Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Iemand ervaring met Mangrove Jack M-31  (gelezen 6074 keer)

Offline JBL

• Senior lid
  • Land: nl
  • Smaakevolutie is een grenzeloos begrip
Iemand ervaring met Mangrove Jack M-31
« Gepost op: 20-11-2016 12:11 u »
Heeft er iemand ervaring met Mangrove Jack M-31 (Belgian Tripel)? Doet'ie wat wordt beloofd: kruidig, fruitig enz.

Ik ga drie keer hetzelfde recept vergisten bij dezelfde temperatuur, maar met drie verschillende gisten: Fermentis T-58, Fermentis BE-256 (Abbaye) en MJ M-31.
Ik heb het recept al een keer eerder vergist met T-58 en dat gaf een heerlijke tripel (helaas op). Maar misschien geeft een van beide anderen een nog veel mooier resultaat? :biersmile:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Zuidema

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Proost!
Re: Iemand ervaring met Mangrove Jack M-31
« Reactie #1 Gepost op: 20-11-2016 12:17 u »
Ik ben benieuwd wat je gaat constateren. 

Wij hebben op het moment een tripel in de vergisting met de BE-256.

We twijfelde zelf over de gistkeus toch voor de BE-256 gekozen ivm de vergistingsgraad.

Proost!

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #2 Gepost op: 20-11-2016 12:40 u »
Ik ben benieuwd wat je gaat constateren. 

Ik laat het weten, maar dat zal nog wel even duren.
Mijn ervaring is dat een tripel pas na een half jaar optimaal van smaak is.   :slaperig:

We twijfelde zelf over de gist keus toch voor de BE-256 gekozen ivm de vergistingsgraad .

Jullie willen een zo hoog mogelijke vergistingsgraad? Waarom? Minder mout en dus een kostenbesparing? Of een hoger alcoholgehalte (en wellicht een wat drogere afdronk)?

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
    • Brouwerij Onder de Boompjes
« Reactie #3 Gepost op: 20-11-2016 12:57 u »
Onlangs heb ik er een Blonde gebrouwen met de M31.
Deze gist heeft veel weg van een Saison. De vergisting eindigde op 1004 (vanaf 1051), de smaak is kruidig met wat fruit.
Tijdens de vergisting een enorme banaantjes lucht, maar daar is weinig van te proeven in het eindresultaat.

Ik heb het bier net gebotteld, ik zal later een proefnotitie in deze draad zetten.
Vanwege de hoge vergistingsgraad zou ik geen suiker gebruiken in de stort, tenzij je een droog bier wilt.

Bert

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 20-11-2016 13:09 u »
Onlangs heb ik er een Blonde gebrouwen met de M31.
Deze gist heeft veel weg van een Saison. De vergisting eindigde op 1004 (vanaf 1051), de smaak is kruidig met wat fruit.
Tijdens de vergisting een enorme banaantjes lucht, maar daar is weinig van te proeven in het eindresultaat.

Ik ben zelf de vergelijking begonnen de M31. Staat nu te vergisten op 21 ºC. Hoofdvergisting loopt ten einde, maar ik heb geen banaantjes geroken. Wel een iets kruidige gangbare gistlucht.
Bij welke temperatuur heb jij vergist?
Kruidig met wat fruit lijkt aardig op de omschrijving die MJ aan dit gist geeft.

Vanwege de hoge vergistingsgraad zou ik geen suiker gebruiken in de stort, tenzij je een droog bier wilt.

Ik doe driemaal hetzelfde recept met 12% suiker. Bij de T-58 is dat een mooie en kruidige tripel geworden.
Ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren... Had jij suiker in de stort?

Offline Rich

• Senior lid
  • Tonight let it be Schraderbräu
« Reactie #5 Gepost op: 20-11-2016 13:33 u »
Ik heb met deze gist ook een zeer hoge vergistingsgraad gezien, van 1.076 naar 1.002. Zeer rappe vergisting bij omgevingstemp van 20°.

Offline Zuidema

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Proost!
« Reactie #6 Gepost op: 20-11-2016 16:06 u »
Ik laat het weten, maar dat zal nog wel even duren.
Mijn ervaring is dat een tripel pas na een half jaar optimaal van smaak is.   :slaperig:

Jullie willen een zo hoog mogelijke vergistingsgraad? Waarom? Minder mout en dus een kostenbesparing? Of een hoger alcoholgehalte (en wellicht een wat drogere afdronk)?
A

Het laatste een drogere afdronk. Gister gebrouwen begin Sg 1070. We zijn benieuwd wat het gaat brengen. Hopelijk een mooi en lekker bier. Het rook al erg lekker in de gistkast.

Proost!

Offline stiaanke

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
« Reactie #7 Gepost op: 20-11-2016 16:17 u »
Jacques heeft in een ander topic deze gist samen met nog 2 andere Belgische gisten getest.

Dit was het resultaat.

M31 Belgian Tripel
Eind SG 1005
SVG 92%
Alcohol 7,2%
pH 4,27

Smaak
drogend mondgevoel
hogere alcoholen
fruitig
alcoholisch

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 20-11-2016 16:50 u »
Jacques heeft in een ander topic deze gist samen met nog 2 andere Belgische gisten getest.

Dit was het resultaat.

M31 Belgian Tripel
Eind SG 1005
SVG 92%
Alcohol 7,2%
pH 4,27

Smaak
drogend mondgevoel
hogere alcoholen
fruitig
alcoholisch

Dank je. Deze topic heb ik gemist... Ik ga hem even opzoeken.  :groots:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 20-11-2016 21:39 u »
Dank je. Deze topic heb ik gemist... Ik ga hem even opzoeken.  :groots:

Zoeken op het forum wordt, zo lijkt het, steeds minder gedaan.

Kopieer het onderstaande en plak het in Google
m31 site:http://www.hobbybrouwen.nl/forum

Naast de test heb ik de gist ook gebruikt voor een bier. Daarbij is het SG van 1082 naar 1002 gegaan. In dit brouwsel zat 30% carabelge en geen suiker. Deze gist kent dus een ongekend hoge vergistingsgraad.
Het bier is overigens heerlijk geworden. De kruidige peperige smaak overheerst in dit bier niet. Komt ook doordat ik het bier ook een tijdje op houtsnippers heb gezet.

Offline P3SM

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 21-11-2016 09:54 u »
Citaat
Naast de test heb ik de gist ook gebruikt voor een bier. Daarbij is het SG van 1082 naar 1002 gegaan. In dit brouwsel zat 30% carabelge en geen suiker. Deze gist kent dus een ongekend hoge vergistingsgraad.
Het bier is overigens heerlijk geworden. De kruidige peperige smaak overheerst in dit bier niet. Komt ook doordat ik het bier ook een tijdje op houtsnippers heb gezet.

Op welke temperatuur heb je dit bier laten vergisten? Ik heb een tripel gebrouwen met deze gist waarbij ik precies in het midden (23C) van de range (18-28C) ben gaan zitten en vond dat de hogere alcoholen toch wel erg aanwezig waren.

Offline Freddie

• De Roode Toren
  • Junior lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 21-11-2016 10:28 u »
Heb een batch tripel gesplitst, een deel met de M31 en een deel met Wyeast 3787. Zelf vind ik de batch vergist met de 3787 lekkerder. Heb het ook door een aantal andere mensen laten proeven  samenvol en die vonden ook de 3787 lekkerder. De tripel vergist met de M31 is veel kruidiger en scherper. Op zich ook lekker, maar als je de keuze hebt ga ik voor de 3787 en dat gaan we a.s. woensdag dan ook doen!

Aan de andere kant is experimenteren gewoon heel erg leuk en leerzaam dus succes! :)

Fred

Offline errr

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #12 Gepost op: 21-11-2016 10:46 u »
Gisteren heb ik een Quadrupel gebotteld welke vergist is met de M31 (ca. 5% kandijsiroop in het recept opgenomen).  Het begin SG was 1088 en eind SG was 1007. In de eerste week vergist naar SG 1009, daarna overgeheveld en dus nog door vergist naar SG 1007. Tijdens de vergisting rook het bier erg fruitig. Tijdens het bottelen uiteraard ook geproefd, maar dat vind ik nog lastig te beoordelen (de alcohol was wel aanwezig in ieder geval).

Offline Rich

• Senior lid
  • Tonight let it be Schraderbräu
« Reactie #13 Gepost op: 21-11-2016 10:56 u »
Ik vond na twee weken op fles mijn tripel ook nog erg scherp en veel alcohol 'hotness', wat men noemt raketbrandstof. Dit rijpt er wel vrij snel uit, nu al weer een heel ander bier.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 21-11-2016 20:02 u »
Op welke temperatuur heb je dit bier laten vergisten? Ik heb een tripel gebrouwen met deze gist waarbij ik precies in het midden (23C) van de range (18-28C) ben gaan zitten en vond dat de hogere alcoholen toch wel erg aanwezig waren.

Ik heb het bier vergist bij 19,5 ºC. Geënt bij 18 ºC, daarna in 12 uur geleidelijk laten stijgen.

Bij mijn bier zijn weinig hogere alcoholen te proeven, wel proef je dat het bier zeer alcoholisch is maar dat is met zo'n hoog alcoholgehalte niet zo vreemd.

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 29-11-2016 17:13 u »
Ik begin een beetje ongerust te worden.
Ik had begrepen dat het een snelle vergister is, maar dat is bij mij niet het geval.
Na 11 dagen vergisten op 21 ºC leek het gist gisteravond te zijn gestopt. Ik heb de temperatuur toen geleidelijk verlaagd naar 16 ºC .
Maar tot mijn grote verbazing stond het water in het waterslote weer op scherp toen ik zojuist even keek, en kwamen er met enige regelmaat (om de 10 / 15 seconden) een heel klein blubje los.

Het gist leek gisteren nog uitvergist (blubje per 5 minuten). Door de temperatuurverlaging zou het nog passiever moeten worden, maar integendeel...
Wat zou hiervan de reden kunnen zijn?  :weetniet:
Infectie?
Een kleine spontane heropleving van het gist?
Activatie omdat de deur van de klimaatkast even openging, waardoor licht en warme lucht binnenstroomde?
Iemand een idee?

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #16 Gepost op: 29-11-2016 20:40 u »
Ik begin een beetje ongerust te worden.
Ik had begrepen dat het een snelle vergister is, maar dat is bij mij niet het geval.

Het was mij wel en niet een snelle vergister. De hoofdvergisting was in 3 dagen voorbij, maar daarna heeft de gist nog een week staan "na te pruttelen".
De door jou genoemde 11 dagen zij dus niet zo gek.
Bij een blubje in de 5 minuten ga ik bottelen. Bedenk ook dat verwarmen en koelen activiteit in het waterslot veroorzaakt.

Bert

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 30-11-2016 12:20 u »
Het was mij wel en niet een snelle vergister. De hoofdvergisting was in 3 dagen voorbij, maar daarna heeft de gist nog een week staan "na te pruttelen".
De door jou genoemde 11 dagen zij dus niet zo gek.
Bij een blubje in de 5 minuten ga ik bottelen. Bedenk ook dat verwarmen en koelen activiteit in het waterslot veroorzaakt.

Bert

Ik denk dat je gelijk hebt, Bert, en dat de activiteit het gevolg was koelen/opwarmen in de klimaatkast (hoewel het maar kleine temperatuurschommelingen betreft).
Vanmorgen gebotteld. Eind sg 1000, dus inderdaad een behoorlijke doorwerker.
Over de smaak kan ik nog niet veel zeggen: peperig, kruidig, weinig zoet, maar kan nog alle kanten op.
Wat me wel opviel is dat bij het overhevelen naar het bottelvat méér gistkorreltjes dan anders zijn meegekomen. Althans, ik neem aan dat het gistkorreltjes zijn: geen lichte blub (hoewel die ook wel een beetje), maar donkere stukjes...  :o
Herkent iemand dit?

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #18 Gepost op: 30-11-2016 19:54 u »
Wat me wel opviel is dat bij het overhevelen naar het bottelvat méér gistkorreltjes dan anders zijn meegekomen. Althans, ik neem aan dat het gistkorreltjes zijn: geen lichte blub (hoewel die ook wel een beetje), maar donkere stukjes...  :o
Herkent iemand dit?
Afgelopen zondag heb ik een bier gebotteld met de M41.
Daarbij viel me hetzelfde op.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 30-11-2016 21:37 u »
Herkent iemand dit?

Ja, ook ik herken dit. Op de bodem van mijn bottelvat waren diverse gistklontjes te zien na het bottelen. Dit ondanks het feit dat ik een een CCT gebruik en de gist regelmatig af laat.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #20 Gepost op: 07-12-2016 10:22 u »
Gisteravond de Blonde met de M31 geproefd.

De gist is geen echte Saison gist ondanks het lage eind SG (1004). De M31 lijkt ook niet op een typische Belgische gist waarmee doorgaans Tripels worden gebrouwen.
De smaak is peperig, kruidig met iets fruit (banaan-, aardbei-achtig), niet zoet of zoetig. Het is een lekker bier geworden maar geen Blonde volgens de omschrijving van de Biertypenlijst.
Persoonlijk vind ik het een geslaagd bier, ik hou van ver uitvergiste droge bieren, en ik zal zeker deze gist weer  gebruiken.

Bert

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Iemand ervaring met Mangrove Jack M
« Reactie #21 Gepost op: 07-12-2016 13:36 u »
Goed om te lezen, ik vergist mijn tripel nu vaak met de t-58 en die heeft ook wel iets kruidigs, peperigs en fruit.
Maar die gist niet zo heel ver door, mijn laatste tripel met deze gist was 1.016.
En ik hou ook van ver doorgegiste bieren.
Dus heb ik de m-31 besteld en ga ik de volgende daarmee vergisten.
Ben benieuwd.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #22 Gepost op: 07-12-2016 17:07 u »
Ik heb afgelopen weekend ook mijn tripel (8,9%) met de M31 geproefd. Ik vond deze wat te droog en te weinig "karakter" hebben. Nu is de vergisting temperatuur niet boven de 22 ºC geweest, het zou kunnen dat deze gist het van hogere temperaturen moet hebben, maximaal 28 ºC volgens de fabrikant.

Iemand ervaring met de M31 en hogere temperaturen?

Let wel, ik ben niet ontevreden met deze gist en het resultaat, ik had alleen wat anders verwacht.

Offline KooTjoo

• Vol lid
« Reactie #23 Gepost op: 07-12-2016 18:08 u »
Ik heb toevallig zaterdag ook een brouwsel gemaakt met de M31. Start SG was 1066 vergisting kwam na 3 uur al heftig op gaan (temperatuur 20%) en nu tussentijd even gemeten na dus 4 dagen vergisten en het staat al op 1008 en bubbelt er nog lustig op los.

Ik ben benieuwd waar dit naar toe gaat.

Offline Albertus

• De Roode Toren
  • Super lid
  • Bibo Ergo Sum
« Reactie #24 Gepost op: 07-12-2016 20:21 u »
Ik heb afgelopen weekend ook mijn tripel (8,9%) met de M31 geproefd. Ik vond deze wat te droog en te weinig "karakter" hebben. Nu is de vergisting temperatuur niet boven de 22 ºC geweest, het zou kunnen dat deze gist het van hogere temperaturen moet hebben, maximaal 28 ºC volgens de fabrikant.

Iemand ervaring met de M31 en hogere temperaturen?

Ik heb mijn brouwsel met de M31 vanaf 20 ºC laten oplopen tot 27 ºC.  Het zou kunnen dat het typische peperige karakter dan ontstaat, een volgende keer zal ik weer naar die temperatuur gaan.

Bert

Tags: