Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Iemand ervaring met de Bulldog Beerbrewer 25  (gelezen 53462 keer)

Offline beershine

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Iemand ervaring met de Bulldog Beerbrewer 25
« Reactie #275 Gepost op: 27-06-2017 13:11 u »
Martijn,

Mijn setup is:
Volume maischkuip/Filterkuip/Ketel: 33 liter.
Hoogte maischkuip/Filterkuip/Ketel: 47 cm.
Gewicht korf/kuip: 1.5 kg (RVS)
Maischwater: 22 liter.
Verlies kookketel: 0.1 l (Als je deze leegtrekt via een hevel.)
Verdamping 3 l/h (hangt ook van je omgeving af en hoe heftig je wilt koken).

(0.7 liter vloeistof komt overeen met 1 cm hoogte.)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Ilanman

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #276 Gepost op: 02-07-2017 14:31 u »
Nu ons weck keteltje het begeven heeft, zijn mijn brouwmaatjes en ik aan het twijfelen of we over zullen stappen op zo'n ge´ntegreerd systeem als de Bulldog of een Klarstein Mundschenk. Extra gemak is misschien wel lekker en geeft meer headspace om te experimenteren, maar we willen nog wel het gevoel hebben dat we zelf brouwen. Wat je wil, is uiteindelijk een kwestie van persoonlijke smaak, lijkt me.

Maar het zou natuurlijk erg fijn zijn om het gewoon een keer te proberen. Is er iemand in de buurt van Haarlem van wie we er een keer eentje een dag kunnen lenen?

Offline Stefan013

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #277 Gepost op: 19-08-2017 21:59 u »
Morgen weer aan de slag met de Bulldog proberen een heerlijke IPA te brouwen.

Na het terugkoelen in de ketel laten wij het wort in het vergistingsvat kletteren echter op een gegeven moment loopt de bazooka filter vast. We lossen dit op om met roerspaan over het filter te wrijven maar hierdoor krijgen we geen helder wort in het gistvat. Hoe lossen jullie dit op?

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #278 Gepost op: 19-08-2017 22:29 u »
Is terugblazen een optie? Vroeger had ik een hevelfilter en als die wel eens verstopte dan deed terugblazen en dan filterde ie weer

Offline Mario72

• Vol lid
  • Thuisbrouwerij De Gouwe Knakker
« Reactie #279 Gepost op: 19-08-2017 22:56 u »
Ik gebruik tegenwoordig helemaal geen filter meer in de ketel. Ik heb een rvs knietje aan de binnenkant van de ketel op zo'n 3 mm van de bodem van de pan. Na einde koken goed whirlpoolen, ff wachten en dan het wort koelen. Er gaat inderdaad eiwit wat naar het gistingsvat maar dat zal uiteindelijk toch naar de bodem zakken. Voorlopig nog geen problemen gehad.
Als inspiratie heb ik dit gebruikt:http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18613.1650.html en dan halverweg de pagina bij reactie #1658 van 12345

Offline Stefan013

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #280 Gepost op: 19-08-2017 23:55 u »
Ik gebruik tegenwoordig helemaal geen filter meer in de ketel. Ik heb een rvs knietje aan de binnenkant van de ketel op zo'n 3 mm van de bodem van de pan. Na einde koken goed whirlpoolen, ff wachten en dan het wort koelen. Er gaat inderdaad eiwit wat naar het gistingsvat maar dat zal uiteindelijk toch naar de bodem zakken. Voorlopig nog geen problemen gehad.
Als inspiratie heb ik dit gebruikt:http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,18613.1650.html en dan halverweg de pagina bij reactie #1658 van 12345

Gebruik je dan na het whirlpoolen de koelspiraal van Bulldog?

Wij brouwen vaak 10 liter, dan vind ik de koelspiraal niet echt handig.

Offline Mario72

• Vol lid
  • Thuisbrouwerij De Gouwe Knakker
« Reactie #281 Gepost op: 20-08-2017 08:50 u »
Gebruik je dan na het whirlpoolen de koelspiraal van Bulldog?
Nope, ik gebruik een platenkoeler. Natuurlijk wel na gebruik goed schooonmaken.

Offline jpt

• Senior lid
« Reactie #282 Gepost op: 02-09-2017 02:33 u »
Nope, ik gebruik een platenkoeler. Natuurlijk wel na gebruik goed schooonmaken.
Inmiddels ben ik nog veel luier geworden, ik vries water in, mik dat in het gistvat, laat het wort lauw door de platenkoeler lopen en meet dan wat ik er uit wil halen, of corrigeer met gekookt suikerwater.