S-33 en andere gisten

Gestart door Hoppie, 07-11-2005 18:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Ach, dat ene prijsje  :)

Maar ik heb wel ondekt dat gist heel erg crusiaal is voor een bier.
Zo ben ik er ondertussen wel achter dat het niet raadzaam is om bijvoorbeeld een
volmout barleywine te maken met een gist die 63% vergistingsgraad heeft.
Dan moet je gewoon suiker toevoegen. Daar hebben EBC en SiriS echt gelijk in.

Als je een volmouter in een hogere alcohol-klasse wilt hebben, moet je echt een doorgister
hebben, en/of anders suiker toevoegen.
Dat is dus de functie van suiker.

Een bierklasse valt of staat met de soort gist.
Zo moet een blonde minimaal vergist zijn met een vergistingsgraad van 80%.
Dus eigenlijk voldoet dit bier daar ook niet aan.
Je kunt 'm hooguit bombarderen tot blonde.

ik vind dit tussen haken wel een lekkere soort gist, omdat ik van zoete bieren hou.

Ik ken er nu dus 3 die een vergistingsgraad van 63% hebben:
Windsor
Biosgist
En Safbrew s-33 (alhoewel deze nog niet uitgegist is, dus weet niet 100% zeker)

Doorgisters zijn:
Nothingham
Safale
Westmalle

Maar het lullige is dat deze ook weer een andere smaak hebben.
Dat maakt het nog weer wat complexer.
Een gist moet voldoen aan jouw smaak, en de vereiste vergistingsgraad
voor het bier dat je brouwt.

Ja Ja............................................................... 8)

 :degroeten:

Johannes

Citaat van: Hoppie op 07-11-2005  18:12 uIk ken er nu dus 3 die een vergistingsgraad van 63% hebben:
Windsor
Biosgist
En Safbrew s-33 (alhoewel deze nog niet uitgegist is, dus weet niet 100% zeker)

Ik neem aan dat je hier bedoelt dat je bij deze brouwsels een vergistingsgraad van 63 % hebt. Als we spreken over de vergistingsgraad van een gist dan hebben we het over de vergistingsgraad bij een wort van een bekende samenstelling. En dus niet Hoppie's 
wort of Johannes' wort.

Johannes

Hopmans

CiteerIk neem aan dat je hier bedoelt dat je bij deze brouwsels een vergistingsgraad van 63 % hebt.
Uiteraard Johannes.

Het is geen laboratorium-wort volgens een standaard ISO-norm.
Ben ook maar een hobbybrouwer.
Maar de getallen kloppen redelijk, gezien het feit dat iedereen wel zo'n beetje op dezelfde
vergistingsgraad uitkomt gezien de verslagen bij verschillende brouwsels van de forumleden.
Dus beschouw het als een soort forumgemiddelde.

Windsor doet bij iedereen zo tussen de 63% en de 66%.

Met de s-33 zit ik nu op de 66%. SG is nu 1026.
Dus met bottelsuiker zou het bier nu 7% zijn.
Dat maakt 'm officieel weer tot een tripel te vergelijken qua sterkte met een deugniet.

Het brouwsel staat nu te lageren.
De gist vind ik lekker.
Het is niet de slootwater/plant/zwavelsmaak van een opgekweekte Belg,
maar ik vind 'm zeker lekker.
Zelfs nu zit geen broodbak-smaak aan, en proeft zeker niet als een korrelgist.
De smaak is zeer fris, iets van citrus, maar wat genuanceerder als de Windsor.
Deze gist ga ik zeker lusten.

De gist is van zichzelf niet bitter, en door het aanzuren van het spoelwater heb in nu
weinig tannine in mijn bier.
misschien had ik nog iets meer hop moeten gebruiken.
Of ik word echt besmet met het hopvirus. Dat kan natuurlijk ook.

*EDIT*
Nee het is nog geen tripel.
Die moet minimaal 7,5% zijn.
Hij zweeft er nog tussen.  :)

 :degroeten:


Herman

Ha die Hop. Ik zat met mijn bosbeshaverporter op ca 84% met de S33, da's dus heel andere koek. Die Windsorcijfers komen me niet onbekend voor. Vergelijkbaar ook met Coopers.

Hopmans

Dat is een zeer vette vergistingsgraad Herman.  :groots:

Martin zat op de 62,5%, en ik nu op de 66%.
Dat is ong 64%.
Weet je het zeker dat het de s-33 was ipv bv een safale ?

Had je een (ideale)starter gemaakt of gestrooid ?
Dat is nogal wat.  :)

*EDIT*

CiteerNiet verkeerd, zonder beluchten, zonder beluchte starter. Yeastslurry, yeah baby!
Ha ! Ouwe boef.

CiteerXX-Bitter (van mijn Summer Breeze)
Heb je nu XX-Bitter of s-33 gebruikt?  :weetniet:

 :degroeten:

Herman

 :verbergen:
you got me! In mijn promash recept had ik de S33 staan, dat was de oorspronkelijke bedoeling...... Ik pas het direct aan!

Hopmans

Hey Herman,

Ik dacht al; doe ik iets compleet verkeerd?  :D
Een verschil van 18% is nogal wat.
Zo haal ik bijvoorbeeld met de Windsor 63%, maar Adrie haalt de 67,5% met zijn superstarters.
Dat was de hoogste score meen ik.
Maar dat is slechts een verschil van 4,5%.
Alhoewel; is ook nog wel wat, maar 18% is wel heel heavy.  8)

 :degroeten:







Adrie

Met die Windsor in mijn brouwsel had ik geen giststarter gemaakt, Hoppie, maar wel twee zakjes toegevoegd. Vergeet niet dat de hoeveelheid toegevoegde gist ook wat doet voor de eindvergistingsgraad, alsmede je maischschema. Meestal kom ik trouwens met de eindvergistingsgraad wel wat hoger uit dan de door de fabrikant opgegeven waarde. De door de fabrikant opgegeven waarde kun je prima als richtlijn gebruiken om een indruk te krijgen van de eigenschappen van de gist, maar hoe je je bier brouwt en hoe je je gist behandelt maakt nog veel uit.

Jacques

Bij het uitvoeren van mijn tweede brouwexperiment ten aanzien van het niet spoelen van de bostel kwam ik uit op vergistingsgraden van 74,6% en 70,4%.

De vergistingsgraad die je haalt is duidelijk van meerdere factoren afhankelijk. Met een zelfde gist en exact hetzelfde maischsschema en moutsoort kun je dus verschillende vergistingsgraden halen, maar dat wisten we natuurlijk al.  :gistsmile:

Hopmans

Ik ben nu uiteindelijk ( na het lageren ) uitgekomen op 70%.
Dat is met spoelen.

 :degroeten:

Titus

Hey Hoppie,
Bij welke temperatuur heb je vergist?
Is die S-33 niet een ondergist of ben ik nu in de war met S-23.
Wat is de meest optimale vergistingstemperatuur van die S-33.
Heb geen ervaring trouwens met deze gist. Niet echt aanbevelingswaardig lijkt mij met z'n lage vergistingsgraad. Zeker niet om bieren te maken met hoog alcohol gehalte (>7,5).

wat vind jij?

greetz,
 :proost2:
Titus

Hopmans

Hey Titus vriend !  :proost2:

18 graden.

De gist werkt het beste bij 15 - 24 graden.
Uiteindelijk had ik een vergistingsgraad van 70%.
Dus voor een wat zoeter bier.
En daar hou ik van.
Jou "te zoete tripel" vond ik geweldig.
misschien dat deze gist voor jou smaak iets te zoet is.
Alhoewel je de biertjes van mij destijds wel lekker vond.
Soms is een beetje zoet wel te doen denk ik. Zelfs voor de droog/bitter-liefhebbers.

Tja......................  :D

 :degroeten:

EBC

Zomaar voor de oude rotten onder ons...de Safale S-33 is dezelfde gist die we vroeger als Edme kochten in die blauw-oranje zakjes.

Edgar

Citaat van: EBC op 24-11-2005  21:08 uZomaar voor de oude rotten onder ons...de Safale S-33 is dezelfde gist die we vroeger als Edme kochten in die blauw-oranje zakjes.

Je bedoelt dat het dezelfde giststam is, neem ik aan. Is er in de tussentijd iets verbeterd aan de kwaliteit/productiemethode?

SiriS

Zie ook onderstaande link, waarin direct aan de Edme gist wordt gerefereerd:

http://www.northernbrewer.com/dried-yeast.html

Ook mooie andere korrelgisten overigens.

Groet, SiriS

Hopmans

Hoi Brouwvrienden,

De Safale US-56  ; Wat voor gist is dit eigenlijk?

Ik ben op zoek naar een gist die smaakt als Windsor, maar net zo ver doorgist als Nothingham.
Bestaat er zo iets in korrelvorm?

Mmm, ik krijg plots zo'n rendesvoux gevoel.  ???

*EDIT*

Wat gebeurd er als ik deze twee gisten samenvoeg?
Gaan ze hand in hand aan het werk of gaat de één de ander overrulen?  :weetniet:

 :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 04-12-2005  12:53 uDe Safale US-56  ; Wat voor gist is dit eigenlijk?
Wat gebeurd er als ik deze twee gisten samenvoeg?
Gaan ze hand in hand aan het werk of gaat de één de ander overrulen? 
Meten is weten, dus gewoon een keertje proberen. Portie wort in 3-en splitsen en met 2 gisten en een gistmengsel vergisten. Resultaat wel op Hobbybrouwen bekend maken!

De US-56 is een gedroogde American Ale stam, met gistingseigenschappen zoals Wyeast 1056 (American Ale) of White Labs WLP001 (California Ale). Geeft een goed-in-balans bier met laag diacetyl en een schone, crisp smaak (ik weet niet de vertaling hiervan). Sedimentatie is laag tot medium, en eind s.g. is medium. (omschrijving vertaald van http://www.northernbrewer.com/dried-yeast.html

Hans Hans

Job

Citeeren een schone, crisp smaak (ik weet niet de vertaling hiervan)

Vaak laat dit soort qualificaties zich niet 100% vertalen, maar ik heb  "clean, crisp" altijd voor mezelf vertaald als "kraakhelder" . Een matige vertaling wellicht, maar je kunt dit ook beter in de oorspronkelijke taal interpreteren, dan proberen te vertalen.
Ik hoop dat ik hiermee niet eventuele mogelijke vertalers voor het open source brouwsoftware project heb afgeschrikt ?   :o

vr. gr.

Job

SiriS

Hoi Hoppie,

De Safale US-56 = Wyeast 1056:

American Ale Yeast. Probable origin: Balentine India Pale Ale, USA
Beer Styles: American Pale, Brown Ales, Porters, Stouts, IPA's
Commercial examples may include: Sierra Nevada Ales, Belentine IPA, and St. Louis Pale Ale, Flatlanders
Unique properties: Very clean crisp flavor characteristics. Low fruitiness and mild ester production. Slightly citrus like with cool 60-66º F, (15-19ºC) fermentation temperatures. Versatile yeast, which produces many beer styles allowing malt and hop character to dominate the beer profile. Flocculation is moderate. Flocculation improves with dark malts in grain bill. Normally requires filtration for bright beers. DE or Pad filtration recommended. Flocculation - low to medium; apparent attenuation 73-77%. (60-72° F, 15-22°C).

Voor de gistsmaak waarna je opzoek bent zou je "Out off the box" kunnen denken door bijvoorbeeld wort vergisten met 1/3 Nottingham en 2/3 71B-1122 (wijngist: http://consumer.lallemand.com/danstar-lalvin/71b.html). Nottingham gebruik je dan hoofdzakelijk voor het vergisten van trisachariden, zodat het bier niet overdreven zoet wordt.

Groet, SiriS

Hopmans

Hoi SiriS,

Bedankt voor de tip.
Gisten kan men dus mengen.

1/3 Nottingham en 2/3 71B-1122 wijngist

Kan je misschien iets meer vertellen over de motivatie van de verhouding en het gebruik
van de wijngist? Kunnen wijngisten trisachariden niet aan? = onderdeel van moutsuikers?

Waarom 1/3 en 2/3 ? Om De Nothingham niet te laten overheersen?
Verkoop je de wijngist ook?

Had het ook Nothingham en Windsor kunnen zijn?
Of moeten de gisten even sterk zijn als voorwaarde voor een goede samenwerking?

 :degroeten:


SiriS

Hoi Hoppie,

Niet alle gisten kun je zomaar mengen!!!! Er zijn brouwerijen die deze combinatie van Nottingham en 71B-1122 gebruiken. Wijngisten kunnen geen trisachariden vergisten, dat kan dus een overdreven zoet bier opleveren. Ja, ik verkoop deze 71B-1122 wijngist ook, voor dezelfde prijs als de biergist alleen is de wijngist 5 gram per sachet. Er is specifiek voor Nottingham t.o.v. Windsor gekozen omdat deze gist goed trisachriden kan vergisten. Het resultaat is een bier met overheersend de smaak van 71B-1122 maar met een FG zoals bij de Nottingham.

Groet, SiriS

Hopmans

Hoi SiriS,

Ik las ook dat de wijngist goed tegen zuur kan.
Ik krijg namenlijk weer de Lowbach-kriebels (maar dat had je denk al door  ;)  ).
Produceerd deze wijngist ook nog bepaalde esters?

 :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 04-12-2005  17:18 uProduceerd deze wijngist ook nog bepaalde esters?
De fabrikant zegt van wel: The 71B also has the ability to produce significant esters and higher alcohol, making it an excellent choice for fermenting concentrates
op http://consumer.lallemand.com/danstar-lalvin/71b.html
Met die hogere alcoholen lijkt ie mij alleenn geschikt voor een barley wine.

Hans Hans

Hopmans

CiteerDe fabrikant zegt van wel: The 71B also has the ability to produce significant esters and higher alcohol, making it an excellent choice for fermenting concentrates

Oops, stom
Helemaal overeen gelezen  :verbergen:

CiteerMet die hogere alcoholen lijkt ie mij alleenn geschikt voor een barley wine.
Ik denk En En.

Volgens mij zit in een Vlaams Bruin de allom bekende  >:D en z'n mammie.
Ik krijg er wel een goed gevoel bij.

 :degroeten:

MO

Ik vond hier een erg leuk artikel over korrelgisten. Het heeft wel een beetje een leve de korrelgisten teneur, dus dit artikel is niet geschikt voor Edgar.

Het artikel is al meer dan een jaar oud maar er wordt gesproken over een nieuwe Fermentis korrelgist, nl de weizen gist van weihenstephaner. Die heb ik nog nooit gezien.

Adrie

Volgens mij wordt die gist al jaren aangekondigd, maar komt ie nooit. 't is net Windows Vista.

Caspar

Citaat van: MO op 09-06-2006  14:58 uIk vond hier een erg leuk artikel over korrelgisten. Het heeft wel een beetje een leve de korrelgisten teneur, dus dit artikel is niet geschikt voor Edgar.

Het artikel is al meer dan een jaar oud maar er wordt gesproken over een nieuwe Fermentis korrelgist, nl de weizen gist van weihenstephaner. Die heb ik nog nooit gezien.

Grappig artikel,

Ik zie dat er een vergelijking wordt gemaakt tussen Wyeast en en Fermentis gisten. Heeft iemand wel eens een US56 met een Wyeast American Ale vergeleken of ze echt hetzelfde smaken?

Adrie

In mijn barley wine heb ik de us56 gebruikt en ik was van plan om de volgende keer de Wyeast American ale te proberen. Helaas is de eerste versie dan natuurlijk al lang op, maar wellicht ga ik dan de batch in tweeen splitsen om het verschil eens te proeven.

Harold

Citaat van: Hoppie op 07-11-2005  18:12 uIk ken er nu dus 3 die een vergistingsgraad van 63% hebben:
Windsor
Biosgist
En Safbrew s-33 (alhoewel deze nog niet uitgegist is, dus weet niet 100% zeker)


Vergisting van een bier met safale 33, begindichheid 1050-eindichtheid 1016 g/l, dus schijbare vergistingsgraad 68%
Vergisting van een bier met us56, begindichheid 1050-eindichtheid 1010.5 g/l, dus schijbare vergistingsgraad ca. 79%
De safale 33 levert een (smaak)voller bier op (maar ja dat is persoonlijk). De us56 neigt naar een pilsener.
 
Harold

Caspar

Citaat van: Adrie op 09-06-2006  17:04 uIn mijn barley wine heb ik de us56 gebruikt en ik was van plan om de volgende keer de Wyeast American ale te proberen. Helaas is de eerste versie dan natuurlijk al lang op, maar wellicht ga ik dan de batch in tweeen splitsen om het verschil eens te proeven.

Ik ben benieuwd!

Hans

Ik heb laatst ook de Nottinghamgist gebruikt. Deze gist was om verhuisredenen een jaar over tijd. Ik heb hem toch nog gebruikt voor een blond bier van 13.5 °P. Na 1 dag had ik een vergistingsgraad van reeds 62 %. Na drie dagen op 72 %. Ik heb hem toen nog twee dagen laten gisten en naar mandfles overgehelveld.

Dit is een korrelgist die zeer snel op gang komt en zeer snel vergist. Ik heb de gisting in de woonkamer laten doorgaan bij 20 °C. De gist geeft wel een zeer fruitige geur/smaak. Maar als ja van fruitig houdt, is dit een zeer goede gist voor een beginnende brouwer.

Met vriendelijke groeten Hans

goom

Even een rekenvraag mbt vergistingsgraad.
Stel ik heb 20 liter wort van 1060 g/l
Als de vergistingsgraad van de korrelgist (windsor) 63 % is, klopt dan de volgende berekening?
aanvang sg = 1060 volume = 20 l ===> te vergisten (20*1060)-(20*1000) = 1200
over na vergisting (1-0,63) *1200 = 444
eind sg = 1000 + 444/20 = 1022

Graag op- en aanmerkingen cq correcties

Edgar

Je hebt het volume niet nodig om de vergistingsgraad te berekenen.

60*63%=37,8
60-37,8=22,2
eind SG 1.022

goom

Bedankt Edgar.
Ik heb een biergebrouwen met aanvangsdichtheid van 1064 (18 mei 2008).
De dichtheid was al vanaf 22 mei al op 1024 beland.
Ik heb het vandaag overgeheveld in mijn lagervat.
Denk dat ik hem daar 5-7 dagen laat staan en dan ga bottelen.


SiriS

De vergistingsgraad van de S-33 is zeer afhankelijk van de samenstelling van het wort. De S-33 heeft veel moeite om maltotriose te vegisten; in een wort met ~25% suiker (disacharide) kan eenvoudig een vergistingsgraad gehaald worden van ~80%.

Groet, SiriS

Oscar

Even een oud draadje oprakelen...

Is er iemand die iets weet te melden over het verschil/overeenkomst tussen de S-33 en de Danstar Windsor ? Ik ben zelf niet zo'n korrelgist gebruiker...

Caspar

De overeenkomst die ik heb kunnen constateren uit eigen brouwsessies is dat ze geen van beide echt heel erg lekker zijn ;) .

Oscar

Wat is er "niet lekker" aan... ???

Hopmans

Citaat van: Oscar op 07-07-2010  19:38 uEven een oud draadje oprakelen...

Is er iemand die iets weet te melden over het verschil/overeenkomst tussen de S-33 en de Danstar Windsor ? Ik ben zelf niet zo'n korrelgist gebruiker...

Schijnbare vergistingsgraad is ongeveer hetzelfde.
Windsor zelfs ietsje lager (63%).
S-33 heeft iets grassigs in zijn geur naast de gele banaan, ietwat Palmbier-achtigs.
Windsor is sinaasappel-achtig.

Lastig uitleggen, ik heb ze een tijd niet meer gebruikt.



Gerb

Zouden er overeenkomsten moeten zijn? De Windsor is een Engelse gist met een Engels-fruitig karakter. S-33 is toch meer een Belgisch-fruitig/esterige gist.

MO

Ik heb wel met beide gisten gebrouwen. Ze lijken inderdaad op elkaar maar zijn volgens mij niet hetzelfde. Ik kan het niet beter omschrijven dan Hoppie doet.

Jacques

Citaat van: Oscar op 07-07-2010  19:38 uEven een oud draadje oprakelen...

Is er iemand die iets weet te melden over het verschil/overeenkomst tussen de S-33 en de Danstar Windsor ? Ik ben zelf niet zo'n korrelgist gebruiker...

Al gekeken naar de resultaten van het Groot gedroogde gist onderzoek? Dit onderzoek is speciaal voor dit soort vragen opgestart!

Citaat van: Gerb op 07-07-2010  20:27 uZouden er overeenkomsten moeten zijn? De Windsor is een Engelse gist met een Engels-fruitig karakter. S-33 is toch meer een Belgisch-fruitig/esterige gist.
Ik heb een klein beetje het gevoel dat de S-33 en de Brewferm Top broertje en zusje zijn. Ze hebben bijna dezelfde vergistingsgraad en de smaakpofielen lijken ook vrij veel op elkaar.

Caspar

Citaat van: Oscar op 07-07-2010  20:00 uWat is er "niet lekker" aan... ???

Je weet toch waar ik van hou... versche...  :clownsmile:

Maar goed, even serieus.

Volgens mij is de SVG van S33 ietsje hoger dan Windsor, toen ik met Windsor had gebrouwen was de SVG net 70%, S33 gaat verder door. Verder vind ik beide gisten wel aardig esterig zoals Hoppie ook al beschrijft, maar Windsor geeft een moutiger bier wat meer Engels georiënteerd is. Ik ben serieus niet zo onder de indruk van de smaken, ik vind ze beide een beetje korrelig, vreemd esterig en modderig smaken... klinkt vreemd, maar zo proef ik het ;D . Ik heb beide gisten echter nooit goed temperatuur gecontroleerd laten vergisten :weetniet:.

Maar goed Oscar, er is maar 1 manier om goed achter de verschillen te komen en dat is het splitsen van een batch. Welk biertype had je in gedachten?

Jacques

Citaat van: Caspar op 07-07-2010  21:57 uMaar goed Oscar, er is maar 1 manier om goed achter de verschillen te komen en dat is het splitsen van een batch. Welk biertype had je in gedachten?

Nogmaals kijk naar de resultaten van het Groot gedroogde gistonderzoek.
Gemiddelde vergistingsgraad Windsor: 70%
Gemiddelde vergistingsgraad S-33: 72%
Het onderzoek is niet voor niets uitgevoerd!

Hopmans

Citaat van: Caspar op 07-07-2010  21:57 uIk ben serieus niet zo onder de indruk van de smaken, ik vind ze beide een beetje korrelig, vreemd esterig en modderig smaken... klinkt vreemd, maar zo proef ik het ;D .
De geur uit het waterslot van de s-33 is fantastisch, maar dan valt de smaak van het bier weer wat tegen.


BierHenk

Ik heb deze gist (S-33) gisteravond om plm 19:00 geënt en vandaag is het SG 1024 komende van 1060!

MO

Ik heb een paar keer brouwsels gesplitst vergist met S33 en windsor. De verschillen waren minimaal.

Thamerdal

Citaat van: SiriS op 25-05-2008  17:57 uDe vergistingsgraad van de S-33 is zeer afhankelijk van de samenstelling van het wort. De S-33 heeft veel moeite om maltotriose te vegisten; in een wort met ~25% suiker (disacharide) kan eenvoudig een vergistingsgraad gehaald worden van ~80%.

Groet, SiriS

Even een oud topic, maar ik heb in dit geval graag jullie advies. Ik heb een blond gebrouwen, vergist met Champagnegist. Ik wist van tevoren dat de gist moeite zou kunnen krijgen met de maltose en maltotriose. Na de hoofdvergisting zat ik op een SG van 1026, afkomstig van begin SG 1060. Redelijk dus, maar het laatste beetje moet nog vergist worden, tot 1010 volgens het recept.
Ik heb gekozen om er een zakje S-33 bij te doen, maar dit heeft echt nauwelijks wat gedaan. Af en toe wat activiteit, maar het SG is nagenoeg hetzelfde.

Wat nu te doen? Laten staan in de navergisting? (Ik heb inmiddels wel overgeheveld) Of nog een zakje gist erbij? Starter maken? Suiker toevoegen?  :weetniet:

Jacques

Citaat van: Thamerdal op 29-04-2015  21:14 uEven een oud topic, maar ik heb in dit geval graag jullie advies. Ik heb een blond gebrouwen, vergist met Champagnegist. Ik wist van tevoren dat de gist moeite zou kunnen krijgen met de maltose en maltotriose. Na de hoofdvergisting zat ik op een SG van 1026, afkomstig van begin SG 1060. Redelijk dus, maar het laatste beetje moet nog vergist worden, tot 1010 volgens het recept.
Ik heb gekozen om er een zakje S-33 bij te doen, maar dit heeft echt nauwelijks wat gedaan. Af en toe wat activiteit, maar het SG is nagenoeg hetzelfde.

Wat nu te doen? Laten staan in de navergisting? (Ik heb inmiddels wel overgeheveld) Of nog een zakje gist erbij? Starter maken? Suiker toevoegen?  :weetniet:

Tsja, de vergistingsgraad die je haalt is sterk afhankelijk van de gist die je ent. Was in het recept dat je gevolgd hebt ook champagnegist gebruikt?

Starter maken met een gist met een hogere vergistgingsgraad kan helpen. Voeg wel wat gistvoeding toe aan de starter. De champagnegist heeft waarschijnlijk al veel essentiële stoffen opgesnoept...

Thamerdal

Het was een recept naar eigen inzicht, Jacques. Dus ja, dan loop je het risico.
Welke gist zou je aanbevelen om een starter mee te maken?

Jacques

Citaat van: Thamerdal op 29-04-2015  23:45 uHet was een recept naar eigen inzicht, Jacques. Dus ja, dan loop je het risico.
Welke gist zou je aanbevelen om een starter mee te maken?

Dat ligt er aan wat voor smaakprofiel je wilt hebben. Voor een neutrale smaal kun de US-05 of de BR&-97 kunnen gebruiken. Als je meer een fruitige smaak wilt de Belle Saison. Deze laatste gaat ook wat verder door.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.