November 2016 - Experimentenwedstrijd voor forumleden

Gestart door Jacques, 10-10-2016 21:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

De winnaars zijn bekend zie hier.



Wedstrijd
Binnen de beheerdersgroep is het idee geboren om november experimentenmaand opnieuw leven in blazen. We gaan dat doen in de vorm van een wedstrijd waaraan alle forumleden, met uitzondering van de beheerders, kunnen deelnemen.
De wedstrijd gaat niet om het best (volgens stijl) gebrouwen biertje, maar om het best uitgevoerde, en gedocumenteerde experiment. Met het uitschrijven van deze wedstrijd streven wij de volgende  positieve effecten voor het forum na:
- aanwakkeren experimenteerdrift bij leden
- versterking kennisfunctie van het forum
- verrijking aan audio/visueel materiaal

Zowel voor beginners als gevorderden
Kennisontwikkeling en -deling zijn de belangrijkste elementen van deze wedstrijd, die open staat voor zowel de gevorderde als beginnende brouwer. Bij de beoordeling van de resultaten zal rekening gehouden met de ervaring van de hobbybrouwer. Hiermee hopen we bijvoorbeeld een beginnende brouwer net dat zetje te geven om een brouwsel te splitsen en met de verschillende delen leuke dingen te doen. Maar ook de meer doorgewinterde brouwer te motiveren om een experiment uit te voeren en hierover te berichten.

Criteria
De experimenten zullen beoordeeld worden aan de hand van de volgende criteria:
- de opzet van het experiment
- de wijze waarop er verslag gelegd wordt over de uitvoering van het experiment
- het bespreken van de resultaten

Prijzen
Bij deze wedstrijd zijn naast de eeuwige roem ook fysieke prijzen te winnen. Deze prijzen worden door mij en door Brouwstore.nl beschikbaar gesteld. Het idee achter de prijzen is dat gestimuleerd wordt door te gaan met het uitvoeren van tests. Vandaar dat de prijzen bestaan uit grondstoffen voor het brouwen van bier. Als je tot de winnaars behoort kies je zelf welke mout, hop of gist je wilt hebben, waarmee je ervaring kunt opdoen en experimenteren.
Heel bijzonder is dat in het prijzenpakket ook kroonkurken zitten met een logo dat je zelf ontwerpt. Dat geeft een eigen cachet aan je gebotteld bier.

1e prijs
3 verpakkingen van 5 kg mout naar keuze
2 verpakkingen van 100 g hop naar keuze
2 (klein)verpakkingen gist naar keuze
300 kroonkurken bedrukt met je eigen logo
 
2e prijs
2 verpakkingen van 5 kg mout naar keuze
2 verpakkingen van 100 g hop naar keuze
1 (klein)verpakking gist naar keuze
200 kroonkurken bedrukt met je eigen logo
 
3e prijs
1 verpakking van 5 kg mout naar keuze
1 verpakking van 100 g hop naar keuze
1 (klein)verpakking gist naar keuze
100 kroonkurken bedrukt met je eigen logo

Jurering
De experimenten zullen beoordeeld worden door de beheerders van het forum. Zij zullen uit de deelnemers een 5 tal nominaties aandragen van degenen die in aanmerking komen voor de prijzen. Over de nominaties kan niet worden gediscussieerd.
De uiteindelijke prijswinnaars zullen door de leden van het forum verkozen worden door middel van een poll. Twee genomineerden zullen uiteindelijk geen fysieke prijzen ontvangen maar hebben wel een eervolle vermelding verdiend.

Tijdspad
Vanaf nu kan ieder forumlid zich aanmelden voor deze wedstrijd door een topic aan te maken in het board Brouwproces. De titel van dat topic moet beginnen met "Exp 2016 – " gevolgd met een korte aanduiding van het experiment. Op deze wijze zijn deze topics goed herkenbaar.
Inschrijven voor de wedstrijd kan tot en met 7 november. In de periode van 1 november tot 30 november 2016 dienen de experimenten uitgevoerd te worden.
Verslaglegging en bespreking van de resultaten dienen uitgevoerd te zijn vóór 19 december 2016. In de dagen tussen 20 en 24 december beraden de beheerders zich over de nominaties. Vanaf 26 december tot 7 januari 2017 kunnen de uiteindelijke winnaars gekozen worden door de leden van het forum via een aan te maken poll.


Succes. Ik ben benieuwd naar wat voor mooie experimenten deze wedstrijd oplevert.

crazyjopje

Leuk plan... Vooral ook de prijzen met dit idee erachter.
Nou heb ik als beginnend amateur (5e brouwsel bijna klaar) ideeën zat om mee te experimenteren maar... of ik ook de kennis en ervaring heb om recepten te maken en brouwen...

Ga in ieder geval serieus nadenken of ik mee doe.


tdp

Leuk initiatief! Nog geen idee of ik mee ga doen, maar ben zeker van plan om meer experimenten uit te voeren, dit motiveert wel in ieder geval :)

Groet,

Jacques

Citaat van: crazyjopje op 10-10-2016  22:33 uLeuk plan... Vooral ook de prijzen met dit idee erachter.
Nou heb ik als beginnend amateur (5e brouwsel bijna klaar) ideeën zat om mee te experimenteren maar... of ik ook de kennis en ervaring heb om recepten te maken en brouwen...

Ga in ieder geval serieus nadenken of ik mee doe.

Je hoeft geen recepten te ontwikkelen voor deze wedstrijd. Wel dien je dingen uit te testen. Je kunt van alles bedenken. Van bijzondere grondstoffen die je aan een bestaand recept toevoegt tot allerlei verschillende werkwijzen. Het is aan de deelnemers.

Oscar

Leuk, ben met een "experiment" bezig... Maar dat gaat wat langer duren... :D

Sander van Dijk

Leuk initiatief! Zelf woon ik nu een tijdje in India en heb hier mijn brouwspullen niet bij de hand, dus meedoen wordt het hem voor mij niet. Maar ik ga dit zeker volgen.

seed7

Citaat van: Sander van Dijk op 11-10-2016  05:22 uLeuk initiatief! Zelf woon ik nu een tijdje in India en heb hier mijn brouwspullen niet bij de hand, dus meedoen wordt het hem voor mij niet. Maar ik ga dit zeker volgen.

Is toch een mooi experiment, hoe brouw ik ondanks alles toch in India,

Ingo

Dugraph

Heel gaaf dit, goed bedacht! Als ik tijd vrij kan maken doe ik zeker mee.

Begrijp ik goed dat we werken met een tijdframe van ca. 6 weken? Dus al zou je begin november starten dan vallen er al bepaalde biertypes af (ondergisters, zware bieren)? Tenzij je minder focus legt op de smaak(ontwikkeling) en meer op het proces misschien...

joenedu

Heel erg gaaf, ik ben er nog lang niet aan toe om mee te doen maar ga het zeker wel volgen om ideeën op te doen.

RobPh

Helaas ben ik nog in het blik brouw stadium. Zodra ik ga mout brouwen ben ik zeker van plan om aan wedstrijden zoals deze mee te gaan doen!

RienP

Ook met het blikbrouwen kun je er flink op los experimenteren.

Bart LJ

Cool. Ik doe mee. Ter inspiratie kan ik de podcast #132 van BeerSmith aanbevelen waarin hij Marshall Schott van het weblog Brulosophy interviewt. Er komen veel voorbeelden voorbij...

Bart LJ

Is het misschien leuk om te inventariseren op welke onderwerpen interesse is op dit forum?

Zou zelf wel geinteresseerd zijn in:

Koudhoppen versus het gebruik van een "hopstand"
Werkwijze rondom de giststarter (wel niet afgieten / laten bezinken / etc)
30 versus 60 minuten koken
Het koudtrekken van zwarte mout versus het meemaischen
Werkwijze rondom toevoegingen als koffiebonen en cacaonibs (tinctuur maken? Wel of niet roosteren of in vodka ontsmetten?)
Hoe groot is de invloed van vergistingstemperatuur nou werkelijk?

Jullie?

Bart

Juindorper

Citaat van: RobPh op 11-10-2016  13:39 uHelaas ben ik nog in het blik brouw stadium. Zodra ik ga mout brouwen ben ik zeker van plan om aan wedstrijden zoals deze mee te gaan doen!
Je zou zo'n blikbrouwsel op kunnen splitsen en elk deel met een andere gist laten vergisten.

RobPh

Citaat van: Juindorper op 11-10-2016  21:05 uJe zou zo'n blikbrouwsel op kunnen splitsen en elk deel met een andere gist laten vergisten.
Goed idee inderdaad. Zal eens over de mogelijkheden nadenken. Met mijn chemische achtergrond zou dat toch moeten lukken!

Jacques

Citaat van: Dugraph op 11-10-2016  13:13 uBegrijp ik goed dat we werken met een tijdframe van ca. 6 weken? Dus al zou je begin november starten dan vallen er al bepaalde biertypes af (ondergisters, zware bieren)? Tenzij je minder focus legt op de smaak(ontwikkeling) en meer op het proces misschien...

Allereerst merk ik op dat gewerkt wordt met een tijdframe van zo'n 7 weken. Door een langere tijdframe te gebruiken duurt het te lang voordat een winnaar bekend kan zijn. Dan gaat de spanning er van af.

Het gaat vooral om het uitvoeren van experimenten en daarvan verslag doen. Het experiment kan zich bijvoorbeeld richten op het brouwzaalrendement, of andere technische aspecten.

Er hoeft geen bier ingeleverd te worden. Ook vindt er geen beoordeling plaats van de bieren die gebrouwen zijn. Dat mag je zelf regelen. Maar daarbij geldt wel hoe beter je dit regelt je des te meer kans je maakt op het winnen van een prijs.
Als je smaakverschillen wilt vast te stellen tussen bieren die speciaal voor deze wedstrijd gebrouwen worden is het inderdaad vrij kort dag. Maar uit ervaring weet ik dat je al al na een paar weken veel kunt zeggen over de smaak. Dit staat los van het feit dat de bieren zich later verder kunnen ontwikkelen.

Gerb


Etn82

Citaat van: Gerb op 14-10-2016  10:19 uKan ik me al inschrijven?

Inschrijven doe je door een topic aan te maken dat begint met "Exp 2016" in het board Brouwproces.

Al een idee wat voor experiment je wilt gaan doen?

Gerb

Ik wil graag de invloed van maischdikte en maischtemperatuur op 'zoetheid'/volheid en vergistingsgraad bekijken. Lijkt me wel leerzaam.

Bram86

Komen alle verslagen uiteindelijk ook ergens centraal beschikbaar? Lijkt me heel interessant.

William

Citaat van: Jacques op 10-10-2016  21:57 uCriteria
De experimenten zullen beoordeeld worden aan de hand van de volgende criteria:
- de opzet van het experiment
- de wijze waarop er verslag gelegd wordt over de uitvoering van het experiment
- het bespreken van de resultaten

Voor beoordeling van de experimenten maar ook voor de opzet van het experiment zou het goed zijn als de experimentator van te voren probeert het doel te formuleren en zo mogelijk ook aangeeft wat hij/zij denkt dat er uit gaat komen.

De ervaring leert dat een experiment daarmee beter doordacht en opgezet wordt.

Ik denk er nog even over.

Adbrouwt

Citaat van: William op 14-10-2016  19:25 uVoor beoordeling van de experimenten maar ook voor de opzet van het experiment zou het goed zijn als de experimentator van te voren probeert het doel te formuleren en zo mogelijk ook aangeeft wat hij/zij denkt dat er uit gaat komen.

De ervaring leert dat een experiment daarmee beter doordacht en opgezet wordt.

Ik denk er nog even over.
Helemaal mee eens, en de begin post moet dit allemaal bevatten zodat je vandaar uit de rest van de experimenten kunt volgen en begrijpen. ik heb een voorlpig plan in mijn begin post gezet maar ga deze uitbreiden met een hypothese. Verder ga ik het plan uitvoerig beschrijven en de variabelen beschrijven.
William niet te lang denken om mee te doen. Een half experiment of mislukt experiment is ook leerzaam  ;)

seed7

Citaat van: Bram86 op 14-10-2016  19:06 uKomen alle verslagen uiteindelijk ook ergens centraal beschikbaar? Lijkt me heel interessant.

Daarvoor maak je voor je experiment de draad aan in het board Brouwproces. Daar publiceer je je idee, opzet, tussenresultaten, eindresultaat/verslag, foto's, filmpjes, geluidsfragmenten, multimediaspektakels, links naar literatuur. Daar kun je de discussie aangaan, hoe levendiger hoe leuker.

Als het al het werk gedaan is kunnen denk ik alle draden wel naar een eigen subboard verplaatst worden, da's in het verleden met korrelonderzoeken ook gedaan. Of we maken een wikipagina met de links naar de diverse topics.

Ingo

Haagse Wouter

Klinkt goed Jacques!
Maar ik ben benieuwd naar de tijdsaspecten?
Wanneer moet het experiment gedocumenteerd klaar zijn?
In november al?

mbroek

Citaat van: Haagse Wouter op 15-10-2016  10:58 uKlinkt goed Jacques!
Maar ik ben benieuwd naar de tijdsaspecten?
Wanneer moet het experiment gedocumenteerd klaar zijn?
In november al?

Volgens mij moet je het eerste bericht lezen, daar staat alles duidelijk in.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.