1e eigen probeersel met losse ingredienten!

Gestart door wvdbroek, 27-12-2016 17:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wvdbroek

Citaat van: Biertje1985 op 09-01-2017  20:32 uAls de sg niet meer zakt, dan zou ik gaan coldcrashen en daarna bottelen. Ik lager het bier meestal een weekje voor het bottelen en ik heb met US-05 best wel heldere bieren.

Ok, en even voor mijn beeldvorming met coldcrashen en lageren bedoel je hier hetzelfde toch?
op wat voor temp coldcrash jij?

Grt
Wim

Jacques

Citaat van: wvdbroek op 09-01-2017  14:09 uWe zijn 1 week verder en het sg is nu 1014 a 1016 een vergistingsgraad van 67 % Wat zouden jullie nu doen.

Nog laten staan?
Overhevelen naar schoon vat?
Cold crashen?
Anders?

grt
Wim

Werkt je waterslot nog?

Indien dat het geval is kun je overhevelen 0m op die manier raak je veel gist kwijt. Hierdoor heb je minder autolyseproducten in je bier. Wanneer dat niet meer het geval is kun je beter niet overhevelen vanwege het oxidatiegevaar. Oxidatie heeft namelijk een grotere negatieve invloed op de smaak van je bier dan autolyse. De gevolgen van autolyse kun je beperken door het bier niet weken lang te lageren (laten staan zonder vergisting) bij een kamertemperatuur. Beter is het dat je zodra het bier wat helderder is gaat bottelen.
Dat helder worden kun je bevorderen door het bier kort koud te lageren (cold crash). Doe dit pas als je zeker weet dat het bier uitgegist is.

zilver_brouwer

Citaat van: wvdbroek op 09-01-2017  20:42 uOk, en even voor mijn beeldvorming met coldcrashen en lageren bedoel je hier hetzelfde toch?
op wat voor temp coldcrash jij?

Grt
Wim

Lageren en cold-crash zijn niet helemaal hetzelfde.
Lageren is langdurig conditioneren op een koude temperatuur. (Bijv. voor een Pilsner.)
Cold-crashen doe je maar voor een korte tijd om alles te laten bezinken.

wvdbroek

Citaat van: zilver_brouwer op 09-01-2017  22:45 uLageren en cold-crash zijn niet helemaal hetzelfde.
Lageren is langdurig conditioneren op een koude temperatuur. (Bijv. voor een Pilsner.)
Cold-crashen doe je maar voor een korte tijd om alles te laten bezinken.
Ok das duidelijk en cold crashen doe je dan op welke temperatuur en hoe lang ?

Haagse Wouter

Citaat van: wvdbroek op 09-01-2017  22:50 uOk das duidelijk en cold crashen doe je dan op welke temperatuur en hoe lang ?

Je kunt coldcrashen op een temperatuur die dicht bij het vriespunt van je bier is.
Enigzins limiterend hierin is ook je koelkast/inzet.
Als ik de mijne te koud instel dan bevriest mijn bier aan de zijde die dicht bij de achterkant zit. Als ik tussendoor draai gebeurd dit niet.
Maar daar heb ik eigenlijk geen zin in, dus ik zet hem iets warmer.

Ik zou zeggen probeer het is op 2 graden b.v. Je kunt zelfs doorgaan tot iets onder de 0. En qua tijd, een dag of 3 tot een week.

zilver_brouwer

Citaat van: Haagse Wouter op 09-01-2017  23:00 uJe kunt coldcrashen op een temperatuur die dicht bij het vriespunt van je bier is.
[...]
Ik zou zeggen probeer het is op 2 graden b.v. Je kunt zelfs doorgaan tot iets onder de 0. En qua tijd, een dag of 3 tot een week.

Inderdaad, wat ik het meeste ben tegengekomen is 0~4 ºC.
Ik heb bij mijn laatste bier 3ºC aangehouden voor 3 dagen.

wvdbroek

Citaat van: zilver_brouwer op 09-01-2017  23:33 uInderdaad, wat ik het meeste ben tegengekomen is 0~4 ºC.
Ik heb bij mijn laatste bier 3ºC aangehouden voor 3 dagen.
En na de cold crash bottelen?

zilver_brouwer

Citaat van: wvdbroek op 10-01-2017  00:30 uEn na de cold crash bottelen?

Ja! :proost:

haicoterbeek


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.