Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Vienna recept  (gelezen 4950 keer)

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
Re: Vienna recept
« Reactie #25 Gepost op: 22-04-2017 12:58 u »
En heb je ervaring met deze
https://www.Brouwmarkt.nl/Brouwmarkt-producten/bierbrouwen/biergisten-kleinverpakking/biergist-kweken-voeding/yeast-nutrition-beer-100-gr.html
Ik gebruik die al een tijdje, best tevreden van. Heb nu een biertje (amber) dat uitgegist nog in de frigo staat, klaar om te lageren, staat nu in de "diacetylrust" op 23C. Is vergist met de Conangist en is op 8 10 dagen van 1056 naar 1004,6 gegaan. Met deze gistvoeding nog geen probleem ondervonden....

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline mbroek

• Super lid
  • Land: nl
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #26 Gepost op: 23-04-2017 11:23 u »
Ik gebruik die al een tijdje, best tevreden van. Heb nu een biertje (amber) dat uitgegist nog in de frigo staat, klaar om te lageren, staat nu in de "diacetylrust" op 23C. Is vergist met de Conangist en is op 8 10 dagen van 1056 naar 1004,6 gegaan. Met deze gistvoeding nog geen probleem ondervonden....

Deze gebruik ik tegenwoordig ook, ik ben daar best tevreden mee.
Met de Wyeast Nutricient die ik hiervoor had wat minder, maar dat is waarschijnlijk omdat die erg oud was die ik had staan. Vers zal dat best beter zijn.

Offline wvdbroek

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #27 Gepost op: 26-04-2017 17:04 u »
Ok afgelopen weekend overgeheveld, maar had niet het idee dat er weer wat opgang kwam. Had de gistvoeding besteld en die heb ik vandaag in een gekookte oplossing + 50 gram moutextract toegevoegd fingers crossed  ;)

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #28 Gepost op: 27-04-2017 10:10 u »
Waarschijnlijk ben ik nu wat te ongeduldig maar er gebeurt nog steeds bijster weinig.
Is het eigenlijk mogelijk, om opnieuw nog verse gist te introduceren of is dat beter van niet ?

grt
Willem

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 27-04-2017 10:43 u »
Waarschijnlijk ben ik nu wat te ongeduldig maar er gebeurt nog steeds bijster weinig.
Is het eigenlijk mogelijk, om opnieuw nog verse gist te introduceren of is dat beter van niet ?

Als de verse gist dezelfde is als die je al gent hebt, heeft dat meestal weinig zin. Dat komt doordat de gist die je eerdere gent hebt alle essentile voedingstoffen (zouten, mineralen en aminozuren) al verbruikt heeft.
Het is niet voor niets dat ik adviseerde om ook gistvoedingszouten toe te voegen.

Een gist die verder doorgist kan helpen. Maar dan nog steeds gistvoeding toevoegen. Het beste is het ook moutextract toe te voegen zodat je ook extra aminozuren toevoegt.

En verder zijn er meer factoren die de vergistingsgraad bepalen. Je hebt ons nog geen inzicht gegeven in je maischschema en de percentages van de gebruikte moutsoorten. Wanneer er veel caramouten in je storting zitten en je bij 70 C gemaischt hebt is het niet zo vreemd dat je een lage vergistingsgraad hebt gehalad.

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #30 Gepost op: 27-04-2017 11:16 u »
Ok afgelopen weekend overgeheveld, maar had niet het idee dat er weer wat opgang kwam. Had de gistvoeding besteld en die heb ik vandaag in een gekookte oplossing + 50 gram moutextract toegevoegd fingers crossed  ;)

Gistvoeding en moutextract heb ik dus al toegevoegd 😉 ben nu even niet binnen bereik van mijn pc dus de info over recept en maischschema volgt nog.

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #31 Gepost op: 28-04-2017 11:49 u »
Bij deze!

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptVienna
Kenmerk
Brouwdatum10-4-2017
BiertypeVienna (A)
Aantal liters15
Gewenst begin SG1056 (6,1 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater22,7 liter
Maischdikte4,0 l/kg
Maischwater15,0 liter
Spoelwater7,7 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur26 EBC (Dan A. Morey)
Berekende bitterheid36 EBU (Jackie Rager)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Viennamout86,5 %3286 gr6 EBC
Special B3,8 %144 gr350 EBC
Mnchnermout type 19,6 %365 gr12 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Perle (D) pellets8,0 %19 gr60 minuten31 EBU
Saaz (CZ)3,4 %10 gr5 minuten1 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSaflager W-34/70
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
168C55 minuten4,0 l/kg
278C5 minuten4,0 l/kg

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #32 Gepost op: 29-04-2017 16:43 u »
Nog steeds geen enkele activiteit en de sg blijft dus nu hangen op 1023 Gemeten met refractometer en omgerekend in BrouwVisie!

Begin SG was 1059
Vergistingsgraad dus 61 %
Gebrouwen op 10-4

Vergisting begonnen op 13 graden later naar 17 gezet op aanraden van Jacques en nog gistvoeding en moutextract toegevoegd!

Wat is nu wijsheid laten staan? Bottelen? Koud Lageren?

Allen adviezen zijn welkom

Grt
Willem

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #33 Gepost op: 02-05-2017 14:36 u »
Nog steeds geen enkele activiteit en de sg blijft dus nu hangen op 1023 Gemeten met refractometer en omgerekend in BrouwVisie!

Begin SG was 1059
Vergistingsgraad dus 61 %
Gebrouwen op 10-4

Vergisting begonnen op 13 graden later naar 17 gezet op aanraden van Jacques en nog gistvoeding en moutextract toegevoegd!

Wat is nu wijsheid laten staan? Bottelen? Koud Lageren?

Allen adviezen zijn welkom

Grt
Willem

Nogmaals gemeten en nog steeds 1023 dus totaal geen activiteit meer ondanks gistvoeding en moutextract.

Denk er sterk over om dan toch maar te gaan bottelen ondanks de vergistingsgraad van 61 %
De vraag is nu met zoveel restsuikers minder suiker toevoegen bij het bottelen of niet ?

grt
Willem

Offline MartijnOMG

• Junior lid
  • **
  • Brouw Rookie!
« Reactie #34 Gepost op: 02-05-2017 17:17 u »
Doet me denken aan mijn poging een Vienna te brouwen. Wou ook voor geen meter vergisten. Later zag ik pas dat ze mij de verkeerde mout mee gedaan hadden bij Vader Kooy. Hadden ze me een caramout Vienna style meegedaan van 30-60 ebc. Logisch dat de opbrengst en vergistinsgraad niet top waren als je dat als basismout gebruikt.

Het bier was trouwens nog best te drinken. Soort van chocolade lager geworden :)

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #35 Gepost op: 02-05-2017 18:13 u »
Doet me denken aan mijn poging een Vienna te brouwen. Wou ook voor geen meter vergisten. Later zag ik pas dat ze mij de verkeerde mout mee gedaan hadden bij Vader Kooy. Hadden ze me een caramout Vienna style meegedaan van 30-60 ebc. Logisch dat de opbrengst en vergistinsgraad niet top waren als je dat als basismout gebruikt.

Het bier was trouwens nog best te drinken. Soort van chocolade lager geworden :)

Hahaha ach als het maar te drinken was, heb je toen wel gewoon gebotteld met de normale suiker hoeveelheid?

Grt

Offline MartijnOMG

• Junior lid
  • **
  • Brouw Rookie!
« Reactie #36 Gepost op: 02-05-2017 18:29 u »
Hahaha ach als het maar te drinken was, heb je toen wel gewoon gebotteld met de normale suiker hoeveelheid ?

Grt
Ja hoor, volgens mij met 6 g per liter.

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #37 Gepost op: 02-05-2017 21:26 u »
Ja hoor, volgens mij met 6 g per liter.

Martijn 1 vraag nog, wat was toentertijd jou vergistingsgraad?
Mocht je die nog paraat hebben!

Bedankt voor je antwoorden!

Grt
Willem

Offline MartijnOMG

• Junior lid
  • **
  • Brouw Rookie!
« Reactie #38 Gepost op: 02-05-2017 22:32 u »
Martijn 1 vraag nog, wat was toentertijd jou vergistingsgraad?
Mocht je die nog paraat hebben!

Bedankt voor je antwoorden!

Grt
Willem
Die heb zo niet meer in de computer staan, is al een tijd geleden. Ik weet alleen nog dat het een bier met 5% alcohol moest worden en dat ik volgens mij niet verder kwam dan 3,7%.

Maar het bier was ook nog eens veel donkerder dan berekend natuurlijk (gewoon gitzwart). Dus dat zie je makkelijk.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #39 Gepost op: 02-05-2017 22:56 u »
Het recept uit de eerste post lijkt heel erg op wat wij 10 dagen geleden gebotteld hebben...
Vandaag het eerste flesje open getrokken: was goed op schuim, en dat 's serieus de eerste pils die ik zowaar lekker vond!
Wij hebben de bitterheid erg laag gehouden (26 IBU maar), met zelfde hop en gist, en nagenoeg dezelfde mouten... erg vol van smaak, lekker fris-zoetig biertje.
Ik ga 'm volgende keer wel ietsje lichter maken, vond hem nu aan de donkere kant voor een Oktoberfest/Marzen, wil hem iets bleker dan nu.

Offline MartijnOMG

• Junior lid
  • **
  • Brouw Rookie!
« Reactie #40 Gepost op: 27-06-2017 10:49 u »
Is het nog goed gekomen met je bier?

Ik wil binnenkort een 2e poging doen een Vienna te brouwen en wil hetzelfde gist gebruiken. Ik denk voor de zekerheid toch maar een extra zakje te bestellen (ik kom op 15,5 liter uit nu maar als ik twee zakjes heb zal ik opschalen zodat ik 17 of 18 liter over houd).

Offline wvdbroek

• Vol lid
« Reactie #41 Gepost op: 02-07-2017 16:08 u »
Is het nog goed gekomen met je bier?

Ik wil binnenkort een 2e poging doen een Vienna te brouwen en wil hetzelfde gist gebruiken. Ik denk voor de zekerheid toch maar een extra zakje te bestellen (ik kom op 15,5 liter uit nu maar als ik twee zakjes heb zal ik opschalen zodat ik 17 of 18 liter over houd).

Als je deze vraag aan mij stelde? JA het is uiteindelijk een prima (wel behoorlijk troebel) maar zeer te drinken biertje geworden met een mooie schuimkraag. Dit had ik persoonlijk niet verwacht, dat er nog zo'n hergisting zou zijn!

Tags: