Licht gekleurde waas die meekomt met hevelen

Gestart door Tita_NL, 29-12-2016 07:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tita_NL

Gisteren onze eerste brouwdag 2.0 gehad ( na 2 brooklynbrewshop pakketten).

Veel geleerd, voldoende verbeterpuntjes maar uiteindelijk gelukt.

Ook het zelfgemaakt hevelfilter kunnen testen maar dat ging iets te goed.


(Waarbij de sleufjes natuurlijk aan de onderkant zaten tijdens het hevelen maar voor de foto was dit beter)

Toen we egonnen met hevelen spoort het wort er zo hard uit dat er geen beginnen aan was om weer terug te goeten en zo goed en kwaad gedaan totdat het helderder werd dus het leermomentje is een regelbaar kraantje ertussen.

De mout die we gebruikte is als volgt:


 Moutnaam                     % Stort    Massa    Kleur
 Munchener mout (BM)    15,00%    1,025 kg    16 EBC
 Pilsmout (BM)                  74,00%    5,058 kg    4 EBC
 Cara-Hell                            11,00%    0,752 kg    15 EBC

Wat alleen opviel tijdens het hevelen was dat op het einde er een wat ligt gekleurde waas mekwam met het wort, het leek mij op zetmeel maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen, we hebben dit gewoon laten gebeuren maar klopt dit wel of kunnen we dit de volgende keer beter voorkomen en zo ja hoe?

mbroek

Heb je wel gespoeld? Ik heb dat zelf namelijk nooit gezien.

Tita_NL

Het kwam ook tijdens het spoelen waarbij we het bed zo min mogelijk probeerden te verstoren, maar zoals boven al aangegeven ging het in onze ogen te hard. De eerste 20 liter waren er binnen 2 minuten doorheen leek wel, dus het kan denk ik zijn dat de zuigkracht te hoog was.

Oscar

Citaat van: Tita_NL op 29-12-2016  13:42 uDe eerste 20 liter waren er binnen 2 minuten doorheen leek wel,

Dat is inderdaad veel te snel... :o

Jeukstaardt

Ik hevel met een soortgelijke constructie. Ik heb er een kraan tussen zitten zodat je heel rustig kan hevelen. Ik filter op die manier gedurende een kwartier of 20 minuten heel rustig met een 'pis'straaltje ;) Binnen een liter of 2, 3 altijd helder wort. Je hebt veel te snel gefilterd vermoed ik. Je hebt er wel een kraan tussen zitten? Als ik filter staat de kraan bijna dicht.
Die waas; je filterbed niet goed gevormd in combinatie met te fijn schroten wellicht? (te poederig?)

mbroek

Ik denk ook dat het door de hoge snelheid komt. Met die hoeveelheid gleufjes zal het dan zeker veel te hard gaan.

Tita_NL

En ik maar bang dat het te langzaam zou gaan. Er staat nu een kraantje op de aankoopkosten erbij voor de volgende keer.

SG was wel perfect binnen verwachting dus ik gok op een wat troebeler eindresultaat dan oorspronkelijk de bedoeling was.

Neetje

Citaat van: Tita_NL op 29-12-2016  16:56 uEn ik maar bang dat het te langzaam zou gaan. Er staat nu een kraantje op de aankoopkosten erbij voor de volgende keer.

SG was wel perfect binnen verwachting dus ik gok op een wat troebeler eindresultaat dan oorspronkelijk de bedoeling was.

Voor bottelen enkele dagen koud wegzetten laat ook veel bezinken

Dirtbag

http://www.toolstation.nl/shop/Installatie/d110/Sanitair+Kranen+%26+Toebehoren/sd2696/BPE+universele+kogelkraan/p31103

Er tussen zetten, dan kun je regelen wat je wilt. Ik zorg er altijd voor de de slang geen lucht kan happen tijdens het filteren, zodoende kun je namelijk ook het filteren kompleet stoppen als dit gewenst is en weer vervolgen zonder opnieuw aanzuigen.

db

Tita_NL

Ik heb eergisteren 10 kogelkraantjes besteld ik China, dus dat moet zeker goedkomen. Voor $1,30 per kraan moet je niet zeuren 😏.

Jeukstaardt

Citaat van: Tita_NL op 31-12-2016  20:40 uIk heb eergisteren 10 kogelkraantjes besteld ik China, dus dat moet zeker goedkomen. Voor $1,30 per kraan moet je niet zeuren 😏.

1 kraan is meer dan genoeg hoor... :)

justDick

Klopt het dat je de sleufjes aan de bovenkant hebt zitten?
Deze kunnen beter onder, dan heb je na enkele liters aftappen al helder wort.
Uiteraard wel met het hierboven genoemde kraantje ertussen om de snelheid te regelen.

 Dick :brouwen:

Tita_NL

Citaat van: justDick op 01-01-2017  12:21 uKlopt het dat je de sleufjes aan de bovenkant hebt zitten?
Deze kunnen beter onder, dan heb je na enkele liters aftappen al helder wort.

Citaat van: Tita_NL op 29-12-2016  07:48 u(Waarbij de sleufjes natuurlijk aan de onderkant zaten tijdens het hevelen maar voor de foto was dit beter)

De kraantjes zitten volgens Ali al in het vliegtuig dus gaat goedkomen denk ik.

justDick

(Waarbij de sleufjes natuurlijk aan de onderkant zaten tijdens het hevelen maar voor de foto was dit beter)

Er overheen gelezen. Vond het al zo gek dat die reactie uitbleef.  :nut: :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.