Gestopte vergisting

Gestart door appie, 02-12-2016 17:43 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

appie

Hallo

Ik heb 12 november een lentebok gebrouwen met een sg van 1054
Na in eerste instantie vlotte vergisting is deze na een 5 tal dagen vrijwel stil gevallen.
Ik heb vervolgens na een week overgeheveld na een ander vat. Daarna kwam de vergisting weer een beetje op gang. Maar uiteindelijk is deze blijven steken op 1024. Ik heb toen de temp van de vergistingskast wat hoger gezet 22 graden. Dit heeft uiteindelijk geen effect gehad, afgelopen week nogmaals gemeten en het sg is 1022 (brix waarde 9)
Ik heb vervolgens nogmaals alles overgeheveld naar een ander vat en met de gist op de bodem een starter gemaakt (1 liter). Ik zie dat deze thans goed op gang is gekomen. Hoelang moet ik deze nu laten staan voordat ik deze weer in het gestokte bier kan gieten.
Het betreft hier een hoeveelheid bier van 22 liter.

Tuur

Ik zou de starter nog een keer opschalen naar 2 en daarna naar 4 liter en dan de starter erbij doen.

EvdBroek

Wat was je recept, welke gist heb je gebruikt, heb je met de refractometer de waarde gecorrigeerd?

appie

Het recept was
2,4 kg pilsmout 3 EBC
600 gram tarwemout 4 EBC
3 kg Munichmout 15 EBC

Maischwater 19 liter
maischschema: 63 ºC 40 min, 73 ºC 30 min, 78 ºC 5 min.
spoelwater 15 liter
kooktijd 75 min.
hop 27 gram Hallertau Perle alfazuur 5,7 (aanvang koken)
20 gram Hallertau Perle Alfazuur 5,7 (laatste 15 min van het koken)

Gist 2 zakjes S-33  (Fermentis)

Jacques

Het recept is geen recept waaruit je een laag eind SG kunt verklaren.
De hoeveelheid gist ook niet.
De vergistingstemperatuur zou een hogere vergistingsgraad moeten geven.
Er is zo lezen gebruik gemaakt van een refractometer maar de waarden zijn op een goede manier gecorrigeerd.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de gist niet vitaal was. Maar ook die mogelijkheid is uit te sluiten omdat er een starter gemaakt is van het gistdepot en ook dit niet gewerkt heeft.


Kortom: geen idee wat hier aan de hand is.

Heb je al eerder met de gebruikte mout gebrouwen?

William

Misschien heb je net wat te snel het bier overgeheveld waardoor het nu allemaal wat langzamer gaat door verlies van gist.

Misschien een beetjes gist / depot opnieuw opstarten. Je zit nu op nog geen 60% vergistingsgraad, boven de 70% zou realistisch zijn.

Jacques

Citaat van: William op 03-12-2016  12:15 uMisschien heb je net wat te snel het bier overgeheveld waardoor het nu allemaal wat langzamer gaat door verlies van gist.

Misschien een beetjes gist / depot opnieuw opstarten. Je zit nu op nog geen 60% vergistingsgraad, boven de 70% zou realistisch zijn.

De vergisting was na 5 dagen stilgevallen en pas na een week is er overgeheveld. Van te vroeg hevelen is geen sprake.

Het depot opkweken is ook al gedaan.

William

Dus eigenlijk is er niets aan de hand

Citaat van: appie op 02-12-2016  17:43 uIk zie dat deze thans goed op gang is gekomen. Hoelang moet ik deze nu laten staan voordat ik deze weer in het gestokte bier kan gieten.

Nu dus als je het al niet gedaan hebt.

appie

Hallo
Van het gistdepot heb ik gisteren een starter gemaakt en na twaalf uur heb ik het opgewerkt van 1 naar 2 liter.
Ik heb vandaag de starter toegevoegd aan het bier dus nu even afwachten of de vergisting weer op gang komt.
Laat het nog wel even weten.

appie

Hallo Jacques
Ik heb voor een tijdje terug ook een sterke blonde gebrouwen en daar heb ik eigenlijk hetzelfde probleem gehad.
De eindwaarde SG was een stuk hoger als dat het eigenlijk had moeten zijn. Bleef ook steken op SG 1022 (Brix 9)
In dit recept had ik 6,3 kg pilsmout 3 EBC 135 gram tarwemout 4 EBC 200 gram Munichmout 15 EBC en 135 gram Cara-crystal 120 EBC gebruikt.
Is het soms mogelijk dat de pilsmout de oorzaak is?

Ik heb net nog eens gekeken maar ik zie nog erg weinig activiteit in het waterslot van mijn lentebok

Jacques

Uit de door jou verstrekte informatie maak ik op dat het vermoedelijk niet je gistmanagement is dat het probleem is.
Ook het maischschema ziet er normaal uit.
Het een en ander maakt dat je de oorzaak moet gaan zoeken in wat minder gebruikelijke oorzaken.


Het recept dat je brouwen heb bestaat uit moutsoorten die normaal een goede vergistingsgraad geven.
Mout dat minder van kwaliteit is geeft meestal een lager rendement maar ook de vergistingsgraad kan lager zijn in die de mout heel weinig enzymen bevat.
Je hebt drie verschillende mouten gebuikt (pilsmout, tarwemout en munichmout) die allemaal normaal gesproken een goede vergistingsgraad geven. Het zou heel toevallig zijn als alle gebruikte mouten van een mindere kwaliteit zijn. Maar helemaal uitsluiten dat de kwaliteit van de mout de oorzaak is kan ik niet. Dat weet je pas als er met andere mout gebrouwen is.

Op welke wijze verwarm je de maisch? Vindt er karamelisatie in de ketel plaats?

EvdBroek

Ligt het niet aan je thermometer? Misschien geeft die een verkeerde temperatuur aan tijdens het maischen

Jacques

Citaat van: EvdBroek op 03-12-2016  21:12 uLigt het niet aan je thermometer? Misschien geeft die een verkeerde temperatuur aan tijdens het maischen

Goede opmerking. Ook dat kan een oorzaak zijn.

appie

Lijkt me sterk heb gebrouwen met een Grainfather en de temperatuur ingesteld op de display.

Jacques

Citaat van: appie op 03-12-2016  22:14 uLijkt me sterk heb gebrouwen met een Grainfather en de temperatuur ingesteld op de display.

Toch is het verstandig om de temperatuur te controleren. In het verleden heb ik vergelijkbaar systeem gezien tijdens een demonstratie bierbrouwen. Toen de temperatuur gecontroleerd werd bleek dat deze een stuk lager was dan op de display aangegeven werd.
In het geval de temperatuur van jouw Grainfather een stuk hoger is dan dan de ingestelde temperatuur heb je de oorzaak gevonden van je lagere vergistgingsgraad.

Als de Grainfather correct werkt, hetgeen voor de hand ligt, dan zul je het ergens anders in moeten zoeken. Het blijft dan puzzelen...

Per

Hallo allemaal,

Ik ben als eerste stap in deze nieuwe hobby begonnen met een blik christmas van Brewferm en ook ik lijk last te hebben van een gestopte vergisting. Ik heb de handleiding voor blikbrouwers van deze website gevolgd.

Begin-SG was 1065 precies zoals de Brewferm-handleiding zei. Na 6 uur kwam de eerste gasbel uit het waterslot en tot ca. 48 uur is het vat goed actief geweest. Sindsdien eigenlijk geen activiteit meer gehoord al schommelde het niveau in het waterslot wel. Na 10 dagen een SG-meting gedaan en vandaag (dag 12) weer. Beide keren identiek resultaat, zo tussen 1020 en 1022. De (schijnbare) vergistingsgraad is dus onder de 70%. Brewferm schrijft een eind-SG voor van 1010. Ik durf dus nog niet bottelen.

De smaak van het jongbier is érg bitter maar ik neem aan dat dit niet gek is. Even door het gat van het waterslot gepiept: ziet er niet raar uit, op het jongbier liggen kleine vlokjes.

Voor temperatuurcontrole heb ik altijd de omgevingstemperatuur gemeten en niet de temperatuur van het jongbier, is dit een foute werkwijze? Omgevingstemperatuur was tijdens de hoofdgisting altijd tussen 18 en 21 graden, misschien is het even onder de 18 gezakt. Daarna heb ik het vat op een plek gezet die nog net een graadje warmer is (dus 19-22). Ik heb niet overgeheveld.

Ik heb het artikel op deze site over gestopte vergisting gelezen, dat was erg interessant waarvoor dank. Ik heb zonet het vat rechtstreeks op de vloerverwarming gezet. De vloer was koud en is nu langzaam aan het opwarmen, momenteel 25 graden. Ik hou het continu in de gaten om de temperatuur niet té ver te laten doorschieten. Ik hoop hiermee de gist een trap onder de kont te geven en wakker te schudden.

Is dit een goed plan? Zouden jullie ook nog aanraden om een keer te roeren, of hebben jullie nog andere ideeën? Als opwarmen niet helpt, dan denk ik dat ik wat gist zal moeten toevoegen?

Ik vraag me nog wel af waaraan dit kan liggen. Misschien was de meegeleverde gist niet helemaal goed of zo? Of was de omgeving toch net een graadje te koud? De Brewferm-handleiding zegt trouwens dat je de gist in een glas warm water moet mengen, maar ik heb jullie handleiding gevolgd en het gewoon over het wort gestrooid en even geroerd.

Jacques

Waarschijnlijk is het bier gewoon helemaal uitgegist en heb je geen last van gestokte vergisting.

In een kerstbier zit vaak een behoorlijk aandeel caramouten. Die zorgen voor een lagere vergistingsgraad.
De in de handreiking genoemde eind SG van 1010 houdt daar vermoedelijk geen rekening mee.

Welke gist is er overigens gebruikt? Want ook gist heeft een zeer grote invloed op de vergistingsgraad.

appie

Vandaag nogmaals de Brix waarde gemeten van mijn bier was thans 8 dus nadat ik het gistdepot weer wat heb opgepept door het maken van een starter en deze vervolgens weer toe te voegen aan het bier is de vergisting toch weer langzaam op gang gekomen. (Brix waarde was 9) Als ik de Brixwaarde omreken dan kom ik nu op een sg van 1015. Heb trouwens de temperatuur ook een graadje hoger gezet op ongeveer 22 graden. Kijk het nog even aan en mogelijk dat het nog iets zakt.
Dus het oppeppen van het gistdepot heeft geholpen.

Per

Bedankt voor je antwoord.

Het is inderdaad zo dat de handleiding een eind-SG van 1010 noemt voor alle Brewferm-blikken. Misschien is dat niet helemaal correct. Maar ze claimen wel specifiek een alcoholgehalte van 7.5% voor hun christmas, wat overeenkomt met een eind-SG van ongeveer 1010. Ik zeg niet dat je ongelijk hebt maar dan klopt er dus helemaal niks van hun informatie...

Ik heb de gist gebruikt die bij het blik zat en ik denk niet dat daar een specificatie op stond. Helaas heb ik de verpakking ook niet meer (maar als er iets op had gestaan, had ik het wel onthouden denk ik). Ook in de online documentatie van Brewferm specificeren ze de gistsoort niet.

Ik heb een mailtje gestuurd naar Brouwland, ik ben benieuwd of ze reageren. :)

Misschien is er hier toevallig iemand die nog een Brewferm-pakket in huis heeft en kan zeggen of er iets op de verpakking van de gist staat?

Edit: sorry appie voor het kapen van je topic, ik dacht dat je probleem al opgelost was :-[

Per

Snel antwoord gehad van Brouwland en inderdaad:

CiteerDe gist die is meegeleverd is Brewferm Top.

De handleiding geeft inderdaad 1.010 aan voor alle bieren. Je hebt gelijk dat voor een Christmas 1.020 helemaal niet gek is.

Aangezien er geen suiker moet worden toegevoegd is het goed mogelijk dat het eind SG wat hoger blijft.

De blikken worden gemaakt binnen marges, en wellicht bevat  de huidige batch iets meer onvergistbare suikers. Ik hoorde van een andere klant vorige week ook al 1.022.

Ik zal er zelf nog eens een opzetten en aan de hand daarvan wellicht de gebruiksaanwijzing laten aanpassen.

Nogmaals bedankt Jacques. Ik kan gaan bottelen. :)

Jacques

Citaat van: Per op 08-12-2016  18:53 uSnel antwoord gehad van Brouwland en inderdaad:

Nogmaals bedankt Jacques. Ik kan gaan bottelen. :)

De Brewferm Top kent een vergistingsgraad tussen de 65 en 80%. De door jou genoemde 70% past daarin. Overigens is de door mij genoemde marge afhankelijk van de diverse factoren. Het aandeel aan donkere mouten en caramouten is daarbij belangrijk.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.