Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Overhevelen wort / volledig uit de hand gelopen discussie / beoogde kwaliteit  (gelezen 7791 keer)

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Land: nl
  • Selissen Bier
Re: Overhevelen van wort
« Reactie #100 Gepost op: 15-12-2016 19:17 u »
Wellicht een punt van orde. Deze draad is wel heel erg off-topic gegaan. Misschien een idee om de bulk af te splitsen naar een andere topic om de originele vraag niet te laten ondersneeuwen?
Goed idee!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #101 Gepost op: 15-12-2016 21:57 u »
Wellicht een punt van orde. Deze draad is wel heel erg off-topic gegaan. Misschien een idee om de bulk af te splitsen naar een andere topic om de originele vraag niet te laten ondersneeuwen?

Het probleem van dit topic is dat de titel van eerste bericht sowieso niet de lading dekt. Het gaat namelijk niet over het overhevelen van wort maar van maisch...

Het off topic gaan is dus vanaf de start het geval.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #102 Gepost op: 15-12-2016 22:05 u »
Jacques, jouw theorie is correct, alleen vrees ik dat je er met alleen CCT niet bent. Voor de perfectie zou je ook met pure zuurstof moeten beluchten, je moet afvullen op een wijze dat alleen CO2 in de fles komt. Professioneel filteren en pasteuriseren. Er zal nergens in je proces behalve bij het beluchten oxidatie mogen plaatsvinden. Bij mijn productie van 2 hl per jaar zal de kostprijs al gauw gaan naar 6 euro per flesje.
Voor mij is het een uitdaging een bier te maken dat in de buurt blijft van de prijs in de winkel en zeker zo goed als dat bier uit de winkel.

Er blijven inderdaad altijd punten ter verbetering. Dat is het mooie van onze hobby. We blijven bezig en storten regelmatig pecunia in het zwarte gat.

Overigens kun je als hobbybrouwer beter niet beluchten met 100% zuurstof omdat het gauw te veel is.

De prijs van speciaal bier van kleine brouwerijen gaat steeds meer omhoog. Prijzen van 3 tot 4 euro per flesje zijn geen uitzondering meer. De uitdaging om tegen dezelfde prijs als in de winkel een speciaal biertje te brouwen wordt zo een stuk kleiner...

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #103 Gepost op: 15-12-2016 22:14 u »
Het probleem van dit topic is dat de titel van eerste bericht sowieso niet de lading dekt. Het gaat namelijk niet over het overhevelen van wort maar van maisch...

Het off topic gaan is dus vanaf de start het geval.
Tja, vanaf het eerste bericht was het duidelijk waar het over ging. Het was zo mooi geweest als een moderator de titel even had gecorrigeerd :weetniet:

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Land: in
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #104 Gepost op: 16-12-2016 06:34 u »
Natuurlijk niet, je hebt dan nog steeds levende gist in je gistingsvat en die consumeert dan de O2 die door de HDPE kan diffunderen.

Hier nog de diffusie berekend door Ray Apte per liter bier per jaar (uit het boek Wild Brews door Jeff Sparrrow)
HDPE blijft slecht scoren als het om lageren gaat, een 20l HDPE vat laat 10x zoveel O2/l bier door als een eiken vat van 200l op jaar basis.
Een HDPE vat is goed als gistingsvat maar echt niet goed om in te lageren.

Maar dan zou ik dus prima een Lambiek in een HDPE vergistingsvat ( siliconen stop) met eiken - of kastanje houten snippers kunnen laten vergisten of laat dat toch nog te veel zuurstof door?

Maakt de dikte van het HDPE nog uit? Ik heb zo'n voerton met zo'n draaideksel en een soort rubberen sluiting onder het draai-deksel. Zo'n vat is best dik uitgevoerd, veel dikker dan zo'n standaard vergistingsemmer.

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #105 Gepost op: 16-12-2016 17:07 u »
Lambiek in een HDPE vat gaat wel maar je moet er rekening mee houden dat die meer O2 krijgt dan in een 200L eiken vat dus gaat die veel sneller verzuren!!
Veel beter is gewoon een PET of glazen fles te gebruiken met een silicone stop en een terugslag klepje in plaats van een waterslot, zo doe ik het en met success.
Link naar het terugslagklepje: https://nl.aliexpress.com/item/pneumatic-control-food-grade-check-valve/32292613482.html?spm=2114.13010608.0.0.L7fceF
Die terugslag klepjes zij trouwens ook handig om ook een blow-off mee te maken, en/of om te zorgen dat je geen terugslag hebt in je waterslot of blow-off  , deze passen gewoon in het standaard gat van een stop, en ze kosten maar 2.24Ä stuk
Ik zie net dat ze niet meer verkrijgbaar zijn maar deze zijn mogelijk een alternatief maar wel mer de 100 te nemen  :(
https://www.aliexpress.com/item/3-8-9mmViton-one-way-valve-non-return-valve-with-viton-rubber-seal-100-pieces-per/32752440160.html?spm=2114.10010108.1000013.3.J4HKi2&scm=1007.13339.33317.0&pvid=721866f1-b1c0-4569-bece-7b99c607d193&tpp=1

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #106 Gepost op: 16-12-2016 17:54 u »
Overigens kun je als hobbybrouwer beter niet beluchten met 100% zuurstof omdat het gauw te veel is.

Met nog een beetje van die pecunia gebruik je een 'flow meter' en een stopwatch en weet je precies hoeveel je in het wort pompt.

Zoals met eigenlijk alles dat in deze draad gemeld is is het een kwestie van (echt) weten waar je mee bezig bent.

Ingo (op een gegeven moment kom je tot het besef dat een hoge rotatie veel problemen voorkomt)

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #107 Gepost op: 19-12-2016 06:58 u »
Punt is dat siliconenrubber een zodanige structuur heeft dat gasmoleculen er blijkbaar makkelijk doorheen stuiteren. als aan de ene kant alleen koolzuur zit en aan de andere kant lucht dan gaat er lucht door het siliconenrubber naar het gistingsvat en koolzuur door het rubber naar buiten. Dat beetje drukverschil houdt dat niet tegen.

Weet iemand wat een gewoon rubberen stop doet qua zuurstof doorlatendheid in vergelijking met een siliconen stop?

Ik bedoel zo'n rubberen stop.  Dus eigenlijk is de vraag of ik beter een siliconen - of een rubberen stop kan nemen?

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #108 Gepost op: 19-12-2016 08:13 u »

Weet iemand wat een gewoon rubberen stop doet qua zuurstof doorlatendheid in vergelijking met een siliconen stop?

Ik bedoel zo'n rubberen stop.  Dus eigenlijk is de vraag of ik beter een siliconen - of een rubberen stop kan nemen?

Er staat bij die rubberen stop van Brouwmarkt niet bij van wel soort rubber die gemaakt is (vermoedelijk is dat een neopreen stop)
Als het werkelijk een neopreen stopper is dan laat die 136 maal minder O2 door dan een gelijkaardige silicone stopper, (zie bovenstaand lijstje met de elastomeren)

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • Brouwen is een soort van feestje.
    • Johannesdeloper
« Reactie #109 Gepost op: 19-12-2016 09:41 u »
Tsja, dat zijn afwegingen die vaak toegeschreven worden aan grote commerciŽle brouwerijen.
BIAB is goedkoop. Maar goedkoop is niet zeker niet altijd de beste koop...

Als hobbybrouwer hoor je naar mijn idee altijd te streven naar aan zo goed mogelijke kwaliteit. Als je dat niet doet kun je net zo goed kwalitatief minder bier in de winkel kopen.
BIAB gaat prima, het is alleen niet simpel, je moet de volle aandacht scheppen om helder bier te krijgen en oxidatie te voorkomen.
In dit licht is het misschien makkelijker om een hevelfilter in te zetten. Het is gewoon een stap te ver  te stellen dat je "slechter bier" brouwt dmv van deze methode.
Als je bij het ONK een prijs weet te winnen, dan zegt dat het met de juiste skills prima mogelijk is een goed bier te brouwen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #110 Gepost op: 19-12-2016 20:13 u »

Niet alleen vanwege de hogere zuurstof doorlaatbaarheid is een gewone rubberen stop een mindere keuze maar ook uit het oogpunt van hygiŽne. In de rubberen stoppen kunnen na verloop van tijd haarscheurtjes gaan ontstaan. Door die haarscheurtjes zijn deze stoppen minder goed te desinfecteren.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #111 Gepost op: 19-12-2016 20:19 u »
BIAB gaat prima, het is alleen niet simpel, je moet de volle aandacht scheppen om helder bier te krijgen en oxidatie te voorkomen.
In dit licht is het misschien makkelijker om een hevelfilter in te zetten. Het is gewoon een stap te ver  te stellen dat je "slechter bier" brouwt dmv van deze methode.
Als je bij het ONK een prijs weet te winnen, dan zegt dat het met de juiste skills prima mogelijk is een goed bier te brouwen.

De kwaliteit van een bier is van heel veel factoren afhankelijk. Het feit dat tijdens het laatste ONK prijzen zijn gewonnen die gebrouwen zijn met de biab-methode zegt niet alles. Wie weet hadden deze bieren een nog hogere score gehad indien op een andere wijze was gefilterd.

Bij de biab-methode is vooral oxidatie een punt van aandacht. Als je dat weet te vermijden heb je veel gewonnen. Overigens is dat ook het geval bij andere filtermethoden. Niet voor niets zet ik de moutkorf van mijn Braumeister niet in de hoogste stand als ik spoel. De onderkant van de korf zit hierdoor onder het vloeistofniveau en klettert het wort niet.

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #112 Gepost op: 21-12-2016 13:18 u »
Bij de biab-methode is vooral oxidatie een punt van aandacht. Als je dat weet te vermijden heb je veel gewonnen. Overigens is dat ook het geval bij andere filtermethoden. Niet voor niets zet ik de moutkorf van mijn Braumeister niet in de hoogste stand als ik spoel. De onderkant van de korf zit hierdoor onder het vloeistofniveau en klettert het wort niet.

Hoe zit het dan bij onze Oosterburen? Die kieperen de hele maisch in de filterkuip, of via een vlinderklep of gewoon gietend. Zie bijvoobeeld onderstaand filmpje, rond 1:00

Small | Large

Dat moet toch idioot veel oxidatie opleveren dan? Ik neem aan dat men daar ook gewoon prima bier brouwt? Ik snap je punt van aandacht, maar iets in mij zegt dat het effect minder groot is dan jij doet vermoeden...

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Inderdaad bij de Duitsers gebeurt dat heel veel, maar ook in veel andere landen is dat heel lang zo gegaan of gaat het nog zo.
Ook bij de professionelere relatief kleinere brouwers.
En ik ben er vast van overtuigd dat je er zoveel mogelijk op moet letten maar ben er ook van overtuigd dat als het gebeurt niemand het proeft.

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
Ik meen ergens gelezen te hebben (waarschijnlijk op het forum) dat er tijdens de kook ook aardig wat zuurstof uit het wort verdwijnt. Klopt dat?

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
Ik meen ergens gelezen te hebben (waarschijnlijk op het forum) dat er tijdens de kook ook aardig wat zuurstof uit het wort verdwijnt. Klopt dat?

Ja zuurstof wel maar oxidatie is een onomkeerbaar proces, dat kan je er niet uitkoken alleen voorkomen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #116 Gepost op: 21-12-2016 21:26 u »
Hoe zit het dan bij onze Oosterburen? Die kieperen de hele maisch in de filterkuip, of via een vlinderklep of gewoon gietend. Zie bijvoobeeld onderstaand filmpje, rond 1:00

http://www.youtube.com/watch?v=M86VBdqrpSM
Dat moet toch idioot veel oxidatie opleveren dan? Ik neem aan dat men daar ook gewoon prima bier brouwt? Ik snap je punt van aandacht, maar iets in mij zegt dat het effect minder groot is dan jij doet vermoeden...

De methode die je op het filmpje ziet heb ik ook toegepast in het verleden (in de 36 jaar dat ik brouw heb ik heel wat brouwmethoden gehad). Daar ben ik niet voor niets van afgestapt. In het verleden heb ik namelijk veel last gehad van oxidatie bij mijn bieren. Na heel wat jaren heb ik dat nu onder controle.

Overigens zijn alle wetenschappers (ook die uit Duitsland) er over eens dat oxidatie tijdens alle stappen van het brouwproces voorkomen moet worden. Vaak proef je de eerste paar maanden niet zo heel veel van de oxidatie van het beslag tijdens het maischen maar zorgt het wel voor een versnelling van het verouderingsproces en is het na 3 ŗ 4 maanden wel degelijk te proeven.
Om oxidatie tegen te gaan worden in moderne brouwhuizen de filterkuip van onderen gevuld. Doordat wij als hobbybrouwers kleine hoeveelheden brouwen hebben wij trouwens eerder last van oxidatie dan grote brouwerijen.

Zie ook
Control Beer Oxidation from Kettle to Bottle

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
Ja zuurstof wel maar oxidatie is een onomkeerbaar proces, dat kan je er niet uitkoken alleen voorkomen.

Ah,op die manier! Helder, weer wat geleerd :biersmile:

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #118 Gepost op: 22-12-2016 08:32 u »
Citaat van: Jacques link=topic=32961.msg502789#msg502789

Zie ook
Control Beer Oxidation from Kettle to Bottle

Mooi artikel. Ik ga is denken hoe ik het thuis kan toepassen... Hun tips kan ik niet namelijk.
Je bottelvat flushen met CO2 :p. Ja hoor, jat wel even een tank mee van het lab

Offline Sander van Dijk

• Super lid
« Reactie #119 Gepost op: 22-12-2016 11:05 u »
Mooi artikel. Ik ga is denken hoe ik het thuis kan toepassen... hun tips kan ik niet namelijk.
Je bottelvat flushen met CO2 :p. Ja hoor, jat wel even een tank mee van het lab

Er zijn best veel brouwers die wel een CO2 fles hebben staan, omdat ze ook hun eigen bier tappen. Dus dan is dit wel een handige tip en ook een kleine moeite.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #120 Gepost op: 22-12-2016 14:02 u »

Er zijn best veel brouwers die wel een CO2 fles hebben staan, omdat ze ook hun eigen bier tappen. Dus dan is dit wel een handige tip en ook een kleine moeite.

Dat is waar! Ik betrok het meer op mij zelf. Ik heb geen CO2 tank :p.

Offline foz

• Super lid
  • John Barleycorn must die!
Ik heb nog wat 16 grams CO2 patronen en een kapotte tapstang voor KingKegs (5 L vaatjes) die ik niet meer gebruik. Daarmee kan ik ook mijn vergistingsfles purgen. Misschien een goedkope alternatief?

Offline Sjmiegl

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Terug van weg geweest en opeens een hele discussie opgestookt, dat was niet de bedoeling. Mijn excuses voor de verkeerde woordkeuze in de beginpost ;)

Mooi te lezen hoe iedereen zijn eigen ideeŽn heeft bij het brouwen. Inmiddels is het bier klaar en (met stom geluk?) is het nog te drinken ook ondanks het overschudden.

Ik ga in elk geval wel zo'n hevelfilter in elkaar flansen en kijken hoe het werkt. Gisteren bij een collega hobbybrouwer wezen kijken die ook iets soortgelijks had gemaakt. Daar viel me ook weer op dat hij dingen weer compleet anders deed als dat ik hier heb gelezen. Desondanks lekker bier.

Om me in de RVS discussie te mengen, als ik het geld had was alles RVS hier thuis. Maar pas een startende brouwer, dus dat zal mettertijd wel komen.

Tags: