Om luchtinzuigen tijdens coldcrash te voorkomen een ballon met CO2 op waterslot

Gestart door Sander van Dijk, 19-12-2016 20:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sander van Dijk

Ik vergist 18 á 20 liter in een vergistingsvat van 32 liter. Dit is zo'n voerton. Ik gebruik zelf vaak een korte koude lagering of coldcrash genoemd van ca 3 dagen om alles goed uit te laten zakken.

Doordat het vat gekoeld wordt gaat de lucht in het vat krimpen en kan er wat lucht worden aangezogen door het waterslot, omdat er wat onderdruk in het vat ontstaat. Nu zag ik dat Serge schreef over terugslag klepjes die dit kunnen voorkomen, maar nu vroeg ik mij ineens af. Kan ik niet gewoon een ballon met CO2 gevuld op het waterslot doen als ik met het koelen begin? Ik heb een CO2 fles naast mijn vergistingskoelkast staan, dus dit is voor mij heel makkelijk te doen.

Maar ik heb even geen idee over hoeveel aangezogen lucht het gaat in het gistvat van 32 liter met ca 13 liter lucht, dus of dit met een ballon is op te vangen. Is dit een idee, of gaat het nergens over?  :)


Edit: de coldcrash doe ik op 1 á 2ºC en de nagisting eindig ik vaak op 21 á 22 ºC

Haagse Wouter

Er lost ongeveer 1.5 g/L extra op. Dus je hebt 30 gram CO2 extra nodig. Een liter CO2 weegt een gram of 2.

Sander van Dijk


Ik ben eens even aan het googelen geweest over hoeveel lucht krimpt bij een temperatuursverandering van 22 naar 2 ºC. Ik heb even gekeken naar de algemene gaswet. Ik ben niet erg natuurkundig onderlegd :-[ . Maar als ik het goed gedaan heb, zou ik maar uitkomen op een krimp van 0,88 Liter door alleen de temperatuursdaling. Nu heb ik natuurlijk alleen maar de inkrimping van de lucht meegerekend en niet dat de vloeistof ook meer CO2 zal opnemen zoals Haagse Wouter al aangeeft. Maar qua inkrimping van de lucht kun je dat volume prima opvangen met een ballon vol met CO2. Ik weet niet of het vat nog meer lucht gaat aanzuigen door het waterslot, doordat er meer CO2 in de vloeistof wordt opgenomen door de lagere temperatuur.

k

Battum80

Ik dacht dat CO2 zwaarder is dan lucht. Dus als er lucht aangezogen blijft deze bovenin het vat hangen. Toch?

Sander van Dijk

Citaat van: Battum80 op 20-12-2016  08:45 uIk dacht dat CO2 zwaarder is dan lucht. Dus als er lucht aangezogen blijft deze bovenin het vat hangen. Toch?


Ja, inderdaad CO2 is zwaarder dan lucht, maar naar een tijdje gaat dit zich wel een beetje mengen. Dus als ik dit heel eenvoudig kan voorkomen wil ik dit wel gaan doen.

Serge VL

Of steek gewoon een dichte stop op je vat, dan krijg je een beetje onderdruk maar deze gaat zich automatisch opheffen door het ontgassen van de opgeloste CO2 uit je jong bier , niet moeilijker maken dan het is. ;)

hansHalberstadt

Heb je al eens een ballon met CO2 gevuld? Ik wel. Die is binnen de kortste keren weer leeg omdat de CO2 door de wand naar buiten diffundeert. Gaat dus niet werken vrees ik. 

Sander van Dijk

Citaat van: hansHalberstadt op 20-12-2016  12:57 uHeb je al eens een ballon met CO2 gevuld? Ik wel. Die is binnen de kortste keren weer leeg omdat de CO2 door de wand naar buiten diffundeert. Gaat dus niet werken vrees ik. 
Nee, dat heb ik nog nooit geprobeerd, daar had ik helemaal niet aan gedacht. Dan werkt dit niet inderdaad. Dan ga ik toch maar voor de terugslag-klepjes of een dichte stop zoals Serge opmerkt.

Bedankt voor de tips!

Haagse Wouter

Of je doet er een stop  op met twee naalden er doorheen. En dan de CO2 tank aansluiten op een van de naalden en dan de kraan heel lichtjes openzetten.

Broeder Tuk

Citaat van: hansHalberstadt op 20-12-2016  12:57 uHeb je al eens een ballon met CO2 gevuld? Ik wel. Die is binnen de kortste keren weer leeg omdat de CO2 door de wand naar buiten diffundeert. Gaat dus niet werken vrees ik. 

Volgens mij klopt dit niet helemaal. De ballon lijkt vooral leeg te lopen (of juist niet vol te lopen) als er weinig spanning op staat. (En er dus niet genoeg CO2 meer geproduceerd werd) Mijn ervaring is dat het wel werkt zolang de ballon maar goed vol zit. Ik heb de ballon er ruim voor het eind van de hoofdgisting opgezet. Ik heb dit nu 1 keer gedaan en toen werkte het redelijk.

Jacques

Citaat van: Sander van Dijk op 20-12-2016  10:00 uJa, inderdaad CO2 is zwaarder dan lucht, maar naar een tijdje gaat dit zich wel een beetje mengen.

Klopt. Door diffusie zal de aangezogen lucht zich vermengen. Dit gebeurt niet tijdens de vergisting omdat dan steeds koolzuur gevormd wordt die de lucht verdringt.

hans_nwk

Citaat van: Battum80 op 20-12-2016  08:45 uIk dacht dat CO2 zwaarder is dan lucht. Dus als er lucht aangezogen blijft deze bovenin het vat hangen. Toch?
Gelukkig niet!
Anders zouden we op zeeniveau niet kunnen ademen!

Esterenbrouw

Hier wordt voorbijgegaan aan het feit dat de ruimte boven het bier in het gistvat nog gevuld is met
koolzuur en niet met lucht!
Als de vergisting stopt zijn de laatste bubbeltjes CO2, dus kopruimte is koolzuur.

Jacques

Citaat van: Esterenbrouw op 22-12-2016  12:57 uHier wordt voorbijgegaan aan het feit dat de ruimte boven het bier in het gistvat nog gevuld is met
koolzuur en niet met lucht!
Als de vergisting stopt zijn de laatste bubbeltjes CO2, dus kopruimte is koolzuur.

Als er nog vergisting plaatsvindt heb je gelijk. (Zoals ik een paar berichten hiervoor ook schreef...)

Vanaf het moment dat de vergisting gestopt is en het bier en het koolzuurgas daarboven afkoelt komt er zuurstof in het gistvat door het waterslot. Het gaat om een redelijk beperkte hoeveelheid. Het waterslot zorgt er voor dat er weerstand overwonnen moet worden en dat de zuurstof uit de lucht zich niet vrijelijk vermengt met gasinhoud van je gistvat.

HermanH

Ik zet bij mijn Chinese CCT de kraan bovenaan dicht vanop het moment dat ik koud ga lageren, dan koel ik in stappen tot 1 à 3 graden C. en vormt zich zo een vacuüm boven het bier waardoor de resterende CO2 (vastgehouden/gevormd tijden de gisting) eigenlijk uit het aanwezige bier wordt gezogen maar komt er geen O2 boven het bier. Moet ik (sinds kort) toegeven dat ik meer bottelsuiker ben moeten gaan gebruiken omdat mijn biertjes na iedere botteling te weinig koolzuur hadden naar mijn zin, was alweer de ogen geopend door een opmerking van onze Serge op het VHF...  Vòòr het aftappen van de uitgezakte gist en het bottelen sluit ik een Sodastream toestel aan en zet dan de CCT op 0,3 Bar druk, zo wordt er geen zuurstof aangezogen en gaat bottelen veel vlotter/sneller... Zo heb ik vandaag een gekoudhopte Duvelkloon (4 batchen van 5 liter apart gehouden met allen verschillende koudhop naar een receptje van Serge: "sterke blonde") gebotteld met 9,125 gr suiker per liter. Ben benieuwd naar het koolzuurgehalte binnen een maand of 2...  :brouwen: Dus gistvat gewoon afsluiten kan ook na uitgisten, wel opletten dat uw gistingsvat tegen de (geringe) onderdruk kan.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 22-12-2016  21:02 uVanaf het moment dat de vergisting gestopt is en het bier en het koolzuurgas daarboven afkoelt komt er zuurstof in het gistvat door het waterslot. Het gaat om een redelijk beperkte hoeveelheid. Het waterslot zorgt er voor dat er weerstand overwonnen moet worden en dat de zuurstof uit de lucht zich niet vrijelijk vermengt met gasinhoud van je gistvat.
Dat klopt niet volgens mij. Het is niet alleen het koolzuurvolume wat afneemt, maar vooral ook als je gaat afkoelen kan het bier meer koolzuur bevatten. Daardoor neemt de druk af en gaat je waterslot andersom staan en wordt er lucht aangezogen (ca 6 liter bij 10 ºC temperatuurdaling per 20 liter bier).
bv bier van 20 ºC bevat 0.17% koolzuur maar bij 10 ºC lost er 0.23% koolzuur op. Dat gaat welliswaar niet zo snel maar gaat uiteindelijk wel gebeuren.  Als je de zaak afsluit krijg je een onderdruk van -300mBar. Dat is dus veel meer dan je waterslotje (-2 mbar= 2 cm water in je waterslot)   

Johannesdeloper

Vraag die bij mij naar boven komt, is het middel van cold crashing om je gist te laten bezinken, niet erger dan de kwaal, lucht in je bier?
Zou je voor dit doel misschien niet beter gelatine toe kunnen voegen?

hansHalberstadt

Citaat van: Johannesdeloper op 23-12-2016  08:37 uVraag die bij mij naar boven komt, is het middel van cold crashing om je gist te laten bezinken, niet erger dan de kwaal,
lucht in je bier?
Zou je voor dit doel misschien niet beter gelatine toe kunnen voegen?
Het is niet zo moeilijk om de benodigde koolzuur aan te vullen. Een oplossing die simpel is en zeker werkt is een petfles met een litertje gistende wort met een gaatje in de dop en aquarium luchtslangetje maken tegen het einde van de gisting en die via een T stukje aansluiten tussen het waterslot en het gistingsvat. het waterslot blijft dan gewoon doorborrelen ookal is de hoofdwort aan het coldcrashen. wat ik zelf trouwens doe is dit:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32601.msg496317.html#msg496317

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 23-12-2016  07:47 uDat klopt niet volgens mij. Het is niet alleen het koolzuurvolume wat afneemt, maar vooral ook als je gaat afkoelen kan het bier meer koolzuur bevatten. Daardoor neemt de druk af en gaat je waterslot andersom staan en wordt er lucht aangezogen (ca 6 liter bij 10 ºC temperatuurdaling per 20 liter bier).
bv bier van 20 ºC bevat 0.17% koolzuur maar bij 10 ºC lost er 0.23% koolzuur op. Dat gaat welliswaar niet zo snel maar gaat uiteindelijk wel gebeuren.  Als je de zaak afsluit krijg je een onderdruk van -300mBar. Dat is dus veel meer dan je waterslotje (-2 mbar= 2 cm water in je waterslot)

Er wordt inderdaad zuurstof aangezogen. Maar dat neemt niet weg dat je waterslot je beschermd tegen vrijelijke diffusie van zuurstof afkomstig van lucht buiten het waterslot. Het gistvat niet voorzien van een waterslot zorgt voor een gigantische oxidatie van je bier.

Citaat van: Johannesdeloper op 23-12-2016  08:37 uVraag die bij mij naar boven komt, is het middel van cold crashing om je gist te laten bezinken, niet erger dan de kwaal, lucht in je bier?
Zou je voor dit doel misschien niet beter gelatine toe kunnen voegen?

Door het gistvat te openen, de gelatine-oplossing in het bier te gieten en deze te vermengen met het bier komt er ook zuurstof in je bier...

Gezien de ervaringen die ik heb met een korte koude lagering heb ik niet de indruk dat de beperkte hoeveelheid zuurstof die door het waterslot aangezogen wordt zo veel kwaad kan. Temeer ook niet omdat ik echt kort lager en de zuurstof bij lage temperatuur voor fysisch gebonden wordt aan het bier en ik daarna het bier bottelt. Daarbij komt ook zuurstof bij in het bier. Het grootste gedeelte van deze zuurstof wordt verbruikt door de gist tijdens de hergisting op de fles.

Albertus

In de Brew Your Own die ik vandaag in de bus kreeg stond een lezerstip die op dit onderwerp betrekking had.

Bert


Sander van Dijk



Citaat van: Albertus op 23-12-2016  15:01 uIn de Brew Your Own die ik vandaag in de bus kreeg stond een lezerstip die op dit onderwerp betrekking had.

Bert



Dat is inderdaad een goede tip! Bedankt

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.