Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Session Sorachi Ace IPA  (gelezen 1996 keer)

Offline tdp

• Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Session Sorachi Ace IPA
« Gepost op: 03-08-2016 23:18 u »
Onderstaand recept staat voor aanstaande zaterdag op de planning. Vind het lastig om te 'stoeien' met de hopgiften, wellicht dat iemand hier nog op en/of aanmerkingen op heeft?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk013
Naam receptSession IPA
Brouwdatum06-08-2016
BiertypePale Ale (American)
Volume25,0 l
Begin SG1,045 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Rager)40 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
30,30 lWater uit Rossum (Ov.)
9,49 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
92 mg/l9 mg/l21 mg/l101 mg/l46 mg/l70 mg/l

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,608 kgSwaen PilsnerThe Swaen3 EBC55,0 %
1,802 kgSwaen AleThe Swaen8 EBC38,0 %
0,190 kgCara-moutThomas Fawcett and Sons30 EBC4,0 %
0,142 kgCrystal moutThomas Fawcett and Sons130 EBC3,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
1 staps65,0 įC1 min.75 min.6,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
6,0 gSorachi Acepellets12,3%first wort hop10,7 IBU
18,0 gSorachi Acepellets12,3%30 min.14,9 IBU
54,0 gSorachi Acepellets12,3%5 min.14,6 IBU
122,0 gSorachi Acepellets12,3%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediŽnten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
2,50 gWyeast gistvoedinganderskoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafale American (US-05)bovengist

Groet,
de TDP

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Erick

• Super lid
  • Land: sy
    • 0
Re: Session Sorachi Ace IPA
« Reactie #1 Gepost op: 03-08-2016 23:50 u »
Hoe kom je aan de afwijkende gewichten bij de hopgiften?
5, 20, 55, 125 gr is toch veel logischer?
Denk je echt dat dit soort kleine nuances verschil maakt?

Voor de rest, gewoon doen, zou hem heel graag willen proeven, ben gek op sorachi.

Gr. Erick

Ps. Zie nu dat de mouten ook allerlei vreemde gewichten bevatten...
Is dit een vertaling van een bestaand buitenlands recept.

Zou alle gewichten gewoon ff logisch maken.

👍

Online William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #2 Gepost op: 03-08-2016 23:53 u »
Ik heb een tijd ook zoiets gebrouen. Ook een single hop Sorachi Ace, met een hoger start sg en minder bitter. Toch vond ik die al wat over de top, vooral in smaak. Geur was mooi. Het is een wat afwijkende hop als je het vergelijkt met de gangbare IPA hoppen.

Ik zou hem wat minder bitter maken voor jou start SG op basis van mijn eerdere ervaring.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptSp Sorachi Ale
Volume17 liter
Begin SG1,068 SG
Eind SG1,011 SG
Schijnbare vergistingsgraad83,8%
Alcoholgehalte7,4 vol.%
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)31 IBU
Brouwzaalrendement80,1 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,000 kgPilsmoutDingemans3 EBC94,0 %
0,320 kgCara-redWeyermann50 EBC6,0 %

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,1 gSorachi Acepellets12,4%60 min.15,7 IBU
12,5 gSorachi Acepellets12,4%15 min.9,6 IBU
19,4 gSorachi Acepellets12,4%5 min.6,0 IBU
29,2 gSorachi Acepellets12,4%koudhop0,0 IBU
19,4 gSorachi Acepellets12,4%0 min.0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
15,0 gSafale American (US-05)bovengist

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #3 Gepost op: 04-08-2016 08:00 u »
Ik denk dat deze hoeveelheden iets aan de hoge kant zijn, Soriachi Ace is een hele dominante hop (qua geur en smaak).
Een combinatie met een andere hop (die voor een IPA geschikt is) zou ik aanraden.

Offline Paard

• Senior lid
  • Land: 00
« Reactie #4 Gepost op: 04-08-2016 09:09 u »
Deze heb ik laatst gebrouwen het is een bier geÔnspireerd op de Sorachi Ace van de Brooklyn Brewery. Het is een erg lekker bier geworden met een heel uitgesproken aroma, als ik deze nogmaals zou brouwen dan verhoog ik alleen de koudhop.
Verder vraag ik mij af of een bitterder bier met Sorachi ook lekkerder wordt, het aroma is heel zacht, dille citroengras.

Dus al ik naar je hopschema kijk denk ik dat je een heel vol smakelijk bier kan verwachten en met zoveel cara mouten kan die best zoet overkomen. Verder vind ik de verhouding tussen mais en spoelwater niet optimaal maar dat kan ook aan jouw set-up liggen.

Succes ermee Sorachi is een heel leuke hop!

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptsorachi ace clone
Kenmerk27-6-16 gebrouwen
Brouwdatum29-12-2015
BiertypeSaison (Sterke)
Aantal liters17
Gewenst begin SG1064 (7,0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement67,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater27,0 liter
Maischdikte3,1 l/kg
Maischwater15,4 liter
Spoelwater11,6 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur9 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid35 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC93,0 %4959 gr3 EBC
Kandijsuiker (wit)7,0 %373 gr0 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Sorachi Ace12,4 %7 gr60 minuten12 EBU
Sorachi Ace12,4 %60 gr5 minuten22 EBU
Sorachi Ace12,4 %26 grKoud hop0 EBU

Opmerkingen34 ibu

flame out hop erbij en daarna direct naar 80 grden gekoeld, daarna 30 minuten laten staan

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortBelleSaison
Gist toegevoegd alskorrel
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter0įC
Opmerkingen-
belle saison

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
166įC90 minuten3,1 l/kg

Opmerkingen-

Offline tdp

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 04-08-2016 09:54 u »
Hoe kom je aan de afwijkende gewichten bij de hopgiften?
5, 20, 55, 125 gr is toch veel logischer?
Denk je echt dat dit soort kleine nuances verschil maakt?

Ik dit 'schema' overgenomen uit een paar recepten die ik las in DIY Brewdog. Ik wou op 40 IBU's uitkomen, vandaar. En het is nu mooi factor 3 qua hoppen tijdens het koken. 122 gram is het restant van een 200 g verpakking.

Voor de rest, gewoon doen, zou hem heel graag willen proeven, ben gek op sorachi.

Gr. Erick

Ps. Zie nu dat de mouten ook allerlei vreemde gewichten bevatten...
Is dit een vertaling van een bestaand buitenlands recept.

Zou alle gewichten gewoon ff logisch maken.

Zelfde verhaal deels. Zag in meerdere recepten xpale staan, volgens Seed7 zou je dit kunnen vervangen door 60 pils en 40 pale. Omgerekend van het aandeel xpale kwam ik (afgerond in hele procenten) hier op uit.

Groet,
de TDP
Ik denk dat deze hoeveelheden iets aan de hoge kant zijn, Soriachi Ace is een hele dominante hop (qua geur en smaak).
Een combinatie met een andere hop (die voor een IPA geschikt is) zou ik aanraden.

Ik zou nog Cascade kunnen toevoegen, als was in eerste instantie mijn idee om een 'single hop' te doen.

@William: ik zag een recept van Brewdog waarin ze een SG van 1068 hadden met een IBU van 75. Mij leek dit 'wel zo ongeveer' in die verhouding.

@Paard: Maisch en spoelwater verhouding komt voort uit mijn setup, heb een Brew in a Basket methode, vandaar.

Dank allen voor de opmerkingen, zal eens kijken of ik het recept nog ga aanpassen :)

Groet,
de TDP

Online RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeŽn dan tijd om te brouwen.
« Reactie #6 Gepost op: 04-08-2016 12:08 u »
Ik zou het aandeel caramouten ophogen naar 10% of zo. Mijn recente ervaring met APA (het lijkt ook meer een APA dan een IPA zoals ik er naar kijk) die qua SG en IBU hier op lijkt had wat meer body mogen hebben. De bitterheid kwam nu wat ruw over. De verhouding tussen IBU en SG schalen namelijk niet helemaal 1:1. Je kant dit makkelijk oplossen door je 30 minuten gift op 20 minuten te zetten.

Verder zou ik hem gewoon lekker brouwen. Je leert de hop zo goed kennen.

Uiteraard speelt persoonlijke smaak hier ook een grote rol in samenstelling van APA/IPA.

Online William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #7 Gepost op: 04-08-2016 12:29 u »
Ik zou het aandeel caramouten ophogen naar 10% of zo. Mijn recente ervaring met APA (het lijkt ook meer een APA dan een IPA zoals ik er naar kijk) die qua SG en IBU hier op lijkt had wat meer body mogen hebben. De bitterheid kwam nu wat ruw over. De verhouding tussen IBU en SG schalen namelijk niet helemaal 1:1. Je kant dit makkelijk oplossen door je 30 minuten gift op 20 minuten te zetten.

Precies. Daarbij is die Sorachi Ace een aparte hop in zowel smaak als geur waarbij de standaardregels voor APA/IPA wat minder opgaan.

@tpd: Heb je ervaring met deze hop?

Offline tdp

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 04-08-2016 13:35 u »
Ik zou het aandeel caramouten ophogen naar 10% of zo. Mijn recente ervaring met APA (het lijkt ook meer een APA dan een IPA zoals ik er naar kijk) die qua SG en IBU hier op lijkt had wat meer body mogen hebben. De bitterheid kwam nu wat ruw over. De verhouding tussen IBU en SG schalen namelijk niet helemaal 1:1. Je kant dit makkelijk oplossen door je 30 minuten gift op 20 minuten te zetten. ...

Precies. Daarbij is die Sorachi Ace een aparte hop in zowel smaak als geur waarbij de standaardregels voor APA/IPA wat minder opgaan.

@tpd: Heb je ervaring met deze hop?

Ik heb geen ervaring met de hop, vandaar ook dat ik een 'Single Hop' wou doen. Probleem is ook wel de tegenstrijdigheid van wat je leest over deze hop. Een ding is wel zeker, je moet niet te (idioot) veel gebruiken.

Bedankt!

Groet,
de TDP

Offline Paard

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 04-08-2016 13:35 u »
Citaat

Dit is niet per se het gevolg van een tekort aan cara mouten maar kan ook heel goed komen door de hop, een Galaxy kan bijvoorbeeld heel ruw zijn, Sarochi vind ik dan weer veel zachter.

Ik denk dat 7 % cara mouten al best veel is, wat verder wel interessant is om even te kijken naar de verhouding tussen begin en eind sg en de bitterheid.
Zie hier voor een begin, http://www.pencilandspoon.com/2012/11/forgot-ibu-think-about-bugu.html

Offline P3SM

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 04-08-2016 15:34 u »
Ik heb enige tijd geleden een SMaSH gebrouwen met deze hop met 4700 gr Vienna mout, 55 gr Sorachi Ace verdeeld over bitter, aroma en wat flame out en vergist als een saison met Mangrove Jack's M27 Belgian Ale.

Is een heerlijk biertje geworden waarbij het kruidige van de gist de hop bitterheid mooi aanvulde. Echter was de speciale Sorachi smaak (dille citroen) maar heel subtiel aanwezig. Ik zou volgende keer zeker meer hop gebruiken om die meer naar voren te halen.

Offline tdp

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 24-08-2016 11:37 u »
Even een update:
Het bier met een iets lager SG het vat in gegaan: 1041, in totaal 31 liter. Heb blijkbaar te weinig verdampt...
Afgelopen woensdag de koudhop toegevoegd, 122 gram. SG zit nu op 1.008/1.009 (Brix van 5 in ieder geval).

De bitterheid komt nog wat hard over op dit moment, ben wel benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen.

Zit echter met een vraag v.w.b. het bottelen. Ik was van plan om dit vanavond te doen, echter komt dit qua planning slecht uit. Het eerst volgende moment dat ik tijd heb, is aanstaande maandag. Kan dit vreemde bijsmaken opleveren, of maak ik me om niks zorgen? Ik kan natuurlijk de klimaatkast naar bijvoorbeeld 5 graden zetten, om e.e.a. alvast uit te laten zakken?

Als iemand een idee heeft, graag!

Teun

Online RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeŽn dan tijd om te brouwen.
« Reactie #12 Gepost op: 24-08-2016 11:49 u »
Bijna 2 weken op de koudhop is wat lang. Het bier kan dat wat grassig gaan smaken van de koudhop, maar dat hoeft niet.  Ik zou het zo ver mogelijk terugkoelen als kan en dan maandag bottelen.

Offline Chilobrachys

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 24-08-2016 12:08 u »
Zit echter met een vraag v.w.b. het bottelen. Ik was van plan om dit vanavond te doen, echter komt dit qua planning slecht uit.

Haha, ik geloof dat wij hetzelfde argument hebben om niet te gaan bottelen vanavond... zo rond kwart voor 9?  ;)

Offline tdp

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 24-08-2016 12:34 u »
Bijna 2 weken op de koudhop is wat lang. Het bier kan dat wat grassig gaan smaken van de koudhop, maar dat hoeft niet.  Ik zou het zo ver mogelijk terugkoelen als kan en dan maandag bottelen.

Hoi Rien,

Dank je wel voor je antwoord, zal de kast gewoon op 0 graden zetten.

Haha, ik geloof dat wij hetzelfde argument hebben om niet te gaan bottelen vanavond... zo rond kwart voor 9?  ;)

;) Denk wel dat ik de TV buiten hang inderdaad ;)

Offline leonb

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 27-04-2017 18:12 u »
Hoe heeft dit recept uitgepakt?

Offline tdp

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 02-05-2017 11:50 u »
De bitterheid was echt compleet uit balans, kreeg hem zelf niet weg. Weet niet of het alleen aan de hop lag, of ook aan de installatie/etc.
Als ik hem ooit weer zou gebruiken, zou ik veiliger gaan zitten qua IBU's, bijv 30 IBU op een SG van 1.065.

Tags: