Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Brand wedstrijd 2017... Session IPA!  (gelezen 51197 keer)

Offline crazyjopje

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Brand wedstrijd 2017... Session IPA!
« Reactie #225 Gepost op: 17-02-2017 03:04 u »
Als ze inderdaad bij honderd zijn gaan tellen was ik na 2weken met inschrijven slechts nummer 12?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Walter1991

• Vol lid
  • Weet wat je drinkt
« Reactie #226 Gepost op: 17-02-2017 10:09 u »
Ik heb nr 320 oid.

Max EBU moet trouwens 50 zijn, maar een IPA moet minimaal 40 zijn toch ? Weinig speling op dat gebied ;/....

Offline bierfan

• Super lid
« Reactie #227 Gepost op: 17-02-2017 10:42 u »
Dit is geen gewone Ipa toch?  :D

Offline TymonK

• Vol lid
  • IBU!
« Reactie #228 Gepost op: 17-02-2017 11:24 u »
Zeker geen gewone IPA! Lekker veel hop de de verminderde moutstort te compenseren.... ik zet in op 45 IBU maar tegelijkertijd niet teveel bitterhop...

Gisteren een paar proefbatches geproefd met wat collega brouwers... best leerzaam om wat moutstorten en hopgiften te vergelijken. Het valt nog niet mee ;-)

Maar goed vanavond brouwen voor de inzending, heb er zin in!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #229 Gepost op: 17-02-2017 15:42 u »
Als ze inderdaad bij honderd zijn gaan tellen was ik na 2 weken met inschrijven slechts nummer 12?

Bij de introductie van de Brand Porter heb ik begrepen dat ze 2 weken na de start van het inschrijven al op zo'n 100 zaten. Elk jaar zie je het aantal inzendingen toenemen...

Offline Walter1991

• Vol lid
  • Weet wat je drinkt
« Reactie #230 Gepost op: 17-02-2017 15:49 u »
Zeker geen gewone IPA! Lekker veel hop de de verminderde moutstort te compenseren... ik zet in op 45 IBU maar tegelijkertijd niet teveel bitterhop...

Gisteren een paar proefbatches geproefd met wat collega brouwers... best leerzaam om wat moutstorten en hopgiften te vergelijken. Het valt nog niet mee ;-)

Ik heb een klein rekenfoutje gemaakt en zit nu op een IBU van 27 :stom:.. twijfel om hem toch gewoon in te leveren. Aangezien ik de doordrinkbaarheid van het bier zeer goed vind.

Offline crazyjopje

• Vol lid
« Reactie #231 Gepost op: 17-02-2017 15:57 u »
Ik heb een klein rekenfoutje gemaakt en zit nu op een IBU van 27 :stom:.. twijfel om hem toch gewoon in te leveren. Aangezien ik de doordrinkbaarheid van het bier zeer goed vind.
Max 50... 27 voldoet dus aan die eis... Of het dan nog ipa is is andere vraag.

Offline Dund

• Senior lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
« Reactie #232 Gepost op: 17-02-2017 17:15 u »
Het gaat om aroma en niet om bitterheid. 50 ibu is nogal bitter als het biertje maar 3% is. Dan is er over het algemeen niet veel body ter compensatie.

Offline Nerro

• Super lid
  • Brouwerij de lachende luiaard
« Reactie #233 Gepost op: 17-02-2017 20:55 u »
Wat zijn die brandflesjes slecht af te doppen zeg! Met mijn rode hefboomafdopper moest ik twee van mijn normale gouden dopjes gebruiken omdat het zo vaak fout ging  :nut:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #234 Gepost op: 17-02-2017 21:07 u »
Wat zijn die brandflesjes slecht af te doppen zeg! Met mijn rode hefboomafdopper moest ik twee van mijn normale gouden dopjes gebruiken omdat het zo vaak fout ging  :nut:

Met een statiefkroonkurkapparaat is het geen enkel probleem...

Offline Nerro

• Super lid
  • Brouwerij de lachende luiaard
« Reactie #235 Gepost op: 17-02-2017 21:34 u »
Een beetje een wijsneuzige post Jacques, die heeft niet iedereen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #236 Gepost op: 17-02-2017 21:37 u »
Een beetje een wijsneuzige post Jacques, die heeft niet iedereen.

Het is een goede aanleiding om die aan te schaffen. Dan kun je zonder beperking elke fles bottelen waarop een 26 mm kroonkurk op past.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #237 Gepost op: 17-02-2017 22:47 u »
Zeker geen gewone IPA! Lekker veel hop de de verminderde moutstort te compenseren.... ik zet in op 45 IBU maar tegelijkertijd niet teveel bitterhop...

Morgen is het bij mij zover, giststarter is een dagje vertraagd. White Labs gist 1 maand over de datum maar hij doet het nog wel met een tweetrapsstarter.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #238 Gepost op: 17-02-2017 22:48 u »
Max 50... 27 voldoet dus aan die eis... Of het dan nog ipa is is andere vraag.
Maskeren met een goede dosis koudhop?

Offline crazyjopje

• Vol lid
« Reactie #239 Gepost op: 17-02-2017 22:50 u »
Is een optie denk?

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
  • Bierbrouwen is geen hobby, maar een passie.
« Reactie #240 Gepost op: 18-02-2017 01:31 u »
Mijn testbrouwsel is gisteren gekeurd door mijzelf en een paar bevriende bierliefhebbers.
En ik ben gelukkig want hij viel zeer goed in de smaak.
We hebben hem eerst afzonderlijk geproefd, en daarna naast de Session IPA van brouwerij Kees, een Session IPA van Brewdog en eentje van Servess La Pirata, Spaans dus.
Ongelofelijk wat voor verschillen je dan proeft.
Die van mij werd als lekkerste gekozen.
Ik was alleen bang dat mijn bier iets te donker was, maar dat valt wel mee. Hij is zeer diep goud, en wat mistig door de tarwemout.
Volgende week ga ik opnieuw brouwen voor de inzending. Met een paar kleine bijstellingen komt het helemaal goed.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #241 Gepost op: 18-02-2017 14:37 u »
Mijn testbrouwsel is gisteren gekeurd door mijzelf en een paar bevriende bierliefhebbers.
En ik ben gelukkig want hij viel zeer goed in de smaak.
We hebben hem eerst afzonderlijk geproefd, en daarna naast de Session IPA van brouwerij Kees, een Session IPA van Brewdog en eentje van Servess La Pirata, Spaans dus.
Ongelofelijk wat voor verschillen je dan proeft.
Die van mij werd als lekkerste gekozen.
Ik was alleen bang dat mijn bier iets te donker was, maar dat valt wel mee. Hij is zeer diep goud, en wat mistig door de tarwemout.
Volgende week ga ik opnieuw brouwen voor de inzending. Met een paar kleine bijstellingen komt het helemaal goed.

Daarom gebruik ik een tarwemout in het recept, ik wil (snel) een helder bier, mijn versie is ook te donker, ik geloof dat je tot 20 EBC kan gaan.
Ik zit volgens BrouwHulp op 15 EBC hopelijk klopt dat.

Als jou bier als favoriet blind gekozen is dan heb je zeker wel wat lekkers gebrouwen, die Session IPA van Kees vind ik zeker niet slecht.
Je zou bij Brand maar moeten keuren, smaaksensatie alom met al die diverse inzendingen.

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #242 Gepost op: 18-02-2017 18:05 u »
Daarom gebruik ik een tarwemout in het recept, ik wil (snel) een helder bier, mijn versie is ook te donker, ik geloof dat je tot 20 EBC kan gaan.
Ik zit volgens BrouwHulp op 15 EBC hopelijk klopt dat.

Ik twijfel nog of ik de tarwemout ga weglaten. Brand staat toe dat het bier iets mistig is, maar ja, iets mistig dat is een vage omschrijving.
Vanmiddag heb ik de kleur van het bier in het volle zonlicht weer gecontroleerd, en het is toch echt diep goud. Dus wel op de grens.
Vanavond nog even puzzelen aan de graanstort. Spannend, want smaak en aroma's van mout en hop zijn nu mooi in balans.

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #243 Gepost op: 18-02-2017 21:21 u »
Ja ik dacht dat tarwe niet nodig is, ik gebruikte het wel eens in andere beerstijlen omdat ik had gelezen dat het schuimhoudbaarheid zou verbeteren. Of dat waar is dat weet ik niet precies. Maar met een genereuze hopgift zit het met het schuim meteen ook wel goed.

Als ik dan toch met tarwe brouw, dan het liefst een stort van 40% of meer voor een (hefe)weizen, weizenbock of american wheat.

Maar goed, back on topic. Het bier staat in het vergistingsvat en of het lekker wordt dat laat ik nu maar aan de gistmannetjes over.  :nut:
(Die gek genoeg nog niet heel fanatiek zijn #LAGFASE)

Het mooie van zo, een brouwwedstrijd is dat je nooit weet wat er uitkomt.

Offline Walter1991

• Vol lid
  • Weet wat je drinkt
« Reactie #244 Gepost op: 19-02-2017 21:20 u »

Ik heb er inderdaad 2x zoveel dryhop ingegooid  :proost:

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #245 Gepost op: 25-02-2017 18:54 u »
Ik ben bezig om de receptformatuur Session IPA van Brand in te vullen.
Ik heb hier een vraagje over:
Bij de IngrediŽnten wordt voor mout het extactrendement (%) gevraagd.
Wat wordt hier nu precies bedoeld? Het potentieel extract van het type mout? Of je eigen Brouwzaalrendement?

Groet,
Peter

Offline Fermon

• Senior lid
« Reactie #246 Gepost op: 25-02-2017 19:13 u »
Ik ben bezig om de receptformatuur Session IPA van Brand in te vullen.
Ik heb hier een vraagje over:
Bij de IngrediŽnten wordt voor mout het extactrendement (%) gevraagd.
Wat wordt hier nu precies bedoeld? Het potentieel extract van het type mout? Of je eigen Brouwzaalrendement?

Groet,
Peter

Deze vraag heb ik ook een tijdje geleden gevraagd op dit topic...zie het antwoord op pagina 6 van dit topic.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,32875.125.html

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #247 Gepost op: 25-02-2017 21:00 u »
Vrumona,

Ja ik had eroverheen gelezen, de info op pagina 6 geeft inderdaad duidelijkheid. De link die je van Boaz Disselkoen kreeg doorgestuurd beschrijft inderdaad het klassieke Brouwzaal rendement.

Zelf werk ik met de moderne versie: rendement t.o.v. het potentieel extract van de mout. Deze waarde is voor alle moutsoort gelijk en dit getal zegt veel meer over de prestatie van je brouwproces.

Bij het gebruik van het klassieke Brouwzaalrendement is de berekende waarde ook afhankelijk van het potentieel extract van de mout. En het potentieel extract verschilt per moutsoort, bijvoorbeeld:
Pilsmout potentieel extract: 77% (gecorrigeerd voor vochtgehalte).
Caramelmout potentieel extract: 61%.

Omdat ik nooit met het klassieke Brouwzaalrendement werk (nu voor het eerst) vraag ik me alleen af of ze bij Brand geÔnteresseerd zijn in het Brouwzaalrendement van de totale moutstort, of dat ze het willen zien doorberekend per moutsoort.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #248 Gepost op: 25-02-2017 21:54 u »
Omdat ik nooit met het klassieke Brouwzaalrendement werk (nu voor het eerst) vraag ik me alleen af of ze bij Brand geÔnteresseerd zijn in het Brouwzaalrendement van de totale moutstort, of dat ze het willen zien doorberekend per moutsoort.

Het is maar net waarmee je gewend bent om te werken. In grote commerciŽle brouwerijen wordt met de klassieke methode gewerkt omdat daar mee de werkelijke opbrengst van de mouten kan worden berekend.
Het potentiŽle extract waarmee wij werken is niet echt accuraat omdat per batch het maximale rendement net een beetje anders kan zijn.

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #249 Gepost op: 25-02-2017 23:37 u »
Het is maar net waarmee je gewend bent om te werken. In grote commerciŽle brouwerijen wordt met de klassieke methode gewerkt omdat daar mee de werkelijke opbrengst van de mouten kan worden berekend.
Het potentiŽle extract waarmee wij werken is niet echt accuraat omdat per batch het maximale rendement net een beetje anders kan zijn.

Ja dat begrijp ik. En dat betekent dus dat het Brouwzaalrendement van de totale graanstort moet worden ingevuld, en niet berekend voor iedere mout afzonderlijk. TOCH?
De receptuur format van Brand is op een aantal punten onduidelijk. Het lijkt nu of je per moutsoort het Brouwzaalrendement moet opgeven. Het was duidelijker geweest als ergens bij procesparameters om het (klassieke) Brouwzaalrendement werd gevraagd.

Tags: