Tilt hydrometer gecombineerd met vergistingssoftware Tcontrol

Gestart door Henielma, 29-11-2016 20:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henielma

Zoals aangegeven in het Tilt hydrometer topic open ik hierbij een nieuw topic om meer te laten zien van de combinatie tussen Tcontrol en de Brewometer tilt hydrometer. En verder wat de resultaten hiermee zijn.

Allereerst de opstelling zoals ik die nu gebruik.


Linksonder zie je de Lightblue bean gemonteerd in een gistflesje van White labs. Rechts zie je de Raspberry pi 2 en rechtsboven het Rpi2 beeld van het python script wat ik iets aangepast heb zodat dit script deze informatie ook naar de ethernet UDP poort 4968 van het IP adres van mijn Tcontrol PC zend. Tcontrol ontvangt deze berichten en haalt hier de temperatuur en de SG informatie uit. Aan de hand van deze informatie rekent Tcontrol vergelijkbare velden uit zoals die ook beschikbaar zijn bij de ballon koolzuurproductiesensor wanneer deze op Tcontrol aangesloten is.

Hieronder een screenshot van Tcontrol zoals dit er nu in de testversie uitziet. Het scherm is wat groter gemaakt zodat het toch nog redelijk overzichtelijk blijft.


De Brewometer tilt hydrometer geeft het SG uit in hele SG punten. Uit mijn eerdere metingen is gebleken dat dit + en - 1 SG punt is. Dit zijn sterke afwijkingen wanneer je hier de koolzuurproductie per uur uit wil berekenen. Daarom bepaalt Tcontrol het voortschrijdend gemiddelde van het afgelopen uur en wordt het SG in tiende SG punten weergegeven.

Het screenshot is van vandaag waarbij de tilt hydrometer onder een vaste hoek ligt en continue zijn temperatuur en SG uitzend. De bruin/rose curve moet dus eigenlijk vlak zijn. Dit is bijna de gehele dag zo behalve rond middernacht. Toen is gedurende ongeveer drie minuten 1097 uitgegeven terwijl normaal onder deze hoek ongeveer 1035 uitgegeven wordt. Dit is merkwaardig van de Brewometer. Hiermee krijg ik het beeld dat deze Brewometer nog niet helemaal uitontwikkeld is maar er zit zeker potentie in dit concept.

In het screenshot zijn tevens drie temperatuurcurves te zien.
Rood: Temperatuur gemeten met een DS18b20 sensor die op mijn bureau in de kamer ligt.
Wit: De ruwe waarde zoals die uit de Brewometer komt. Deze ligt op een andere tafel in dezelfde kamer. De resolutie is 0,55 ºC oftewel 1 Fahrenheit.
Groen: Het voortschrijdend gemiddelde van het afgelopen uur van de brewometer temperatuur.

Mijn bedoeling is met UDP poort 4968 ingang van Tcontrol een wat universele koppeling met mogelijk in de toekomst meerdere verschillende types tilt hydrometers te kunnen maken. In Duitsland is iemand bezig met een Wifi tilt hydrometer waarmee een dergelijke interface handig kan worden.

Is er bij de (toekomstige) Tcontrol gebruikers behoefte aan de mogelijkheid tot koppeling met een tilt hydrometer?

Jacques


William

Mooie start Herman!

Citaat van: Henielma op 29-11-2016  20:28 uIs er bij de (toekomstige) Tcontrol gebruikers behoefte aan de mogelijkheid tot koppeling met een tilt hydrometer?

Ik ben voor maar zou wel eerst willen zien hoe robuust de tiltmeter is onder verschillende omstandigheden.

Henielma

Citaat van: Jacques op 29-11-2016  21:59 uHoi Herman,

De foto is voor mij niet te zien...

Allebei (opstelling en screenshot) of alleen de opstelling is niet te zien voor je?

William

Citaat van: Henielma op 29-11-2016  22:11 uAllebei (opstelling en screenshot) of alleen de opstelling is niet te zien voor je?

Alleen de opstelling is nu niet te zien. Begin van de avond was deze wel te zien.

Henielma

Misschien is de foto met de opstelling weer voor iedereen te zien. Valt niet mee (voor mij) Google picasa en foto's delen op het forum.

jaapz

Heb je een lijstje met onderdelen die je hebt gebruikt om de tilt na te bouwen? Ik ben zeer geinteresseerd om dit ook zelf te maken.
Heb je de software die er op draait zelf geschreven? Is dat ergens online te vinden?
Hoe bereken je de helling om naar uiteindelijke SG-punten?

tdp

Citaat van: jaapz op 30-11-2016  08:28 uHeb je een lijstje met onderdelen die je hebt gebruikt om de tilt na te bouwen? Ik ben zeer geinteresseerd om dit ook zelf te maken.
Heb je de software die er op draait zelf geschreven? Is dat ergens online te vinden?
Hoe bereken je de helling om naar uiteindelijke SG-punten?

Hier is een heel topic over volgeschreven.

Henielma

Inderdaad die interessante vragen omtrent de Brewometer hardware en software graag in dat oorspronkelijke topic.

Mij valt na een dag loggen van de informatie van de Brewometer dat deze best nauwkeurig werkt. Deze geeft bij eenzelfde hoek(+ en - 1 SG punt maar dat er soms een SG waarde tussen zit die de plank misslaat. Dit is dan een sample die bijvoorbeeld van 1035 in 1 keer naar 1099 schiet en het volgende sample is weer 1035. Hierdoor krijg je een sprong in het voortschrijdend gemiddelde zoals in onderstaand screenshot te zien is aan de rose/bruine curve.



In de logging van de ruw ontvangen data is mooi terug te zien dat er een aantal keer een sample van >1090 bij zit. Mijn idee is om samples te negeren die hoger zijn dan het start SG wat Tcontrol ingevoerd krijgt + 5 SG punten. Hierdoor zou de curve beter vlak moeten blijven. Dit zal ik eens gaan doorvoeren in de test versie van Tcontrol waar ik nu mee werk.

Pim

Beide screenshots zijn niet te zien Herman (zowel die bij de foto van je opstelling als de van zojuist).

Op zich sta ik wel open voor een koppeling van Tcontrol met de tilt hydrometer maar zal het niet op korte termijn gaan aanschaffen. Ook nu gebruik ik de Tcontrol zonder de koolzuurmeting. Ik ben niet zozeer geinteresseerd in de geproduceerde hoeveelheid koolzuur maar zou het wel aardig vinden wanneer de SG data van de hydrometer te zien is in het Tcontrol scherm.

Henielma

Nu zijn de screenshots hopelijk wel te zien voor je Pim.

Pim

Citaat van: Henielma op 30-11-2016  17:18 uNu zijn de screenshots hopelijk wel te zien voor je Pim.
YES !  Gelukt  :biersmile:

Henielma

Hieronder een screenshot met de Tcontrol curves van de Brewometer (rose curve) gedurende een dag waarbij de samples die hoger zijn als het start SG genegeerd worden. De overige samples worden als voortschrijdend gemiddelde van een uur weergegeven. Je ziet dat deze curve redelijk vlak is.



Ondanks dat de SG curve weinig variatie toont zie je dat de turquoise curve toch nog tot 5 liter koolzuurproductie weergeeft. Kleine afwijkingen in het SG resulteert in berekende koolzuurproductie van 2 tot 5 liter per uur.

William

Waarom komen spikes / trillingen die in tilthoek vandaan? Komt het misschien omdat je de tiltmeter in een vaste box onder een hoek hebt geplaatst waarbij de box trillingen in het huis oppakt?

Misschien levert het meten in een vloeistof al voldoende demping op?


Henielma

In vloeistof is het inderdaad mooi gedempt. Nadeel is dat deze tilt hydrometer dan waarschijnlijk nog slechter communiceert omdat deze sensor vrij diep in de vloeistof ligt. Ik weet dat dit uiteindelijk wel het doel is. Misschien morgen eens met water proberen.

Welke spikes bedoel je eigenlijk? De witte curve is de ruwe temperatuur. Het SG is de rose curve, die heeft weinig spikes meer vind ik. In de rose curve zitten nog wel kleine verschillen. Ik denk dat je hier de nauwkeurigheid van de acceleratiesensor terugziet.

William

Citaat van: Henielma op 01-12-2016  22:08 uWelke spikes bedoel je eigenlijk? De witte curve is de ruwe temperatuur. Het SG is de rose curve, die heeft weinig spikes meer vind ik. In de rose curve zitten nog wel kleine verschillen. Ik denk dat je hier de nauwkeurigheid van de acceleratiesensor terugziet.

Ik bedoelde de uitschieters in SG naar 1090 en misschien ook de kleinere fluctuaties

hansHalberstadt

Citaat van: Henielma op 30-11-2016  11:41 uIn de logging van de ruw ontvangen data is mooi terug te zien dat er een aantal keer een sample van >1090 bij zit. Mijn idee is om samples te negeren die hoger zijn dan het start SG wat Tcontrol ingevoerd krijgt + 5 SG punten. Hierdoor zou de curve beter vlak moeten blijven. Dit zal ik eens gaan doorvoeren in de test versie van Tcontrol waar ik nu mee werk.
Dat kan natuurlijk, maai is feitelijk wel een vorm van fenomeen bestrijding. Beter is denk ik om de oorzaal te achterhalen van deze plotselinge sprongen. Vaak worden dit soort effecten toch veroorzaakt door de software. Je zou het ding eens in een lege gistingstank kunnen zetten onder een bepaalde hoek en dan zien of het effect nog optreedt. Dan kun je mechanische effecten uitsluiten. 

Ik had een soortgelijk effect bij mijn temperatuursensor die communiceert met mijn laptop.
daar bleek het probleem veroorzaakt te worden door de interactie tussen windows en de com-poort component die ik gebruik (asyncpro) ik gebruikte een standaard afhandelingstijd en die bleek te kort als windows vond dat hij eerst ontertussen wat anders moest doen, gebeurde af en toe een keer.
toen ik dat begreep kon ik het probleem snel oplossen. 

Henielma

Dat filteren van die spikes is inderdaad symptoom bestrijding maar voorlopig voor mij voldoende. Het ontwerp van de Brewometer is niet van mij en ik heb geen zin om me in de oorzaak van dit probleem te verdiepen. Ik ben op zoek of een tilt hydrometer een ballon koolzuurproductiesensor goed kan vervangen of op een andere manier in combinatie met Tcontrol toegevoegde waarde heeft.

@William,
Okay die spikes bedoel je. Trilling verwacht ik niet als oorzaak, ze treden zeker ook op wanneer er niemand thuis is of iedereen slaapt. Waarschijnlijk is het iets met software in de Brewometer zoals Hans ook al aangeeft. Of het zijn communicatiefouten dat zou ook kunnen. Ik zie het als gegeven bij de huidige versie en werk er omheen.

Vannacht de brewometer in een schaal water gelegd. Dit is het resultaat:



Een langzaam oplopende rose SG curve. Hoe kan dit dan? De Brewometer heeft de bodem geraakt en was heel langzaam vol aan het lopen. Zojuist eruit gehaald en het water weer uit het buisje gehaald. Hopelijk doet die het nog wanneer deze droog is.
Op zich is de langzaam oplopende curve wel een representatie van een vergisting alleen loopt de curve dan natuurlijk af. Binnenkort eens een echte vergisting gaan inzetten met deze Brewometer. Bijvoorbeeld 7 liter wort vergisten.

Henielma

Gisteren bezig geweest om de testopstelling voor de vergelijking Ballon koolzuurproductiesensor en de Brewometer gereed te maken. Gisteravond de Brewometer in 10 liter water gezet en deze langzaam laten opwarmen. Hieronder het resultaat.

De rose curve is het SG/3 wat de Bewometer afgeeft. Dit begint bij 1006 en eindigt bij 1014. Je krijgt de indruk dat deze oploopt met de temperatuur maar met de tijd zou ook kunnen.



Zojuist 1,2 kg suiker toegevoegd aan de 10 liter water. Eens kijken of de S33 gist met T.H.T datum 03 2011 er nog zin in heeft. De Brewometer drijft in het suikerwater en de ballon koolzuurproductiesensor is aangesloten. Morgen hopelijk meer hierover.

seed7


hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 05-12-2016  22:28 uSG daalt bij oplopende temperatuur...

Ingo
Kan misschien de uitzetting zijn van het buisje. Bij oplopende temperatuur wordt het buisje groter, dus verplaatst meer water, dus lijkt het alsof het Sg toeneemt. Daarvoor zou je dan een extra temperatuurcorrectie moeten toepassen.

seed7

Lineaire uitzettingscoëfficient PET 0,060 mm/mC°

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 06-12-2016  07:47 uLineaire uitzettingscoëfficient PET 0,060 mm/mC°

Ingo
Zou dan 0.2 SG punt verhoging opleveren per  ºC kun je dit niet mee verklaren. Dan kan het toch aan de sensor zelf liggen temperatuurcoefficient van het IC waar de versnellingssensor inzit. 

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 06-12-2016  09:43 uZou dan 0.2 SG punt verhoging opleveren per  ºC kun je dit niet mee verklaren. Dan kan het toch aan de sensor zelf liggen temperatuurcoefficient van het IC waar de versnellingssensor inzit. 


Dat zou me niet verbazen. Ik wwet niet welke sensor er in/aan de bean zit, de sensor die onze oosterburen gebruiken, MPU6050 kent duidelijk temperatuursdrift

Ingo

hansHalberstadt

Dat zijn on chip MEMS structuren gebaseerd op piezo effecten. Zetten mechanische spanning om in elektrische spanning. in de omzettingsfactor zittem temperatuureffecten die ze wel kunnen compenseren, maar je houdt een residu over. Dat kan vervelend genoeg waarschijnlijk positief of negatief zijn, per product verschillend met een statistische verdeling rondom 0 neem ik aan. Dat  zou wel vervelend zijn, want dan moet je elke tilt hydrometer apart temperatuurcompenseren op een andere manier. 


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.