Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Filteren met de 'Clarifier'  (gelezen 1965 keer)

Offline Rich

• Senior lid
  • Land: nl
  • The past is alive
Filteren met de 'Clarifier'
« Gepost op: 02-12-2016 13:50 u »
Omdat nieuwe dingen uitproberen voor mij deel uitmaakt van de brouwhobby ben ik me eens gaan verdiepen in de mogelijkheden van filteren. Ik weet dat sommigen dit grote onzin vinden en het wellicht verspild geld en moeite vinden en dat je met coldcrashen dezelfde resultaten kan behalen. Dit hoeft dus niet meer gezegd te worden :) Hieronder een verslag van mijn bevindingen. Het verhaal bevat linkjes naar winkels, dit is ter informatie. Ik heb geen belang in wat dan ook.

Ik zag bij onze Amerikaanse collegas dat veel mensen daar filteren met 10inch papieren filters, een standaard maat voor (drink)waterfiltersystemen. Dit is redelijk duur want die filters kan je 1x gebruiken en kosten een euro of 5. Nu zag ik dat morebeer.com een RVS 2 micron herbruikbaar filter verkoopt genaamd 'The Clarifier', echter de verzendkosten naar Europa waren dermate hoog dat ik deze niet daar gekocht heb. Ik heb de eigenaar van het bedrijf dat deze filters maakt aangeschreven en hij was bereid mij een filter te sturen tegen normaal posttarief en met korting om onder de Ä 22 te blijven zodat er geen BTW en inklaring overheen zou komen. Ik heb uiteindelijk Ä 35 betaald inclusief verzenden. Deze heer heet George Miller en is te bereiken op geo.miller@hastingsbrewworks.com.

Een filterhuis heb ik gekocht bij waterfilterexpert.nl en nog wat RVS, slangen en ball-lock koppelingen.

Mijn setup (let niet op de rommelige brouwerij):

Het filterhuis zit tussen de twee uit-poorten van de Corneliusfusten.

Het bier dat ik gefilterd heb was een Yorkshire Bitter kit van Munton's, normaal doe ik deze niet meer maar had weinig tijd en wilde geen 'mooi' bier aan dit experiment mogelijk verprutsen. Het nadeel hiervan was dat het bier al glashelder uit het gistingsvat kwam en er visueel niet zoveel te filteren leek. Volgende keer maar een enorme dryhopjoekel met een niet uitvlokkende gist proberen.

Om te beginnen is het systeem ontdaan van zuurstof. Ik heb het filterproces daarna gestart met ongeveer 1 bar, dit ging eigenlijk te snel. Later iets teruggeschroefd maar nog steeds is de hele 19 L in ongeveer 15 min door het filter gegaan, eigenlijk moet dit een uur duren voor het beste resultaat.

Filmpje in gang zetten filteren:
Small | Large

Veel schuim en gebubbel maar er bevond zich geen lucht meer in het systeem.

Na het filteren was het filter nog steeds visueel schoon, echter het achtergebleven beetje bier was melkachtig, er is dus wel degelijk gist uit het bier gefilterd.

Het bier staat nu op CO2, ik zal later laten weten wat er van is geworden. Ik hoop vanaf het eerste glas van de tap helder bier.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Dugraph

• Vol lid
  • Brouwvereniging Rotterdam
    • Brouwvereniging Rotterdam
Re: Filteren met de 'Clarifier'
« Reactie #1 Gepost op: 02-12-2016 14:17 u »
Mooi verslag, bedankt voor het delen. Ben benieuwd wat het voor 'problematische' bieren doet.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 02-12-2016 16:00 u »
Hoi Rich,

Kan je dit filter ook gebruiken voor na het koken of is deze puur voor na de vergisting?

Offline Rich

• Senior lid
  • The past is alive
« Reactie #3 Gepost op: 02-12-2016 16:06 u »
Hoewel de filter zelf tegen dat soort temperaturen zou kunnen (rvs en siliconen) zou het filterhuis dat ik gebruik er niet tegen bestand zijn, en ik denk ook dat 2 micron te fijn is, de boel zou subiet verstoppen denk ik. Deze setup is echt gemaakt voor het filteren van uitgegist bier. Korte antwoord is, nee, denk het niet.

