Eikensnippers

Gestart door Hoppie, 12-11-2005 13:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

deze discussie is afgesplitst van het topic wat doe je met mislukt bier?



Hoi Horst,

Hier heb ik nog een tip om het eiken sneller zijn smaak af te laten geven.
Tevens kan je de smaak beinvloeden van het eiken middels verschillende temperaturen.
Het eiken wikkel je in aluminiumfolie, en vervolgens in een oven.
Binnen een uur heeft het eiken al zijn smaak afgegeven.
Ik heb deze tip van Bas, omdat ik eikensmaak in een Vlaamsbruin nodig had.




Horst

Hallo Hoppie,

Dat is een goede tip, ik heb in het verleden ook een keer een vlaamse bruine gebrouwen.
Wij hadden het idee dat er toch iets miste in de brouwsel.
Ik ga nu zeker de vlaamse nog een keer proberen.

Heb jij nog een bepaalde verhouding gebruikt met het eiken hout tov de liters?

mvg
Horst
 :beersmiley:

Hopmans

Hey, dat is gek.
Ik heb deze vraag al volledig beantwoord vanochtend.
misschien een storing.

In 23 liter bier gebruikte ik eerst 46 gram.
Dat was te veel.
Later 12 gram.
Niet te proeven.
Ik denk dat je iets van 25 tot 30 gram/23liter moet gebruiken Horst.

Groetjes,

Hoppie     :degroeten:

Edgar

Citaat van: Hoppie op 12-11-2005  13:14 uHier heb ik nog een tip om het eiken sneller zijn smaak af te laten geven.
Tevens kan je de smaak beinvloeden van het eiken middels verschillende temperaturen.
Het eiken wikkel je in aluminiumfolie, en vervolgens in een oven.
Binnen een uur heeft het eiken al zijn smaak afgegeven.

Kan je dat toelichten? Waaráán heeft het eikenhout dan z'n smaak afgegeven? Aan de folie? Nee toch zeker? Of gooi je het hout daarna gewoon in de alcohol?

Hopmans

Inderdaad Edgar,

Ik heb het vanochtend haarfijn uitgelegt, maar dat bericht is ondanks dat ik allemaal
puntjes en sterretjes hebt gebruikt toch in de prullenbak gegooid denk ik.
Dit ivm het feit dat het niet meer alleen over bier gaat.

Het komt er op neer dat Horst geen chemisch extract meer hoeft te gebruiken.
Dat is echt niet meer nodig als het eiken wordt verwarmd.
Dan heb je een ongelovelijke lekkere J.ck D.niels-smaak aan je Alcohol.

 :degroeten:

Jacques

Hoi Hoppie,

Jouw bericht is echt niet in de prullenbak terecht gekomen. Mogelijk is er iets misgegaan bij het plaatsen van het bericht (overkomt mij soms ook #%^/!   :bokser:)

Horst

Hallo Hoppie

Bedankt voor de info
ondanks dat het niet over bier ging is het nuttige informatie die je ook in je bieren kan gebruiken.

mvh
Horst
 :beersmiley:

SanderZ

Citaat van: Hoppie op 13-11-2005  21:14 uDat is echt niet meer nodig als het eiken wordt verwarmd.
Dan heb je een ongelovelijke lekkere J.ck D.niels-smaak aan je Alcohol.

Hoppie,

hoe doe je dat precies? Wat voor eikensnippers? Hoe lang en op welke temperatuur in de oven? Daarna de snippers warm in de alcohol?

Alvast bedankt.

BuBS

He Sander,

Even een tip, probeer de hout snippers licht te kleuren met een klein brandertje, vooral niet laten verbranden !! Hierna 3 maanden in de bourbon wiskey laten weken en daarna de snippers in de lagertank laten mee vergisten.

Probeer het maar eens,

Gr Kees

Hopmans

CiteerHoppie,

hoe doe je dat precies? Wat voor eikensnippers? Hoe lang en op welke temperatuur in de oven? Daarna de snippers warm in de alcohol?

Hoi Sander,

Op het begin van deze topic zie je een plaatje met temperaturen en smaken.
Als je eiken op 400 Fahrenheit verwarmt, krijgt het zelfs een vanille-smaakje.
Dit heb ik zelf nooit geprobeerd.
Wel 213F (is ongeveer 100 graden Celsius).
De eikensnippertjes kan je kopen bij Brouwland meen ik, of bij een houthandel.
Deze wikkel je in aluminium folie, en dan een uurtje in de oven.
Dan zijn de porien in het eiken open.
Voor 23 liter bier heb je ongeveer 30 gram nodig.
Ik denk dat het voor een liter alc van 40% ook ongeveer geld.
Gewoon warm erin gooien, dan geeft het gelijk z'n smaak af.

groetjes,

Hoppie

Harold

Hallo,

Het figuurtje uit het begin staat op (o.m.) www.homedistiller.org, er staat ook een toelichting bij. Misschien heb je er wat aan.

Harold

SanderZ

Bedankt voor de antwoorden. Ik zal het eens gaan proberen. Eikensnippers heb ik al liggen. Nu nog even wachten op de alcohol...

Silvio

Ik heb een keer bij de Prael een Willy gedronken waar ze een paar stukken eikenhout bij hadden gegooid ,verbluffende smaak. Je proefde echt het verschil met het orgineel.
Maar nu de hamvraag; wat is het beste moment om die snippers toe tevoegen?

Horst

Hallo Hoppie,

Ik heb net mijn eerste brouw achter de rug met eikenhouten snippers. Volgende week ga ik bottelen. Ik heb geprobeerd om de eiken snippers te bakken in de oven, maar was niet zo'n succes. De lucht is niet te harden. Daarom heb ik de eikenhouten snippers een uur mee laten koken. Ik hou je op de hoogte, of het te drinken is.

mvg
Horst
 :beersmiley:

Oscar

Citaat van: Silvio op 10-03-2006  12:55 uMaar nu de hamvraag; wat is het beste moment om die snippers toe tevoegen?

een brouwmaat van mij heeft dit ooit gedaan....en toen toegevoegd tijdens de lagering (wel eerst ontsmetten met alcohol) en heeft zelfs bij het bottelen een houtsnipper in de fles gedaan. De houtsmaak was wel aanwezig..maar in hoeverre weet ik zo even niet meer...

groeten en gezondheid
Oscar

alexbrand

Hallo,

Ik heb vandaag eik weggeplukt, snippers gemaakt en dan in de oven bij 180°C 45 min gebakken. Ahhh... wat was dat een fijne geur!

Morgen komt dat bij een op drie vaten jongbier voor de tweede fermentatie... ik ben echt benieuwd, hoe het smaakt.

Groetjes,

Alex

PS: Excuseer mij voor mijn slechte Nederlands.

MO

Heb je gewoon een tak van een eikenboom gepakt, de bast eraf gehaald en kleine stukjes in de over geroosterd? Leuk idee.

Hopmans

Citaat van: alexbrand op 18-02-2009  18:24 uPS: Excuseer mij voor mijn slechte Nederlands.
Het is al hoger als het gemiddelde.
 ;) :duimop:



Gerb

Zou dat echt zo werken? Ik heb hier eikensnippers liggen en die zijn licht van gewicht en donker van kleur. Moeten verse snippers niet eerst een tijd gedroogd worden, zodat de sappen eruit kunnen en het hout minder 'massief' is?

William

Ik dacht dat je toch wel specifieke eikensoorten moet gebruiken voor het beste aroma zoals Franse eik of Amerikaanse eik.  :weetniet:

alexbrand

Citaat van: MO op 18-02-2009  18:59 uHeb je gewoon een tak van een eikenboom gepakt, de bast eraf gehaald en kleine stukjes in de over geroosterd? Leuk idee.

En vrind van mij is meubelmaker. Hij gaf me een stuk van de (Duitse) eik. Natuurlijk zonder kleuren of lijm. Deze massief stukje van en bar heb ik gesneden en in de oven gebakken. Ik weet dat ik normaal moet hebben franse of witte Canadese eik, maar als en test...?

Ik zal hier berichten!

Groetjes,

Alex

MO

Ah, keurig gedroogd hout dus. Houd ons op de hoogte!

Ronnie

Citaat van: William op 18-02-2009  20:49 uIk dacht dat je toch wel specifieke eikensoorten moet gebruiken voor het beste aroma zoals Franse eik of Amerikaanse eik. 

Franse wel (Limousin, Foret de Tronçais), is een zeer harde soort, zeker geen Amerikaanse, die groeit te snel en is dus zacht.

SeekingBeer

Met wijn maken doen ze dat ook wel:

Gewoon met een gasbrander door de binnenkant van een eikenhouten vat, 240 liter wijn erbij flikkeren en een maandje of 3 - 4 laten rijpen. Het vat kan zo een paar keer gebruikt worden en dat verklaart waarom je voor zulke lage prijzen (50 € of zo) dit soort eikenhouten vaten tweedehands kunt krijgen.

Zelf heb ik nog wat goede eikenhouten snippers liggen (ooit gekocht bij vd Kooy Jubbega) en ik ga het zeker een keer proberen:

Één keer wort, twee gistingsflessen.
Eentje met en eentje zonder de eikenhouten gasgebrande eikenhouten snippers.

Voor de rest alles constant.

__________

De tip hierboven was ook wel interessant:

Alles drie maanden laten liggen in een whiskey en dan toevoegen.

Beter is een hoge alcohol te maken zonder bijsmaak, eikenhouten snippers branden, drie maanden wachten en dan het spul inclusief de hoge alcohol vlak voor het bottelen toe te voegen.

Er zijn natuurlijk meer combinaties mogelijk...

alexbrand

Is het een goed idee de stukjes nog met de gasbrander te strelen?

UPDATE: Ik heb nu deze eikenstukjes en de gasbrander nogwel met elkander in kennis gebracht en ca. 10 g bij 8 L jongbier gedaan.

Wat denkt u hoe lang zal ik nu opwachten? Weken of maanden (als ik dat tot stand breng)?


Cheers,

Alex

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.