Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Hergisten op fles (mislukt)  (gelezen 3939 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Hergisten op fles (mislukt)
« Reactie #25 Gepost op: 28-10-2016 12:27 u »
Kort lageren op lage temperatuur kan inderdaad een goede oplossing zijn, maar de snelheid waarmee gist neerstaat op de bodem hang ook af van het gistras en de hoogte van je gistingsvat en de temperatuur (de laatste gist die neerslaat moet immers vanaf het oppervlak komen en dat duurt langer als je een hogere kolom bier hebt), dus moet je wel uitvinden bij trial en error loe lang je dan precies moet wachten voor jouw specifieke situatie. Verder beschikt lang niet iedereen over deze mogelijkheid om echt koud te lageren. Al met al dus een proces met nogal wat variabelen.

Miin keuze is daarom om wat langer te wachten, bv 2 weken bij de minimum temperatuur die haalbaar is (14-16 C op dit moment) dan is vrijwel alle gist neergeslagen en heb je toch nog geen dominante effecten van autolyse en kun je een goed gedefinieerde en precies de goede hoeveelheid  zeer actieve verse gist inbrengen om de nagisting te voltooien. Omdat het om verse actieve gist gaat heb je daar minder van nodig vergeleken met de al uitgeputte hoofdgist, dus netto kun je dan minder gist in je flesjes krijgen dan mogelijk is met bottelen zonder gist.

Je vergeet nog een belangrijke factor: calciumzouten. Door het toevoegen van brouwzouten versnel je het uitvlokken van de gist (en daarmee het helder worden van je bier) in belangrijke mate.

Tegenwoordig beschikken veel hobbybrouwers die serieus met hun hobby bezig zijn over een koelkast. Deze wordt gebruikt om temperatuurgecontroleerd te vergisten. Een paar dagen langer in de gistkast is meestal niet zo'n probleem. Voor niet al te veel geld koop een tweedehandse koelkast en een STC-1000 dan wel Inkbird kost ook niet al te veel...

Anders dan vaak gedacht wordt krijg je door lang te wachten met (een week of langer) met bottelen nadat het bier helemaal is uitgegist wel degelijk last van autolysesmaakjes. Door veel hobbybrouwers wordt die smaak niet opgemerkt omdat ze die smaak gewend zijn... Testjes die ik heb uitgevoerd hebben duidelijk laten zien dat de pH van je bier omhoog gaat als je gist niet verwijderd. Het oplopen van de pH is een teken van autolyse.

In het grijze verleden voerde ik de methode uit die jij hanteert. Eerst het bier helemaal helder laten worden bij 15 tot 18 ºC en dan pas bottelen. Het op gang komen van de hergisting op fles kan dan lang duren, heel lang zelfs. Je bent dan wel haast verplicht om bottelgist te gebruiken.
Wanneer je je ontdoet van een overmaat aan gist (via een CCT of door over te hevelen) en niet te lang wacht met bottelen krijgt een prima hergisting op de fles. Gisteren heb ik een flesje geopend dat 5 dagen op de fles zit en al een aangename hoeveelheid koolzuur heeft. En dat voor een bier van zo'n 12% vol alcohol...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #26 Gepost op: 28-10-2016 13:49 u »
Mbt calciumzouten:
Dat is nog een factor inderdaad maar geeft ook weer extra variatie op de hoeveelheid gist die neerslaat

Mbt autolyse:
als autolyse optreedt tijdens 2 weken bezinken dan gebeurt dat ook in je flesjes tijdens of na de nagisting, dus ben je toch net zover van huis? Dan kun je beter met bottelgist bottelen want daarmee kun je met minder gist je gisting op de fles voor elkaar krijgen dus heb je minder gist dus minder autolyse in je flesjes als dat al een rol speelt.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 28-10-2016 20:38 u »
Mbt calciumzouten:
Dat is nog een factor inderdaad maar geeft ook weer extra variatie op de hoeveelheid gist die neerslaat

Mbt autolyse:
Als autolyse optreedt tijdens 2 weken bezinken dan gebeurt dat ook in je flesjes tijdens of na de nagisting, dus ben je toch net zover van huis? Dan kun je beter met bottelgist bottelen want daarmee kun je met minder gist je gisting op de fles voor elkaar krijgen dus heb je minder gist dus minder autolyse in je flesjes als dat al een rol speelt.

De calciumzouten zorgen er voor dat je een snellere uitvlokking hebt en dat het bier eerder helder is. Het maakt dat je minder lang het bier hoeft te laten staan als je heldere bier wilt hebben voordat je bottelt.
Ik gebruik altijd calciumzouten om te zorgen dat een groot gedeelte van de gist neergeslagen is voordat ik ga bottelen.

De autolyse gebeurt inderdaad ook in de fles. Echter door te wachten met bottelen heb je eerst last van autolyse in je gistvat en komt daar de autolyse van de hergisting op de fles bovenop.
Als je bottelgist gebruikt voor een vlotte hergisting geef je in feite altijd een redelijke hoeveelheid gist. Ook dat geeft extra autolyse. Alles bij elkaar heb je juist bij jouw methode meer vorming van autolyseproducten.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #28 Gepost op: 28-10-2016 21:54 u »
Als je bottelgist gebruikt voor een vlotte hergisting geef je in feite altijd een redelijke hoeveelheid gist. Ook dat geeft extra autolyse. Alles bij elkaar heb je juist bij jouw methode meer vorming van autolyseproducten.
Mijn punt was juist dat je meer controle hebt over de bottelgist die je toevoegt, dus kun je precies genoeg toevoegen om het bier in bv 1 of 2 weken op druk te krijgen. Autolyse begint juist na een wat langere tijd, dus juist van belang in de flesjes, omdat de gist daar veel langer inzit dan in je gistingsvat.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 28-10-2016 22:49 u »
Mijn punt was juist dat je meer controle hebt over de bottelgist die je toevoegt, dus kun je precies genoeg toevoegen om het bier in bv 1 of 2 weken op druk te krijgen. Autolyse begint juist na een wat langere tijd, dus juist van belang in de flesjes, omdat de gist daar veel langer inzit dan in je gistingsvat.

Autolyse begint al veel eerder. Al zelfs de vergisting is al sprake van autolyse. Als je niet overhevelt of gist op een andere wijze verwijderd is het bier in contact met heel veel gist.
Uit het oogpunt van autolyse is het gewenst dat er niet veel gist in de fles zit. Kijk maar eens naar commerciële bieren met hergisting op fles. Daar zit tegenwoordig heel weinig gist in.
Wij filteren onze bieren niet. Er zijn altijd voldoende vitale cellen voor de hergisting als je niet te lang wacht met bottelen. Ook als het bier helder is. Wanneer je het bier een paar weken laat staan heb je ten eerste meer autolysesmaakjes door afgestorven gistcellen en ten tweede zijn de gistcellen veel minder vitaal. In die situatie moet je voor een goede hergisting bottelgist toevoegen. Maar daarmee geef je vaak te veel gist waardoor je meer last hebt van autolyse.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #30 Gepost op: 28-10-2016 23:43 u »
Ik ga ervan uit dat er voor verse bottelgist ook een advieshoeveelheid gist is die afhankelijk is van de zwaarte van je bier. Die kun je proefondervindelijk vaststellen door te kijken hoelang het duurt voor je flesjes op druk zijn. Daar moet je zo dicht mogelijk in de buurt gaan zitten. als je meer hebt komt je bier onnodig snel op druk en heb je onnodig veel gistdepot, als je minder hebt duurt het te lang of komt je bier helemaal niet meer op druk.

Voor zware bieren is dit vooral van belang volgens mij. Voor lichte bieren hoef je denk ik nooit bottelgist toe te voegen want daar kan de gist ook al is het erg weinig zich nog vermenigvuldigen tijdens de gisting op de fles.

Verder vraag ik me echt serieus af of autolyse een rol van betekenis speelt binnen 3 weken hoofdgisting. Heb je daar bewijzen voor of iets aantoonbaars?     

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 29-10-2016 11:05 u »
Ik ga ervan uit dat er voor verse bottelgist ook een advieshoeveelheid gist is die afhankelijk is van de zwaarte van je bier. Die kun je proefondervindelijk vaststellen door te kijken hoelang het duurt voor je flesjes op druk zijn. Daar moet je zo dicht mogelijk in de buurt gaan zitten. als je meer hebt komt je bier onnodig snel op druk en heb je onnodig veel gistdepot, als je minder hebt duurt het te lang of komt je bier helemaal niet meer op druk.

Voor zware bieren is dit vooral van belang volgens mij. Voor lichte bieren hoef je denk ik nooit bottelgist toe te voegen want daar kan de gist ook al is het erg weinig zich nog vermenigvuldigen tijdens de gisting op de fles.

Verder vraag ik me echt serieus af of autolyse een rol van betekenis speelt binnen 3 weken hoofdgisting. Heb je daar bewijzen voor of iets aantoonbaars?   

Ook bij zware bieren werkt bij mij het niet toevoegen van bottelgist goed.

Naar aanleiding van mijn tests hebben wij samen het uitgebreid gehad over het feit dat ook zelfs al binnen 2 weken de pH significant hoger is door de aanwezigheid van gist. In smaak is dan het verschil nog niet groot, maar zoals ik al eerder schreef gaat het om een stapeling, lees om een verhoging van de concentratie. Overigens kan bij wat zuurder bier de verhoging van de pH door autolyse een positief effect hebben op de zure smaakbeleving. Bij de meeste bieren is echter autolyse niet gewenst vanwege de zwavelige, gistachtige, vleesachtige en muffige smaak die het kan geven.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #32 Gepost op: 29-10-2016 11:21 u »
Tot nu toe heb ik nog geen bottelgist gebruikt en tot nu toe altijd voldoende (of te veel  ;D ) druk  op de flessen gehad.
Momenteel heb een vreemd gevalletje in de woonkamer staan: De testfles met manometer is op druk maar afgelopen week heb ik een flesje uit het krat getest en deze was nog plat (heel weinig koolzuur). Ik heb nu alle flesjes een keer flink geschud in de hoop dat ik volgende week een minder plat bier kan proeven.
Zoals altijd heb ik opgeloste suiker toegevoegd aan het jongbier in mijn bottelvat. Daarna heb ik even geroerd met een schuimspaan dus daar zit het probleem niet. De testfles heb ik wel een keer op zijn kop gehouden om het bezinksel onder in de fles te bekijken. Misschien dat het verschil in druk daar in zit. Vandaar dat ik alle ander flesjes ook maar even flink geschud heb.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #33 Gepost op: 29-10-2016 12:39 u »
De testfles heb ik wel een keer op zijn kop gehouden om het bezinksel onder in de fles te bekijken. Misschien dat het verschil in druk daar in zit. Vandaar dat ik alle ander flesjes ook maar even flink geschud heb.

Ben je niet bang dat het bier in de manometer komt door de fles op de kop te houden?

Vul je het flesje met de manometer altijd als laatste? Het zou kunnen zijn dat je daardoor wat meer gist in de laatste fles hebt zitten waardoor de hergisting sneller op gang komt.

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 29-10-2016 13:05 u »
Ben je niet bang dat het bier in de manometer komt door de fles op de kop te houden?

Vul je het flesje met de manometer altijd als laatste? Het zou kunnen zijn dat je daardoor wat meer gist in de laatste fles hebt zitten waardoor de hergisting sneller op gang komt.
Nee, ik zorg dat de manometer boven de vloeistofspiegel blijft. Maar dat zal geen 100% garantie zijn. Tot nu toe nog geen last van gehad maar wel iets om in de gaten te houden.

Het flesje met manometer vul ik altijd ergens midden in het bottelproces. Dat geeft me  een "gemiddeld-gevoel".

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #35 Gepost op: 29-10-2016 23:33 u »
Tot nu toe heb ik nog geen bottelgist gebruikt en tot nu toe altijd voldoende (of te veel  ;D ) druk  op de flessen gehad.
Momenteel heb een vreemd gevalletje in de woonkamer staan: De testfles met manometer is op druk maar afgelopen week heb ik een flesje uit het krat getest en deze was nog plat (heel weinig koolzuur). Ik heb nu alle flesjes een keer flink geschud in de hoop dat ik volgende week een minder plat bier kan proeven.
Zoals altijd heb ik opgeloste suiker toegevoegd aan het jongbier in mijn bottelvat. Daarna heb ik even geroerd met een schuimspaan dus daar zit het probleem niet. De testfles heb ik wel een keer op zijn kop gehouden om het bezinksel onder in de fles te bekijken. Misschien dat het verschil in druk daar in zit. Vandaar dat ik alle ander flesjes ook maar even flink geschud heb.

Kort samengevat: de testfles met manometer is wel op druk en een willekeurig geopend flesje niet terwijl de suiker wel goed verdeeld is.
De vraag die bij mij opkomt is of het geopende flesje misschien niet goed afgesloten of een beschadiging aan de hals had.

Open over een paar dagen opnieuw een flesje en laat je bevindingen weten.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #36 Gepost op: 30-10-2016 02:35 u »
Heeft het test-flesje een iets andere hals, waarbij de dop wél goed sluit... Terwijl de rest te los gedopt is?

Offline Pim

• De Roerstok
  • Super lid
  • Er is geen mooier Hol........ ....dan alcoHol !
« Reactie #37 Gepost op: 30-10-2016 09:15 u »
Eric, het kan nog steeds zo zijn dat de suikeroplossing niet helemaal goed gemengd is met je jongbier. Ik weet niet of dit in jouw geval van toepassing is maar je moet namelijk nogal behoorlijk roeren om dit goed voor elkaar te krijgen. Twee vloeistoffen van verschillende viscositeit (en waarschijnlijk ook nog eens verschillende temperatuur) laten zich namelijk slecht mengen.
Neem eens een proefje met een bak koud water en een gekleurde dikkere oplossing (bv badschuim). Doe dat bij elkaar en roer even net zoals je dat nu met je suikeroplossing doet. Het zal je verbazen hoe veel geconcentreerde kleurslierten overblijven. Met andere woorden: het is niet goed gemengd.

In het verleden roerde ik ook de suikeroplossing even door het jongbier met een schuimspaan maar merkte steeds onderlinge verschillen in druk in flesjes van dezelfde batch. Iemand attendeerde me op de slechte mengbaarheid van vloeistoffen van verschillende samenstelling en (zeker) temperatuur. Pas toen ik het verschijnsel een keertje waarnam (lekker in bad met mijn badeendjes en een fles badschuim 8) ).
Om deze reden meng ik mijn suikeroplossing nu op de volgende manier: 1) Suikeroplossing (voldoende verdund met water) in het bottelvat; 2) Hier pomp ik het jongbier op zodanig dat tijdens het pompen steeds stroming in het vat is welke voor de vermenging zorgt.
Sindsdien heb ik geen verschillen meer in druk in onderlinge flesjes.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #38 Gepost op: 30-10-2016 09:29 u »
Suikeroplossing voldoende verdund is inderdaad erg belangrijk. Hete suikeroplossing lijkt erg vloeibaar, maar als het afkoelt in je bier kan het heel stroperig worden. Daarvoor moet je op zijn minst 1 (gewicht) deel suiker+2 delen water nemen.

Offline Eric v B

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 30-10-2016 13:02 u »
Suikeroplossing voldoende verdund is inderdaad erg belangrijk. Hete suikeroplossing lijkt erg vloeibaar, maar als het afkoelt in je bier kan het heel stroperig worden. Daarvoor moet je op zijn minst 1 (gewicht) deel suiker+2 delen water nemen.
Dit is ook de verhouding die ik aanhoud om te voorkomen dat de suikeroplossing te dik is en slecht mengt met het jong bier.

Eric, het kan nog steeds zo zijn dat de suikeroplossing niet helemaal goed gemengd is met je jongbier. Ik weet niet of dit in jouw geval van toepassing is maar je moet namelijk nogal behoorlijk roeren om dit goed voor elkaar te krijgen. Twee vloeistoffen van verschillende viscositeit (en waarschijnlijk ook nog eens verschillende temperatuur) laten zich namelijk slecht mengen.
Neem eens een proefje met een bak koud water en een gekleurde dikkere oplossing (bv badschuim). Doe dat bij elkaar en roer even net zoals je dat nu met je suikeroplossing doet. Het zal je verbazen hoe veel geconcentreerde kleurslierten overblijven. Met andere woorden: het is niet goed gemengd.

In het verleden roerde ik ook de suikeroplossing even door het jongbier met een schuimspaan maar merkte steeds onderlinge verschillen in druk in flesjes van dezelfde batch. Iemand attendeerde me op de slechte mengbaarheid van vloeistoffen van verschillende samenstelling en (zeker) temperatuur. Pas toen ik het verschijnsel een keertje waarnam (lekker in bad met mijn badeendjes en een fles badschuim 8) ).
Om deze reden meng ik mijn suikeroplossing nu op de volgende manier: 1) Suikeroplossing (voldoende verdund met water) in het bottelvat; 2) Hier pomp ik het jongbier op zodanig dat tijdens het pompen steeds stroming in het vat is welke voor de vermenging zorgt.

Tja, dat ik lastig. Naar mijn mening heb ik goed geroerd met de schuimspaan. Ook geroerd zodat er opwaartse stromingen ontstaan.

De door jou beschreven werkwijze heb ik ook wel eens gevolgd met het verschil dat ik het jongbier op de suikeroplossing liet lopen mbv een hevel vanuit het vergistingsvat. Met deze methode liep ik er wel eens tegenaan dat de hoeveelheid jongbier anders was dan ik had afgelezen van de schaalverdeling van het vergistingsvat. Dit omdat er bijvoorbeeld eerder gist meegeheveld werd. Ik had dan bijvoorbeeld een liter minder jongbier (ik brouw rond de 15 liter per keer) en dus in verhouding meer bottelsuiker.
Tegenwoordig hevel ik eerst het jongbier naar het bottelvat en afhankelijk van de hoeveelheid jongbier maak ik de suikeroplossing aan (1 (gewicht) deel suiker+2 delen water). Tot nu toe eigenlijk nog nooit problemen gehad.

Kort samengevat: de testfles met manometer is wel op druk en een willekeurig geopend flesje niet terwijl de suiker wel goed verdeeld is.
De vraag die bij mij opkomt is of het geopende flesje misschien niet goed afgesloten of een beschadiging aan de hals had.

Open over een paar dagen opnieuw een flesje en laat je bevindingen weten.

Ik heb de flessen vrijdag flink geschud en het volgende flesje staat in de koelkast. Vanavond even testen.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Wordt vervolgd!

Offline Jeukstaardt

• Super lid
  • Bij twijfel, meer hop!
« Reactie #40 Gepost op: 31-10-2016 12:44 u »

Dit is ook mijn methode. Tot op heden altijd goed gegaan. Roeren doe ik liever niet i.v.m. zuurstofinslag en infectierisico; althans mijn 'angst' daarvoor.
Ik krijg door het jongbier op de suikeroplossing te hevelen een mooie rustige werveling in het bottelvat omdat ik de hevelslang op de bodem leg van het vat tegen de wand aan.

Offline Underdike

• Super lid
  • www.keut.beer
    • www.keut.beer
« Reactie #41 Gepost op: 31-10-2016 13:05 u »
Dit is ook mijn methode. Tot op heden altijd goed gegaan. Roeren doe ik liever niet i.v.m. zuurstofinslag en infectierisico; althans mijn 'angst' daarvoor.
Ik krijg door het jongbier op de suikeroplossing te hevelen een mooie rustige werveling in het bottelvat omdat ik de hevelslang op de bodem leg van het vat tegen de wand aan.
Door de al aanwezige alcohol moet je wel je best doen om nog een infectie op te lopen toch?

Ik zou het ook niet vooraf durven toevoegen...
Als ik op een gegeven moment gist zie meekomen ruk ik de slang eruit, en kan ik wat volume missen.
Wij gooien naar 2 brouwemmers, deksels erop, en maken dan het suikerwater aan wat we even afdekken en even te koelen zetten.
Ondertussen maken we het flessen schoonmaken af, zetten alles klaar, voegen dan het suikerwater toe en roeren even... en wachten even 5 minuutjes... en dan kunnen we bottelen.

Offline Lange Möpper

• Junior lid
  • **
  • Leve de man die het bier uitvond!
« Reactie #42 Gepost op: 29-01-2017 21:41 u »
Hoe zouden jullie dat doen dan? Gewoon een beetje gist in de fles voor het bottelen?
En welke gist zouden jullie daar voor kiezen?
Een korrelgist of een vloeibare? en dan ook nog een bepaalde soort?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #43 Gepost op: 29-01-2017 23:19 u »
Zo doe ik het:
enkele dagen voor het bottelen (50 liter) maak ik een starter op de roerder van ca 100 ml met dezelfde gist die ik gebruik voor de hoofdgisting. Als die goed gist met koffie verkeerd kleur, zet ik hem in de koelkast voor 1-2 dagen en dan giet ik hem af vlak voor het bottelen en gebruik die gist om mee te bottelen. Mengen met het te bottelen bier in het bottelvat en dan de bottelsuiker (1 deel bottelsuiker in 2 delen kokend water oplossen) erbij en goed mengen, dan bottelen.
Benodigde gist hoeveelheid kun je proefondervindelijk vaststellen zodat het bier in ca 2 weken op druk is.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: fr
  • Redacteur Reynaertgazette Beheerder Vlaams HBForum
« Reactie #44 Gepost op: 30-01-2017 09:36 u »
De calciumzouten zorgen er voor dat je een snellere uitvlokking hebt en dat het bier eerder helder is.

Jacques, welk calciumzout specifiek gebruik je dan?
Hier, nu in België, maar ook in Frankrijk is mijn leidingwater op zich al vrij rijk aan calciumzouten, vrij hard t.o.v. het meeste brouwwater in Nederland.
Of helpt dit sowieso bij voorbaat al op dat beter uitvlokken?

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 30-01-2017 09:45 u »
Ik zou in (meest) Belgisch water geen calcium toevoegen. Zoals je zelf al zegt, wordt het drinkwater daar veelal niet onthard wat in Nederland wel het geval is. Soms is ook chloride hoog in Belgisch drinkwater (St. Bernardus, Westvleteren?). Per streek kan dit mogelijk verschillen, vraag dus altijd even een wateranalyse op van je drinkwater. Ik stuur meestal op 75-100 mg Ca/l in mijn uiteindelijke wort.

Offline Lange Möpper

• Junior lid
  • **
« Reactie #46 Gepost op: 30-01-2017 19:38 u »
Zo doe ik het:
enkele dagen voor het bottelen (50 liter) maak ik een starter op de roerder van ca 100 ml met dezelfde gist die ik gebruik voor de hoofdgisting. Als die goed gist met koffie verkeerd kleur, zet ik hem in de koelkast voor 1-2 dagen en dan giet ik hem af vlak voor het bottelen en gebruik die gist om mee te bottelen. Mengen met het te bottelen bier in het bottelvat en dan de bottelsuiker (1 deel bottelsuiker in 2 delen kokend water oplossen) erbij en goed mengen, dan bottelen.
Benodigde gist hoeveelheid kun je proefondervindelijk vaststellen zodat het bier in ca 2 weken op druk is.

ik gebruik zelf Wyeast gisten. Ik brouw meestal 20 liter per keer, dus kan het met 1 verpakking net redden.
Hier heb ik dus niets van over als ik geënt heb. (of kan ik wel wat overhouden, en bewaren?)
En het volgende probleem... Heb ook (nog) geen magneetroerder. Dat ligt momenteel een beetje boven mijn budget.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #47 Gepost op: 30-01-2017 20:20 u »
Wat je ook kunt doen is met een (steriel, bv uitgekookt) slangetje (evt verzwaren met enkele RVS moertjes) met een injectiespuitje wat gist van de bodem opzuigen en die dan opkweken met wat gekookte wort. (Een potje na het koken aftappen en verdunnen tot 1040 en dan invriezen zodat je het bij het bottelen weer kunt gebruiken) ipv roerwerk kun je ook elke paar uur even zwenken zodat je alle gist opwolkt van de bodem.

Offline Lange Möpper

• Junior lid
  • **
« Reactie #48 Gepost op: 30-01-2017 20:58 u »
Wat je ook kunt doen is met een (steriel, bv uitgekookt) slangetje (evt verzwaren met enkele RVS moertjes) met een injectiespuitje wat gist van de bodem opzuigen en die dan opkweken met wat gekookte wort. (Een potje na het koken aftappen en verdunnen tot 1040 en dan invriezen zodat je het bij het bottelen weer kunt gebruiken) ipv roerwerk kun je ook elke paar uur even zwenken zodat je alle gist opwolkt van de bodem.

Bedankt... goede tip. voor een volgende batch ga ik dat proberen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #49 Gepost op: 30-01-2017 22:01 u »
Jacques, welk calciumzout specifiek gebruik je dan?
Hier, nu in België, maar ook in Frankrijk is mijn leidingwater op zich al vrij rijk aan calciumzouten, vrij hard t.o.v. het meeste brouwwater in Nederland.
Of helpt dit sowieso bij voorbaat al op dat beter uitvlokken?

Dat maakt voor het uitvlokken van de gist niet uit. Voor de keuze van het calciumzout laat ik mij vooral leiden door de smaak die ik wil hebben. Calciumchloride voor een zachter, rondere smaak. Calciumsulfaat voor een hardere bittere smaak. Voor het omhoog brengen van de pH bij donkere bieren gebruik ik calciumcarbonaat. Dat is smaakneutraal.

Tags: