Vraagje over een alternatieve manier van spoelen

Gestart door Mark_, 23-10-2016 17:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mark_

Ik brouw nu een tijdje en op het moment vind ik batches van 15 L prettig werken. Alleen vind ik het filteren/spoelen niet handig werken.

Ik maisch in de brouwketel, dit gaat daarna in de filterkuip. Ik doe dat door met een soeplepel eerst het graan van de bodem over te scheppen. Daarna met een 5 L maatbeker de vloeistof overscheppen. Het laatste beetje giet ik dan voorzichtig over. Dan wacht ik een tijdje en begin met filteren. Ondertussen ben ik met een 2 L waterkoker en pannen bezig om spoelwater op temperatuur te krijgen. Hierna giet ik dit in de filterkuip en wacht tot het filterbed gesetteld is. Hierna spoel ik.

Ik zat aan een andere manier van werken te denken. Tijdens het maischen verhit ik voldoende spoelwater in de waterkoker en giet dit meteen in de filterkuip. Met toevoegen van koud water zorg ervoor ik dat ik hier voldoende water van 78°C heb. Hierna ga ik verder als hiervoor beschreven. Het mout zal dus als eerste in water zonder suiker komen en er zou dus al uitwisseling van suikers plaatsvinden.

Ik wil dit bij mijn volgende brouwsel proberen. Ik vraag me af heeft iemand dit al geprobeerd en zo ja wat waren de resultaten?
Zijn er redenen waarom dit proces niet zou kunnen werken?
Zou door de de hogere waterkolom het filter dicht zou kunnen slaan?

Ik verwacht een daling in het rendement, maar als dat niet teveel is vind ik het geen probleem.

Eric v B

Klinkt als een soort van batch sparging. Met dit verschil dat men bij batch sparging eerst filtert en dan heet (± 90 ºC)  water toevoegt aan de droge bostel, goed roert, dan weer een filterbed laten vormen en tenslotte voor de tweede keer filtert.

Of iemand de door jou beschreven werkwijze al heeft gevolgd? Ik denk het wel maar ikzelf heb daar nog niets over gelezen hier op het Forum.

Ik zou niet weten waarom je dit niet zou proberen. Als het voor jou goed werkt en het levert goed bier op, dan zou ik het gewoon doen.

Als je rustig filtert, dan zal het filterbed niet dichtslaan.

Ook ik verwacht dat het rendement iets terug zal lopen. Omdat het SG van het totaal  hoger is dan dat je eerst filtert en dan nog een keer spoelt, zal de achtergebleven wort in de bostel ook een hoger SG hebben. De vraag is of je dat erg vindt. Als deze manier van werken voor jou opweegt tegen een paar % lager rendement, dan is het toch goed. Er zijn op het forum ook brouwers die helemaal niet (meer) spoelen na het maischen.

Zoals je misschien al ervaren hebt in de diverse topics, bestaan er verschillende inzichten en zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.

Succes! Ik ben benieuwd hoe je ervaringen zijn bij deze manier van brouwen.


Oscar


foz

Dit is niet spoelen, hoogstens verdunnen. Kun je net zo goed maischen met alle water.

Mark_

@Eric klopt, wat ik nu doe is batch sparging. Ik kijk al een tijdje op dit forum en het Internet en heb deze methode ook nog niet eerder gevonden. (Tot nu toe had ik geen forumaccount aangemaakt omdat mijn andere vragen al eerder hier of de rest van het Internet beantwoord waren.)
Ik ben ook zeker van plan het volgende keer te proberen, tenzij er mensen slechte praktijkervaring mee hebben. Qua rendement zie ik het wel, het zal niet slechter worden dan niet spoelen.

@Oscar Ik begrijp je niet. Hoe gaat een hevelfilter me helpen?
Ik maisch in de brouwketel dus ik moet dan eerst ergens ander heen hevelen en daarna weer terug in de brouwketel. Ook helpt het niet met het meerdere plekken water te verwarmen, zodat ik daarna kan spoelen.

@foz Het klopt dat het niet echt spoelen is. Maar ik verwacht dat op het moment dat ik de mout in het water stop er zich een nieuw evenwicht tussen het suiker in de mout en de suiker in het water vormt. In het begin zal het water 0 gram suiker hebben. Vandaar dat ik een lager rendement verwacht. Als ik het forum en het wiki enz. lees, dan lees ik dat de beslagdikte van belang is. Als ik al het water meteen zou toevoegen zou ik voor mijn laatste batch een dikte van 1 kg/6.4 L hebben. Volgens mij is dat heel erg dun.

Eric v B


Eric v B

Citaat van: Mark_ op 23-10-2016  21:52 uVandaar dat ik een lager rendement verwacht. Als ik het forum en het wiki enz. lees, dan lees ik dat de beslagdikte van belang is. Als ik al het water meteen zou toevoegen zou ik voor mijn laatste batch een dikte van 1 kg/6.4 L hebben. Volgens mij is dat heel erg dun.
Als ik dunner maisch (3,5 - 4 liter/kg) dan heb ik ± 2% meer rendement dan dat ik dikker maisch (2,5 - 3 liter/kg). Ik weet niet waar het omslagpunt ligt vanwaar je rendement af gaat nemen bij nog dunner spoelen.

Nerro

Citaat van: Eric v B op 23-10-2016  22:18 uNiet helemaal on topic maar toch enigszins gerelateerd: http://brulosophy.com/2016/08/29/mash-methods-pt-2-batch-sparge-vs-no-sparge-exbeeriment-results/

Gaaf! Ik denk dat ik volgende keer eens dunner maisch en zonder spoelen verder ga.

tdp

Citaat van: Nerro op 24-10-2016  15:20 uGaaf! Ik denk dat ik volgende keer eens dunner maisch en zonder spoelen verder ga.

Werkt voor mij prima, doe ik regelmatig!

Mark_

Citaat van: tdp op 24-10-2016  15:39 uWerkt voor mij prima, doe ik regelmatig!
Tot hoe dun maak je je beslag dan?

Mark_

Citaat van: Eric v B op 23-10-2016  22:18 uNiet helemaal on topic maar toch enigszins gerelateerd: http://brulosophy.com/2016/08/29/mash-methods-pt-2-batch-sparge-vs-no-sparge-exbeeriment-results/
Bedankt voor de link. Een Interessant artikel, ook het gelinkte artikel van John Palmer was interessant.

iedewiedewagen

Mark,
Ik had hetzelfde probleem met spoelwater. 
tegenwoording breng ik eerst 15 liter water op temperatuur in de maischketel en laat dat vervolgens in een koelbox lopen.
In de koelbox blijft het lang op temperatuur. Tijdens het spoelen schep ik het water met de juiste temperatuur op het wort.
Geen gedoe meer met waterkokers.

beermenke

Ik spoel met 5 liter spoelwater direct vanuit de boiler op een eindresultaat van 15 liter in gistvat. Ben me bewust van lager rendement maar neem dit voor lief. Ik suiker meestal toch bij tijdens vergisting, of koken, afhankelijk van gewenst bier en met mate natuurlijk. Bevalt mij prima

tdp

Citaat van: Mark_ op 24-10-2016  20:58 uTot hoe dun maak je je beslag dan?

Ik gebruik BrouwHulp. Stel dat BrouwHulp het voorstel doet van 20 liter maischwater en 10 liter spoelwater, begin ik gewoon met 30 liter maischwater, onafhankelijk van beslagdikte.

Jacques

Citaat van: Nerro op 24-10-2016  15:20 uGaaf! Ik denk dat ik volgende keer eens dunner maisch en zonder spoelen verder ga.

Zelf heb ik ook een hele tijd gebrouwen door dun te maischen en niet te spoelen.

Daar ben ik weer van af gestapt. Door niet te spoelen mis je wat in het karakter van je bier. Het uitspoelen van kafbestanddelen is veel minder schadelijk voor de smaak van je bier dan wel eens gedacht wordt. Sterker nog een beperkte uitloging van deze stoffen is zelfs gewenst.

Met veel plezier spoel ik weer mijn bostel en dat ik daarvoor wat meer werk heb door spoelwater te moeten opwarmen neem ik voor lief. Dankzij een UT-200 heb ik er overigens geen omkijken aan. Het spoelwater verwarm ik tot 94 ºC. De hogere temperatuur zorgt voor sneller en beter uitspoelen van de bostel.

Mark_

@iedewiedewagen
Ik had deze methode al eerder gezien, maar ik heb geen koelbox. Ik ben nog een beetje zoekende naar de optimale batchgrootte voor mij. Dus ik wil even geen nieuwe apparatuur kopen.

@beermenke
Bedankt voor de tip, misschien dat ik ook eens ga proberen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.