Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Brand wedstrijd 2017... Session IPA!  (gelezen 35746 keer)

Online Wolter

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Land: nl
  • Als het bier gesmurft is smurfen we het bier..
    • Amsterdamse Brouw Vereniging de Bierkaai
Re: Brand wedstrijd 2017... Session IPA!
« Reactie #75 Gepost op: 01-12-2016 19:54 u »
Nee ik ben als het goed is een van de winnaars van 2017...

Vorig jaar was er iemand die ook twee batches wilde bottelen en vroeg of hij standaard kroonkurken mocht gebruiken en dat mocht toen...
Op die fiets. Dan moeten het waarschijnlijk wel zilver of goudkleurige doppen zijn volgens de richtlijnen bij veel andere wedstrijden gelden.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #76 Gepost op: 01-12-2016 20:19 u »
Volgens mij zien de keurders bij Brand de flesjes en dus ook de dopjes niet dus maakt het niet uit wat je erop doet. Vorig jaar had ik zilverkleurige doppen en ook geen prijs.  ;)

Online Edwarff

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #77 Gepost op: 01-12-2016 20:26 u »
Ik zie Bart wel als kandidaat voor de in Utrecht beruchte IBU brouw wedstrijd. Er gaan geruchten dat hij een zware stout met Roze doppen heeft ingeleverd.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #78 Gepost op: 01-12-2016 20:44 u »
Wat is dat voor lui gedoe. De brouwer steekt er zijn ziel en zaligheid in om vervolgens niet geproefd te worden.

Elk jaar worden er bieren niet geproefd omdat ze (redelijk ver) buiten de specificaties vallen.

Als het bier geweldig smaakt, wat maakt het dan voor ene !@#$&* uit wat voor pH het heeft!?

Dat hem nu het punt, als je buiten deze range valt is het bier of veel te zuur (bij te lage pH) of te wrang van smaak (bij een te hoge pH). In de praktijk zal deze specificatie voor het overgrote gedeelte van de ingezonden geen probleem zijn. Meet maar eens voor de aardigheid de pH van jouw gebrouwen bieren (wel natuurlijk bier meten dat ontdaan is van koolzuurgas).

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #79 Gepost op: 01-12-2016 23:15 u »
wel natuurlijk bier meten dat ontdaan is van koolzuurgas.
Wat is de invloed van koolzuur op de pH waarde?

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #80 Gepost op: 01-12-2016 23:42 u »

De naam zegt het al...

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #81 Gepost op: 07-12-2016 12:17 u »

We gaan dus met z'n allen session IPA's brouwen.

Kratje met flesjes, doppen en etiketten is binnen. I.pv. de, in de begeleidende brief genoemde, 15 etiketten zijn er maar 12 meegestuurd. Nu nog een recept uitproberen.

Hopbier

Offline Nerro

• Super lid
  • Brouwerij de lachende luiaard
« Reactie #82 Gepost op: 07-12-2016 15:50 u »

Zie de Engelstalige wikipedia pagina over carbonzuur: https://en.wikipedia.org/wiki/Carbonic_acid. Bij 2.5 volumes is de pH van een (verder ongebufferde) waterige oplossing 3,72. Aangezien bier doorgaans een hogere pH van rond de 4,5 heeft kun je concluderen dat bier een buffer is van voldoende sterkte om het effect van de CO2 teniet te doen.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #83 Gepost op: 07-12-2016 21:15 u »
Zie de Engelstalige wikipedia pagina over carbonzuur: https://en.wikipedia.org/wiki/Carbonic_acid. Bij 2.5 volumes is de pH van een (verder ongebufferde) waterige oplossing 3,72. Aangezien bier doorgaans een hogere pH van rond de 4,5 heeft kun je concluderen dat bier een buffer is van voldoende sterkte om het effect van de CO2 teniet te doen.

Zelfgebrouwen bier heeft vaak een pH waarde onder de 4,5. Meet maar eens de pH-waarde van jouw bier met een nauwkeurige pH meter.

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #84 Gepost op: 07-12-2016 21:29 u »
Bedankt voor de link maar helaas begrijp ik er niet bijster veel van.
De pH van mijn bieren die ik heb gemeten ligt rond de 4.
Maar dat is tot nog toe wel gemeten met koolzuur dus in werkelijkheid ligt de pH wat hoger als ik het goed begrijp?

Offline Nerro

• Super lid
  • Brouwerij de lachende luiaard
« Reactie #85 Gepost op: 07-12-2016 22:22 u »
Dat klopt. Het koolzuurgas drukt de pH nog wat omlaag t.o.v. van bier zonder prik.

Offline Eskil

• Vol lid
  • G.H.B Genooier Hoes Brouwerie
    • Genooier Hoes Brouwerie
« Reactie #86 Gepost op: 17-12-2016 10:20 u »
Ik ben niet zo van de wedstrijdjes en ook niet zo van de IPA, daarom heb ik me maar wel ingeschreven voor de Brand wedstrijd 2017.
Gisteren heb ik een halve krat studie materiaal gekocht in een craftbeer/shop in Duitsland. (Het klinkt steeds onwaarschijnlijker maar het is echt waar).
  De  Session IPA ; het studiemateriaal wat ik ter beschikking had viel in 2 delen uit elkaar : 1- slap spul  , en spul met smaak maar weinig alcohol. Ik heb expres gezocht naar verschillende productie data van hetzelfde bier en hier tussen proef je wel degelijk verschil, het veranderd van smaakvol, naar slap spul. En wat mij opvalt is dat ik Session IPA mèt tarwe lekkerder en interessanter vind, maar dat is persoonlijk.
De vraag is waar Brand naar op zoek is, een normale Ipa met water erbij (categorie Slap-spul) of iets met weinig alcohol dat qua smaak interessant is en afwijkt van hun bestaande IPA.
Ik heb ondertussen wel een idee van wat ik ga brouwen, tijd genoeg voor wat experimenten want zo'n biertje zit bij mij binnen 2 weken in de fles.

Offline Marksbrew

• Junior lid
  • **
  • Nano-brouwer
« Reactie #87 Gepost op: 17-12-2016 12:35 u »
Ik ben niet zo van de wedstrijdjes en ook niet zo van de IPA, daarom heb ik me maar wel ingeschreven voor de Brand wedstrijd 2017.
Gisteren heb ik een halve krat studie materiaal gekocht in een craftbeer/shop in Duitsland. (Het klinkt steeds onwaarschijnlijker maar het is echt waar).
  De  Session IPA ; het studiemateriaal wat ik ter beschikking had viel in 2 delen uit elkaar : 1- slap spul  , en spul met smaak maar weinig alcohol. Ik heb expres gezocht naar verschillende productie data van hetzelfde bier en hier tussen proef je wel degelijk verschil, het veranderd van smaakvol, naar slap spul. En wat mij opvalt is dat ik Session IPA mèt tarwe lekkerder en interessanter vind, maar dat is persoonlijk.
De vraag is waar naar op zoek is, een normale Ipa met water erbij (categorie Slap-spul) of iets met weinig alcohol dat qua smaak interessant is en afwijkt van hun bestaande IPA.
Ik heb ondertussen wel een idee van wat ik ga brouwen, tijd genoeg voor wat experimenten want zo'n biertje zit bij mij binnen 2 weken in de fles.
Qua studiemateriaal vind ik de session ipa van brouwerij Kees een heel mooi voorbeeld.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #88 Gepost op: 22-12-2016 15:19 u »
Ik zie nergens staan of ze een Engelse IPA of een Amerikaanse ipa zoeken. Dat laat in ieder geval de hopkeuze vrij.

Offline Bart LJ

• Vol lid
  • IBU: Ik Brouw in Utrecht
« Reactie #89 Gepost op: 22-12-2016 16:16 u »
Ik gok dat ze gecharmeerd zijn van de Amerikaanse Session ipa's...

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #90 Gepost op: 22-12-2016 16:32 u »
Dat idee heb ik ook, terwijl er heel toegankelijke Engelse (sessie) IPA's zijn die vanuit een commercieel oogpunt wellicht een groter publiek aanspreken.

Offline Bart LJ

• Vol lid
  • IBU: Ik Brouw in Utrecht
« Reactie #91 Gepost op: 22-12-2016 19:34 u »
Volg je smaak en wie weet val je in positieve zin op!

Offline PrinsHeerlijk

• Vol lid
    • Thuisbrouwerij Prins
« Reactie #92 Gepost op: 04-01-2017 13:29 u »
Ik heb mezelf op 20 december vorig jaar aangemeld, maar ik heb nog geen krat/pakketje thuis gekregen. Klopt dat denken jullie?  :degroeten:

Offline Dund

• Senior lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
« Reactie #93 Gepost op: 04-01-2017 13:39 u »
Ik al eerder ook nog geen krat. Ik moet nog gaan brouwen dus ik heb geen haast.

Offline Rich

• Senior lid
  • The past is alive
« Reactie #94 Gepost op: 04-01-2017 15:21 u »
DHL is er mee bezig, had de mijne maandag.

Offline hopjesvla

• Junior lid
  • **
  • Picobrouwerij Brouwwerk
    • Brouwwerk
« Reactie #95 Gepost op: 04-01-2017 15:23 u »
ik zit zo eens te lezen en ik zie dus dat je dus flesjes en zo van Brand krijgt, maar waar vind ik die info op hun site? Verder worden de flesjes opgehaald..maar waar, thuis? ook die info mis ik ergens? Of mis ik gewoon een complete site?  :P

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #96 Gepost op: 04-01-2017 15:32 u »
Op 02-01-2017 heb ik een mailtje ontvangen met het verzoek om mijn naam en (wedstrijd) nummer ter controle retour te mailen.
Misschien is er iets niet helemaal goed gegaan en moet het ea gecontroleerd worden.

Offline henkie

• Vol lid
  • excuus voor eventuele interventie
« Reactie #97 Gepost op: 04-01-2017 20:04 u »
Vandaag kratje gekregen. 16-dec aangemeld.

Offline crazyjopje

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #98 Gepost op: 04-01-2017 20:17 u »
Ik had het kratje al een ruime week in huis en werd inderdaad ook gevraagd naam en nummer door te geven...ik vermoed ter controle of alles goed overgekomen is ...niets verkeerd gelabeld en bezorgt bijvoorbeeld..
Had na 3.5week na aanmelden krat in huis

keep it burning

Offline Biertje1985

• Super lid
« Reactie #99 Gepost op: 04-01-2017 20:44 u »
Gewoon ter controle of er geen fouten gemaakt zijn, en of alles in goede orde is ontvangen, ik vind het bijzonder goed georganiseerd zover. :degroeten:

Tags: