Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Hergisten op fles (mislukt)  (gelezen 4333 keer)

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
Re: Hergisten op fles (mislukt)
« Reactie #50 Gepost op: 31-01-2017 10:42 u »
Dat maakt voor het uitvlokken van de gist niet uit. Voor de keuze van het calciumzout laat ik mij vooral leiden door de smaak die ik wil hebben. Calciumchloride voor een zachter, rondere smaak. Calciumsulfaat voor een hardere bittere smaak. Voor het omhoog brengen van de pH bij donkere bieren gebruik ik calciumcarbonaat. Dat is smaakneutraal.

Ach OK, gaat dus niet veel uitmaken voor mij.
Wat de smaak invloed betreft: deed ik al, maar is zelden dat ik het nog zachter wil hebben.
De laatste jaren wordt vaak versneden met het poedelzachte Montille water van Delhaize.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Lange Möpper

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Leve de man die het bier uitvond!
Re: Hergisten op fles (mislukt)
« Reactie #51 Gepost op: 15-04-2017 00:06 u »
ipv roerwerk kun je ook elke paar uur even zwenken zodat je alle gist opwolkt van de bodem.

Heb vandaag een mijn eerste bier met verbeterd recept weer gebrouwen. Had 1335 gist van 12 oktober 2016. Hier een giststarter mee gemaakt.
Dacht eerst dat het niet zou werken, maar ging toch geweldig. Het waterslot begon veel eerder met snel brobbelen. Ondanks dat ik geen roerder heb is het met gewoon zwenken prima gelukt...

Dat ga ik vaker doen op deze manier! top!

Tags: