Tilt hydrometer gecombineerd met vergistingssoftware Tcontrol

Gestart door Henielma, 29-11-2016 20:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pim

Citaat van: hansHalberstadt op 05-12-2016  23:08 uKan misschien de uitzetting zijn van het buisje. Bij oplopende temperatuur wordt het buisje groter, dus verplaatst meer water, dus lijkt het alsof het Sg toeneemt. Daarvoor zou je dan een extra temperatuurcorrectie moeten toepassen.
Klopt dat wel Hans ?
Ik zou denken dat de hoeveelheid waterverplaatsing alleen te maken heeft met de massa van het buisje (met inhoud) en niet met het formaat. Of zie ik het verkeerd ?  :weetniet:

hansHalberstadt

Citaat van: Pim op 06-12-2016  20:24 uKlopt dat wel Hans ?
Ik zou denken dat de hoeveelheid waterverplaatsing alleen te maken heeft met de massa van het buisje (met inhoud) en niet met het formaat. Of zie ik het verkeerd ?  :weetniet:
Dit is ook de reden waarom een glazen hydrometer een temperatuur correctie nodig heeft. De hoeveelheid verplaatst water blijft wel hetzelfde, maar omdat de hydrometer uitzet komt hij verder uit de vloeistof omhoog bij dezelfde hoeveelheid verplaatst water. Zelfde als je een ballonnetje opblaast.

Pim

Citaat van: hansHalberstadt op 06-12-2016  20:47 uDit is ook de reden waarom een glazen hydrometer een temperatuur correctie nodig heeft. De hoeveelheid verplaatst water blijft wel hetzelfde, maar omdat de hydrometer uitzet komt hij verder uit de vloeistof omhoog bij dezelfde hoeveelheid verplaatst water. Zelfde als je een ballonnetje opblaast.
Dat begrijp ik. Maar in jouw eerdere post zei jij "... dus verplaatst meer water..." maar dat is dus niet het geval.
De waterverplaatsing is niet anders maar door de vervorming/uitzetting zal het buisje wel anders gaan drijven.

hansHalberstadt

Een en ander zit toch anders. Water zet veel sterker uit dan glas.
Water 210 x 10^-6/ ºC kubieke uitettingscoefficient.
Glas 8 x 10^-6 lineaire uitzettingscoëfficiënt= 24 x 10^-6 kubieke uitzettingscoëfficiënt
PET 180X 10^-6 lineaire uitzettingscoëfficiënt=540 x 10^-6 kubieke uitettingscoefficient

Dus bij een glazen hydrometer zet het glas minder snel uit dan het water dus zal de hydrometer verder zinken (lager SG aangeven) bij hogere temperatuur.
Bij een plastic drijver is het andersom. Plastic zet meer uit dan water dus zal het lijken alsof het SG toeneemt bij hogere temperatuur.
 

hansHalberstadt

Daarop voortbordurend zou het mogelijk moeten zijn om een hydrometer te maken waarvan de drijver deels van plastic is en deels van glas zodat je dan een temperatuuronafhankelijk SG zou moeten krijgen. (Verrekend naar SG bij 20 ºC want daarin ben je natuurlijk geïnteresseerd)

Henielma

Niet teveel afdwalen beste mensen. De afwijking is zodanig groot dat het niet alleen een temperatuureffect kan zijn, er moet meer aan de hand zijn.

Gisteravond een vergisting gestart met 5 jaar oude S33 gist en een suikeroplossing met een start SG van 1044. Helaas gistvoeding vergeten en deze vanavond pas toegevoegd. De vergisting lijkt nu voorzichtig op gang te komen.



De rode curve is de temperatuur. Tcontrol heeft deze constant op 20 ºC geregeld en ondanks dat geeft de Brewometer (rose curve) een oplopend SG aan vanaf 1075 tot aan 1096 en loopt dan weer af. Vanochtend om half acht heb ik even het programma gestopt om een kleine verandering aan te brengen zodat de info van de Brewometer weer verwerkt zou worden. Inmiddels geeft de Brewometer 1084 uit terwijl er volgens mij nauwelijks iets vergist is.

Bovenstaand voorlopig resultaat sterkt mijn vertrouwen in de Brewometer nog niet. Maar misschien komt dat in de loop van komende dag wanneer de vergisting echt begint.

Ondertussen een Wemos ESP8266 bordje binnen en hierin de iSpindel software gedownload. Nog geen accelleratiesensor aangesloten maar dit koppelen met Tcontrol gaat een volgende stap zijn in een Tilt hydrometer verbinding met Tcontrol. Wordt vervolgt.


Zooms

Dat koppelen gaat wel lukken. De code daarvoor is niet zo moeilijk heb ik gezien.

Daarnaast geven de reacties over de iSpindel wat meer hoop. Maar ook de iSpindel heeft nog een temperatuurcomponent waar 'even mee gestoeid moet worden'. Ik heb wel goede hoop (vertrouwen) dat we hier met een heel leuk instrumentje uit gaan komen.

hansHalberstadt

Citaat van: Henielma op 06-12-2016  22:17 uDe afwijking is zodanig groot dat het niet alleen een temperatuureffect kan zijn, er moet meer aan de hand zijn.
Dat lijkt ook mij het meest waarschijnlijk. Daarom zou mijn advies zijn om niet gelijk met wort te beginnen, maar eens te beginnen met de tilthydrometer in een klemmetje te zetten in een geregelde temperatuurongeving (gistingskast) onder een vaste hoek (vast SG) en dan een paar dagen te monitoren of het  aangegeven SG veel varieert en evt eens naar de temperatuurafhankelijkheid te kijken.

Als het die test doorstaat is het zinvol om verder te gaan met gistingsomstandigheden.

Henielma

Citaat van: Zooms op 07-12-2016  10:54 uDat koppelen gaat wel lukken. De code daarvoor is niet zo moeilijk heb ik gezien.

Daarnaast geven de reacties over de iSpindel wat meer hoop. Maar ook de iSpindel heeft nog een temperatuurcomponent waar 'even mee gestoeid moet worden'. Ik heb wel goede hoop (vertrouwen) dat we hier met een heel leuk instrumentje uit gaan komen.

Dat koppelen met de iSpindel gaat linksom of rechtsom inderdaad wel lukken verwacht ik.

Henielma

De gist wil niet echt. Nog maar een paar SG punten zijn vergist. Vanavond gaat er nog een andere gist en wat gistvoeding bij. Mooi bewijs voor mezelf dat gist die 5 jaar over de datum is ondanks bewaren in de koelkast niet goed meer is. Nu gaat er gist bij die tot 2013 goed was.  >:D

Zojuist het SG gemeten met een hydrometer, deze geeft 1037 aan en Tcontrol met de ballon koolzuurproductiesensor geeft 1036,3 aan. Dit ligt mooi bij elkaar.



Sinds afgelopen nacht 4 uur geeft de Brewometer de SG verandering die ik zou verwachten. Je ziet dat gemiddeld genomen de paarse curve van de koolzuurproductie van de bellenteller ongeveer overeenkomt met de turquase curve met de koolzuurproductie uitgerekend aan de hand van de SG daling aangegeven door de Brewometer. De uitgerekende koolzuurproductie is een stuk grilliger dan de koolzuurproductie curve van de bellenteller. Dit komt overeen met mijn verwachting.


jaapz

Op het project op github zijn ze inmiddels ook aan het kijken naar mogelijk temperatuurverloop in de gyroscoop. Misschien dat daar ook een deel van de oorzaak ligt.

https://github.com/universam1/iSpindel/issues/6

hansHalberstadt

Citaat van: jaapz op 08-12-2016  16:21 uOp het project op github zijn ze inmiddels ook aan het kijken naar mogelijk temperatuurverloop in de gyroscoop. Misschien dat daar ook een deel van de oorzaak ligt.

https://github.com/universam1/iSpindel/issues/6
Ik denk dat het simpel mogelijk zou moeten zijn om het temperatuurverloop te compenseren, immers het ding meet de zwaartekracht en die is constant en kun je reconstrueren uit de 3 gemeten vectors in x,y en z richting. Door temperatuurverloop krijg je dan aan afwijking in de gemeten zwaartekracht en dat is de correctie die je moet aanbrengen. 

ps
Zoiets: y, y en z waarde kwadrateren en bij elkaar optellen levert het kwadraat van de totale versnelling. Als alles stilstaat moet die gelijk zijn aan de zwaartekrachtversnelling in het kwadraat.
Daaruit volgt de correctieterm die je moet aanbrengen op de gemeten x, y, en z waardes. Als je die gecorrigeerde waardes dan in de tilt berekening opneemt valt als het goed is het temperatuurgedrag eruit. (Aannemende dat x, y,en z in het IC ongeveer gelijke temperatuur afhankelijkheid hebben. Vanwege on chip matching lijkt m dat een redelijk goede aanname)
 

Henielma

Weer terug naar het topic. De afgelopen dagen is de vergisting met aangesloten ballon koolzuurproductiesensor en Brewometer in het wort langzaam doorgegaan.



