Pagina's:
Actions
  • #1 door Mario72 Gepost op 14 Dec 2016
  • In de kerstvakantie wil ik een Vienna gaan brouwen.
    Het is mijn eerste zelfgemaakte recept en als eerste keer een ondergister.
    Op en/of aanmerking zijn welkom.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
    OmschrijvingWaarde
    Kenmerk6
    Naam receptVienna
    Brouwdatum14-12-2016
    BiertypeVienna
    Volume20,0 l
    Begin SG1,054 SG
    Berekende kleur (Morey)27 EBC
    Berekende bitterheid (Rager)25 IBU
    Brouwzaalrendement75,0 %
    Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
    HoeveelheidIngrediënt
    10,00 lWater uit Zutphen
    12,49 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
    HoeveelheidNaamMouterijKleur%
    4,500 kgVienna moutWeyermann7 EBC86,5 %
    0,500 kgMünchner IWeyermann15 EBC9,6 %
    0,200 kgSpecial BDingemans350 EBC3,8 %

Maischschema
    OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
    68,0 °C1 min.55 min.1,9 l/kg
    78,0 °C1 min.5 min.3,1 l/kg

Hop
    HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
    19,1 gPerlepellets8,0%60 min.23,8 IBU
    10,0 gSaazpellets3,4%5 min.0,9 IBU

Gist
    HoeveelheidNaamType
    2,0 l starterOctoberfest/Marzen Lager (WLP820)ondergist

Vergisting
    KenmerkWaarde
    Starttemp. vergisting14,0 °C
    Max. temp. hoofdvergisting14,0 °C
    Eind temp. hoofdvergisting14,0 °C

• #2 door EvdBroek Gepost op 14 Dec 2016
  • Wat is het doel van de Special B?
  • #3 door Mario72 Gepost op 14 Dec 2016
  • Delen van het recept stond op Beersmith, het had de tweede prijs gewonnen in een bierwedstrijd. Ik heb een deel hiervan overgenomen.
    Mijn kennis is te weinig om het doel van de Special B te verklaren. Behalve dat het een groot aandeel heeft in de kleur.
  • #4 door Juindorper Gepost op 14 Dec 2016
  • Lijkt verdacht veel op het recept dat ik vorig jaar heb gebrouwen.
    Ik had alleen de helft minder Special B gebruikt en een vergist op 10 graden met W34/70.
    Was een lekker biertje dat lekker weg dronk. Gewoon brouwen dus!  :brouwen:

• #5 door Bobberd Gepost op 08 Mar 2017
  • Hi Mario,

Mooi recept. Staat ie nog te rijpen?

Ben wel even benieuwd, want heb momenteel ook een Marzen (partial mash) in de vergisting staan met WLP820. De lag van White Labs is me sowieso al wel tegengevallen bij eerdere brouwsels, nu keek ik aan tegen 2 volle dagen lag, ondanks een starter. Heb jij de lag nog in je hoofd, en ook hoe lang je vergisting duurde ? Bedankt!

Groet,

Bobberd
  • #6 door Mario72 Gepost op 08 Mar 2017
  • Hallo Bobberd,

Ik heb de Vienna op 28-12-2016 gebrouwen, op 03-01-2017 overgeheveld en op 13-01-2017 begonnen met lageren op 4 graden. Op 01-02-2017 heb ik het bier gebotteld. Het bier heeft in daarna in de trapkast gestaan waar het gemiddeld zo'n 20 graden is geweest. Begonnen met een SG van 1,054 en het einde was op 1,012.

Ik moet wel zeggen dat de vergisting heeft plaats gevonden met andere gist dan ik het recept staat. Ik heb de Fermentis W34/70 Saflager gebruikt. Ik wil eerst me eigen concentreren op het brouwen en pas later gaan stoeien met vloeibare gist.

Vorige week de eerste keer eentje opgetrokken. Heerlijk, mooie schuimkraag, mooi kleurtje (vind ik zelf) en goed van smaak.
  • #7 door Bobberd Gepost op 14 Mar 2017
  • Hallo Bobberd,

Ik heb de Vienna op 28-12-2016 gebrouwen, op 03-01-2017 overgeheveld en op 13-01-2017 begonnen met lageren op 4 graden. Op 01-02-2017 heb ik het bier gebotteld. Het bier heeft in daarna in de trapkast gestaan waar het gemiddeld zo'n 20 graden is geweest. Begonnen met een SG van 1,054 en het einde was op 1,012.

Ik moet wel zeggen dat de vergisting heeft plaats gevonden met andere gist dan ik het recept staat. Ik heb de Fermentis W34/70 Saflager gebruikt. Ik wil eerst me eigen concentreren op het brouwen en pas later gaan stoeien met vloeibare gist.

Vorige week de eerste keer eentje opgetrokken. Heerlijk, mooie schuimkraag, mooi kleurtje (vind ik zelf) en goed van smaak.

Mooi man, bedankt.

Zeker die vergistingstijd is beduidend korter dan wat ik zie met WLP. Inmiddels staat mijn Marzen al 10 dagen te vergisten. Nog steeds niet klaar, bubbelt vrij gestaag, vrijwel geen verandering van intensiteit van vergisting. Ik kijk in het komend weekeinde even, maar ik denk dat ik lagering nog even uitstel.
  • #8 door Jukkie Gepost op 14 Mar 2017
  • En...  gejat! Bedankt!    8)
  • #9 door wvdbroek Gepost op 10 Apr 2017
  • Heb vandaag min of meer dit recept gebrouwen, kwam op een eind sg van 1059.  :o
    Op welke temp heb jij de Fermentis W34/70 Saflager laten vergisten?  ik heb hem nu ingezet op 13,5 C, 2 zakjes op 15 liter!
    En hoeveel suiker heb je gebruikt per liter bij het bottelen!

Grt
    Willem
  • #10 door Mario72 Gepost op 11 Apr 2017
  • Ik heb het geheel laten vergisten op 12 graden en SG na de eindvergisting was 1,060. De navergisting is ook gedaan op 12 graden. Als bottelsuiker heb ik 4,1 g/l toegoevoegd met als gevolg dat er uiteindelijk 5,7% alcohol op de fles zit.
  • #11 door wvdbroek Gepost op 12 Apr 2017
  • Ik heb het geheel laten vergisten op 12 graden en SG na de eindvergisting was 1,060. De navergisting is ook gedaan op 12 graden. Als bottelsuiker heb ik 4,1 g/l toegoevoegd met als gevolg dat er uiteindelijk 5,7% alcohol op de fles zit.

SG na eindvergisting 1.060? Waar ben je begonnen dan?

12 graden. Ok hij borrelt nu bij mij op de 13,5 dus ik laat hem eerst zo maar even staan.

Bedankt
  • #12 door Mario72 Gepost op 12 Apr 2017
  • Oeps... Het moet zijn SG 1,016 na hoofdgisting en 1,012 na de nagisting.
  • #13 door wvdbroek Gepost op 12 Apr 2017
  • Oeps... Het moet zijn SG 1,016 na hoofdgisting en 1,012 na de nagisting

Ik dacht wtf LOL
  • #14 door wvdbroek Gepost op 20 Apr 2017
  • Heb vandaag min of meer dit recept gebrouwen, kwam op een eind sg van 1059.  :o
    Op welke temp heb jij de Fermentis W34/70 Saflager laten vergisten?  ik heb hem nu ingezet op 13,5 C, 2 zakjes op 15 liter!
    En hoeveel suiker heb je gebruikt per liter bij het bottelen!

Grt
    Willem

10-4 gebrouwen, eerste dagen prima activiteit waterslot. Staat nu al een paar dagen stil heb 2 dagen terug nog een keer gewalst met het vat maar zie geen activiteit meer. SG blijft nu hangen op 1024/26.

Wat is wijsheid, laten staan, of overhevelen.

grt
    Wim

• #15 door Jacques Gepost op 20 Apr 2017
  • 10-4 gebrouwen, eerste dagen prima activiteit waterslot. Staat nu al een paar dagen stil heb 2 dagen terug nog een keer gewalst met het vat maar zie geen activiteit meer. SG blijft nu hangen op 1024/26.

Wat is wijsheid, laten staan, of overhevelen.

grt
    Wim

Temperatuur verhogen.

En verder komt het voor dat na het overhevel de gisting hervat wordt.
  • #16 door wvdbroek Gepost op 21 Apr 2017
  • Temperatuur verhogen.

En verder komt het voor dat na het overhevel de gisting hervat wordt.

Beste Jacques

Welke temperatuur raad jij aan?

Grt
    Willem
  • #17 door Jacques Gepost op 21 Apr 2017
  • Welke temperatuur raad jij aan?

Je mag rustig naar 16-18 ºC. Er zal geen grote aanmaak meer plaats vinden van hogere alcolholen en  esters. Dat gebeurt vooral aan het begin van de vergisting. Dat wil zeggen dat dan hogere alcoholen worden gevormd waaruit later esters gevormd worden.
  • #18 door wvdbroek Gepost op 21 Apr 2017
  • Je mag rustig naar 16-18 ºC. Er zal geen grote aanmaak meer plaats vinden van hogere alcolholen en  esters. Dat gebeurt vooral aan het begin van de vergisting. Dat wil zeggen dat dan hogere alcoholen worden gevormd waaruit later esters gevormd worden.

Dank je voor je antwoord, ik meende dat Fermentis W34/70 Saflager  niet zo hoog mocht?
  • #19 door Jacques Gepost op 21 Apr 2017
  • Dank je voor je antwoord, ik meende dat Fermentis W34/70 Saflager niet zo hoog mocht?

Is geen probleem. Kan ik ook niet teruglezen in de informatie die Fermentis geeft over deze gist. http://www.fermentis.com/wp-content/uploads/2015/12/Saflager-W-3470-en.pdf

Als je met een ondergist bij kamertemperatuur vergist ben je een stoombier aan het brouwen. Je krijgt dan meer esters dan wanneer je bij lagere temperatuur vergist.
  • #20 door wvdbroek Gepost op 21 Apr 2017
  • Is geen probleem. Kan ik ook niet teruglezen in de informatie die Fermentis geeft over deze gist. http://www.fermentis.com/wp-content/uploads/2015/12/Saflager-W-3470-en.pdf

Als je met een ondergist bij kamertemperatuur vergist ben je een stoombier aan het brouwen. Je krijgt dan meer esters dan wanneer je bij lagere temperatuur vergist.

Nou, ok, niet mogen is een sterk woord ;) maar er staat wel ideaal is 12-15 C maar ik begrijp dat na de hoofdvergisting je de temp dus wel wat kan verhogen zonder gevaar op extra esters!
  • #21 door Jacques Gepost op 21 Apr 2017
  • Nou, ok, niet mogen is een sterk woord ;) maar er staat wel ideaal is 12-15 C maar ik begrijp dat na de hoofdvergisting je de temp dus wel wat kan verhogen zonder gevaar op extra esters!

Als de vergisting ideaal verlopen zou zijn had je nu niet een gestokte vergisting.

Maar voordat je nu de temperatuur verhoogt. Ik begrijp dat jouw begin SG 1059 is. Klopt dit? En hoe heb je het SG bepaald met een refractometer?
  • #22 door wvdbroek Gepost op 21 Apr 2017
  • Als de vergisting ideaal verlopen zou zijn had je nu niet een gestokte vergisting.

Maar voordat je nu de temperatuur verhoogt. Ik begrijp dat jouw begin SG 1059 is. Klopt dit? En hoe heb je het SG bepaald met een refractometer?

Nee met hydrometer en in BrouwVisie ingevoerd met aangepaste temp
  • #23 door Jacques Gepost op 21 Apr 2017
  • Nee met hydrometer en in BrouwVisie ingevoerd met aangepaste temp

Ok. Dan de temperatuur verhogen en eventueel gistvoedingzouten toevoegen. Dat laatste helpt ook vaak bij een gestokte vergisting.
  • #24 door wvdbroek Gepost op 22 Apr 2017
  • Ok. Dan de temperatuur verhogen en eventueel gistvoedingzouten toevoegen. Dat laatste helpt ook vaak bij een gestokte vergisting.

Goed temperatuur is verhoogd, gistvoedingszouten heb ik helaas niet in huis.
    Hoe zou jij deze gistvoeding nog toevoegen? Normaal doe je dit 10 min voor einde kook toch?
    En heb je ervaring met deze

https://www.Brouwmarkt.nl/Brouwmarkt-producten/bierbrouwen/biergisten-kleinverpakking/biergist-kweken-voeding/yeast-nutrition-beer-100-gr.html
  • #25 door Jacques Gepost op 22 Apr 2017
  • Goed temperatuur is verhoogd, gistvoedingszouten heb ik helaas niet in huis.
    Hoe zou jij deze gistvoeding nog toevoegen? Normaal doe je dit 10 min voor einde kook toch?
    En heb je ervaring met deze

https://www.Brouwmarkt.nl/Brouwmarkt-producten/bierbrouwen/biergisten-kleinverpakking/biergist-kweken-voeding/yeast-nutrition-beer-100-gr.html

Die gistvoeding ken ik niet. Zelf gebruik ik de Wyeast nutrient blend. Bij een vergelijkende test de nodige jaren terug met meerdere gistvoedingszouten door mij uitgevoerd kwam deze veruit als de beste er uit.

Je kunt de gistvoeding koken met wat water gedurende 5 minuten. Omdat in de voedingzouten ook aminozuren zitten en de zouten hygroscopisch zijn kunnen er mogelijk micro-organismen op leven. Vandaar dat ik altijd even kook. Bij het water kun je ook wat moutextract doen zodat de gist zeker suikers aangeboden krijgt maar ook andere voedingstoffen. Op dit manier kun je de vergisting weer lostrekken.
Pagina's:
Actions