Problemen met schuimhoudbaarheid

Gestart door KooTjoo, 24-12-2016 22:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KooTjoo

Ik heb nu al een aantal biertjes gebrouwen en qua smaak gaat het prima. Echter ik heb veel problemen met de schuimhoudbaarheid. Ik weet dat hier al vele over geschreven is met heel veel tips (waarvan ik er al veel geprobeerd heb) maar toch ben ik benieuwd of iemand mij nog wat tips kan geven kijkend naar onderstaande waarnememingen.

Ik heb nu bijvoorbeeld een Sterke Blonde gebrouwen die inmiddels een kleine 4 weken op de fles zit. Wanneer ik een test biertje open (warm of koud) dan zie ik het volgende:
- een tijdens het inschenken zeer sterk schuimend bier
- behoorlijk wat koolzuur
- het schuim is vrij "grof" (grote bellen)
- het schuim is totaal weg na ongeveer 30 seconden

Simpel gezegd, het lijkt wel of ik een glas Cola inschenk qua schuimgedrag.

Het maakt hierbij niet uit of ik bier koud of warm inschenk.

Haagse Wouter

Ik heb hetzelfde probleem met al mijn bieren. Ben benieuwd of er iets interessants uit dit topic komt.
Ik gebruik altijd korrelgisten. Wat gebruik jij KooTjoo?

William

Hoe smaken die bieren? Zijn ze een beetje zurig?

Gebruik je een lange eiwitrust tijdens het maischen?

Wat is de typische IBU-waarde van de bieren?

sunlight

Kijk eens naar het glas. Is het bv ook het geluid van wegtrekken van schuim van frisdrank? Als je bijvoorbeeld glazen in de vaatwasser zet krijg je dit probleem ook. Altijd met de hand afwassen dus.

KooTjoo

Ter aanvulling:
- Het gebeurt zowel bij vloeibare als bij korrelgisten.
- Glazen komen uit vaatwasser maar worden goed gespoeld en commerciële bieren schuimen gewoon goed.
- Bieren smaken beslist niet zurig.
- Eiwitrust is wisselend en laatste was volgens een heel standaard recept.
- IBU waarde is ook wisselend 25 a 30 IBU.

Ik zie iedere keer het zeer heftige schuim bij inschenken en vooral dat het schuim er vrij grof uit ziet.

seed7

Hogere alcoholen? (Te) Warm vergist?
80% van de schuimkwaliteit zit'm in het glas

Ingo

Juindorper

Die eiwitrust kun je beter overslaan. Dat werd vroeger gedaan om een betere schuimkraag te krijgen maar omdat mouterijen vandaag de dag een betere kwaliteit leveren hoeft dat niet meer en werkt het zelfs averechts.

KooTjoo

Citaat van: seed7 op 24-12-2016  23:18 uHogere alcoholen? (Te) Warm vergist?
80% van de schuimkwaliteit zit'm in het glas

Ingo

Vergistingstemperatuur is tussen 19 en 21 graden geweest. En het glas kunnen we hier echt uitsluiten. Ik heb in hetzelfde glas nu een Brugse Zot ingeschonken (na 1 keer omspoelen) en deze schuimt zoals het hoort.

William

Heftige schuimvorming duidt op teveel bottelsuiker, vergisting die nog niet klaar was of toch iets wat op de achtergrond doorgist.

Colaschuim kan ook ontstaan als het bier nog te jong is of als je het bier niet lang genoeg koud hebt gezet (koolzuur moet voldoende goed opgelost zijn).

En zoals Ingo aangeeft - hogere alcoholen.

KooTjoo

Citaat van: William op 24-12-2016  23:29 uColaschuim kan ook ontstaan als het bier nog te jong is of als je het bier niet lang genoeg koud hebt gezet (koolzuur moet voldoende goed opgelost zijn).
Zoals gezegd het bier zit nu 4 weken in de fles en de totale vergisting heeft 3,5 week geduurd. Echter het heeft nog niet lang koud gestaan. Wat zou ik hiervoor moeten aanhouden?

