Hel en Verdoemenis van De Molen

Gestart door braaf, 17-12-2016 13:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

braaf

Beste brouwers.
Ik had gisteren een Hel en Verdoemenis van brouwerij De Molen, jongens wat is dat een heerlijk bier zeg. Ik ben natuurlijk gelijk opzoek gegaan naar informatie om hem zelf te brouwen.
Maar na een tijdje googlen niets nuttigs kunnen vinden natuurlijk, wie heeft er een recept wat dit bier benaderd, of is er iemand die mij ergens naar kan verwijzen.

Alvast bedankt.

Erick

Stuur een een mailtje naar de brouwer, kom je vast het dichtst bij het echte recept:
http://brouwerijdemolen.nl/contact/

braaf

Citaat van: Erick op 17-12-2016  13:57 uStuur een een mailtje naar de brouwer, kom je vast het dichtst bij het echte recept:
http://brouwerijdemolen.nl/contact/
Had ik ook aan gedacht, maar ik ga ervan uit dat men dat lekker geheim houdt.

Marcel_k

Citaat van: braaf op 17-12-2016  13:59 uHad ik ook aan gedacht, maar ik ga ervan uit dat men dat lekker geheim houdt.
Gewoon proberen! Vaak geven ze bijvoorbeeld wel de gerst- en hopsoorten, alleen dan weer niet de exacte stortpercentages. en de gist wil men ook nog wel eens voor zichzelf houden. Niettemin kun je dan al een eindje komen.

William

Kijk eens naar de volgende link van forumlid Gerb. Hij heeft een redelijk antwoord gekregen. Vraag hem eens of ie in de buurt kwam.

CiteerEr is antwoord binnen van de brouwerij! Het antwoord  was heel concreet en behulpzaam. Een mooie zaak, want ze zijn natuurlijk niet verplicht om antwoord te geven. De gebruikte caramout is 'gewoon' caramout 120 EBC (Cara-crystal). En de brown malt wordt rond de 10-12% gestort. Van iemand (een mannetje) die ooit wel eens meegebrouwen heeft en met Menno gesproken heeft, heb ik begrepen dat er 5% chocolademout en 5% Carafa III wordt gebruikt.

Dan komt dit recept er uit rollen:
70%   3644 g Pale alemout                      5.5  EBC   
12%     624 g Brown Malt                        200  EBC   
8%       416 g Caramunich                       120  EBC   
5%       260 g Carafa III                          1084 EBC   
5%       260 g Chocolademout                 900  EBC

Dat lijkt dus voor geen meter op het eerdere recept en de kleur lijkt ook nog eens niet te kloppen met de informatie op het etiket. Deze komt op een berekende 165 EBC uit. Later bedacht ik me dat de 297 EBC op het etiket ook een geanalyseerde kleurwaarde is. Zwart is zwart en dan gaan de berekeningen van kleur niet meer zo goed op. Dit bier zal binnenkort eens in de herhaling gaan. Mocht er iemand alvast dit willen brouwen, hou me dan op de hoogte!

erdeve

Citaat van: William op 17-12-2016  14:52 uKijk eens naar de volgende link van forumlid Gerb. Hij heeft een redelijk antwoord gekregen. Vraag hem eens of ie in de buurt kwam.

Ik ben dit recept vandaag toevallig aan het brouwen.
Ik kan er nu nog niet zoveel nuttigs over zeggen (ik ben nu aan het spoelen).
Gewoon proberen, klopt het niet helemaal dan probeer je het recept wat aan te passen.

braaf

Citaat van: William op 17-12-2016  14:52 uKijk eens naar de volgende link van forumlid Gerb. Hij heeft een redelijk antwoord gekregen. Vraag hem eens of ie in de buurt kwam.
Ik heb gerb een bericht gestuurd.
Bedankt voor de tip

braaf

Citaat van: erdeve op 17-12-2016  14:55 uIk ben dit recept vandaag toevallig aan het brouwen.
Ik kan er nu nog niet zoveel nuttigs over zeggen (ik ben nu aan het spoelen).
Gewoon proberen, klopt het niet helemaal dan probeer je het recept wat aan te passen.
En wat is je eerste indruk na het brouwen.
Welke hop heb je gebruikt, die in het recept staan?

erdeve

Ik vind het lastig beoordelen. Dit is de eerste stout die ik gebrouwen heb.
Behalve de gist heb ik het recept helemaal gevolgd. Ik ben gegaan voor de Wyeast 1056, ik hoop alleen wel dat deze ver genoeg door kan gisten.

