Vergisten onder druk

Gestart door Hans (Lagos), 23-10-2005 11:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans (Lagos)

Deze berichten zijn afgesplitst van de topic Belgische gistsoorten.

Johannes





Citaat van: SiriS op 05-04-2004  15:47 uZoals de excursies van de Roerstok al heel mooi laten zien worden er bij brouwerijen tijdens de gisting ook technieken gebruikt die voor de hobbybrouwer niet zo voor de hand liggen. Het vergisten bij overdruk 1,2 bar, wat voor een effect dit nou op de eindsmaak van het bier heeft is mij ook een raadsel. Toevoegen van een tweede gist aan het einde van de gisting bij conische tanks. Zelf heb ik dit meerdere keren gedaan toen de delta gisten nog van een ongekende kwaliteit waren. Hoofdgisting met Delta S en dan kleine gist kweek, Delta W, toevoegen aan de lagering waardoor je binnen drie dagen een super helder bier kreeg. Deze manier van klaren gaf in ieder geval geen enkele waarneembare smaak afwijking! (Brigand excursie).

Groet, Peter



Het vergisten bij overdruk is ook mogelijk voor de hobbybrouwer:

This is the only pressurizable conical fermenter on the market, which permits you to transfer beer under CO2 pressure just like the "big boys", up to 6 feet above the fermenter into your kegs.

http://www.northernbrewer.com/conical.html

Ik heb hun een mail verzonden wat de tranportkosten zouden moeten bedragen naar Europa, eens zien wat daar uitkomt.

Gr. Hans


EBC

Dezelfde conical fermenters zijn ook in de UK te koop. Dat zal zeker goedkoper zijn qua transport.

www.blichmannengineering.com voor nog meer mooie dingen...

En het adres in UK: http://www.hopandgrape.co.uk

Hans (Lagos)

Mooie site, exact dezelfde maar omgerekend 950 € ipv 585€ in de states, ik ga bij hun eens vragen naar de transportkosten en er komt dus geen btw bij (iva in Spanje), misschien kan ik de btw wel zo verdraaien dat ze ergens kwijt raken  ;) , eens zien wat het wordt

Edgar

Als ik het goed begrijp zij deze vaten ontworpen voor een druk die bier 6 voet kan oppompen. Dat is niet veel, ongeveer 0,2 bar! Het druk-verhaal (op zich bere-interessant!) lijkt voor deze conicals nogal beperkt.

Hans (Lagos)

We dwalen behoorlijk af maar als reactie op de foto's van Jacques  hier een link naar een lageren onderdruk tank:

Betriebsdruck: 3 bar Prüfdruck: 4,5 bar Hinweis: Für Nachgärung und Lagerung des Bieres nach der Hauptgärung. Von diesem Fass  kann direkt über eine Zapfstelle ausgeschänkt, oder aber auch mittels eines Gegendruckabfüllers in kleinere Fässer oder Flaschen umge-schlaucht werden.

http://www.braupartner.de/shop/product_info.php?cPath=2_29&products_id=123

Beetje duur en groot maar is een biervat niet om te bouwen als (gematigd) drukvat en tot hoever zouden deze veilig te belasten zijn?

Gr. Hans

EBC

Brouwland heeft ook zoiets onder nummer  017.802.100 voor EUR 510,-

SiriS

Ombouwen van een drukvat?!?!? Voor ale duidelijkheid 1 bar = 1kg/cm2 = 10 ton/m2

Groet, SiriS

Hans (Lagos)

1,2 bar overdruk zal zo een vat makkelijk moeten kunnen weerstaan, als een vat aangesloten wordt op de tap staat er toch ook minstens 1.5 bar op?

Johannes

Ik ben hier niet echt bekend mee, maar volgens mij is 1.2 bar overdruk 1.2 bar meer dan de normale luchtdruk als je spreekt over 1.2 bar druk dan is dat 0.2 overdruk. Wellicht zit ik nu te zwammen maar ik zie vaker dat de termen druk en overdruk gebruikt worden en volgens mij is er een klein verschil namelijk 1 bar.

Johannes

Hopmans

1,5 bar overdruk op de tap lijkt me ook een beetje heavy.
Ik denk niet dat de mensen aan de bar het zullen appricieren.  ;D

 :degroeten:

MO

1.5 bar overdruk komt inderdaad overeen met 2.5 bar "echte" druk.

Edgar

Het wordt vaker verward. Atmosferische druk wordt vaak als "0" ("geen druk") gezien, terwijl het toch echt 1 bar is. Voor de specs van de genoemde vaten gaat het natuurlijk steeds over 'overdruk', dus het drukverschil tussen binnen en buiten het vat. Geldt volgens mij ook voor tapdruk. Manometers in het dagelijks leven geven toch vrijwel altijd overdruk aan?

Herman

Citaat van: Edgar op 04-11-2005  21:53 uManometers in het dagelijks leven geven toch vrijwel altijd overdruk aan?
Klopt! o bar = gewone druk. Dus manometer op 0,5 betekent 0,5 bar overdruk.

Hans (Lagos)

Komt mijn duikcursus toch nog van pas, 10 meter waterkolom per cm2 = 10 km lucht per cm2 = 1 bar, dus op 10 meter diepte ondergaat ons lichaam een druk van 2 bar, ons lichaam heeft zich aan 1 bar druk aangepast maar hoe dieper en hoe langere men duik dan neemt de CO2 opname in het lichaam steeds meer toe, dus net als bij bier onder druk.

In Promash vind ik bij forced carbonacion naar bijvoorbeeld  2,5 volume CO2 bij 5 gr 12.79  psi dus 0.88 bar, bij 2 graden zelfs maar 0.69 bar. Dit is dus niet zoveel en dat kan een fust makkelijk hebben.

Onder druk lageren en CO2 opbouwen, aftappen/vullen onder druk en tevens de CO2 als extra bescherming van het bier lijkt mij niet verkeerd, klopt dit of zie ik dit verkeerd?

Gr. Hans


Adrianus Tripel

Heren heren,

Het is zo gemakkelijk. 1 bara (absolute) is 0 barg. 1 barg is 2 bara.
In onze atmosfeer staan het gros van de manometers op "0" omdat ze barg aangeven. In zeer specifike gevallen geven ze de absolute druk aan. er wordt dan specifiek "bara" aangegeven.
Als er op de drukregelaar van een bierfust 1,2 bar staat wil dat ook zeggen dat er 1,2 bar overdruk op staat. Evenzo bij de banden van een auto. 2,3 bar is 2,3 bar meer dan de buitenluchtdruk.

Groetjes
Ad

Edgar

Bara en Barg? Zijn dat SI-eenheden?

Hopmans

Het is dat ik de termen inderdaad op het internet vond, anders had ik ook gedacht
dat het twee boskabouters waren.  ;D

 :degroeten:

MO

bar(a) is bar (absoluut) en volgens mij een SI eenheid (BINAS ligt op mijn werk). Bar (g) ken ik niet, Adrianus, verklaar?

Adrianus Tripel

Barg is bar(gauge). Wat het exact betekend weet ik niet maar het komt er op neer dat de druk wordt aangegeven excusief de luchtdruk

Wil

Is gauge niet het Amerikaanse woord voor maat (eenheid)? ???
Gr. Wil

Adrianus Tripel

Geen idee. Ben nog wel aan het uitzoeken. Wordt een uitdaging.

Groeten
Ad


Hans (Lagos)

Ik wil nieuw leven in deze topic gaan blazen.

4 dagen terug een pils gebrouwen met de Wyeast 2278 Czech pils, ik kon niet kouder koelen dan 20ºC en zoals ik hier en daar gelezen heb kan men op die temp. starten maar zodra er activiteit komt wel gelijk terug koelen.
Dit exact zo gedaan en toen er actie kwam in het waterslot direct naar 10ºC terug gekoeld, na 4 dagen sta ik nu van SG 1048 op SG 1012 en mijn weggezette monster op 1010, ik heb dus nu de lagering inzet maar wel onder CO2 druk die ik door een ventiel tot 0,5 Bar begrens.

Ik ga nog 2 dagen druk opbouwen op 13 ºC en dan langzaam koelen naar 0ºC onder ongeveer 0,5 Bar (als de mijn Cyko zijn rubbers dat houden  :-\ )

De bedoeling is om ook een zo hoog mogelijke CO2 verzadiging te verkrijgen en later met behulp van mijn BeerGun en CO2 te gaan bottelen.

Ik houd u op de hoogte en elke advies is welkom.

Gr Hans




Hans (Lagos)

Vervolg,

Temperatuur langzaam laten zaken tot net tussen de 0 en 1ºC, CO2 druk had ik maximaal op 0,5 bar zonder problemen maar om niet direct teveel verzadiging te krijgen nu terug op 0,3 bar.

Het geheel wil ik zo maximaal 4 weken laten staan om dan onder druk over te hevelen naar Cornelius vaten, deze eerst vol CO2 te spuiten om de zuurstof te verdrijven en vervolgens wederom onder druk geforceerd laten verzadigen met CO2 om daarna naar behoefte uit de Cornelius vaatjes met de Beergun beugelflessen af te vullen, dit met de bedoeling om zo min mogelijk gistdepot in mijn pils te krijgen.

Hier (zoek op Beergun) op dit Amerikaanse forum is men erg positief over de Beergun waarmee men naar het schijnt zonder oxidatie problemen te kunnen afvullen, proberen en afwachten dus.   

Hier wat foto's van mijn opstelling, ik had eerst alles in de koeling geplaatst maar buiten de koeling is het geheel natuurlijk veel beter te controleren.


EBC

Hmmm een Fermenator...daar kan ik nog slechts van dromen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.