Echt rood (Irish Red) bIer..

Gestart door Lange Möpper, 24-10-2016 00:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lange Möpper

Ik brouw regelmatig een Red Ale achtig bier, met rogge en een heel klein beetje verse laurier.

Meestal gebruik ik Abbey mout, maar heb nu ook eens de Cara-red gebruikt. Beide EBC van 40-50. Ik heb het gevoel dat hij met de Abbey veel roder wordt dan met de Cara-red.

Zijn er brouwers met dezelfde ervaring? Of juist niet?
Nog andere mouwen die geschikt zijn en een mooie rode kleur geven?

Oscar

Citaat van: Lange Möpper op 24-10-2016  00:00 uNog andere mouwen die geschikt zijn en een mooie rode kleur geven?

* Amber 50
* Cara 120
* Melanoide

 :brouwen:

Vik75

Ik heb ook een een irish red gebrouwen met cara-red.
Het bier was niet echt rood maar wel onwijs lekker.

Ik ben wel benieuwd naar jou recept van irish red. Zo te horen met laurier lijkt me ook een interessante toevoeging.

Grts

Erik

Thamerdal

Citaat van: Lange Möpper op 24-10-2016  00:00 uNog andere mouwen die geschikt zijn en een mooie rode kleur geven?
Als je het niet erg vindt om een beetje vals te spelen is een beetje bietensap of frambozensap ook een methode.

Lange Möpper

Citaat van: Vik75 op 24-10-2016  08:36 uIk ben wel benieuwd naar jou recept van irish red. Zo te horen met laurier lijkt me ook een interessante toevoeging.

Grts Erik

10 liter maischwater / 6 liter spoelwater
 
Bohemian Pils - 1250 gram
Munich Dark - 375 gram
Rogge - 625 gram
Cara Red   250 gram (eerste variant was met Abbey, dat werd wat roder en was ook heerlijk)

Let op dat je rogge op 38 + 45 graden inmaischt. Anders krijg je behangplaksel en loopt je filter vast ;)

Cascade - 60 minuten - 11 gram
East Kent Goldings - 60 minuten - 11 gram
Saaz   - 20 minuten - 10 gram

Het gisten deed ik met Wyeast Britisch Ale II -1335

Wees niet te kwistig met de laurier, doe zelf laatste kwartier er pas bij. De smaak moet je zelf proberen.
Gebruik wel verse laurier, zo van de struik (Laurus nobilis) geplukt. Is veel lekkerder dan de gedroogde uit de winkel.
Snijden in dunne reepjes, dan geeft het smaak zat!

Laat je het weten als je hem gaat brouwen en wat het resultaat is geworden?


Vik75

Dat zal ik wel doen. Zet hem in mijn to do list. Alleen laurier vers vinden wordt nu een beetje een probleem denk ik. 😃

Lange Möpper

Keertje langs bij de grotere tuincentra... die hebben ze vaak wel staan. (zal niet tegen je zeggen dat je daar stiekem een paar blaadjes af kan plukken)
Volgens mij heeft Dille en Kamille vaak wel (hele) kleine laurierstruikjes te koop

En de meeste hoveniers kunnen er wel eentje voor je bestellen.

Let wel op dat het de Laurus is, en niet de Prunus. Deze smaakt niet als laurier en heeft blauwzuur in het blad... is volgens mij niet erg gezond :nut:

Adrie

Voor een mooie rode kleur moet je voldoende chocolademout of zwarte mout toevoegen. Carared is veel te licht om een rode kleur te geven (binnen gebruik van redelijke grenzen). Geroosterde mouten geven meer roodachtige tonen, mouten tussen 50 en 150 EBC meer bruinachtige tonen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.