Dat gezegd hebbende, als je eerst terugkoelt, whirlpoolt en de 5 micron versie gebruikt zou het wellicht wel kunnen. Het systeem echter heeft redelijke stuwkracht nodig dus je zou een pomp nodig hebben. Ik denk dat het voor die stap in het proces redelijk overkill is.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 02-12-2016 16:13 u »
Okidooks.

Benieuwd hoe je bier gaat worden.

Cheers  :biersmile:

Offline Rich

• Senior lid
  • The past is alive
« Reactie #5 Gepost op: 06-01-2017 16:11 u »
Vandaag deze filter voor de 2e keer gebruikt, ditmaal met een IPA, en dat was te merken. Met nog 5 liter te filteren over was het filter zo goed als verstopt met gist en naar ik aanneem hopharsen. Ik kon de druk niet boven de 3bar krijgen omdat de veiligheidsklep van de regulator op iets over 3 bar open ging. Helaas was mijn tijd op dus ben gestopt met filteren.

De maker geeft aan dat om dit te voorkomen je een groter diameter slangpilaar kan monteren, dan zou het bij max 2.5bar moeten kunnen. Ik heb nu 1/2" slangpilaren en 12/22mm Tublait slang besteld.

Het vorige bier was vanaf het eerste getapte glas kraakhelder echter niet te drinken vanwege de acetaldehyde. Heb het bier aan de zwanehalsgoden geofferd. Geen ramp, had het vergist om mee te kunnen oefenen.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #6 Gepost op: 06-01-2017 17:59 u »
Vandaag deze filter voor de 2e keer gebruikt, ditmaal met een IPA, en dat was te merken. Met nog 5 liter te filteren over was het filter zo goed als verstopt met gist en naar ik aanneem hopharsen. Ik kon de druk niet
Het vorige bier was vanaf het eerste getapte glas kraakhelder echter niet te drinken vanwege de acetaldehyde. Heb het bier aan de zwanehalsgoden geofferd. Geen ramp, had het vergist om mee te kunnen oefenen.

Zonde! Kun je lekker mee koken! Als je stooft zonder deksel dan kookt dat wel weg.

Offline Mark Mout

• Junior lid
  • **
  • Land: mx
  • Life begins at the end of your comfort zone
« Reactie #7 Gepost op: 06-01-2017 18:44 u »
Ik zag deze post op het werk en dacht: ho mark. Je wacht met lezen. Nu thuis, weekend, biertje op de bank. Lekker lezen. Dank je wel voor het delen!!!

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 06-01-2017 18:51 u »
En ja bedankt voor het delen inderdaad :D!
Mooi dat je je ervaringen deelt.

Ik ben benieuwd of je dit goed werkend krijgt. Als je voor rond de 50 euro een mooi systeem weet te maken is dat wel heel mooi.

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #9 Gepost op: 07-01-2017 16:16 u »
Leuk! Gebruik zelf wel de 'eenmalige' filters die ik terugspoel en reinig. Ik gebruik kiezelgoer om het filter open te houden. Maar zo'n metalen filter spreekt me ook wel aan! Bedankt voor het delen, erg leuk.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #10 Gepost op: 07-01-2017 17:25 u »
Oei die acetaldehyde kan het gevolg zijn van zuurstof inslag. Kan natuurlijk ook zijn dat je te vroeg bent gaan filteren waardoor de gist nog nog bezig was om alcohol te maken.

Offline Rich

• Senior lid
  • The past is alive
« Reactie #11 Gepost op: 07-01-2017 19:09 u »
Het sg was al meer dan een week stabiel voordat ik het gefilterd heb. Denk echt dat het de kilo suiker was die bij het extract is gegaan. Die acetaldehyde was ook niet subtiel of zo, echt groene appeldrank; vloeibare kater :)

Offline Brouwers

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 07-01-2017 20:37 u »
Het sg was al meer dan een week stabiel voordat ik het gefilterd heb. Denk echt dat het de kilo suiker was die bij het extract is gegaan. Die acetaldehyde was ook niet subtiel of zo, echt groene appeldrank; vloeibare kater :)
Ik kan me vergissen, maar suiker of maltose maakt voor het gist niet uit in de hoeveelheid acetaldehyde. Het is ern tussenproduct van suiker naar alcohol/alcohol naar azijnzuur of het gevolg van oxidatie van alcohol. Oorzaak is nu dpeculeren, maar het is dus even afwachten hoe het volgende biertje eruit komt.

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #13 Gepost op: 07-01-2017 20:46 u »
. Oorzaak is nu dpeculeren, maar het is dus even afwachten hoe het volgende biertje eruit komt.

Ga nu geen mistveld creŽren.  Je kan zo'n filter uitstekend zuurstofvrij spoelen. Het is in deze post ook niet zo relevant waarom er in een voor dit specifiek doel gemaakt bier diacetyl zit. Het gaat om het filter...

Offline Brouwers

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 07-01-2017 21:13 u »
Ga nu geen mistveld creŽren.  Je kan zo'n filter uitstekend zuurstofvrij spoelen. Het is in deze post ook niet zo relevant waarom er in een voor dit specifiek doel gemaakt bier diacetyl zit. Het gaat om het filter...
Over misverstanden gesproken, het gaat niet om diacetyl maar om acetaldehyde. Een risico van filteren is oxidatie en als er iets geproefd wordt dat kan duiden op oxidatie lijkt me dit een mogelijk belangrijk manco van het product. Of hier sprake is van oxidatie is natuurlijk de vraag, even afwachten dus wat het 2e bier doet.

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #15 Gepost op: 07-01-2017 22:18 u »
Over misverstanden gesproken, het gaat niet om diacetyl maar om acetaldehyde.

Ja, dat is een stom misverstand (of eerder een stomme fout van mijn kant), voor de rest is je verhaal totaal irrelevant omdat je oxidatie uit kan sluiten door goed te spoelen met CO2 (herhaling).

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 07-01-2017 22:21 u »
Rich, ik heb nog een verzoek voor je.
Als je weer filtert, kun je dan ook een flesje bottelen met wat bottelsuiker?
Om te kijken of die nog hergist op fles.

Offline Rich

• Senior lid
  • The past is alive
« Reactie #17 Gepost op: 08-01-2017 00:16 u »
Het filteren is inderdaad geheel onder CO2 gedaan; ik heb een volle keg star san door het filter naar de andere keg gedrukt en wat 'nageblazen'  alvorens het bier te filteren. Ik zal laten weten hoe de gefilterde IPA is geworden, deze is gewoon normaal gebrouwen (geen extract/suiker) en had geen mankementen toen het uit het gistvat kwam.

Ik zal de volgende keer eens een flesje vullen met wat suiker erbij!

Offline Haagse Wouter

• Super lid
« Reactie #18 Gepost op: 08-01-2017 20:05 u »
Ik zal de volgende keer eens een flesje vullen met wat suiker erbij!

Dank Rich!

Ik ben benieuwd of na 1 keer filteren het daadwerkelijk al het gist eruit haalt.

Offline Brouwers

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 08-01-2017 21:18 u »
Ja, dat is een stom misverstand (of eerder een stomme fout van mijn kant), voor de rest is je verhaal totaal irrelevant omdat je oxidatie uit kan sluiten door goed te spoelen met CO2 (herhaling).
Spoelen zal normaal genoeg zijn, tenzij je een lek hebt en dus zuurstof naar binnen zuigt. Of dit nu de oorzaak is blijft natuurlijk de vraag maar totaal irrelevant is het nou ook weer niet.

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #20 Gepost op: 08-01-2017 21:39 u »
Spoelen zal normaal genoeg zijn, tenzij je een lek hebt en dus zuurstof naar binnen zuigt. Of dit nu de oorzaak is blijft natuurlijk de vraag maar totaal irrelevant is het nou ook weer niet.

Je zuigt dus nergens, je werkt met overdruk. Er kan dus geen zuurstof aangezogen worden. Wel is het zo dat je voldoende moet spoelen. Het kost wat CO2, maar het hoeft geen probleem te zijn.

Offline Brouwers

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 08-01-2017 22:28 u »
Je zuigt dus nergens, je werkt met overdruk. Er kan dus geen zuurstof aangezogen worden. Wel is het zo dat je voldoende moet spoelen. Het kost wat CO2, maar het hoeft geen probleem te zijn.
Je maakt een begrijpelijke denkfout. Overdruk zelf is niet voldoende, vloeistof/gas in beweging genereerd een onderdruk (wet van bernoulli). De reden dat een vliegtuig kan vliegen, namelijk lucht boven de vleugel stroomt sneller dus creert onderdruk dus vliegtuig gaat oomhoog. Kort gezegd, als het bier maar snel genoeg door een slang gaat zal het gaan zuigen en dus niet lekken.

Heb nu wat veel gedronken, zal morgen eens wat doorrekenen  ^-^

Offline Zooms

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • www.debierkaai.net
« Reactie #22 Gepost op: 09-01-2017 09:23 u »
Je maakt een begrijpelijke denkfout. Overdruk zelf is niet voldoende, vloeistof/gas in beweging genereerd een onderdruk (wet van bernoulli). De reden dat een vliegtuig kan vliegen, namelijk lucht boven de vleugel stroomt sneller dus creert onderdruk dus vliegtuig gaat oomhoog. Kort gezegd, als het bier maar snel genoeg door een slang gaat zal het gaan zuigen en dus niet lekken.

Heb nu wat veel gedronken, zal morgen eens wat doorrekenen  ^-^
En eerst even goed inlezen. Er wordt gesproken bij de Clarifier over 'langzaam'. Lage vloeistofsnelheden dus. Dan is je overdruk voldoende, dus geen aanzuiging. Daarnaast mag je er gewoon vanuit gaan dat een installatie behoorlijk wordt uitgevoerd. Als jij je wort gaat koken hoeft er ook niemand te vertellen dat je het gas wel aan moet zetten (hoop ik).

Waar dit draadje over gaat, en waar je het dus over zou moeten hebben, is of je met een RVS filter als dit goed kan filteren. Houden die gaatjes of sleuven wel tegen wat je wil. Hoe zit het met je drukopbouw. Wat is de efficiŽntie. Wat is de werkwijze. Enzovoorts.

Offline Rich

• Senior lid
  • The past is alive
« Reactie #23 Gepost op: 10-01-2017 09:11 u »
Het geheel is vrij degelijk uitgevoerd, als er bij 3 bar een slang afschiet is het de volgende dag naar de Gamma voor een emmer latex (en naar de bloemist voor een bos rozen). Het filteren hoort inderdaad langzaam te geschieden, volgens opgaaf niet sneller dan 0.3 L/min (langzamer is beter).

Vooralsnog is het geen onverdeeld succes gebleken dus omdat de filter dichtsloeg met nog 5 L te gaan. Volgende keer dus met dikkere slangen en fittingen, waaronder deze exoot:

Offline Rich

• Senior lid
  • The past is alive
« Reactie #24 Gepost op: 19-03-2017 15:05 u »
Dank Rich!

Ik ben benieuwd of na 1 keer filteren het daadwerkelijk al het gist eruit haalt.

4 weken geleden een bier gefilterd en een flesje gevuld met een carbonation drop erbij. Zojuist open gemaakt en.. gewoon op druk, prima schuim en koolzuur. Blijkbaar is er zelfs na filteren genoeg gist aanwezig om als normaal te hergisten op fles. Een raar detail was wel dat er een redelijk aanwezig zuurtje in het bier is geslopen wat absoluut niet terug te vinden is aan het bier op fust. Er waren in het flesje geen sporen van infectie.

Tags: