Verschil in meting hydrometer/refractometer

Gestart door verriet, 10-12-2016 15:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

verriet

Omdat ik de SVG waar ik met de refractometer op uit kwam niet vertrouwde heb ik bij mijn laatste brouwsel bij het bottelen een maatbeker bier achtergehouden. Mijn refractometer kwam omgerekend op een SG van 1,009 uit. Toen het achtergehouden bier op 20 graden was gekomen gaf de hydrometer echter een SG van 1,016 aan!

Refractometer had ik geijkt met gedestilleerd water.

Nu een test gedaan met suikerwater op 20 graden. Ook hierbij zie ik grote afwijkingen. Pas ik de refractometer aan op de hydrometer dan kloppen de waarden weer niet als ik meer of minder suiker in de oplossing doe.

Hoe bepaal ik nou wat de waarheid is?

Battum80


hansHalberstadt

Citaat van: verriet op 10-12-2016  15:14 uOmdat ik de SVG waar ik met de refractometer op uit kwam niet vertrouwde heb ik bij mijn laatste brouwsel bij het bottelen een maatbeker bier achtergehouden. Mijn refractometer kwam omgerekend op een SG van 1,009 uit. Toen het achtergehouden bier op 20 graden was gekomen gaf de hydrometer echter een SG van 1,016 aan!

Refractometer had ik geijkt met gedestilleerd water.

Nu een test gedaan met suikerwater op 20 graden. Ook hierbij zie ik grote afwijkingen. Pas ik de refractometer aan op de hydrometer dan kloppen de waarden weer niet als ik meer of minder suiker in de oplossing doe.

Hoe bepaal ik nou wat de waarheid is?

Je geeft te weinig info om effectief te kunnen meedenken.
Wat voor test heb je gedaan met suikerwater?
Hoe heb je je refractometer waarde omgerekend naar SG?
Hoe heb je de SVG bepaald met je refractometer?

verriet

Ik heb een suikeroplossing gemaakt en daar het SG van gemeten. De refractometer geeft brix en SG aan dus hoef ik niet om te rekenen.

De SVG heb ik bepaald met Brix voor en Brix na en dan BrouwHulp het eind SG en de SVG laten berekenen.

Sander van Dijk

Citaat van: Battum80 op 10-12-2016  15:19 uhttp://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30353.0.html

En anders via tags - refractometer vind je vast een antwoord
Als ik het bericht van de topicstarter zo lees heeft hij de waarden al omgerekend om het effect van de alcohol te corrigeren en is het probleem dat hij een verschil krijgt van 4 SG punten tussen de refracto- en hydrometer. En er is dus ook een verschil bij gewoon suikerwater.

Klopt je hydrometer wel? Gaf die de goede waarde aan bij de suiker oplossing?

Verder zou ik het niet weten hoe dit verschil te verklaren is, behalve dat er iets mis is met je refractometer.

Edit: tijdens het typen van dit bericht, zijn er al meer berichten gepost. (er kwam wat tussen)

hansHalberstadt

Citaat van: verriet op 10-12-2016  16:12 uIk heb een suikeroplossing gemaakt en daar het SG van gemeten. De refractometer geeft brix en SG aan dus hoef ik niet om te rekenen.

De SVG heb ik bepaald met Brix voor en Brix na en dan BrouwHulp het eind SG en de SVG laten berekenen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met suikeroplossing moeten beiden hetzelfde SG aangeven als je bij 20 ºC meet. 

verriet

Dacht ik dus ook. Maar verschil is echt dramatisch. Ik zal mijn cursus materiaal er maar weer bij pakken om te bepalen hoeveel suiker op hoeveel water welk SG op moet leveren. Dan weet ik in ieder geval welk meetinstrument de vuilnisbak in kan.

hansHalberstadt

Citaat van: verriet op 10-12-2016  20:24 uDacht ik dus ook. Maar verschil is echt dramatisch. Ik zal mijn cursus materiaal er maar weer bij pakken om te bepalen hoeveel suiker op hoeveel water welk SG op moet leveren. Dan weet ik in ieder geval welk meetinstrument de vuilnisbak in kan.
Als je 100.0 g suiker oplost tot 1000 g dan heb je SG=1040.0, 10.0 Brix.
Wel verse suiker nemen uit de supermarkt die nog geen water heeft opgenomen.

verriet

Test uitgevoerd. Eerst de refractometer geijkt met gedestilleerd water. Daarna 10 gram suiker opgelost in 100ml water op 20 graden C. De hydrometer geeft 1,038 aan. De Refractometer komt niet verder dan 1,035.

Daarbij moet ik vermelden dat:
- suiker niet nieuw was
- afwegen van 10 gram best moeilijk is op de gebruikte weegschaal
- zelfs mijn 2 maatbekers het oneens waren over hoeveel 100ml nu exact is

Ben ik nu iets opgeschoten? Niet echt hè. Is er geen vloeistof voorhanden waarvan op voorhand exact vaststaat wat het SG is?


Ronnie

Citaat van: hansHalberstadt op 10-12-2016  21:40 uAls je 100.0 g suiker oplost tot 1000 g dan heb je SG=1040.0, 10.0 Brix.

Juist, maar best altijd zo schrijven, met de "tot" onderlijnd en in vetjes:

Als je 100.0 g suiker oplost tot 1000 g dan heb je SG=1040.0, 10.0 Brix

Het is ongelooflijk hoeveel mensen daar overheen lezen en dan gewoon die 100 g mengen in 1000 g water!
Als je alleen maar een densimeter moet checken (dus zeker geen refractometer!) dan kan je i.p.v. suiker ook zout nemen, dat lost vlugger op in water bij 20°C.

en ik moet mijn tekst die ik hier aan 't schrijven was al finaliseren met een opmerking: want kijk ondertussen post Verriet een reactie :

Citaat van: verriet op 11-12-2016  10:13 uTest uitgevoerd. Eerst de refractometer geijkt met gedestilleerd water. Daarna 10 gram suiker opgelost in 100ml water op 20 graden C. De hydrometer geeft 1,038 aan. ...
Ben ik nu iets opgeschoten? Niet echt hè. Is er geen vloeistof voorhanden waarvan op voorhand exact vaststaat wat het SG is?

Voilà !!  ::)

verriet

Ongelooflijk ja. Maar goed punt. Test herhaald. Nu komt de hydrometer tot 1,036 en de Refractometer tot 1,034.

De verschillen worden vreemd genoeg wel steeds kleiner (mijn eerste gemeten verschil was 1,016 tegen 1,009). Kan het ermee te maken hebben dat mijn refractometer normaal gesproken in een ijskoude brouwerij ligt en nu al een nacht bij kamertemperatuur?

Refractometer is overigens een Chinees modelletje met ATC dat ik veel te duur bij Brouwmarkt heb gekocht.

Is zoiets nou beter?

https://www.conrad.nl/nl/extech-rf10-refractometer-122381.html

of moet ik gelijk voor dit gaan?

https://www.conrad.nl/nl/hanna-instruments-hi-96822-digitale-refractometer-hi-96822-1-psu-1-ppt-0001-spec-dichtheid-01-c-2-psu-2-ppt-0002-spec-dichtheid-03-c-104727.html



stiaanke

Volgens mij klopt dit nog niet.
Als je minder water hebt moet je SG hoger worden.
Ofwel werkt je weegschaal niet goed. Beter test eens uitvoeren met 100 g suiker.

William

10 gram suiker in 100 gram water moet geven: sg=1036 ; Brix=9,3 -> jij meet sg=1038 -> verschil +2
10 gram suiker in 90 gram water moet geven: sg=1040; Brix=10 -> jij meet sg= 1036 -> verschil -4

Dat gaat alle kanten op terwijl er met een hydrometer niet zoveel fout kan gaan.

Zit het papiertje met de schaalverdeling goed vast? Lees je de hydrometer goed af (onderkant meniscus)? Is de maatcylinder waarin je de meting doet breed genoeg?

Wat geeft de hydrometer met alleen water aan?

Citaat van: stiaanke op 11-12-2016  11:32 uOfwel werkt je weegschaal niet goed. Beter test eens uitvoeren met 100 g suiker.

Yep

Brouwers

Ik denk dat die refractometer van conrad dezelfde chinese kwaliteit heeft dan eentje van ebay, maar dan met opslag van 900%. Is puur gebasseerd op de foto. Die digitale gaan dit probleem ook niet oplossen weet ik uit ervaring. Mocht je die een willen aanshaffen dan zou ik even bij vanderkooyjubbega.nl kijken, hij is daar 100 euro goedkoper.

Ik heb/had vergelijkbare problemen dat mijn refractometer niet klopte. Heb daarom een digitale aangeschaft, tot mijn frustratie blijkt deze niet veel beter te werken maar ben er wel achter wat er fout ging. Ik brouw mijn bier altijd buiten, soms week mijn refractometer op hetzelfde sample zo 1-2 brix af als ik 10 min later weer keek. Super frustrerend, aangezien je rendement nooit klopt en ook het eind sg klopt voor geen meter. Ook leek mijn calibratie regelmatig niet kloppen.

Met de digitale viel het op dat meting na elkaar afweken, maar aangezien er een temperatuursensor in zit viel het me op dat de temperatuur niet stabiel is. Oplossing, sample op de meter leggen en een minuut wachten. Bij de analoge ging de kalibratie vaak fout omdat ik hem binnen kalibreerde en dan buiten gebruikte waar het een stuk kouder was. De ATC werkt toch niet zo goed als ik hoopte. Dus gebruik en kalibreer het ding op kamertemperatuur en heb geduld nadat je sample op de meter legt. Ik denk dat je daar al veel problemen mee voorkomt.

Trouwens tijdens de gezamelijke brouwdag van ons gilde viel het me op dat mijn analoge veel gevoeliger was voor temperatuur dan van andere leden. Dus er lijkt toch wel wat kwaliteitsverschil te zitten tussen die chinese refractometers.

verriet

Bedankt Brouwers. Het frustreert me mateloos. Een beetje control freak kan moeilijk leven met afwijkingen. Ik kalibreer op kamertemperatuur, maar gebruik hem gewoon buiten. Dat kan dus wel een oorzaak zijn. De volgende brouwdag ga ik daar eens goed op letten.

Met palleen water geeft de hydrometer 1,001 aan. Volgens de handleiding moet ik hem aflezen aan de bovenkant van het opstaande randje water. Maatcilinder is breed genoeg.

stiaanke

Normaal lees je je hydrometer af onder het opstaande randje.  ::)


William

Citaat van: verriet op 11-12-2016  12:25 uMet palleen water geeft de hydrometer 1,001 aan. Volgens de handleiding moet ik hem aflezen aan de bovenkant van het opstaande randje water. Maatcilinder is breed genoeg.

Je moet de onderkant van de meniscus hebben die tegen de steel zit (dus het laagste punt) dus niet de opstaande rand.

Daarnaast van te voren de hydrometer even laten rondtollen in de vloeistof zodat luchtbellen weg zijn en alles bevochtigd is

verriet


Normaal misschien wel. Maar niets is hier normaal [emoji2]

William

Citaat van: verriet op 11-12-2016  13:21 uNormaal misschien wel. Maar niets is hier normaal [emoji2]

 :nut:   Tja. Standaard is toch wel de onderkant. Als je water van 15°C aan de onderkant afleest wat is dan de waarde?

Dat alles verklaart nog niet jouw zwabberende sg-waarden.

hansHalberstadt

Wat geeft je refractometer aan bij zuiver water van 20 ºC ? 

Jacques

Citaat van: Brouwers op 11-12-2016  12:14 uOplossing, sample op de meter leggen en een minuut wachten.

Precies. Dat is de methode die je moet hanteren bij digitale refractometers. Het 'oog' moet eerst stabiel zijn van temperatuur voordat je meet.

EBC

Citaat van: Brouwers op 11-12-2016  12:14 u...Ik brouw mijn bier altijd buiten...

De ATC van een refractometer gaat om de temperatuur van de meter zelf, niet om die van het sample.

mbroek

Ik heb ook niet zoveel vertrouwen in de ATC van de refractometer die ik heb, in de vergisting ruimte (kelder) bewaar ik die tegenwoordig in de gistkast. Sinds ik dat doe is de meter meestal 20 ºC terwijl ik meet.
Tijdens het brouwen laat ik de meter steeds binnen liggen (ik brouw ook buiten) en alleen om te meten gaat de refractometer even naar buiten. Zo heb ik toch betere metingen.

verriet

Bij mijn laatste brouwsel de refractometer op 20 graden geijkt en bewaard. Alleen even de kou in voor de meting van het wort. En dat loste mijn probleem op.

Serge VL

Een refractometer ijken met gedestilleerd water doe je op 4°C dan is dichtheid van water 1.000 SG  op 20°C is die 0.998 SG  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.