William

Citaat van: KooTjoo op 24-12-2016  23:32 uZoals gezegd het bier zit nu 4 weken in de fles en de totale vergisting heeft 3,5 week geduurd. Echter het heeft nog niet lang koud gestaan. Wat zou ik hiervoor moeten aanhouden?

Mijn ervaring is dat een bier daar wel 2 tot 3 weken voor nodig heeft. Bij mij gaat het naar de garage (12°). Voor consumptie één of twee dagen in de koelkast, vooral als het bier nog jong is.

Jacques

Citaat van: KooTjoo op 24-12-2016  22:21 uIk heb nu al een aantal biertjes gebrouwen en qua smaak gaat het prima. Echter ik heb veel problemen met de schuimhoudbaarheid. Ik weet dat hier al vele over geschreven is met heel veel tips (waarvan ik er al veel geprobeerd heb) maar toch ben ik benieuwd of iemand mij nog wat tips kan geven kijkend naar onderstaande waarnememingen.

Ik heb nu bijvoorbeeld een Sterke Blonde gebrouwen die inmiddels een kleine 4 weken op de fles zit. Wanneer ik een test biertje open (warm of koud) dan zie ik het volgende:
- een tijdens het inschenken zeer sterk schuimend bier
- behoorlijk wat koolzuur
- het schuim is vrij "grof" (grote bellen)
- het schuim is totaal weg na ongeveer 30 seconden

Simpel gezegd, het lijkt wel of ik een glas Cola inschenk qua schuimgedrag.

Het maakt hierbij niet uit of ik bier koud of warm inschenk.

Heel veel factoren kunnen hiervoor verantwoordelijk zijn.

Heb je het artikel van de wiki behorende bij het forum gelezen? http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=schuimhoudbaarheid

KooTjoo

CiteerHeb je het artikel van de wiki behorende bij het forum gelezen? http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=schuimhoudbaarheid
Ja meerdere keren. Heb ook al verscheidene aanpassingen gedaan, maar  ik blijf hetzelfde probleem houden, dus grof schuim dat supersnel weg is. Ik ga nu eerst eens proberen het bier eerst 2 weken koud weg te zetten. Dit heb ik nog niet geprobeerd. Het heeft nu 4 weken op kamertemperatuur in de fles gestaan en dan voor consumptie een dag in de koelkast.

Oscar

Citaat van: KooTjoo op 24-12-2016  23:26 uVergistingstemperatuur is tussen 19 en 21 graden geweest.

Gecontroleerd?  ;)

KooTjoo

Citaat van: Oscar op 25-12-2016  00:30 uGecontroleerd?  ;)
Ja

Oscar

Citaat van: KooTjoo op 25-12-2016  00:37 uJa

Inmaischen boven de 60°C volgende keer... :brouwen:

stiaanke

Geen bierglazen in vaatwasser.  Nadien gewoon spoelen helpt ook niet. Met de hand afwassen met een vingertip afwasmiddel en daarna met een propere doek afdrogen.  Bier inschenken in droog glas. Perfect schuim in een perfect glas blijft aan het glas plakken.

sunlight

Citaat van: stiaanke op 25-12-2016  07:19 uGeen bierglazen in vaatwasser.  Nadien gewoon spoelen helpt ook niet. Met de hand afwassen met een vingertip afwasmiddel en daarna met een propere doek afdrogen.  Bier inschenken in droog glas. Perfect schuim in een perfect glas blijft aan het glas plakken.

Ik doe wel altijd voorspoelen voor inschenken maar voor de rest inderdaad hetzelfde.

Jacques

Citaat van: KooTjoo op 25-12-2016  00:12 uJa meerdere keren. Heb ook al verscheidene aanpassingen gedaan, maar  ik blijf hetzelfde probleem houden, dus grof schuim dat supersnel weg is. Ik ga nu eerst eens proberen het bier eerst 2 weken koud weg te zetten. Dit heb ik nog niet geprobeerd. Het heeft nu 4 weken op kamertemperatuur in de fles gestaan en dan voor consumptie een dag in de koelkast.

Cola gedrag komt meestal door hogere alcoholen.

Remedies:
- het wort koelen tot onder de temperatuur waarbij de vergisting wilt uitvoeren;
- niet te intensief beluchten;
- koel vergisten;
- een andere gist gebruiken.

Haagse Wouter

Citaat van: Jacques op 25-12-2016  09:46 uCola gedrag komt meestal door hogere alcoholen.

Remedies:
- het wort koelen tot onder de temperatuur waarbij de vergisting wilt uitvoeren;
- niet te intensief beluchten;
- koel vergisten;
- een andere gist gebruiken.

Enig idee wat het effect van compleet niet beluchten is voor de schuimhoudbaarheid?

KooTjoo

Citaat van: stiaanke op 25-12-2016  07:19 uGeen bierglazen in vaatwasser.  Nadien gewoon spoelen helpt ook niet. Met de hand afwassen met een vingertip afwasmiddel en daarna met een propere doek afdrogen.  Bier inschenken in droog glas. Perfect schuim in een perfect glas blijft aan het glas plakken.
Dit heb ik dus uitgeprobeerd. 2 identieke glazen vanuit de vaatwasser en hierna goed omgespoeld. Mijn eigen biertje had "colagedrag" en een Brugse Zot had prima langdurig schuim.

Ik ga het bier nu een paarweken op een graad of 12 wegzetten en ga dan nog eens kijken.

Bij het volgende brouwsel ga ik wat met de tips van Jacques doen aangaande de hogere alcoholen.


Jacques

Citaat van: Haagse Wouter op 25-12-2016  10:44 uEnig idee wat het effect van compleet niet beluchten is voor de schuimhoudbaarheid?

Dat is vrij beperkt. Ook zonder beluchten worden hogere alcoholen.
Intensief beluchten zorgt voor een grotere groei van cellen maar ook voor een sterke verhoogde aanmaak van hogere alcoholen. Dit kan aanmerkelijk zijn ten opzichte van een beperkte beluchting.


Zie ook http://www.ajevonline.org/content/14/4/214.short (gaat over wijn maar ik heb publicaties gezien dat het bij bier niet anders is.)
En https://byo.com/body/item/630-fermentation--flavor-compounds-homebrew-science

krek zat

Wat voor flesjes gebruik jij? Zijn deze bij voorbeeld in de vaatwasser schoongemaakt.? Misschien eens een test doen met nieuwe flesjes t.o.v. oude flesjes die je hebt omgespoeld. De nieuwe flesjes dan alleen even uitkoken en niet spoelen, zoals je anders gewend bent. Dan kun je uitsluiten dat slechte schuim komt door spoelen van de flesjes. Daar heb ik namelijk ooit eens last van gehad.

Niels B.

Bij Brugse Zot wordt Tetrahop toegevoegd zodat het schuim beter blijft staan. In dit geval kan je dus niet uitsluiten dat het aan het glas ligt, tenzij je zelf ook Tetrahop toevoegt ;)
Probeer eens een bier van een andere hobbybrouwer!

Paard

Je kan ook een procent of 2 tot 5 carapils in je recept verwerken, maar eerst zou ik zeker checken dat de temperatuur klopt dus eerste terug koelen tot 2 graden onder de vergistingstemperatuur en dan de gist zelf laten klimmen naar de vergistingstemperatuur.
Verder lost CO2 snel op in je bier dus weken koud zetten is niet nodig een dag of wat van te voren in de koelkast is genoeg.

mbroek

Citaat van: Niels B. op 27-12-2016  10:17 uBij Brugse Zot wordt Tetrahop toegevoegd zodat het schuim beter blijft staan. In dit geval kan je dus niet uitsluiten dat het aan het glas ligt, tenzij je zelf ook Tetrahop toevoegt ;)
Probeer eens een bier van een andere hobbybrouwer!

In mijn laatst gekloonde Brugse Zot zat geen Tetrahop, toch zat er geen verschil in de hoeveelheid schuim tussen de echte en de kloon. De oorzaak van KooTjo moet dus toch ergens anders gezocht worden.

Niels B.

Ik zeg ook niet dat het erin móet om tot goed schuim te komen, maar meer dat de oorzaak van het glas nog niet weggestreept kan worden omdat een ander bier wel een goede schuimkraag heeft.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.