Brand wedstrijd 2017... Session IPA!

Gestart door Wolter, 28-11-2016 10:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adbrouwt

Citaat van: SanderH op 28-11-2016  18:37 uIk voorzie een run op saison gisten!
Die zou ik dan weer niet nemen denk ik  ;)

Hay

Misschien leuk om te maken maar commercieel gezien weer niet echt interessant.
Als ze echt iets commercieel interessant hadden willen maken moeten ze toch richting het (saaie?) Belgische assortiment gaan denken.
Daar hebben ze ook niet veel van in het assortiment, een mooie tripel of dubbel zou goed passen.
Met de huidige varianten die voortkomen uit de brouwwedstrijden wil het niet echt vlotten.

zilver_brouwer

Citaat van: SanderH op 28-11-2016  18:37 uIk voorzie een run op saison gisten!

Maar toch, ik zie hier wel een uitdaging in. Ga toch eens ter rade bij mezelf om me toch eens in te schrijven. Idee voor een recept is er al. Gist nog niet... :weetniet:

Een saison is toch wel heel anders dan een session IPA.  ;D Maar wie weet wat het effect is.  :P

Hoppenbrouwers

Citaat van: SanderH op 28-11-2016  18:37 uIk voorzie een run op saison gisten!
Het moet een session IPA worden hé. Geen saison IPA ;)

Fermon

Ik ga het proberen, net ingeschreven. We gaan het zien...

Biertje1985

Ik ga er dit keer ook een gokje aan wagen, al is het  maar voor het uitgebreide keuringsformulier met de exacte waardes. Want ik zie me nog niet winnen tussen de hobby pro's!

Underdike

Ik wil graag een laag-alcoholisch bier brouwen, maar háát (ik herhaal, háát die hop-heavy shit)  >:(
Jammer...

Pilsmout, beetje Münchener + beetje Vienna, dubbel-decoctie, Nottingham gist, en uitgebreid hopschema bijvoorbeeld? Ik ga me d'r toch maar niet aan wagen... wil het zelf niet drinken  >:D

Dund

Heb toevallig afgelopen weekend nog een session ipa gebotteld. Ik ga me zeker inschrijven. Misschien mijn favoriete ipa recept iets verlagen in alcohol om binnen de marge te komen. Goede keus van brand ipa en session ipa zijn echt opkomende bieren die je steeds vaker ziet.

Jacques

Citaat van: Hay op 28-11-2016  18:41 uMisschien leuk om te maken maar commercieel gezien weer niet echt interessant.
Als ze echt iets commercieel interessant hadden willen maken moeten ze toch richting het (saaie?) Belgische assortiment gaan denken.
Daar hebben ze ook niet veel van in het assortiment, een mooie tripel of dubbel zou goed passen.
Met de huidige varianten die voortkomen uit de brouwwedstrijden wil het niet echt vlotten.

Een tripel en dubbel zitten al in het assortiment van de eigenaar van de Brand brouwerij...

Een session IPA is een hele logische keuze voor een brouwerij als Brand die zich als craft brouwerij wil profileren. Het is voor ons hobbybrouwer een mooie uitdaging om een laag alcoholisch bier te brouwen met veel smaak. In de USA heb ik veel smakelijke varianten gedronken.
We hebben deze keer de tijd om meerdere brouwsels te brouwen. Als je mee wilt doen zou ik dat zeker doen.

Het bier hoeft overigens niet uitgesproken bitter te zijn. Er is een maximum gesteld en geen ondergrens. Wel moet het bier een duidelijk hoparoma te hebben. Late hopgiften en koudhoppen helpen je daarbij. Verder raad ik iedereen aan om goed naar de specificaties te kijken en die in acht te nemen. De kans dat je tot de finalisten behoort wordt daardoor een heel stuk groter.

Zo dat waren mijn tips. Omdat het een wedstrijd is (waaraan ik waarschijnlijk ook aan ga deelnemen) geef ik er geen meer.

Adbrouwt

Citaat van: Jacques op 28-11-2016  21:50 uZo dat waren mijn tips. Omdat het een wedstrijd is (waaraan ik waarschijnlijk ook aan ga deelnemen) geef ik er geen meer.
Ach toe Jacques nog 1 tip. Welke giststam gebruikt Brand bijvoorbeeld  ;) Ik heb trouwens wel de indruk dat het iets minder ingekaderd. Dus dat is lekker.

William

Citaat van: Adbrouwt op 28-11-2016  22:13 uAch toe Jacques nog 1 tip. Welke giststam gebruikt Brand bijvoorbeeld  ;) Ik heb trouwens wel de indruk dat het iets minder ingekaderd. Dus dat is lekker.

Dezelfde als dat Jeroen heeft gebruikt in de IPA. Is gemakkelijk voor het gistmanagement van Brand.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Adbrouwt op 28-11-2016  22:13 uIk heb trouwens wel de indruk dat het iets minder ingekaderd. Dus dat is lekker.
Een pH tussen 4.05 en 4.65 is voor jou een heel ruim en breed kader?

Wolter

Citaat van: William op 28-11-2016  22:30 uDezelfde als dat Jeroen heeft gebruikt in de IPA. Is gemakkelijk voor het gistmanagement van Brand.


Misschien hebben ze die ook wel aangepast?

Dund

Volgens welke norm wordt de kleur en ibu bepaald trouwens? Morey, tinseth, etc? Met name kleur maakt nogal een groot verschil.

Wolter

Citaat van: Dund op 29-11-2016  08:22 uVolgens welke norm wordt de kleur en ibu bepaald trouwens? Morey, tinseth, etc? Met name kleur maakt nogal een groot verschil.

Vorig jaar was daar ook een discussie over. In het topic mbt de wedstrijd van afgelopen jaar is aangegeven hoe je die berekening qua kleur moet interpreteren.

Brouwers

Citaat van: Dund op 29-11-2016  08:22 uVolgens welke norm wordt de kleur en ibu bepaald trouwens? Morey, tinseth, etc? Met name kleur maakt nogal een groot verschil.

Via EBC https://nl.wikipedia.org/wiki/EBC
Morey en Tinseth zijn modellen die zoveel mogelijk de realiteit proberen te benaderen. Het is dus een gok of je kleur in werkelijkheid overeenkomt met de werkelijkheid. Om te testen of het klopt zul je met jodium aan de slag moeten, of het erop wagen.
Persoonlijk zou ik het erop wagen. Bij de porter bleek ook dat niet alle specs even hard waren. Verwacht niet dat als een bier 21 EBC dat ze hem dan meteen afkeuren, maar het blijft natuurlijk een gok.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 28-11-2016  21:50 uEen tripel en dubbel zitten al in het assortiment van de eigenaar van de Brand brouwerij...

Je bedoeld de Affligem bieren?

Brand schrijft: >Session IPA staat bekend om om de sterke hopbitterheid en hop smaak met een lager, 'sessionable', alcohol gehalte.

Door het lagere alcoholgehalte wordt Session IPA omschreven als een 'lichter'  bier.  de thuisbrouwer moet namelijk zoeken naar een optimale balans tussen oorspronkelijk IPA bier en het lagere alcoholgehalte. >

Oorspronkelijke IPA had (vergeleken met de huidige IPA's) niet zo'n hoog alcoholgehalte.

Hopbier

Sjaak_Deventer

Citaat van: Dund op 29-11-2016  08:22 uVolgens welke norm wordt de kleur en ibu bepaald trouwens? Morey, tinseth, etc? Met name kleur maakt nogal een groot verschil.

Heb daar gisteren een mail over gestuurd. Krijg nog antwoord daarop!


Biertje1985

Die pH waardes, een maisch is normaal zo een 5,3 wat ik meestal probeer te bereiken met een heel klein beetje melkzuur.
Maar hoe kan je berekenen wat het eind pH is. De vergisting zal de pH denk ik iets verder verlagen. Met andere woorden hoe kan ik ervoor zorgen dat de pH tussen de 4 en 4.65 wanneer het bier in de fles zit? :weetniet:

Markiej87

Ik zou gewoon niet te moeilijk doen en doen wat je altijd doet, lijkt me niet dat Brand ineens zwaar afwijkende eisen gaat stellen.

Dund

Citaat van: Sjaak_Deventer op 29-11-2016  19:44 uHeb daar gisteren een mail over gestuurd. Krijg nog antwoord daarop!

Top! Ik ben benieuwd wat eruit komt.

Jacques

Citaat van: Biertje1985 op 29-11-2016  20:21 uDie pH waardes, een maisch is normaal zo een 5,3 wat ik meestal probeer te bereiken met een heel klein beetje melkzuur.
Maar hoe kan je berekenen wat het eind pH is. De vergisting zal de pH denk ik iets verder verlagen. Met andere woorden hoe kan ik ervoor zorgen dat de pH tussen de 4 en 4.65 wanneer het bier in de fles zit? :weetniet:

Een pH tussen 4.05 en 4.65 is zeer ruime marge.

Al een tijdje volg ik de pH van mij bieren tijdens de vergisting.
Hier even een overzicht van de pH tijdens de vergisting van mijn laatste bier

Start vergisting 5,28
Na 2 dagen 4,28 (hoofdgisting)
Na 4 dagen 4,12 (start nagisting)
Na 6 dagen 4,14
Na 8 dagen 4,15 (einde nagisting)
Na 13 dagen 4,21 (bottelen)

Gerb

Wat mij opvalt dat er dit keer niet specifiek om Amerikaanse hopsoorten gevraagd wordt.
Ik twijfel om mee te doen.

Thamerdal

Uit de mail:

"Binnen drie weken ontvangt u een krat met 24 flessen, 13 etiketten en kroonkurken."

Waarom nu al de flessen en kratten afsturen? Uiterlijke inleverdatum is pas 31 maart...

Hoppenbrouwers

Citaat van: Jacques op 29-11-2016  21:28 uEen pH tussen 4.05 en 4.65 is zeer ruime marge.
Dat mag je natuurlijk vinden. Maar ik vind m onnodig. Ik weet dat zij die het organiseren de regels bepalen maar als er steeds meer kaders bij komen wordt je vrijheid meer en meer ingeperkt en dus ook minder leuk.

Eerder hadden ze dit ook niet.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.