Moutmolen gemaakt met pastamolen en aanpassingen ...

Gestart door dimitri.bourgois, 07-12-2016 21:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dimitri.bourgois

Hallo,

Ik heb een moutmolen gemaakt met een pastamolen.
Ik heb daar ondertussen reeds verschillende zaken mee geprobeerd en kreeg verschillende resultaten. Graag had ik enkel zaken geweten waarom de molen al dan niet zo reageert ...

1) Met de originele rollen wordt het graan niet genomen waardoor schroten niet lukt.

2) Vervolgens heb ik de rollen met een slijpschijf opgeruwd, en dit blijkt beter te werken, het graan wordt nu genomen maar het is nog niet ideaal omdat ik op volle breedte met men doseertrechter op de rollen toekom met het graan wat blijkbaar te veel zou zijn ...

3) Ik heb men rollen nog ruwer gemaakt door schuurpapier erop te kleven , het graan wordt wel genomen, maar door de dikte van het papier kan ik geen ideale afstelling meer vinden van van dikte tussen de rollen waardoor dit ook niet goed werkt.


4) Vervolgens in men doseertrechter heb ik versmallingen gestoken om zo minder graan te doseren op de rollen wat dus zeer goed werkt.


5) Ik had een goed resultaat door de doseertrechter te versmallen waardoor ik deze nog iets meer heb proberen te versmallen, maar plots kwam ik uit dat er totaal geen graan meer gedoseerd wordt op de rollen, en dat vind ik toch raar. Hoe kan dit nu komen, het gat is zeker nog groot genoeg om graan er langs te laten gaan ... Kan iemand mij dit verduidelijken aub ?

6) Om goed te schroten momenteel moet ik starten op positie 6 of 7 van dikte tussen de molen anders loopt mijn motor niet of vast... , daarna dan nog eens het graan door positie 3 steken om mooi schrootresultaat te hebben. Waarom zou het komen dat ik niet direct op positie 3 zou kunnen starten. Motor niet sterk genoeg?
Alle reacties welkom...

Ger Debije

Zou voorzichtig zijn met dat schuurpapier hier laten de schuurkorreltjes los als je ze gebruikt en die heb je dan bij je geschroote mout met misschien allerhande lijmresten.
 Lijkt mij niet goed

ray71

China variant aanschaffen. Scheelt veel frustratie.

Sander van Dijk

Schuurpapier zou ik ook zeker niet doen!

Als je motor vast loopt is het inderdaad te zwaar voor je motor. Als je fijner schroot kost dat meer kracht.

Als je het gaatje kleiner maakt kan er minder mout door, wat de kans groter maakt dat het blijft hangen.

Ik heb zelf zo'n Bulldog molen van Brouwmarkt. Toen voor iets van € 86,-

Daarvoor gebruikte ik een ouderwetse koffiemolen met een accutol erop. Ik had daar ook een grote trechter boven gemaakt. Ik schrootte dan wel klam (10 ml water per kilo mout) en dat ging ook nog best goed.

Alles lijkt mij beter dan tobben met een pastamolen, maar dat wil je waarschijnlijk niet horen :)

tdp

Hoi Dimitri,

Ook ik ga je adviseren om een schrootmolen te kopen... Ben zelf van het knutselen en klooien, maar aanschaf van een walsenmolen was wel een van mijn beste aankopen. Mijn rendement is daardoor aanzienlijk hoger, en van 1 uur schroten ben ik nu in 5 minuten klaar.

Groet,

dimitri.bourgois

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties!

Ik zie dat er iemand spreekt dat zijn rendement hoger ligt...
Wat bedoel je hiermee ? Beter bier of geschroot of vlugger of?

Ik heb vandaag nog een test gedaan:
1) Met een motor die 600 tr/min draait (klein boormachientje) en deze dreigt vast te lopen
2) Met een motor die 1150tr/min draait (batterij boormachine) en met deze op volle toeren gaat het schroten echt super vlot!

Hoe komt het nu dat er verschil is tussen de snelheden? Of komt het gewoon door het vermogen van de boormachines?

Welke molens zouden jullie dan aanraden en liefst geen van € 300 aub,

Alvast bedankt!

zilver_brouwer

Citaat van: dimitri.bourgois op 08-12-2016  20:52 uWelke molens zouden jullie dan aanraden en liefst geen van € 300 aub.

Alvast bedankt!

Als budget optie heb je voor ongeveer € 40 de Corona molen, en als je per se een walsenmolen wilt zijn die al vanaf net onder de € 100 verkrijgbaar.
Kijk gewoon eens rond op Brouwmarkt, Brouwland etc.  ;)

Martijn0172

Deze heb ik 2e hands gekocht, nog maar een keer meegebrouwen maar lijkt het prima te doen

http://www.hobbybrouwshop.nl/moutmolen2

tdp

Citaat van: dimitri.bourgois op 08-12-2016  20:52 uHallo,

Bedankt voor jullie reacties!

Ik zie dat er iemand spreekt dat zijn rendement hoger ligt...
Wat bedoel je hiermee ? Beter bier of geschroot of vlugger of?


Brouwzaalrendement:
Je kan het rendement berekenen met de volgende formule:

b =   l * e 


Hierbij geldt:

b  brouwzaalrendement 
l  aantal liters wort na het koelen 
e  extractgehalte in °Plato 
g  hoeveelheid gestortte mout en granen in kg

Kort door de bocht: Ik kan met minder mout toe.

Ronnie

Citaat van: tdp op 09-12-2016  09:03 uJe kan het rendement berekenen met de volgende formule:

b =   l * e 


Hierbij geldt:

b  brouwzaalrendement 
l  aantal liters wort na het koelen 
e  extractgehalte in °Plato 
g  hoeveelheid gestortte mout en granen in kg

En hier hoe men in wereldvermaarde hogescholen het brouwzaal rendement berekent:

Het brouwzaalrendement, BZR, wordt als volgt berekend (formule 1):

BZR = (Stamwort Volume * °Plato * densiteit* korrectie-factor   ) / storting

   Stamwort Volume = volume stamwort einde koken
   °Plato en densiteit van staal genomen einde koken, gemeten bij 20°C
   Korrectiefactor =0,96 ( uitzetting kokend wort)
Als voorbeeld nemen we twee brouwsels met een storting van 5 kg mout.
Resultaat Stamwort A = 25 liter met °Pt = 14,0; densiteit = 1,057
Resultaat Stamwort B = 20 liter met °Pt = 17,2 ; densiteit = 1,071
•   BZR-A = (25 * 14,0 * 1,057 * 0,96) / 5 = 71% (afgerond)
•   BZR-B = (20 * 17,2 * 1,071 * 0,96) / 5 = 71% (afgerond)
De factor 0,96 is een correctie factor voor het volume verschil van kokend water met water op 20°C.
Beide brouwsel hebben hetzelfde BZR omdat ze beide evenveel extract hebben gehaald uit een storting van 5 kg. Hoeveel extract? Aflezen in Plato tabel ....

Jacques

Onder hobbybrouwers wordt vooral gekeken naar het rendement dat maximaal haalbaar is. Dat is voor elke gebruikte mout anders. Dat rendement zegt meer dan het traditionele bouwzaalrendement.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.