Hergisting in de fles volgen met een Arduino nano

Gestart door Pimmels, 09-11-2016 08:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pimmels

Na een aantal jaar gebruik gemaakt te hebben van een manometer op een beugelfles vond ik het tijd voor verbetering.

Aangezien ik al een tijdje bezig ben met een Arduino Nano, ben ik op zoek gegaan naar een druksensor die geschikt is voor een druk van maximaal 5 Bar.

Na lang zoeken is het een SKU237545 geworden...

http://www.banggood.com/Pressure-Transducer-Sensor-Oil-Fuel-Diesel-Gas-Water-Air-Sensor-p-1007341.html

Gelukkig bleek bij binnenkomst dat een Grolsch rubbertje perfect om de wartel van de sensor past, en een grote ring en een beugeltje was zo gemaakt!



De sketsch voor de Arduino is gemakkelijk op internet te vinden, maar aangezien ik een I2c LCD display op mijn Arduino gebruik moest ik de sketsch nog wel even aanpassen.

Nou heb ik niet veel verstand van Arduino C++ , maar als je netjes werkt is het goed te doen!

Het resultaat werkt uitstekend en is erg nauwkeurig!



Met wat extra hard- en software is het hele proces natuurlijk logbaar te maken, maar dat lijkt me niet heel nuttig? :weetniet:

En zonder te meten komt het ook allemaal goed, maar het is toch wel handig om het te kunnen volgen vooral bij zware bieren...

 :proost:

DenMaarten

Erg leuk project! Hier ga ik me eens in verdiepen [emoji4]

Pimmels

Mocht er belangstelling voor zijn kan ik vanavond de sketch die ik gebruik wel even neerzetten, maar dat is dus alleen voor een I2C display....

DLB

Het lijkt mij goed om de druk in de fles te kunnen volgen.
Goed om te kunnen zien hoe snel de druk opbouwt in de eerste weken en of het daarna nog veel wijzigt.

Ook interessant om te zien bij welke druk er gushers op gaan treden, daar is alleen nogal lastig op te sturen en ook niet zonder risico natuurlijk.

ExPeteriment

Interessant, hoef ik minder flessen te openen om te kijken of ze knal of plopje geven. Ik ga dit ook toepassen, dus als je sketch kunt delen graag.

Ik ben nog bezig met het volgen de hoofdgisting met Arduino, maar ga daarna me hierop storten. Bedankt voor het delen.

Eric v B

Citaat van: DLB op 09-11-2016  11:02 uOok interessant om te zien bij welke druk er gushers op gaan treden, daar is alleen nogal lastig op te sturen en ook niet zonder risico natuurlijk.

Dat is niet alleen drukafhankelijk. Als er bijv. hopdeeltjes in je bier zitten door koudhoppen dan is er ook meer kans op gushers.

Esterenbrouw

Leuk Pimmels, laat eens zien wat er allemaal benodigd is.

Pimmels

Citaat van: Esterenbrouw op 09-11-2016  12:51 uLeuk Pimmels, laat eens zien wat er allemaal benodigd is.

Hierbij mijn boodschappen lijstje bij Banggood.com ;D

Voeding, kabels en board:                                          
http://www.banggood.com/MB-102-MB102-Solderless-Breadboard-Power-Supply-Jumper-Cable-Kits-p-933600.html?rmmds=search   
                                          
Arduino:                                             
http://www.banggood.com/ATmega328P-Arduino-Compatible-Nano-V3-Improved-Version-No-Cable-p-959231.html?rmmds=search   
                                       
Druk sensor:                                             
http://www.banggood.com/Pressure-Transducer-Sensor-Oil-Fuel-Diesel-Gas-Water-Air-Sensor-p-1007341.html   
                                          
Battery lead:                                             
http://www.banggood.com/5Pcs-DC-9V-Battery-Button-Power-Cable-Tieline-For-Arduino-p-962108.html?rmmds=search
                                             
i2C Display:                                             
http://www.banggood.com/IIC-I2C-1602-Blue-Backlight-LCD-Display-Module-For-Arduino-p-950726.html?rmmds=search.

Het ligt een beetje aan de dag prijzen maar op dit moment ben je voor een kleine € 23,- klaar.
 
Natuurlijk is alles ook verkrijgbaar in Nederland of nog goedkoper op Aliexpress maar dat is even zoeken.   

De sketch kom ik op terug....

                                          

mbroek

Mooi projectje, ik ben benieuwd naar de sketch.

hansHalberstadt

Omdat er nogal wat topics gaan over hergisting op de fles die te lang duurt of helemaal niet gebeurt is het toch wel handig om je data te loggen zodat je het bv als grafiekje in Excel kunt zetten. Dan kun je zien of de druktoename in het begin sneller gat dan aan het eind, of de druktoename ergens blijft hangen etc.

Pimmels

Hieronder de sketch, de regels kopiëren in ARDUINO 1.6.12 (de nieuwste versie) en uploaden naar de Arduino.

Mocht op het display onbelast een te hoge druk worden weergegeven dan is in deze regel aan te passen :

//lcd.print(voltage); float pressure_pascal = (3.0*((float)voltage-0.678))*1000000.0; //org "voltage-0.47"//'

Verander de 'voltage -0.678' waarde dusdanig dat de 'Pressure' waarde op het display zo dicht mogelijk bij 'nul' uitkomt.

Verder is het 2 regeling display te kort om de gehele tekst weer te geven, het 'Bar' na de pressure waarde valt namelijk weg.

Mocht iemand met meer verstand van C++ nog suggesties hebben voor verbetering hoor ik het graag!


Zie hier de sketch:


#include <Wire.h>
#include <LiquidCrystal_I2C.h>

LiquidCrystal_I2C lcd(0x27,16,2);

void setup() {
lcd.init();
lcd.backlight();
lcd.clear();

}

void loop(){
int sensorVal=analogRead(A1);

lcd.print("Sensor Value: ");
lcd.print(sensorVal);

float voltage = (sensorVal*5.0)/1024.0;
lcd.setCursor(0,0);
 
lcd.print("Volts: ");
lcd.print(voltage); float pressure_pascal = (3.0*((float)voltage-0.678))*1000000.0;
float pressure_bar = pressure_pascal/10e5;

lcd.setCursor(0,1);

lcd.print("Pressure = ");
lcd.print(pressure_bar);
lcd.println(" bars");
lcd.print("Pressure = ");

delay(2000);
}


// END OF CODE //

Albertus

Mooi gedaan.
Leuk voor een volgend project.

Bert

Albertus

De sensor heb ik inmiddels binnen, een en ander werkt prima.

Een aparte voeding om de 9 Volt omlaag te brengen is niet nodig, de Nano werkt rechtstreeks op 9 Volt (pin VIN). De lcd display dan aansluiten op de 5 V pin.

Bert

Pimmels

Citaat van: Albertus op 19-11-2016 &nbsp;15:12 uDe sensor heb ik inmiddels binnen, een en ander werkt prima.

Een aparte voeding om de 9 Volt omlaag te brengen is niet nodig, de Nano werkt rechtstreeks op 9 Volt (pin VIN). De lcd display dan aansluiten op de 5 V pin.

Bert

Ja dat is zeker goed te weten als ik alles in ga bouwen!

Voor nu is het aan en uit knopje op de voeding wel handig.
Een 9 Volt batterij is vrij snel leeg als het display continu brandt.

Albertus

Ik heb de zaak werkend. De Arduino heb ik vervangen door een ESP8266 die via WiFi een wegpagina verstuurt met de actuele druk plus een grafiek van het verloop. Meteen maar een temperatuursensor er aan gehangen.
Let er bij gebruik van de ESP op dat de analoge poort hiervan een bereik heeft van 0..1 volt.

Afdruk van de webpagina hieronder.

Bert




hansHalberstadt

Prachtig. Die curve lijkt wel volgens het boekje. Reactiesnelheid evenredig met de hoeveelheid nog te vergisten suiker. 

Pimmels

Ziet er prachtig uit Bert!
Zou je sketch voor dat ESP 8266 bordje willen delen? Zou ik ook wel eens willen proberen!

rajd

Citaat van: Pimmels op 26-11-2016 &nbsp;19:22 uZie er prachtig uit Bert!
Zou je sketch voor dat ESP 8266 bordje willen delen? zou ik ook wel eens willen proberen!

Daar heb ik ook wel oor naar. Toevallig heb ik vorige week een ESP 8266 clone besteld, zonder dat ik daar een doel voor had. Nu dus wel :-)

Albertus

De sketch maakt gebruik van Google Chart om een grafiek te maken omdat de rekenkracht en het geheugen van de ESP niet groot genoeg is om deze zelf een grafiek te laten berekenen. De data worden als string naar Google verstuurd. Geen fraai programmeerwerk maar misschien een begin om zelf iets te maken.
Bekijk de code hier.

Bert

rajd

Citaat van: Albertus op 27-11-2016 &nbsp;11:33 uDe sketch maakt gebruik van Google Chart om een grafiek te maken omdat de rekenkracht en het geheugen van de ESP niet groot genoeg is om deze zelf een grafiek te laten berekenen. De data worden als string naar Google verstuurd. Geen fraai programmeerwerk maar misschien een begin om zelf iets te maken.
Bekijk de code hier.

Bert

Bedankt! Zodra de postbode uit China langskomt ga ik er eens mee testen :)

Albertus

Aanvulling bij de sketch:

De druksensor en de temperatuursensor (DS18B20) beide met vcc op 3.3 Volt.

Bert

Jacques

Citaat van: Albertus op 26-11-2016 &nbsp;13:18 u

Zo, dat is een vlotte hergisting op de fles. Hoeveel bottelsuiker had je gebruikt? En had je ook bottelgist geënt?

Albertus

Citaat van: Jacques op 27-11-2016 &nbsp;16:03 uZo, dat is een vlotte hergisting op de fles. Hoeveel bottelsuiker had je gebruikt? En had je ook bottelgist geënt?

Dit was een testvergisting van water met 8 g/l suiker en wat gistvoeding bij een temperatuur van 26 ºC.
Geen wonder dat het zo snel ging, de gist hoeft niet erg zijn best te doen. Overigens stonk de inhoud na de vergisting afgrijselijk, wat een rottingslucht.
Zoals gezegd, het was alleen maar om de apparatuur te testen.

Bert

hansHalberstadt

Dit is natuurlijk ook een hele mooie manier om exact de juiste hoeveelheid gist voor de hergisting te bepalen. Wat je denk ik zult zien is dat de snelheid waarmee koolzuur wordt opgebouwd in de meeste gevallen zo'n curve met tijdconstante gaat volgen. (in dit geval is Tau= ca 30 uur= raaklijn aan de curve vanuit het begin, snijden met de horizonale lijn waar de eind druk ligt)

Het optimum ligt denk ik bij Tau=2 weken. Als je dat voor elkaar krijgt heb je maar weinig gist, maar toch voldoende om de hergisting te voltooien met minimale autolyse in je flesjes.

rajd

Citaat van: Albertus op 27-11-2016 &nbsp;11:33 uDe sketch maakt gebruik van Google Chart om een grafiek te maken omdat de rekenkracht en het geheugen van de ESP niet groot genoeg is om deze zelf een grafiek te laten berekenen. De data worden als string naar Google verstuurd. Geen fraai programmeerwerk maar misschien een begin om zelf iets te maken.
Bekijk de code hier.

Bert

Je idee met Google is zo gek nog niet hoor - althans, in de IoT wereld is het wel redelijk gebruikelijk om een "thing" enkel te gebruiken voor dataverzameling. Het "crunchen" van de getallen gebeurt dan elders, veelal in de cloud. Helemaal prima :p

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.