De rose curve is het SG zoals dat door de Brewometer geregistreerd is. Vanaf 7 december zie je daar een mooi redelijk continue aflopende lijn. De turquoise curve is de uit de SG daling berekende koolzuurproductie in liters per uur. De paarse curve geeft de koolzuurproductie aan zoals de koolzuurproductiesensor die registreert. Wanneer je de turquoise curve nog meer zou middelen komt er iets uit wat lijkt op die paarse curve. Wel ligt de turquoise curve gemiddeld wat hoger maar dat komt waarschijnlijk omdat de Brewometer voor deze vergisting niet gekalibreerd is.

Uiteindelijk valt het resultaat van de test niet tegen. Wanneer het SG met een hogere resolutie (0,1 SG punt) dan nu (1 SG punt) gemeten wordt en de tilt hydrometer gekalibreerd wordt verwacht ik dat dit de koolzuur productie sensor kan vervangen.

De communicatie met iBeacons over Bluetooth low energy ben ik nog niet enthousiast over. Nadeel is dat deze niet rechtstreeks met Tcontrol kan communiceren maar dat er bijvoorbeeld een Raspberry pi board nodig is. Hiermee gaat het redelijk maar het komt regelmatig voor dat gedurende meer dan 2 uur geen berichten aankomen terwijl er wel iedere 80 seconden een bericht verzonden wordt. Dit terwijl de Bluetooth dongle op de gistfles ligt dus de afstand is slechts 30 cm.

Ondertussen ben ik druk bezig om de Duitse variant iSpindel gekoppeld te krijgen met Tcontrol. Deze communiceert direct met Wifi en geeft de hellingshoek uit waaruit Tcontrol dan het SG kan berekenen. Dit geeft de mogelijkheid om de kalibratie in de praktijk redelijk eenvoudig te houden. Namelijk een kalibratie in water en een kalibratie bij het start SG. Het Start SG bepaal je toch al met een hydrometer of een Brixmeter. Dit vul je bij het enten van de gist in het Tcontrol scherm in en daarmee is het tweede punt van de kalibratie bekend.

Henielma

De proefvergisting met suikerwater is afgelopen Eind SG gemeten met de normale hydrometer was 992 en Tcontrol gaf 991.9 aan. Dat zit wel heel dicht bij elkaar deze keer. De niet gekalibreerde Brewometer gaf 1005.7 aan.



Het feit dat de Brewometer in hele SG punten het SG uitgeeft maakt hem minder geschikt om de geproduceerde CO2 goed weer te geven. Samples middelen is hiervoor noodzakelijk maar zelfs dan is het resultaat matig.

Henielma

Zoals eerder aangegeven ben ik ook bezig om de iSpindel (Duitse elektronische hydrometer) op een eenvoudige manier te koppelen met Tcontrol. Dit is gisteravond gelukt. De iSpindel maakt contact met je Wifi router en stuurt de info door naar je Tcontrol PC via het TCP protocol. Op de iSpindel hoef je alleen het IP adres op te geven van je Tcontrol PC en hier bij de configuratie Tcontrol te selecteren. De verbinding blijkt robuust te werken. Gisteravond de ESP6288 module in de vergistingskoelkast op de eerste verdieping gelegd en netjes iedere 9 seconden kwam er op de Wifi router in de woonkamer een sample binnen.

Vandaag de iSpindel testopstelling onder een vaste hoek in de woonkamer gelegd om te kijken wat de drift van de hoekmeting is. De rose curve is het uitgegeven hoek van de iSpindel gedeeld door 3. De rode curve is de temperatuur dichtbij de iSpindel.


Ik ben blij dat het gelukt is om een robuuste verbinding te maken tussen Tcontrol en de iSpindel. De eerste testen met de iSpindel geven mij een goed gevoel. Benieuwd wanneer ik een eerste vergisting met een iSpindel gekoppeld met Tcontrol kan uitvoeren.

Deze functionaliteit van Tcontrol komt waarschijnlijk in de loop van januari beschikbaar voor andere gebruikers.

Henielma

Gisteren de iSpindel tilt hydrometer een hele tijd aangesloten op Tcontrol waarbij de iSpindel op tafel lag. De roze curve (sensorhoek) is mooi vlak en dit is zonder filtering of middeling. Belangrijk voor mij is dat de koolzuurproductie goed af te lezen gaat zijn aan de hand van de SG daling. Je ziet aan de turquoise curve (koolzuurproductie) dat na gisteravond 20 uur de weergegeven koolzuurproductie tussen de 0 en 1 liter per uur ligt. Door nog wat middeling toe te passen gaat dit goed bruikbaar zijn volgens mij.


Sander van Dijk



Citaat van: Henielma op 14-12-2016  19:33 uDeze functionaliteit van Tcontrol komt waarschijnlijk in de loop van januari beschikbaar voor andere gebruikers.

Geweldig!


hansHalberstadt

Citaat van: Henielma op 18-12-2016  10:12 uDe roze curve (sensorhoek) is mooi vlak en dit is zonder filtering of middeling.
Heb je ook een idee wat de gevoeligheid is (variatie sensorhoek per SG punt)?

Henielma

Hieronder een voorbeeld van een kalibratie in Plato zoals ze uitgevoerd hebben. Dit geeft een beeld van de gevoeligheid.


hansHalberstadt

Die gevoeligheid is inderdaad redelijk goed , ongeveer een halve graad per SG punt.
Vraag is natuurlijk hoe de tilt hydrometer zich gedaagt in gistende wort met schuim in relatie tot die halve graad hoekverdraaiing per SG punt.


Henielma

Het is deze week gelukt om samen met Hobbybrauwer forumlid Universam een robuuste communicatie tot stand te brengen tussen Tcontrol en de iSpindel op basis van Wifi/Ethernet.

Na het dubbel resetten van de iSpindel gedraagt deze zich als een Wifi accespoint zodat je met een smartphone of PC de iSpindel kan instellen.

Je selecteert in dit scherm je normale Wifi accespunt in huis en vult het Wifi password in. Verder vul je het interval in waarin je meetwaarden van de iSpindel wil ontvangen en selecteer je als Service Type Tcontrol en vult verder het IP adres van je Tcontrol PC in. Hierna gaat de iSpindel in het opgegeven tijdsinterval de hoek, temperatuur en de batterijspanning doorgeven. In Tcontrol hoef je straks bij de nieuwe versie alleen de hoek op te geven  van de iSpindel in water en het start SG van het wort in te vullen.

Hieronder een screenshot van de testversie van Tcontrol met de door de iSpindel gemeten hoek gedeeld door drie zonder verder enige filtering. Iedere 10 seconden is hierbij als test een meetwaarde verzonden. Je ziet dat de gemeten ruis slechts 0,06º is. Bij het laatste stukje rechte lijn was de batterij leeg en is er geen meetdata meer ontvangen.


 
Een iSpindel voor mij is onderweg en na ontvangst kan ik met een echte vergisting gaan testen. Ik kijk er naar uit.

seed7

Citaat van: Henielma op 23-12-2016  22:03 uNa het dubbel resetten van de iSpindel gedraagt deze zich als een Wifi accespoint zodat je met een smartphone of PC de iSpindel kan instellen.

Ben nog niet in de code gedoken, betekent dit dat ik met een 'curl' post/put velden op de iSpindel in kan stellen? Zit er aan te denken om de iSpindel op zijn minst een batchnummer van het brouwsel mee te laten sturen (zal in de bron op de ESP natuurlijk ook het e.a. moeten aanpassen).

Edit: Intervall (van Update) mag wel met 1 'l' ;)

Ingo

William

Citaat van: Henielma op 23-12-2016  22:03 uEen iSpindel voor mij is onderweg en na ontvangst kan ik met een echte vergisting gaan testen. Ik kijk er naar uit.

Ik kan niet wachten.

Hoe lang denk je straks met één batterij te kunnen doen?

Henielma

Citaat van: seed7 op 23-12-2016  22:42 uBen nog niet in de code gedoken, betekent dit dat ik met een 'curl' post/put velden op de iSpindel in kan stellen? Zit er aan te denken om de iSpindel op zijn minst een batchnummer van het brouwsel mee te laten sturen (zal in de bron op de ESP natuurlijk ook het e.a. moeten aanpassen).

Edit: Intervall (van Update) mag wel met 1 'l' ;)

Ingo

De iSpindel gedraagt zich als een webpagina op het moment van instellen. Daarna is de iSpindel in het geval van Tcontrol communicate een tcp server die voor ieder sample een verbinding opbouwt, meetwaarden verstuurt en weer gaat slapen. Dit alles in ongeveer 5 seconden.

Henielma

Citaat van: William op 23-12-2016  22:50 uIk kan niet wachten.

Hoe lang denk je straks met één batterij te kunnen doen?

Er zit volgens mij een accu in. Met 1 lading en ieder 15 minuten een meting zou die toch 4 weken moeten meegaan.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.