aan te grote eiwit moleculen in je bier t.o.v. meel.
- bij het gebruik van alleen gerstemout is de prijs van de grondstoffen ongeveer gelijk aan de benodigde energie per liter bier, echter hoe groter de brouwerij wordt hoe efficiënter het energie verbruik en hoe groter het mout verbruik hoe goedkoper. Bij het gebruik van natief rijst zetmeel of rijst zal de zetmeel suspensie eerst goed gekookt moeten worden om het aanwezige zetmeel te kunnen converteren. Dit kost veel steeds duurder wordende energie. En als het zetmeel niet goed in stukjes is geknipt door de alpha- en beta amylase dan is er kans op retrogradatie van het amlose en wordt het bier alsnog troebel.

Mijn voorstel is dan ook om suiker (witte kandij, glucose, kristalsuiker?) te gebruiken, met als basis de ervaringen die zijn opgedaan met de Westmalle Tripel kloonpoging.

Groet, SiriS

MO

Peter,
de lichte kleur van Duvel kan niet worden verkregen met pilsmout. Duvel gebruikt waarschijnlijk een eigen, lichtere mout. Uit andere kloonpogingen is gebleken dat de Duvel mout het beste kan worden nagebootst met een pilsmout/rijst mengsel. Ik weet eigenlijk niet goed wat preceis de verschillen zullen zijn tussen pilsmout/suiker en pilsmout/rijst. Met andere woorden: hoeveel niet-vergistbare suikers bevat meegemaischte rijst? Iemand een idee?

MO

Hier een voorstel voor een recept. Heb er flink aan zitten rekenen met de BrouwHulp. Bitterheid heb ik maar op 30 gezet, weet iemand de bitterheid van de Duvel? De kleur kreeg ik niet lichter zo. Bas zijn kloon was ongeveer 50% bitterder. Duvel is volgens mij geen bitter bier. Eind SG van 1006 is gemeten door Bas van de echte, daar zitten we dus aan vast. Er moeten dus hele goeie giststarters gemaakt worden met brouwzouten en beluchten. Een hogere vergistingstemperatuur dan 25 grC (intern) lijkt mij toch niet aan te raden. Heeft iemand een referentie voor de drooghop stap? Ik heb nog nooit drooghop geproefd in de Duvel. Er moeten toch wel mensen op excursie zijn geweest, en drooghoppen is een opvallende bezigheid!

Nou mensen, schiet maar raak!

Naam: Duvel kloon
Start SG: 1068
Doel eind SG: 1006
Alcohol: 8.5%
kleur: 7,8 EBC
Bitterheid: 30 IBU
Schaal: 10 L
Efficiencie 70%

Mout & suiker
2,3 kg pils                   3 EBC     77%
0,2 kg rijst                 1 EBC       7%
0,5 kg suiker                               16%

Water
8 L maiswater (3.2 L/kg)
7 L spoelwater

maischschema
rijst 15 min koken, daarna toevoegen bij 60 grC stap
50 min 60 grC
30 min 70 grC
spoelen op 78 grC

Hop (75 min totale kooktijd, suiker 10 min meekoken)
15 g Styrian Goldings    5%       75 min       19 IBU
20 g Saaz                        3%       30 min      11 IBU
10 g Saaz drooghop

Gist
WYeast1388

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.