Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: EXP 2016: 4 manieren om eikensnippers toe te voegen aan jongbier  (gelezen 6362 keer)

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: EXP 2016: 4 manieren om eikensnippers toe te voegen aan jongbier
« Reactie #25 Gepost op: 10-02-2017 09:05 u »
Mooi experiment en leuk om te lezen. Hier worden we wijzer van.  Dank voor het delen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline TymonK

• Vol lid
  • IBU!
« Reactie #26 Gepost op: 10-02-2017 14:17 u »
Zeker leuk - ben benieuwd naar de ervaringen met het gebottelde bier.

Heb zelf whiskey hout snippers aan een Wee Heavy toegevoegd. 5 gr/liter voor 2 weken bij de nagisting. Geeft mooi effect  :proost:

Offline Slayer1965

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #27 Gepost op: 29-04-2017 20:35 u »
Heel mooi experiment, deze draad ga ik volgen. Ik was precies op zoek naar deze ervaringen. Bedankt voor het delen :)

Offline JaMo

• Junior lid
  • **
  • Brouw met je ziel en zaligheid!
« Reactie #28 Gepost op: 11-05-2017 21:47 u »
Leuk dat je dit gedaan hebt en dat je het met ons gedeeld hebt. In de toekomst wil ik ook wat met houtsnippers gaan doen, dus ik heb denk ik wel wat aan jouw bevindingen. :groots:

Offline hansadutta

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • It's not so bad being green
« Reactie #29 Gepost op: 11-05-2017 23:59 u »
In het verleden heb ik weleens wat geprobeerd met snippers maar dan in wijn. Vanuit die achtergrond heb ik begrepen dat sommige stoffen in de snippers niet in water oplossen maar wel in alcohol.
ik heb toen ook eens geprobeerd om ze te weken in wodka en die dan toe te voegen aan de wijn maar de wodka gaf veel te veel smaak aan de wijn. Dus als je iets dergelijks probeert moet de drank wel passen bij het bier dat je brouwt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 12-05-2017 11:35 u »
In het verleden heb ik weleens wat geprobeerd met snippers maar dan in wijn. Vanuit die achtergrond heb ik begrepen dat sommige stoffen in de snippers niet in water oplossen maar wel in alcohol.
ik heb toen ook eens geprobeerd om ze te weken in wodka en die dan toe te voegen aan de wijn maar de wodka gaf veel te veel smaak aan de wijn. Dus als je iets dergelijks probeert moet de drank wel passen bij het bier dat je brouwt.

Vanavond geef ik bij De Roerstok een presentatie over het brouwen van innovatieve bieren. Daarbij zal ik het onderwerp houtsnippers ook aantippen. Er zullen een aantal flessen zijn met houtsnipers die op wodka zijn gezet. Daarvoor heb ik gekozen voor hele goedkope wodka die zo min mogelijk smaak heeft. Sommige houtsnippers geven zeer uitgesproken smaken. De invloed van de wodka is daar geheel weg.

Offline E van Dijk

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
« Reactie #31 Gepost op: 13-06-2017 11:52 u »
Hoe voorkomen jullie dat de houtsnippers tijdens het bottelen in de flesjes of in je afvulpijpje komen? (dat dan vastloopt en continu blijft doorstromen met een flinke kliederboel tot gevolg..)

Mijn automatische hevel zuigt lucht aan, dus die heb ik niet gebruikt en had dus ook geen droesemkopje die ervoor zorgde dat de houtsnippers in de emmer achter bleven.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 13-06-2017 20:57 u »
Hoe voorkomen jullie dat de houtsnippers tijdens het bottelen in de flesjes of in je afvulpijpje komen? (dat dan vastloopt en continu blijft doorstromen met een flinke kliederboel tot gevolg..)

Goede vraag. Hier ben ik een tijdje geleden ook tegenaan gelopen.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #33 Gepost op: 13-06-2017 22:48 u »
Goede vraag. Hier ben ik een tijdje geleden ook tegenaan gelopen.

RVS sponsje in de hevelpijp drukken  als je via mandfles / hevel bottelt of een RVS sponsje in de opening van de CCT drukken

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #34 Gepost op: 13-06-2017 22:59 u »
RVS sponsje in de hevelpijp drukken  als je via mandfles / hevel bottelt of een RVS sponsje in de opening van de CCT drukken

Een rvs sponsje zou kunnen. Ben wel een beetje bang voor krassen door zo'n sponsje.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #35 Gepost op: 13-06-2017 23:30 u »
Een rvs sponsje zou kunnen. Ben wel een beetje bang voor krassen door zo'n sponsje.

Of je gebruikt een siliconen  slang tussen bottelpijp en CCT en druk de spons in de slang.

Offline E van Dijk

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
« Reactie #36 Gepost op: 14-06-2017 13:45 u »

Goede tip, bedankt! Volgende keer eens proberen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 14-06-2017 21:25 u »
Of je gebruikt een siliconen  slang tussen bottelpijp en CCT en druk de spons in de slang.

De siliconen slang gebruik ik al. Maar ook die is krasgevoelig. Krassen wil je niet hebben omdat daar infecties in kunnen nestelen waarop desinfectie niet altijd vat hebben. Een oplossing van Star San dringt overigens door de lage oppervlaktespanning dwel diep in allerlei krasjes. Dit maakt het ook dat het een effectief desinfecteermiddel is.

Maar je hebt mij met het idee van een rvs sponsje wel op het spoor gezet om filterwatten te gaan gebruiken zoals die  bij aquaria gebruikt worden.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #38 Gepost op: 14-06-2017 21:43 u »
Maar je hebt mij met het idee van een rvs sponsje wel op het spoor gezet om filterwatten te gaan gebruiken zoals die  bij aquaria gebruikt worden.

Zijn die voldoende poreus en steriliseerbaar?
Die rvs sponsen werken volgens mij zo goed om ze nog steeds redelijk open zijn en ze ook een lengte hebben en daardoor niet snel verstoppen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #39 Gepost op: 14-06-2017 22:24 u »
Zijn die voldoende poreus en steriliseerbaar?
Die rvs sponsen werken volgens mij zo goed om ze nog steeds redelijk open zijn en ze ook een lengte hebben en daardoor niet snel verstoppen.

Die watten zijn voldoende poreus. Ze worden gebruikt het water in een aquarium te filteren. Met Star San kunnen de watten gedesinfecteerd worden. Even naspoelen nadat de watten geplaatst zijn zorgt er voor dat je de Star San weer kwijt bent.

Tags: exp2016