Orange Red Brett (Kriek-Lambiek)

Gestart door orangeloo, 21-10-2016 08:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Recept voor zondag in de maak...
Eem combi van mijn kriekenbier recept en Orval kloon recept
De bedoeling is om een brett smaakje aan het kriekenbier recept te geven.

Basis
[tabular type=4]
OmschrijvingWaardeNaam receptOrange Red BrettKenmerknr 120 16/13Brouwdatum23-10-2016BiertypeKriek-Lambiek (oude(B))Aantal liters15Gewenst begin SG1066 (7.3 Vol% alc.)Brouwzaalrendement72.3% Algemeen
[tabular type=4]
OmschrijvingWaardeTotaal benodigd brouwwater28.5 literMaischdikte4.0 l/kgMaischwater17.3 literSpoelwater11.3 literKooktijd90 minutenBerekende kleur20 EBC (Dan A. Morey)Berekende bitterheid26 EBU (Glenn Tinseth)Mout
[tabular type=4]
Moutnaam% StortMassaKleurPilsmout (TS)75.2 %3.977 kg3 EBCCrystal malt6.3 %0.335 kg130 EBCKristalsuuiker9.1 %0.479 kg0 EBCLactose9.4 %0.500 kg0 EBCHop
[tabular type=4]
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeelNorthdown eigen teelt5.0 %25 grFWH19 EBUNorthdown eigen teelt5.0 %25 gr15 minuten10 EBU[tabular type=3]
OpmerkingenAlfazuur onbekend.Kruiden
[tabular type=4]
Naam kruidhead]Toevoegen[/t][/t][/t][/t][/t][/t]MassaKooktijdKriekenTijdens vergisting5000 gr0 Min.Gist
[tabular type=4]
OmschrijvingWaardeGistsoortGist toegevoegd alsGist slurryVolume starter3000 mlBeluchtingstijd36 uurTemperatuur giststarter22°CGistvoedingWyeast gistvoedingcomplexHoeveelheid3 gramOpmerkingenGistslurry Bry 97 van Orange Citra.
Daarnaast gaat er een depot van Orval in.Maischschema
[tabular type=4]
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte166°C45 minuten4.0 l/kg272°C15 minuten4.0 l/kg378°C5 minuten4.0 l/kg[/tabular type=4][/tabular type=4]

Gerb

Leuk idee! Is dit de moutstort van de Orval? In combinatie met de krieken en lactose, zou ik voor de crystal malt een lichtere caramout kiezen. Het bier lijkt me ook vrij bitter? Ik zou voor een IBU of 18 gaan.

orangeloo

Citaat van: Gerb op 21-10-2016  09:58 uLeuk idee! Is dit de moutstort van de Orval? In combinatie met de krieken en lactose, zou ik voor de crystal malt een lichtere caramout kiezen. Het bier lijkt me ook vrij bitter? Ik zou voor een IBU of 18 gaan.

De moutstort is inderdaad van de Orval kloon
En ik heb inderdaad overwogen om de Crystal malt te vervangen, maar heb toch besloten het niet te doen.
De krieken mogen best wel wat "tegengas" hebben. Maar zal er nog eens over na denken.
Ga misschien vanmiddag nog een cocktail maken/ mengen van de 2 bieren. Om een idee te krijgen van de smaak.
De bitterheid is een indicatie, geen idee hoe dat uit gaat pakken met hop uit eigen tuin.  ^-^



orangeloo

Waar ik nog wel over zit te dubben....
Normaal doe ik het wort, de krieken en de gist in een kunststof gistvat en laat dit 3 maanden staan.
Het idee was om dit weer te doen en dan ook de Orval depots erbij te doen.

Maar is dit wel een goed idee, of kan ik mijn gistvat daarna bij de kliko zetten.
Met andere woorden krijg ik de brett nog wel uit het vat  :weetniet:

seed7

De kunststof gistingsvaten die ik gebruik vul ik na reiniging met heet water en vaatwastabletten, ca. 1 per 10 l, en laat dat gewon staan tot ik het vat weer nodig heb (meestal een week, of twee).  Voor gebruik spoelen en desinfecteren. Tot nu toe ben ik geen ongewenste gasten mijn bieren tegen gekomen,

Ingo

Coen

Het is niet veel anders dan met andere gist, gewoon een kwestie van een goed schoonmaakregime.

Adbrouwt

Citaat van: Orangeloo op 22-10-2016  20:26 uWaar ik nog wel over zit te dubben....
Normaal doe ik het wort, de krieken en de gist in een kunststof gistvat en laat dit 3 maanden staan.
Het idee was om dit weer te doen en dan ook de Orval depots erbij te doen.

Maar is dit wel een goed idee, of kan ik mijn gistvat daarna bij de kliko zetten.
Met andere woorden krijg ik de brett nog wel uit het vat  :weetniet:
Ik heb al mijn brett en andere spontane jongens strikt gescheiden van de andere vaten en gisten. Waarschijnlijk kun je het reinigen maar waarom zou je het risico lopen voor die paar euros.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.