Zeven na het koken

Gestart door Rik, 31-10-2005 12:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rik

Als wij het wort gekookt hebben, zeven we dit door een kaasdoek,maar op een gegevenmoment loopt het bijna niet meer door, en licht er een soort van vettige dikke brei in de kaasdoek, dit zijn eiwitten(denk ik), hoe voorkom je dat deze eiwitten de boel verstoppen en het wort bijna niet meer doorloopt?
Zijn er nog andere manieren van filteren?

Eric


Johannes

Hoi Eric,

Je zou middels een hevel het wort af kunnen hevelen dan zullen de eiwitten meer bezinken ipv je filterdoek verstoppen. Ik gebruik dezelfde methode als jou alleen met een grofmazig kaasdoek. Deze houdt minder eiwitten tegen maar wel andere deeltjes zoals hop en grotere eiwitten. Ik zit erover na te denken om dit anders te doen, aangezien er aanwijzingen zijn dat deze eiwitten de vergisting negatief beinvloeden.

:degroeten:

Johannes

Eduard

Misschien een beetje een dom antwoord. Maar als het je bevalt om kaasdoek te gebruiken als filter kun je ook eens proberen om meer kaasdoeken te gebruiken. Is er één verstopt, pak je gewoon de volgende.

Verder gebruik ik zelf een hevelfilter/wortverzamelpijp, waarbij ik de kanttekening moet plaatsen dat ik daar ook wel eens verstoppingen bij heb. Wellicht is het verstandig om er in zo'n geval eentje te maken die eruit ziet als een ring, zodat het midden van de pan niet bedekt is door het filter. Je kunt dan even goed en netjes roeren (whirpooleffect), en al die eiwitten- en hopprut verzamelt zich in het midden van de pan zodat je netjes je wort uit de pan kunt hevelen. Hierover valt ongetwijfeld meer te vinden met de zoekfunctie van dit forum

Groeten uit verregend Oslo,

Eduard samenvol

Arend

Ik gebruik een wortverzamelpijp en doe daar een kaasdoek omheen als ik ga hevelen ik heb nooit geen problemen met dichtslibben van het kaasdoek.

Arend :degroeten:

Edgar

Kaasdoek of neteldoek? Die twee worden volgens mij nogal eens verward, en het één is nogal verschillend van het ander. De kaasdoek die ik ken is behoorlijk dicht geweven; neteldoek is zeer open. Volgens mij slaat kaasdoek binnen de kortste keren dicht. Met neteldoek heb je daar veel minder snel last van.

Johannes

He Edgar,

Je hebt gelijk:

neteldoek:



kaasdoek:



ik gebruik de eerste.

Johannes

Arend

Klopt ook ik gebruik neteldoek [gekocht voor kaasdoek] ook gebruik ik een maischzak waar ik mijn hevelfilter in doe dicht binden en hevelen maar.

groet Arend

jeroentjecross

Ik gebruik gewoon mijn kaasdoek en als die dichtgeslibd is spoel ik heb gewoon onder de kraan uit en kan ik weer aan de slag. op deze manier heb ik de laatste tijd 7 brouwsels succesvol overgeheveld en nog nooit een infectie gehad in mijn bier. Mocht je dit risico toch willen voorkomen neem je toch gewoon mee kaasdoeken of hele grote koffie filters als je tijd genoeg hebt.  :verbergen:

Johannes

Het ontsmetten van kaasdoek kan prima in de magnetron. Zorg dat je ook een glas water in de mag. Zet zodat het apparaat z'n energie kwijt
kan.

Jacques

Tip om het verstoppen van een filterdoek te voorkomen: maak de filterdoek nat voordat deze in contact komt met het wort.

O ja, desinfecteren met reinigingmiddel magnetron of anderzins is natuurlijk nergens voor nodig. De hoge temperatuur van het wort zorgt voor een desinfectie. Twee keer desinfecteren heeft geen zin. Wel moeten de filterdoeken na gebruik zo snel mogelijk goed uitgespoeld worden en gereinigd door deze eerst te weken in een voorwasmiddel, nogmaal te spoelen en daarna (met overig wasgoed) te wassen in de wasmachine.

Edgar

Voor wie geen tegenstroomkoeler maar een dompelkoeler gebruikt: Als je de doeken heet strijkt, kan je vrij zeker zijn dat ze je bier niet zullen infecteren.

Johannes

Citaat van: jacbier op 02-11-2005  00:12 uO ja, desinfecteren met reinigingmiddel magnetron of anderzins is natuurlijk nergens voor nodig.

Edgar, zegt het eigenlijk al, ik gebruik een dompelkoeler dus dan is desinfecteren wel aan te raden natuurlijk.

Johannes

Jacques

Het desinfecteren van de dompelkoeler is mijn inziens ook nergens voor nodig als je deze eerst een 2 à 3 minuten mee laat koken. Verder hoor je al je brouwmaterialen meteen na gebruik goed huishoudelijk te reinigen. Hierdoor verwijder je de voedingsstoffen voor de micro-organismen. Als je daarna het materiaal goed droog weg legt, of nog beter weghangt, heb je niets te vrezen.

Pas op voor infecties na het afkoelen van het wort. Bij het begin van het afkoelingstraject is de temperatuur nog gewoon te hoog.

O ja, heet strijken heeft natuurlijk uit het oogpunt van desinfecteren ook geen zin als je daarna de doeken gewoon weer teruglegd in de kast. Wel kan het bijdragen aan het drogen van de doeken. Het iets langer aan de draad laten hangen van de doeken heeft mijn inziens hetzelfde effect.

Johannes

Jacques,

Volgens mij praten we nu langs elkaar. Ik stop mijn dompelkoeler niet in de magnetron  :) Ik koel het wort met een dompelkoeler en giet dit door een (in de magnetron gedesinfecteerd) kaasdoek. De koeler reinig ik na gebruik en wordt droog weggezet en voor gebruik haal ik eventuele spinnewebben weg en doe ik de koeler in de kookketel.

Johannes

Jacques

OK, nu snap ik het. Jij hebt het over al afgekoelde wort. Ja, dan moet, zoals ik al aangaf, alles zo veel als mogelijk is 'steriel' zijn. (In onze huiselijke omstandheden is het niet mogelijk om echt steriel te werken.)

Edgar

Citaat van: jacbier op 02-11-2005  09:46 uO ja, heet strijken heeft natuurlijk uit het oogpunt van desinfecteren ook geen zin als je daarna de doeken gewoon weer teruglegd in de kast. Wel kan het bijdragen aan het drogen van de doeken.

Ik ben dat niet helemaal eens. De doeken liggen bij mij tussen andere heet gestreken brouwdoeken, en ik heb toch het idee dat  die in de kast, droog als ze zijn, niet al te veel aan vuil oppikken. Moet wel bekennen dat ik er bij twijfel vlak voor gebruik nog even snel een bout over haal.

Jacques

Hoi Edgar,

Mijn punt is volgens mij heel simpel: op het moment dat jij met je handen de doek uit de kast neemt is elke desinfectie voor niets geweest.
Het een en ander neemt niet weg dat het wassen en het strijken van de doeken hele nuttige handelingen zijn dan wel kunnen zijn om infecties te voorkomen. Micro-organismen kunnen zich daardoor niet ontwikkelen en daar gaat het om...

Edgar

Ha! Dan heb je mijn latex handschoenen niet meegerekend... 8)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.