De brouwdag verliep erg moeilijk. Dat komt omdat ik een nieuwe filter heb gebruikt en die liep nog niet zo lekker. Dat in combinatie met de enorme hoeveelheid mout zorgde ervoor dat ik pas laat klaar was.
De vergisting is al wel op gang gekomen. Nu eerst maar even afwachten.

Biertje1985

Citaat van: erdeve op 18-12-2016  12:22 uIk vind het lastig beoordelen. Dit is de eerste stout die ik gebrouwen heb.
Behalve de gist heb ik het recept helemaal gevolgd. Ik ben gegaan voor de Wyeast 1056, ik hoop alleen wel dat deze ver genoeg door kan gisten.

De brouwdag verliep erg moeilijk. Dat komt omdat ik een nieuwe filter heb gebruikt en die liep nog niet zo lekker. Dat in combinatie met de enorme hoeveelheid mout zorgde ervoor dat ik pas laat klaar was.
De vergisting is al wel op gang gekomen. Nu eerst maar even afwachten.
Ik hoop dat je een stevige starter hebt geënt, een heel goed en vergelijkbaar alternatie is de US-05 korrel. Scheelt het maken van een grote starter met zo een hoog SG.

Ik ben van plan dit recept ook te gaan brouwen, wellicht iets aangepast. (Met wat Eikensnippers geweekt in (goedkope)bourbon.

Gist zal dan een WY PC 1217 West Coast IPA worden of WLP090 San Diego super yeast.

erdeve

Citaat van: Biertje1985 op 18-12-2016  13:09 uIk hoop dat je een stevige starter hebt geënt, een heel goed en vergelijkbaar alternatie is de US-05 korrel. Scheelt het maken van een grote starter met zo een hoog SG.

Ik ben van plan dit recept ook te gaan brouwen, wellicht iets aangepast. (Met wat Eikensnippers geweekt in (goedkope)bourbon.

Gist zal dan een WY PC 1217 West Coast IPA worden of WLP090 San Diego super yeast.

Stel nou dat de gist niet zo goed gaat, kan ik dan later alsnog andere gist toevoegen?

erdeve

Ik heb trouwens een starter van 2 liter gemaakt. Ik hoop dat dat voldoende is voor 25 liter.

Sander van Dijk

Citaat van: erdeve op 18-12-2016  13:31 uStel nou dat de gist niet zo goed gaat, kan ik dan later alsnog andere gist toevoegen?
Dat werkt meestal niet goed. Over het algemeen stopt de gist ermee, omdat er gebrek aan iets is, zoals stikstof, zink of iets anders.

Als dit van toepassing zou zijn beter even zoeken op gestokte vergisting.

erdeve

Citaat van: Sander van Dijk op 19-12-2016  05:01 uAls dit van toepassing zou zijn beter even zoeken op gestokte vergisting.

Tot nu toe is de vergisting lekker op gang. We zullen zien.

Markiej87

Ik heb al eens Hel&Verdoemenis gekloond, ook op basis wat ik op internet vond. Paar keer gebrouwen. Ben wel content.

Edit: Dat is dus ongeveer het recept van Gerb ;)

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptDe Molen - Hel & Verdoemenis
BiertypeRussian Imperial Stout
Volume24,0 l
Begin SG1,100 SG
Berekende kleur (Morey)169 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)97 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt40 lWater uit Beverwijk

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
8,336 kgPale Ale moutDingemans7 EBC70,0 %
1,429 kgBrown moutThomas Fawcett and Sons150 EBC12,0 %
0,953 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC8,0 %
0,597 kgChocolademoutDingemans900 EBC5,0 %
0,597 kgCarafa Special IIIWeyermann1400 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
67,0 °C1 min.90 min.2,3 l/kg
78,0 °C1 min.5 min.3,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
100 gChallengerbellen9,4%75 min.67,1 IBU
60 gStyrian Goldings 4,8%bellen4,8%60 min.19,7 IBU
40 gSaaz 3,9%bellen3,9%60 min.10,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
23 gSafale American (US-05)bovengist


braaf

Citaat van: Markiej87 op 19-12-2016  18:58 uIk heb al eens Hel&Verdoemenis gekloond, ook op basis wat ik op internet vond. Paar keer gebrouwen. Ben wel content.

Edit: Dat is dus ongeveer het recept van Gerb ;)

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptDe Molen - Hel & Verdoemenis
BiertypeRussian Imperial Stout
Volume24,0 l
Begin SG1,100 SG
Berekende kleur (Morey)169 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)97 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt40 lWater uit Beverwijk

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
8,336 kgPale Ale moutDingemans7 EBC70,0 %
1,429 kgBrown moutThomas Fawcett and Sons150 EBC12,0 %
0,953 kgCaramunich IIWeyermann120 EBC8,0 %
0,597 kgChocolademoutDingemans900 EBC5,0 %
0,597 kgCarafa Special IIIWeyermann1400 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
67,0 °C1 min.90 min.2,3 l/kg
78,0 °C1 min.5 min.3,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
100 gChallengerbellen9,4%75 min.67,1 IBU
60 gStyrian Goldings 4,8%bellen4,8%60 min.19,7 IBU
40 gSaaz 3,9%bellen3,9%60 min.10,7 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
23 gSafale American (US-05)bovengist

Hartstikke goed om te horen dat het een goede kloon is, ik ga hem op de agenda zetten voor januari.

Biertje1985

Citaat van: erdeve op 18-12-2016  13:46 uIk heb trouwens een starter van 2 liter gemaakt. Ik hoop dat dat voldoende is voor 25 liter.
Ik weet niet of je het geroerd heb met een magneetroerder of dat je belucht heb, maar een starter van 2L op de "Simpele" manier is volgens BrouwHulp
krap voldoende.  Zelf zou ik de starter nog een keertje opschalen om te proberen boven 75Mil cellen per ML graad plato te komen.

Ik denk dat je het wel gaat redden overigens een eind sg van 1022 - 1020 is volgens mij een goede score met jouw gist.
(Afhankelijk van de start temperatuur, kan je deze wanneer de vergisting af gaat nemen een paar graadjes ophogen.)

Heel veel succes! ik denk dat dit sowieso een heel lekker bier gaat worden ! Kan niet wachten om zelf een poging te wagen. :biersmile:

Gerb

Ik vind het echt heel erg leuk dat er mensen zijn die mijn recept hebben nagebrouwen of dit nog gaan doen! Met de WY1056/US05  kan je ook prima doorvergisten als je voldoende gist gebruikt. Succes met brouwen!

erdeve

Citaat van: Biertje1985 op 19-12-2016  20:22 uIk weet niet of je het geroerd heb met een magneetroerder of dat je belucht heb, maar een starter van 2L op de "Simpele" manier is volgens BrouwHulp
krap voldoende.  Zelf zou ik de starter nog een keertje opschalen om te proberen boven 75Mil cellen per ML graad plato te komen.

Ik heb de starter op de magneetroerder gehad. Nadat deze geen activiteit meer vertoonde heb ik hem in de koelkast gezet. Het staat nu te vergisten op een temperatuur van 18.5 graden (geen idee of dit goed is. Dit heb ik gegokt n.a.v. de temperaturen op de verpakking van de gist).

Biertje1985

Citaat van: Gerb op 19-12-2016  20:33 uIk vind het echt heel erg leuk dat er mensen zijn die mijn recept hebben nagebrouwen of dit nog gaan doen! Met de WY1056/US05  kan je ook prima doorvergisten als je voldoende gist gebruikt. Succes met brouwen!
Alleen is die US-05 toch niet zo clean als men denkt, bieren vergist met de BRY-97, American Ale II, San Diego super vind ik toch beduidend cleaner.
Mijn vergelijk is natuurlijk niet zo goed omdat de APA/IPA recepten nauwelijks overeen komen, maar het is iets wat ik toch wel denk te proeven en wellicht een mooi experiment om te kijken of ik gelijk heb.

US-05 is wel een makkelijke, lekkere en goed presterende gist die in heel veel stijlen prijs winnend kan zijn volgens bewezen recepten.

erdeve

Op tweede kerstdag heb ik overgeheveld voor de navergisting. SG stond toen op 1040 (begin SG 1114). Nu zijn we bijna 2 weken verder en SG staat nog steeds op 1040. Dit alles gemeten met een hydrometer.
Is de vergisting nu gewoon klaar? Ik vind de SG nog zo hoog, hoewel 9,7% alcohol is best netjes.
En is het verstandig om bottelgist te gebruiken? Of zou er nog genoeg gist over zijn om de suiker die ik tijdens bottelen toevoeg nog om te zetten in koolzuur?

Henielma

Ik denk dat die gewoon uitvergist is, dus bottelen met bottelsuiker en eventueel een heel klein beetje gist maar dat is waarschijnlijk niet nodig. Wel warm hergisten bij bijvoorbeeld 22 of 23 ºC en zeker drie weken laten staan bij die temperatuur.

erdeve

Dank je! Ik ga gewoon bottelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.