Keuze konische gistvat

Gestart door DaanZ, 29-12-2016 17:51 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DaanZ

Ben al enige tijd aan het overwegen om een komische vergistingstank te gaan aanschaffen (~50 Liter), maar ik twijfel nog welk type. Normaliter brouwen ik ongeveer 40 liter, welke wordt vergist in twee emmers van 27 L in een koelkast (klimaatkast).

Een rvs tank zou het mooist zijn, maar dat ligt net boven mij budget. Wel kwam ik twee mooie kunststof vatten tegen, die worden verkocht via eBay door onder andere een Pools bedrijf.

Link:
- http://www.ebay.com/itm/131293500826
- http://domowybrowarek.pl/pl/9-fermentacja-rurki-urzadzenia-pomiarowe

Nu heb ik de keuze tussen een 46 L (~ € 200) en een 80 L (~ € 170). De prijzen zijn inclusief verzending. Bij vergisting van 40 L bier, zal er bij een vat van 80 L relatief veel lucht in de tank zitten. Ik begreep dat dit een nadelig effect op de smaak geeft.

Ik heb eigenlijk twee vragen:
1) heeft iemand ervaring met dit merk, kwaliteit ect.
2) welke tank capaciteit is de beste keuze

Ben benieuwd naar jullie ervaring!

Sander van Dijk

Qua directe ervaringen met deze Poolse CCT kan ik je niet helpen. Je kunt wel even zoeken met de zoekfunctie van het forum op "Poolse CCT" dan vindt je verschillende hits. Er is vaker over geschreven hoewel er niet heel veel ervaringen tussen staan.

Qua formaat zou ik die van 80 liter nemen als je 40 liter brouwt. 100% kopruimte is prima. Met sommige gisten die heel erg kunnen schuimen is het zelfs erg fijn. De kopruimte wordt tijdens de vergisting gevuld met CO2, dus qua oxidatie is dat geen probleem. Die van 46 liter is echt te klein dan zul je vaak moeten schoonmaken, omdat het schuim het waterslot uitkomt. Je kunt ook een "blow off" gebruiken (een slangetje die je in een emmertje water laat uitkomen, een variatie op een waterslot), maar dan verlies je ook een gedeelte van je actieve gist en dat is ook niet gunstig.

Esterenbrouw

Ik heb sinds het voorjaar de 46 liter-versie.
Deze is echt te klein voor 40 liter. Te weinig kopruimte.

Het doel dat je de gist aan het einde van de vergisting makkelijk kunt aftappen,
valt mij heel erg tegen. De gist zakt niet goed genoeg het conische deel in.
Je moet flink wat bier meetappen om een groot deel van de gist kwijt te zijn.

De deksel past prima, maar is dubbelwandig.
Het gaatje naar het waterslot is open naar het dubbelwandige deel.
Bij een heftig schuimende gist kwam er heel veel gist/schuim in het dubbelwandige deel.
Dit kostte heel veel moeite om schoon te maken.
Fors nadeel.

Ik heb spijt van mijn aankoop.

nembrionic

Citaat van: Esterenbrouw op 29-12-2016  18:27 uIk heb sinds het voorjaar de 46 liter-versie.
Deze is echt te klein voor 40 liter. Te weinig kopruimte.

Het doel dat je de gist aan het einde van de vergisting makkelijk kunt aftappen,
valt mij heel erg tegen. De gist zakt niet goed genoeg het conische deel in.
Je moet flink wat bier meetappen om een groot deel van de gist kwijt te zijn.

De deksel past prima, maar is dubbelwandig.
Het gaatje naar het waterslot is open naar het dubbelwandige deel.
Bij een heftig schuimende gist kwam er heel veel gist/schuim in het dubbelwandige deel.
Dit kostte heel veel moeite om schoon te maken.
Fors nadeel.

Ik heb spijt van mijn aankoop.

Probeer eens met een rubber hamertje tegen de zijkant te tikken. Dan kan ervoor zorgen dat de gist wat verder naar beneden glijdt.

William

Citaat van: nembrionic op 29-12-2016  18:35 uProbeer eens met een rubber hamertje tegen de zijkant te tikken. Dan kan ervoor zorgen dat de gist wat verder naar beneden glijdt.

Ervaring met kolomchromatografie, maar dan swaffelen met een siliconen slang?  ;)

haicoterbeek

Ik ben benieuwd hoe je de temperatuur van de vergisting in het besproken vat gaat controleren? Ik neem aan dat ze niet dubbelwandig zijn!

Esterenbrouw

Sensor tegen zijwand plakken en afschermen met een sponsje om invloeden van buiten het vat te weren.

GeBaxke

Citaat van: DaanZ op 29-12-2016  17:51 uBen al enige tijd aan het overwegen om een komische vergistingstank te gaan aanschaffen

Altijd leuk die automatische correctie.

DaanZ

Citaat van: GeBaxke op 30-12-2016  11:30 uAltijd leuk die automatische correctie.

Haha, ik zie het nu pas. Tja, ik heb altijd het gevoel dat de autocorrect meer fouten aan de tekst toegevoegd dan verbeterd ;).

Haagse Wouter

Op zich is een konisch vat toch ook best komisch om te hebben :).

DaanZ

Citaat van: Esterenbrouw op 29-12-2016  18:27 uIk heb sinds het voorjaar de 46 liter-versie.
Deze is echt te klein voor 40 liter. Te weinig kopruimte.

Het doel dat je de gist aan het einde van de vergisting makkelijk kunt aftappen,
valt mij heel erg tegen. De gist zakt niet goed genoeg het conische deel in.
Je moet flink wat bier meetappen om een groot deel van de gist kwijt te zijn.

De deksel past prima, maar is dubbelwandig.
Het gaatje naar het waterslot is open naar het dubbelwandige deel.
Bij een heftig schuimende gist kwam er heel veel gist/schuim in het dubbelwandige deel.
Dit kostte heel veel moeite om schoon te maken.
Fors nadeel.

Ik heb spijt van mijn aankoop.

Bedankt voor alle reacties! Deze tanken zijn behoorlijk prijzig, dus ben blij met alle tips.

De reden om een conische tank aan te schaffen is om het schoonmaak werk te verminderen. De tank die ik ga aanschaffen zal in ieder geval groter worden dan het 46L model. Zeker gezien de kopruimte geen probleem zal geven.

Naast dat schuim in het dubbelwandige deel van deksel kan komen, kunnen er natuurlijk dan ook dampen in komen. Op een foto van de deksel zie ik dat het rubbertje wat de het waterslot afsluit op de deksel aan de bovenkant zit. Is het ook mogelijk om dat om te draaien, het rubbertje aan de onderkant (binnenkant) van de deksel te bevestigen?

Dat het neergeslagen gist niet goed weg zakt in het conisch deel is wel jammer. De hoek lijkt mij prima, ik heb verschillende rvs tanks gezien met een kleinere hoek. Heeft het onvoldoende weg zakken van het gist te maken met het materiaal, of moet je bij rvs tanks ook regelmatig kloppen om de het gist naar beneden te krijgen? (Grote kans dat dit al wel een besproken is op het forum, maar ik gebruik wellicht de verkeerde zoek termen)



Esterenbrouw

Dampen in de deksel is geen probleem, dat kan alleen CO2 zijn.
Ik geloof dat er mensen zijn die een plastic buisje door de gaatjes van de deksel gedaan hebben, wat afdicht en daar
het waterslot op.

Hoe het bij en RVS-gistvat gaat weet ik niet.

Haagse Wouter

Citaat van: DaanZ op 30-12-2016  12:35 uDe reden om een conische tank aan te schaffen is om het schoonmaak werk te verminderen.

Hoe verminderd het dat dan? Je hebt zelfs een kraan extra, is misschien wel meer schoonmaakwerk.

Serge VL

HDPE kunststof CCT is eigenlijk om volgende redenen niet optimaal volgens mij:
HDPE is te lucht doorlatend zeker voor te lageren zeker als de gist is afgetapt en de gediffundeerde O2 niet meer zal consumeren. (zie dit topic http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32961.msg501915.html#msg501915)
De wanden zijn niet glad genoeg om de gist makkelijk genoeg naar de conus te laten dalen (zo is een mirror polished RVS CCT ook beter dan een geborstelde RVS CCT)
De hellingshoek van de Poolse kunststof CCT's is onvoldoende scherp. (beter is die van de fast fermenter)
De reinigbaarheid van kunststof is minder goed dan die van RVS (heeft meer poriën)


Brouwers

Citaat van: Haagse Wouter op 30-12-2016  13:40 uHoe verminderd het dat dan? Je hebt zelfs een kraan extra, is misschien wel meer schoonmaakwerk.

Uit ervaring weet ik dat ik zeker het dubbele aan tijd kwijt ben voor het poetsen van mijn rvs cct tov de plastic emmer. Het grote voordeel is wel dat je gewoon fatsoenlijk kan borstelen om vuil te verwijderen, maar sneller gaat het niet.

Citaat van: Haagse Wouter op 30-12-2016  19:07 uWellicht is de brewbucket van SS dan een oplossing?
http://www.ebay.com/itm/SS-Brewing-Tech-The-Brew-Bucket-7-Gallon-Stainless-Steel-Conical-Fermenter-Beer/272490265744?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D2220071%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D2%26asc%3D38530%26meid%3D2159b0ac87c74a70aa1ab04175871009%26pid%3D100005%26rk%3D6%26rkt%3D6%26sd%3D131293500826
Hier gaat geen 40l in passen.

Volgens mij heb je een paar opties, met allen voor en nadelen:
Poolse cct plastic: goedkoop (150-200 euro) , gist kan je aftappen, lastiger mechanisch schoon te maken, hogere luchtdoorlatendheid, poetsen kost meer tijd
Rvs cct (ss brewtech, brouwwinkels): duur (300-900 euro), gist kan je aftappen, makkelijk mechanisch schoon te maken, poetsen kost meer tijd.
Plastic vat (brouwwinkels, speidel): heel goedkoop (60-80 euro), gist kan je niet aftappen, lastiger mechanisch schoon te maken, hogere luchtdoorlatendheid, poetsen kost minder tijd
Rvs vat (polsinelli, Brouwmarkt): goedkoop (120-200 euro)), gist kan je niet aftappen, makkelijk mechanisch schoon te maken, poetsen kost minder tijd

Misschien dat ik wat voor en nadelen mis, maar je moet voor jezelf bepalen wat je wilt en wat je kan betalen. Maar let wel dat meteen het juiste kopen is uiteindelijk het goedkoopst, ook al betekent dat je er wat langer voor moet sparen.

Biertje1985

Ik heb tot nog toe geen problemen ondervonden met 2 tot 3 weken lageren met een fastferment, maar ik ben het eens wat betreft de RVS CCT's, kost meer maar als je budget het toe laat zou ik dat zeker doen want ik zal toch ook wel een keer overstappen op een rvs vat. het grootste nadeel is dat de SS brewing CCT niet in mijn koelkast gaat passen, het zou ideaal zijn als er een wat smallere CCT beschikbaar zou komen die in de meeste koelkasten kan.

Je hebt ook die kellermeister van Speidel, die is wel wat robuuster dan de Fastferment, die Fastferment heeft nog een aantal nadelen die al uitvoerig zijn besproken in het Fastferment topic.
(vervelende kogelkraan die vervuild raakt bijvoorbeeld, die haal ik standaard uit elkaar bij het reinigen.)

Toch is het allemaal geen kolder dat HDPE (o.a Fastferment) niet ideaal is zie:



Brengt mij meteen op een idee de Fastferment in te pakken met huishoudfolie (PVC) wellicht is de Fastferment dan beter luchtdicht.

Jacques

Citaat van: Brouwers op 30-12-2016  20:48 uRvs cct (ss brewtech, brouwwinkels): duur (300-900 euro), gist kan je aftappen, makkelijk mechanisch schoon te maken, poetsen kost meer tijd.

Poetsen kost inderdaad meer tijd, maar daar staat tegenover dat doordat je mechanisch kunt poetsen het gistvat veel schoner is. Alle aanslag poets je weg.

Daarnaast is ook meer werk omdat er aan deze gistvatten allerlei kranen zitten. Daar heb je veel plezier van maar betekenen ook schoonmaakwerk. Met vlinderklepkranen die ik heb is het overigens niet veel werk.

DaanZ

Citaat van: Brouwers op 30-12-2016  20:48 uUit ervaring weet ik dat ik zeker het dubbele aan tijd kwijt ben voor het poetsen van mijn rvs cct tov de plastic emmer. Het grote voordeel is wel dat je gewoon fatsoenlijk kan borstelen om vuil te verwijderen, maar sneller gaat het niet.
Hier gaat geen 40l in passen.

Volgens mij heb je een paar opties, met allen voor en nadelen:
Poolse cct plastic: goedkoop (150-200 euro) , gist kan je aftappen, lastiger mechanisch schoon te maken, hogere luchtdoorlatendheid, poetsen kost meer tijd
Rvs cct (ss brewtech, brouwwinkels): duur (300-900 euro), gist kan je aftappen, makkelijk mechanisch schoon te maken, poetsen kost meer tijd.
Plastic vat (brouwwinkels, speidel): heel goedkoop (60-80 euro), gist kan je niet aftappen, lastiger mechanisch schoon te maken, hogere luchtdoorlatendheid, poetsen kost minder tijd
Rvs vat (polsinelli, Brouwmarkt): goedkoop (120-200 euro)), gist kan je niet aftappen, makkelijk mechanisch schoon te maken, poetsen kost minder tijd

Misschien dat ik wat voor en nadelen mis, maar je moet voor jezelf bepalen wat je wilt en wat je kan betalen. Maar let wel dat meteen het juiste kopen is uiteindelijk het goedkoopst, ook al betekent dat je er wat langer voor moet sparen.

Bedankt voor de opsomming!

Voorlopig zie ik af van de aankoop van de cct van kunststof. Ik spaar nog even door, en ga dan uiteindelijk voor een cct van rvs. Ondanks ze prijzig zijn, heb ik het er wel voor over.

Bertje Bier

Ik ben ook een beetje op zoek naar conische vaten.
Omdat we een jaartje geleden zijn overgestapt naar RVS-olievaatjes en dat erg goed bevalt t.o.v. Hdpe, moeten de conische vaten ook wel rvs zijn vind ik.
Alleen deze vaatjes hebben een vlakke bodem en die ligt vol met gist. Verder zit het kraantje nogal hoog en daaronder staat al gauw een liter of 6-7 bier. Dan moet de boel weer scheef gehouden worden en komt er weer gist mee.

 

Ik vond die conische vergistingsvaten van van der Kooy.
http://www.vanderkooyjubbega.nl/bierbrouwen/vergisten/gistingstank-rvs-conische/gistingstank-conisch-rvs-100-liter.html

http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/360b4780d498e04ab84cb31f4b3fe6a7.png

Niet de allermooiste maar dat is niet zo belangrijk.
Heeft iemand daar ervaring mee?

GeBaxke

Citaat van: Jacques op 31-12-2016  16:13 uPoetsen kost inderdaad meer tijd, maar daar staat tegenover dat doordat je mechanisch kunt poetsen het gistvat veel schoner is.

Wat bedoel je met mechanisch poetsen?


Haagse Wouter

Citaat van: GeBaxke op 03-01-2017  10:32 uWat bedoel je met mechanisch poetsen?

Dat je lichtjes kan schuren, zoals met een borstel.

Ik zelf heb trouwens nooit dat ik vuil er niet uit krijg. Sopje erin en een microvezeldoekje. Heb nog nooit gehad dat een borstel mij heel veel tijdswinst zou opleveren.

Biertje1985

Ik vind het prijsverschil met een SS brewing redelijk klein, maar als deze wel in de koelkast past zie ik wel mogelijkheden.
Hoe kan het zijn dan een pan van 100 liter, ongeveer 75 - 150 euro kost en zo een vaatje meteen 399.

Het is tijd dat er wat meer concurrentie op de RVS CCT markt komt, dat zou voor ons wel goed wezen...

Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 03-01-2017  13:31 u
Citaat van: GeBaxke op 03-01-2017  10:32 uWat bedoel je met mechanisch poetsen?
Dat je lichtjes kan schuren, zoals met een borstel.

Ik zelf heb trouwens nooit dat ik vuil er niet uit krijg. Sopje erin en een microvezeldoekje. Heb nog nooit gehad dat een borstel mij heel veel tijdswinst zou opleveren.

Je kunt in een RVS vat aan de gang met Cif. Dat is een mild schuurmiddel dat op RVS geen krassen maakt. Je polijst het RVS er mee. Alle aanslag is dan verwijderd. Dat lukt je nooit bij een plastic vat omdat je dan wel minuscule krasjes krijgt. Dat is te zien aan het dof worden van het oppervlak. Die kleine krasje wil je niet hebben omdat desinfecteermiddelen daarin niet voldoende kunnen indringen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.