CO2 berekenen uit suiker

Gestart door orangeloo, 04-11-2016 20:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Heeft er iemand paraat hoeveel CO2 er uit bijvoorbeeld 100 gram suiker komt?

Ik heb een gistvat van 60 liter wat voor 25 liter is gevuld.
Ik wil dit nu openen om er een aantal depots van Orval bij te voegen.
Ik wil dit vervolgens 3 maanden laten lageren in dit vat dus wil wel graag dat er CO2 in zit i.p.v. zuurstof.
Ik wil dus zoveel suiker toevoegen dat er 35 liter CO2 geproduceerd wordt.

hansHalberstadt

Uit elke 100 gram suiker komt ca 50 gram koolzuur en dat is bij 25 liter bij omgevingsdruk. Punt is wel dat de koolzuur grotendeels mengt met de lucht, dus om alle koolzuur uit het vat weg te krijgen moet je veel meer dan 35 liter koolzuur maken, of het vat relatief snel vullen van onderuit met verse koolzuur zodat het niet de kans krijgt om te mengen met de lucht maar eronder blijft zitten.

Oscar

Citaat van: Orangeloo op 04-11-2016  20:05 uHeeft er iemand paraat hoeveel CO2 er uit bijvoorbeeld 100 gram suiker komt?

Ik heb een gistvat van 60 liter wat voor 25 liter is gevuld.
Ik wil dit nu openen om er een aantal depots van Orval bij te voegen.
Ik wil dit vervolgens 3 maanden laten lageren in dit vat dus wil wel graag dat er CO2 in zit i.p.v. zuurstof.
Ik wil dus zoveel suiker toevoegen dat er 35 liter CO2 geproduceerd wordt.


C6H12O6  -->  2C2H5OH  + 2CO2

Dus 180 gram suiker geeft 92 gram alcohol en 88 gram koolzuur

1 gram koolzuur = ±0,023 Mol = ± 0,51 liter   :)

orangeloo

 :groots:

Nog een vraag:
CO2 is toch zwaarder als zuurstof?
Moet ik er dan vanuit gaan dat als ik het deksel licht dat al het CO2 er uit is, nee toch?

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 04-11-2016  20:22 uC6H12O6  -->  2C2H5OH  + 2CO2

Dus 180 gram suiker geeft 92 gram alcohol en 88 gram koolzuur

1 gram koolzuur = ±0,023 Mol = ± 0,51 liter 

Wat "normaal" suiker wordt genoemd is saccharose met formule C12H22O11
En 180 gram hiervan geeft 92,6 gram CO2

Hopbier

hansHalberstadt

Citaat van: Orangeloo op 04-11-2016  20:46 u:groots:

Nog een vraag:
CO2 is toch zwaarder als zuurstof?
Moet ik er dan vanuit gaan dat als ik het deksel licht dat al het CO2 er uit is, nee toch??
CO2 is zwaarder dan lucht maar omdat alle moleculen continue bewegen (brownse beweging) gaat de zaak toch mengen. als je snel werkt  al het wel meevallen.  De CO2 die in je vat zit heeft zich dus na een tijdje gemengt met eventuele lucht die van bovenaf erin komt.

Wat ik altijd doe als ik weet dat ik tijdens de gisting nog zaken bij wil mengen (zoals extra suiker) is een dun slangetje (6 mm siliconenslang 2mm inwendig) door een 5 mm gaatje in de deksel doorvoeren. Daar kun je dan met een grote injectiespuit vloeistof bij spuiten zonder dat het vat open hoeft.

orangeloo

Bedankt voor de kennis en tips, zeker die met dat slangetje is voor volgende keer een goeie.  :brouwen:
Ik heb nu de depots van de Orval langs het gat van het waterslot toegevoegd. Veel lucht is dus wel niet bij gekomen. Hoop ik  ^-^

Produceert de brett trouwens ook nog CO2?

hansHalberstadt

Zie hier bv een slangetje wat ik gebruik om monsters te nemen voor de refractometer zonder het vat te hoeven openmaken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.